تحقیق مقاله قطعات مکانیکی و الکتریکی داخلی تابلو

تعداد صفحات: 18 فرمت فایل: word کد فایل: 15824
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی الکترونیک
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله قطعات مکانیکی و الکتریکی داخلی تابلو

    در قسمت زیر لیستی تهیه شده که شامل قطعات مکانیکی و الکتریکی داخلی تابلو می باشد.این لیست شامل:

    ضخامت ورق - فریم تابلو – روبند- نوع رنگ کاری - جانقشه ای- یرق آلات- نوع تابلو(یک درب- دو درب - نرمال - اضطراری) اسم شرکت سازنده تابلو -اسم تابلو – چراغ سیگنال (رنگ – تعداد- وات - نوع لامپ - فیوز ) مشخصات فیوزهای داخل تابلو بعلاوه پایه فیوز – کلید مینیاتوری (تکفاز - سه فاز- ولتاژ قابل تحمل )رله- کنتاکتور –کلید گردان (با مشخصات کامل ) مشخصات وترمینال - مشخصات شین فاز - نول- مقره های پشت شین - نوع سیم کشی داخلی تابلو- نوع سیم کشی خط به تابلو - طریقه انتقال سیم در تابلو(ترانکینگ-استفاده از کمربند) استفاده از سیم یک تکه در تابلو – شماره گذاری خطوط روی ترمینال –استفاده از کابلشومی باشد. تمام این عناوین کامل می باشد .وجود این مشخصات باعث عمر بیشتر تابلو، خطر کمتر و

    تعویض آسانترآن می شود.

     

    انواع تابلوها :

    تقسیم بندی نوع اول :

    تابلوی ایستاده قابل دسترسی از جلو

    سلولی

     تمام بسته دیواری که خود این تابلو ها می توانند اصلی- نیمه اصلی و فرعی

    باشند.

    تقسیم بندی نوع دوم :

    تابلوی اصلی: در پست برق و بطرف فشار ضعیف ترانس متصل است.

    تابلوی نیمه اصلی: اینگونه تابلو ها ی برق بلوک ساختمانی یا قسمت مستقلی از مجموعه را توزیع و ازتابلوی اصلی تغذیه می شود.

    تابلوی فرعی: برای توزیع و کنترل سیستم برق خاصی مانند موتور خانه- روشنایی و غیره به کار میرود و از تابلوی اصلی تغذیه می شود.

    معمولاً تابلو های موتور خانه از نوع ایستاده و ....

     

     

    خصوصیات تابلو ها

    1- رنج ولتاژ تابلوها:

    380 و 400 و 660 و 1000 و 2500 و 3300 و 36000 و 7500 و 12000 و 175000 و

    24000 و 52000 و 72000 و 100000 و 132000 و 145000 و 420000 و 765000

    ولت می باشد .

    : UL -2 ولتاژ سطح عایقی

    الف: ولتاژ قابل تحمل ضربه ای برای صاعقه

    ب: ولتاژ قابل تحمل به مدت یک دقیقه

    -3 فرکانس نامی

    -4 جریان نامی:

    جریان موثری که از آن وسیله میتواند در دما و فشار معین عبور کند

    بطودائمی و صدمه ای به آن نرسد و مقادیر استاندارد جریان نامی عبارتند از:

    -500-400-350-250-200-160-125-100-80-63-50-40-32-25-16

    6300 5000-4000-3150-2500-200-1600-1250-1000-800-630

    -5 افزایش درجه حرارت:

    دمای محیط نباید از 40 درجه بالاتر رود

    ( ICW) -6 جریان قابل تحمل کوتاه مدت

    ١

    جریانی که از یک کلید عبور کند برای مدت معین بدون اینکه آن دستگاه و کلید صدمه ای ببیند.

    ( Icu ) -7 جریان نامی قطع اتصال کوتاه

    -8 جریان نامی وصل اتصال کوتاه:

    -9 ولتاژ تغذیه نامی کنتاکت ها و مدارات کمکی:

    24 و 48 و 60 و 110 و 125 و 220 و 250

    Ip -10  درجه حرارت مکانیکی

    عدد اول حفاظت در مقابل اجسام و عدد دوم حفاظت در مقابل مایعات.

     برای ساخت تابلو ابتدا باید قسمت های فیزیکی تابلو را آماده کرد و سپس به مراحل بعدی نظیر مدارات فرمان پرداخت:

    ابتدا قاب تابلو را درست کرد که در کارگاه های کوچک قاب را به صورت آماده تهیه کرده در کارگاه الکتروصنعت قاب تابلو توسط خود تکنسین های کارگاه 1 تا 2 متر طول و / ساخته می شود. عموماً برای تابلوهای دیماند در ابعاد 80 عرض متغیر بین 50 سانتیمتر و بالاتر بر حسب شرایط متغیر می شود.

    بعد از تهیه قاب عملیات رنگ زدن توسط پمپ سیستوله انجام می شود. در تابلوی دیماند برق بر روی 2 شین نسبتاً حجیم می آید و از آن شین ها انشعاب می گیریم. باید توجه شود که شین ها توسط 2 مقره از سطح بدنه فلزی تابلو می گیریم. S وT وR جدا ی باشد و سپس 3 انشعاب

    عملا قًطع و وصل برق به وسیله S و R پس انتقال برق به وسیله شین های کلیدهای اتوماتیک انجام می گیرد. 3 خازن در زیر تابلو جاسازی شده است و عمدتاً 2 دلیل یکی به دلیل بهبود ضریب قدرت و دیگر به دلیل کاهش سطح بار – ولتاژ برای هر خازن فیوزی جداگانه در نظر می گیریم علت این کار به این دلیل است که خازن در نقطه اول اتصال کوتاه است همین سبب می شود در بار زیادی از شبکه گرفته شود پس با فیوز جلوی این کار را می گیریم و در قسمت خارجی تابلو نمایش دهنده های بار خازن و نیاز ولتاژ قرار دارد و نیز کلید دریافت می کند خازن ها را وارد CT اتوماتیک که با توجه به اطلاعاتی که از مدار و یا از مدار خارج می کند. نکته ای که باید توجه شود در این مرحله عدم تماس شین اصلی به تابلو و لحاظ نکات ایمنی از دید عایقی در برابر برق نیز در مرحله به کاربر بهره بردار از تماس اشیاء و یا به جا گذاشتن وسایل نظیر آچار و یا پیچ گوشتی در داخل تابلو جلوگیری شود.

    2-  ساخت تابلو توزیع برق برای کارخانجات

    اصولاً ادوات نصب شده بر روی تابلو توزیع برق بر اساس سفارش مشتری صورت می گیرد. نکته قابل توجه برای یک تابلو ساز این است که همیشه برای توسعه تابلو جای لازم در نظر بگیرد ، مثلا بًرای ترمینال های خروجی برق و یا نصب مدارات جدید عمدتاً این کار بیشتر برای صرفه جویی و اغلب در کارخانجات کوچک که قسمتی از عمده سال خاموش می باشد است.

     

     

    حفاظت الکتریکی تابلو

     

    اصولاً حفاظت تابلو ها توسط 2 رله انجام می گیرد. رله کنترل فاز که قبل از کنتاکتورِ تابلو نصب می شود و دارای مشخصات زیر است :

    رله بی متال که اصولاً بر روی خود کنتاکتور نصب می شود و وظیفه آن قطع مدار در صورت مصرف زیاد بار است.

    تجربیات کاری نشان می دهد که بی متال را با توجه به قدرت نامی موتور استفاده شود و از نوع های نامرغوب نباید استفاده شود. زیرا در مواقع غیر ضرور به دلیل عدم کفایت الکتریکی مدار قطع می شود و اصولاً اثر حفاظتی خود را از دست داده و مدار توزیع برق را نامطمئن می کند.

     

    تابلو تشکیل شده است از :

    1. فیوز و پایه فیوز 2. کلید مرکزی برای قطع و وصل مدار 3. رله کنترل فاز 4. کنتاکتور 5. تایمر – در صورت استفاده از مدار ستاره-مثلث 6. بی متال – ترمینال های خروجی که جریان خروجی از مدار قدرت به این ترمینال ها نصب می شود.

    طریقه ساخت

    ابتدا قاب تابلو آماده می شود که البته متناسب با فضای نصب و تجهیزات نصب شده بر روی مدار است. در ابتدا کلید مرکزی بر روی تابلو نصب می شود. رنج کلید بر حسب آمپر و حتماً باید بر اساس مشخصات نامی موتورهای برقی تعیین  شود. کابل اصلی به ترمینال ورودی برق کلید وارد می شود و از بیرون خارج می شود. سپس پایه فیوزها نصب و پس از آن بر روی پایه فیوز ، فیوزها نصب میشوند. هر فیوز برای یک کنتاکتور است. بعد از فیوز یک رله کنترل فاز نصب میشود که از فیوز برق دار به کنترل فاز وصل می شود سپس کنتاکتورها نصب میشوند. در صورت پیچیده بودن مدار از کنتاکت های کمکی نیز استفاده می شود.

    در صورت استفاده از مدار ستاره مثلث ، تایمر حتماً باید روی کنتاکتور نصب شود تا زمان تأخیر مدار از مثلث به ستاره داده شود. اصولاً یک تابلو ساز باید برای راه اندازی موتورها با گشتاور راه اندازی زیاد از مدار ستاره مثلث استفاده کند. به دو دلیل اول این که موتور در موقع نیاز و به وقت وارد مدار شود و به حد گشتاور نامی خود در آید. دوم این که از یطغان زدن موتور جلوگیری شود.

    T و S و R سیم های به کار رفته شده در مدار فرمان آبی رنگ – نول با سیاه و مدار قدرت به ترتیب با رنگ های قرمز – سبز – زرد علامت گذاری شده باشد.

    جهت جلوگیری از بد نمایی تابلوهای اتصال سیم های صاف و بدون اعوجاج در بر روی درب تابلو نصب می STOP – START نظر گرفته شود. شستی های شوند و با رنگ های قرمز و سبز مشخصمی شوند.

     

    نقشه کشی تابلوها

    تابلوهای توزیع را برای سهولت کار در شمای فنی رسم می نمایند که با علائم و ارقامی که در کنار هر عنصر مدار نوشته می شود اطلاعات نقشه را تکمیل می نمایند. در یک تابلو ، یک یا چند خط به عنوان رزرو همیشه باید در نظر گرفته شود تا در هنگام خرابی یکی از خطوط یا نیاز به مصرف کننده جدید از آن استفاده کرد.

    سیم اتصال زمین با مقطع زیاد برای حفاظت در تابلوها نباید فراموش شود که این ارتباط توسط سیم بافته شده نرم بین قسمت های متحرک و ثابت تابلو بر قرار می شود. نمونه زیر ، شمای یک تابلو است :

     

    ساخت تابلوها

    در یک تابلوی توزیع قبل از آنکه وسایل الکتریکی در آن نصب شوند باید اسکلت فلزی یا پلاستیکی یا کائوچوبی آن منتاژ شود و با نصب ریل ها و سوراخ هایی مناسب آماده گردد. وسایل الکتریکی داخل آن منتاژ شود.

    پس از نصب وسایل الکتریکی ( مانند کلید و فیوزها ) ترمینال های تابلو را سیم کشی می کنند این سیم کشی باید با سیم های تک لا و با فرم خاصی صورت گیرد.

    نکته : می توان سیم کشی داخل تابلو را با سیم های افشان که در داخل کانال های پلاستیکی قرار می گیرند را انجام داد.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله قطعات مکانیکی و الکتریکی داخلی تابلو

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله قطعات مکانیکی و الکتریکی داخلی تابلو, مقاله در مورد تحقیق مقاله قطعات مکانیکی و الکتریکی داخلی تابلو, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله قطعات مکانیکی و الکتریکی داخلی تابلو, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله قطعات مکانیکی و الکتریکی داخلی تابلو, تحقیق درباره تحقیق مقاله قطعات مکانیکی و الکتریکی داخلی تابلو, مقاله درباره تحقیق مقاله قطعات مکانیکی و الکتریکی داخلی تابلو, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله قطعات مکانیکی و الکتریکی داخلی تابلو, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله قطعات مکانیکی و الکتریکی داخلی تابلو ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله قطعات مکانیکی و الکتریکی داخلی تابلو
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت