تحقیق مقاله اسلام، بهداشت و ورزش

تعداد صفحات: 9 فرمت فایل: word کد فایل: 15894
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله اسلام، بهداشت و ورزش

    رابطه ی ورزش با بهداشت بر کسی پوشیده نیست. اگر ورزش می خواهد برای فرد و جامعه سلامتی و شادابی را به ارمغان آورد، باید با بهداشت قرین بوده و از آن بیگانه نباشد. ورزش بدون رعایت موازنی بهداشتی – تا حدود زیادی – نقض غرض خواهد بود. کُتُبی که امروزه در زمینه ی ورزش تألیف و منتشر می شوند، به طور معمول از یک سری مباحث بهداشتی خالی نمی باشند. ورزشکاران باید بیش از دیگران به بهداشت و نظافت اهمیت دهند. آنها بیش از دیگران عرق می کنند، با ورزشکاران دیگر و گاه زمین و یا تشک ورزشی در تماس نزدیکند و ... .

    در مکتب اسلام، بیش از هر مکتب دیگری به امر بهداشت توجه شده است، به فرموده ی پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله، اسلام بر نظافت بنا شده و جز افراد نظیف، کسی به بهشت وارد نمی شود. توجه شما را به احادیثی در این زمینه جلب می کنم:

    رسول خدا صلی الله علیه وآله می فرماید:

    «تنظّفوا بکلّ ما الستطعتم فانّ الله تعالی بنی الاسلام علی النّظافه و لن یدخل الجنّه کلّ نظیفٍ(1)؛

    با هر وسیله ای که می توانید نظافت کنید، زیرا خدای تعالی اسلام را بر مبنای نظافت بنا کرده است، و هرگز کسی جز افراد نظیف و پاکیزه، وارد بهشت نمی شود [تنها پاکیزگان به بهشت وارد می شوند].»

    امام رضا علیه السلام می فرماید:

    «من اخلاق الانبیاء التّنظّف(2)؛

    نظافت یکی از اخلاق پیامبران است.»

    رسول خدا صلی الله علیه وآله می فرماید:

    «بئس العبد القاذرون(3)؛

    مردمان کثیف، بندگان بدی هستند.»

    رسول خدا صلی الله علیه وآله می فرماید:

    «طهّروا هذه الاجساد طهّرکم الله فانّه لیس عبدٌ یبیت طاهراً الأ بات معه ملکٌ فی شعاره و لا یتقلّب ساعه ً من اللّیل الأ قال: اللّهمّ اغفر لعبدک فانّه بات طاهراً(4)؛

    این بدن ها را پاکیزه کنید، تا خدا شما را پاکیزه گرداند، زیرا هیچ بنده ای نیست که شب را در حال پاکیزگی به صبح رساند، مگر این که فرشته ای به همراه و در لباس زیرین او شب را به صبح می برد، و هیچ ساعتی [و زمانی] از شب نمی گذرد، مگر این که آن فرشته می گوید: خداوندا! این بنده ات را بیامرز، زیرا او با پاکیزگی، شب را به صبح برد.»

    امام باقر علیه السلام فرمود:

    «کنس البیوت ینفی الفقر(5)؛

    جارو کردن خانه، فقر و تنگ دستی را از بین می برد.»

    رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود:

    «هلک المتقذّرون(6)؛

    مردمان کثیف هلاک شدند.»

    امام علی علیه السلام فرمود:

    «اغسلوا صبیانکم من الغمر فانّ الشّیطان یشمّ الغمر فیفرع الصّبیُّ فی رقاده و یتأذّی به الکاتبان(7)؛

    کودکان خود را نظیف و پاکیزه کنید و بدین وسیله چربی دست های آنها را بزدایید، که اگر این کار را نکنید، شیطان چربی دست آنها را می بوید و آن گاه کودک به دهشت افتاده و خوابش نمی برد، و با این کار دو فرشته ی نویسنده اذیت می شوند.»

    امام صادق علیه السلام فرمود:

    «غسل الاناء و کنس الفناء مجلبه ٌ للرّزق(8)؛

    شستن ظروف و جارو کردن پیش گاه خانه، وسیله ی جلب روزی است.»

    امام علی علیه السلام فرمود:

    «لا تؤوا التّراب خلف الباب فانّه مأوی الشیّاطین(9)؛

    خاک (روبه) را پشت در جای ندهید زیرا آن جایگاه شیطان ها است.»

    رسول خدا صلی الله علیه فرمود:

    «بیت الشّیاطین من بیوتکم بیت العنکبوت(10)؛

    خانه ی شیاطین در خانه ی شما، عنکبوت است.»

    «عن جابربن عبدالله قال: اتانا رسول الله صلی الله علیه وآله فرأی رجلاً شعثاً قد تفرّق شعره، فقال: اما کان یجد هذا ما یسکّن به شعره، و رأی رجلاً آخر [و] علیه ثیابٌ و سخه ٌ فقال: اما کان هذا یجد ماءً یغسل به ثوبه! (11)؛

    از جابربن عبدالله نقل شده: [روزی] پیامبر خدا صلی الله علیه وآله پیش ما آمد و مرد ژولیده مویی را دید که موهایش پراکنده شده بود، فرمود: آیا چیزی که با آن موی خود را آرامش دهد [مرتب کند] پیدا نکرده؟ و مرد دیگری را دید که لباس کثیفی داشت؛ فرمود: آیا او آبی پیدا نکرده که با آن جامه ی خود را بشوید؟!»

    آن حضرت درباره ی نظافت لباس می فرماید:

    «من اتّخذ ثوباً فلینظّفه(12)؛

    هر کس لباسی اختیار کرد، باید آن را تنظیف کند.»

    یا عائشه ! اغسلی هذین الثّوبین! اما علمت انّ الثّوب یسبّح فاذا اتّسخ انقطع تسبیحه؟ (13)؛

    ای عایشه! این دو پیراهن را بشوی! مگر نمی دانی لباس تسبیح می گوید، و هر گاه کثیف شود، تسبیح گفتنش قطع می شود؟»

    متأسفانه هنوز هم کسانی هستند که گمان می کنند خلال کردن دندان کار بدی است. می گویند: ما دندان هایمان را خلال نمی کنیم و با مسواک نیز نمی شوییم، زیرا می ترسیم دندان هایمان خراب شوند. و با این طرز تفکر، با باقی گذاشتن قطعات ریز غذا در اطراف دندان های خود، محل مناسبی برای پرورش میکرب ها تدارک دیده و به خرابی دندان های خود کمک می کنند.

    «عن وهب بن عبد ربّه، قال: رأیت اباعبدالله علیه السلام یتخلّل فنظرت الیه فقال: انّ رسول الله صلی الله علیه وآله کان یتخلّل و هو یطیب الفم(14)؛

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله اسلام، بهداشت و ورزش

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله اسلام، بهداشت و ورزش, مقاله در مورد تحقیق مقاله اسلام، بهداشت و ورزش, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اسلام، بهداشت و ورزش, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اسلام، بهداشت و ورزش, تحقیق درباره تحقیق مقاله اسلام، بهداشت و ورزش, مقاله درباره تحقیق مقاله اسلام، بهداشت و ورزش, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اسلام، بهداشت و ورزش, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اسلام، بهداشت و ورزش ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله اسلام، بهداشت و ورزش
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت