تحقیق مقاله پروین اعتصامی

تعداد صفحات: 6 فرمت فایل: word کد فایل: 15800
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: زندگینامه مشاهیر و بزرگان
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله پروین اعتصامی

    پروین اعتصامی که نام اصلی او "رخشنده " است در بیست و پنجم اسفند 1285 هجری شمسی در تبریز متولد شد ، در کودکی با خانواده اش به تهران آمد . پدرش که مردی بزرگ بود در زندگی او نقش مهمی داشت ، و هنگامیکه متوجه استعداد دخترش شد ، به پروین در زمینه سرایش شعر کمک کرد.

    " پدر پروین"

    یوسف اعتصامی معروف به اعتصام الملک از نویسندگان و دانشمندان بنام ایران بود. وی اولین "چاپخانه" را در تبریز بنا کرد ، مدتی هم نماینده ی مجلس بود.

    اعتصام الملک مدیر مجله بنام "بهار" بود که اولین اشعار پروین در همین مجله منتشر شد ، ثمره ازدواج اعتصام الملک ، چهار پسر و یک دختر است.

    "مادر پروین"

    مادرش اختر اعتصامی نام داشت . او بانویی مدبر ، صبور ، خانه دار و عفیف بود ، وی در پرورش احساسات لطیف و شاعرانه دخترش نقش مهمی داشت و به دیوان اشعار او علاقه فراوانی نشان می داد.

    "شروع تحصیلات و سرودن شعر"

    پروین از کودکی با مطالعه آشنا شد . خانواده او اهل مطالعه بود و وی مطالب علمی و فرهنگی به ویژه ادبی را از لابه لای گفت و گوهای آنان درمی یافت در یازده سالگی به دیوان اشعار فردوسی ، نظامی ، مولوی ، ناصرخسرو ، منوچهری ، انوری ، فرخی که همه از شاعران بزرگ و نام آور زبان فارسی به شمار می آیند ، آشنا بود و از همان کودکی پدرش در زمینه وزن و شیوه های یادگیری آن با او تمرین می کرد.

    گاهی شعری از شاعران قدیم به او می داد تا بر اساس آن ، شعر دیگری بسراید یا وزن آن را تغییر دهد ، و یا قافیه های نو برایش پیدا کند ، همین تمرین ها و تلاشها زمینه ای شد که با ترتیب قرارگیری کلمات و استفاده از آنها آشنا شود و در سرودن شعر تجربه بیاندوزد.

    هر کس کمی با دنیای شعر و شاعری آشنا باشد ، با خواندن این بیت ها به توانائی او در آن سن و سال پی می برد برخی از زیباترین شعرهایش مربوط به دوران نوجوانی ، یعنی یازده تا چهارده سالگی او می باشد ، شعر " ای مرغک " او در 12 سالگی سروده شده است:

     

    ای مُرغک خُرد ، ز آشیانه

    پرواز کن و پریدن آموز

    تا کی حرکات کودکانه؟

    در باغ و چمن چمیدن آموز

    رام تو نمی شود زمانه

    رام از چه شدی ؟ رمیدن آموز

    مندیش که دام هست یا نه

    بر مردم چشم ، دیدن آموز

    شو روز به فکر آب و دانه

    هنگام شب آرمیدن آموز

     با خواندن این اشعار می توان دختر دوازده ساله ای را مجسم کرد که اسباب بازی اش " کتاب" است ؛ دختری که از همان نوجوانی هر روز در دستان کوچکش ، دیوان قطوری از شاعری کهن دیده می شود ، که اشعار آن را می خواند و در سینه نگه می دارد.

    شعر " گوهر و سنگ " را نیز در 12 سالگی سروده است.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله پروین اعتصامی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله پروین اعتصامی, مقاله در مورد تحقیق مقاله پروین اعتصامی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله پروین اعتصامی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله پروین اعتصامی, تحقیق درباره تحقیق مقاله پروین اعتصامی, مقاله درباره تحقیق مقاله پروین اعتصامی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله پروین اعتصامی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله پروین اعتصامی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله پروین اعتصامی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت