تحقیق مقاله ویژگی های معلم در قرن 21

تعداد صفحات: 12 فرمت فایل: word کد فایل: 15792
سال: 1390 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: قرن 21 - معلم - ویژگی های معلم
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله ویژگی های معلم در قرن 21

    مقدمه

    شایستگی یک معلم : راه و رسم آموختن ،‌چگونگی تغییر کردن و متحول شدن و چگونه زیستن را به آدمی می آموزد و به خودسازی و دانش افزایی خود نیز توجه دارد و در مجموع دارای صلاحیتهای آموزشی، تشخیصی، ‌رفتاری، اجتماعی ، فکری مدیریتی اخلاقی، توسعه حرفه ای و فناوری را باید دارا باشد. زیرا معلمان به عنوان پایه گذاران اندیشه های علمی که مبلغان اندیشه ها و ارزشها و مسئولیتهای اجتماعی به کودکان ما هستند و حرف اول را در تربیت منابع انسانی می زنند .

    در ضمن نگرش و بینش صحیح معلم قرن بیست ویکم نگرشی درست و مثبت از مسائل جدید و نوآوریها را با دید مثبت می نگرد که روحیه رقابت جویی را در او تقویت می کند نه این که کاستی های او را به رخش کشد. و در تجزیه و تحلیل این نوآوریها قوی و قدرتمند است و آنها را مغتنم می شمارد و به خوبی استفاده می کند .

    هدف اصلی بررسی :

    ویژگی های یک معلم شایسته در کتب روانشناسی و مقالات

    فرضیه ها :

    آیا بین اطلاعات و یک معلم شایسته بودن رابطه ای وجود دارد؟

    آیا بین ابتکار و یک معلم شایسته بودن رابطه ای وجود دارد؟

    آیا بین مهارت و سرعت و یک معلم شایسته بودن رابطه ای وجود دارد؟

    آیا بین ویژگی های اخلاقی و یک معلم شایسته بودن رابطه ای وجود دارد؟

    اهداف:

    بین ویژگی های اخلاقی و توان یک معلم شایسته رابطه وجود دارد.

    بین ویژگی های اخلاقی و ابتکار یک معلم شایسته رابطه وجود دارد.

    بین ویژگی های اخلاقی و اطلاعات یک معلم شایسته رابطه وجود دارد.

    بین ویژگی های اخلاقی و آراستگی ظاهری یک معلم شایسته رابطه وجود دارد.

    بین ویژگی های اخلاقی و سعه صدر یک معلم شایسته رابطه وجود دارد.

    بین ویژگی های اخلاقی و رأفت و مهربانی یک معلم شایسته رابطه وجود دارد.

     

    ویژگی های معلم در قرن 21

    از آنجایی که قرن بیست و یکم، قرن اطلاعات، ابتکار و مهارت و سرعت می باشد بنابراین ویژگی های معلم در این قرن بر اساس این اصول می باشد.

    الف) اطلاعات:

    ویژگی معلم، بالا بردن اطلاعات و به روز کردن آن است. در بحث اطلاعات ((برنامه ICT فناوری اطلاعات)) جایگاه ویژه ای دارد که به آن می پردازیم.

     

    1-  آشنایی فناوری آموزشی: برای کسب موفقیت در قرن بیست و یکم، معلمان باید دانش آموزانی تربیت کنند که یادگیرندگان مادام العمر باشند و این میسر نمی گردد مگر این که فرایند یادگیری مبتنی بر انتقال صرف دانش تغییر پذیرد بنابراین معلمان باید با استفاده از کامپیوتر و اینترنت و کاربرد آنها در  تدریس واقف باشند و دانش آموزان را نیز به این امر ترغیب کنند.

    فناوری اطلاعات به ما می گوید آن چه که تا دیروز درست بوده امروز ممکن است نادرست و حتی گمراه کننده باشد، بنابراین معلمان با استفاده از این تکنیک باید معلمانی محقق و پژوهشگر باشند و دانش آموزان پرسش گر امروز و پژوهشگر فردا تربیت کنند.

    2-     آشنا با استاندارهای جهانی کیفیت کار

    3-  بالا بردن اطلاعات عمومی: معلم قرن بیست و یکم در همه ی زمینه ها اطلاعات خود را بالا ببرد نه فقط در زمینه ی رشته ی تدریس خود چرا که بسیاری از علوم به هم وابسته اند. اصطلاحات رایج روز را بشناسد، امور سیاسی، اقتصادی، اجتماعی جامع خود را بداند و در نهایت به علم روان شناسی آگاه باشد چرا که یک معلم بیش از معلم بودن خود باید یک روان شناس آگاه و خبره باشد.

    4-  تدریس نوین: استفاده از روش تدریس فعال و همگام با روز، روش هایی تدریس معلم را ویژگی خاص می بخشد عبارتند از : روش همیاری، روش تدریس فعال، روش بارش مغزی، روش ایفای نقش، روش نمایشی، روش بحث گروهی، روش حل مسئله، روش استقرایی، روش اکتشافی.

    تمامی این روش ها را می شناسد و می داند که هر یک را در چه درسی و در چه کلاسی به کار گیرد و به تعبیری تدریس او مبتنی بر استانداردها است و تدریس بر اساس استاندارد نوعی بهبود فرایند کار در آموزش و پرورش است.

    5-  شرکت در دوره های ضمن خدمت: معلم همیشه خود باید در حال فراگیری علم باشد و اطلاعات جدید و نو را بگیرد، در طول کار خود همیشه یکسان تدریس نکند و نکات را از جهات مختلف و زوایای متعدد بیان کند. لازمه ی این کار، شرکت در دوره های ضمن خدمت آموزش معلمان است.

    6-  آشنایی با اصول روانشناسی تربیتی: از آنجائی که معلم در طول تدریس خود نیاز به ارتباط مقابل دارد، بنابراین باید مخاطبان خود را شناسایی کند. بداند در چه شرایطی زندگی می کنند، تا حدی از خانواده آنها مطلع باشد. در این صورت می تواند پیام های یاددهی خود را شفاف منتقل سازد.

    داشتن طرح درس: معلم، باید زمان تدریس خود را حساب کند کتاب مورد تدریس را با طرح درس سالانه، بودجه بندی کند و همچنین طرح درس روزانه، داشته باشد و اطلاعاتی کافی و جامع درباره ی مراحل طرح درس نویسی داشته باشد ارزشیابی تشخیصی،تکمیلی، پایانی را بداند و در مراحل تدریس خود به کار بندد. هدف های جزئی و کلی و هدف های رفتاری را شناسایی کند. حیطه های آموزشی (دانش، درک و فهم، کاربرد،ترکیب قضاوت) را بداند و در طرح ریزی سؤالات و ارزشیابی های مستمر خود که در طرح سالانه خود در نظر گرفته است اعمال نماید.

     

    ب) ابتکار

    دومین ویژگی قرن بیست و یکم، قرن ابتکار بود که در این زمینه، معلم باید دارای ویژگی های زیر باشد.

    1-  خلاق است: معلم قرن بیست و یکم در این رابطه ی خود خلاق است، دست به شیوه های جدید می زند و دانش آموزان را نیز خلاق بار می آورد هر اندازه دانش آموز از نظر اطلاعات، غنی تر باشد. انگیزه ی خلاقیت که در نهاد او بالقوه وجود دارد به فعلیت می رسد و این صورت نمی پذیرد مگر این که معلم و راهنما خودش، آراسته به صفت خلاقیت باشد.

    2-  ایجاد دنیای پرسش در کلاس: معلم مبتکر، کسی است که همیشه سؤالی برای مطرح کردن در کلاس داشته باشد و حس انگیزه ی کنجکاوی دانش آموزان را تحریک کند. آنان را به فعالیت و جنبش وا دارد. (در کلاس مرده و خسته کننده، مرتباً دیدگان دانش آموزان فقط به عقربه های ساعت می باشد)، را روشن سازد و عشق یادگیری فنون جدید را در آنها زنده کند.

    3-  ایجاد دنیای تخیل در کلاس: معلم مبتکر به تخیل دانش آموزان احترام می گذارد. یک انشای نو یا یک نقاشی غیر عادی را به مسخره نمی گیرد، از جنبه ی خلاقانه و مبتکرانه به آن می نگرد زیرا تخیل است که خلاقیت و ابتکار را به دنبال دارد.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله ویژگی های معلم در قرن 21

    فهرست:

     

    ندارد.
     
     

    منبع:

    روانشناسی پرورشی نوین یاگیری و آموزش ، دکتر علی اکبر سیف 68

    روانشناسی پرورشی نوین ، دکتر علی اکبر سیف 68

    مهارتهای آموزشی روشها و فنون تدرسین دکتر حسن شعبانی ،‌پاییز 68

    الگوهای تدریس2000 مترجم محمد رضا بهرنگی ، ‌بروس جویس مارشاویل امیلی کالهون ،‌پاییز80

    الگوهای تدریس، مترجم محمدرضا بهرنگی

    الگوهای تدریس ،‌مترجم امان الله صفوی

    هنر تدریس ،‌دکتر محمدی

    و مقالاتی از ویکپیدیا در زمینه ویژگی های معلم شایسته .

تحقیق در مورد تحقیق مقاله ویژگی های معلم در قرن 21, مقاله در مورد تحقیق مقاله ویژگی های معلم در قرن 21, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله ویژگی های معلم در قرن 21, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله ویژگی های معلم در قرن 21, تحقیق درباره تحقیق مقاله ویژگی های معلم در قرن 21, مقاله درباره تحقیق مقاله ویژگی های معلم در قرن 21, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله ویژگی های معلم در قرن 21, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله ویژگی های معلم در قرن 21 ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله ویژگی های معلم در قرن 21
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت