تحقیق مقاله یادگیری برای زیستن 2

تعداد صفحات: 7 فرمت فایل: word کد فایل: 16006
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله یادگیری برای زیستن 2

    ارزشیابی فرآیندی بیرونی و تحمیلی نیست که آثاری چون ترس ، اضطراب پیروی بی چون و چرا و رفتارهای غیر اخلاقی را به همراه داشته باشد . بلکه فرایندی است که باید از بیرون به درون منتقل شود و در واقع توسط خود فرد انجام گیرد . تردیدی نیست که نظام ارزشیابی که محدودیتهایی را در تفکر و اندیشه به وجود آورد  . مانع بروز خلاقیتها خواهد شد .

     

    دیدگاه های بین المللی درباره تعلیم و تربیت

    در عصر حاضر به ویژه با طرح و ظهور پدیده جهانی شدن و به سبب پالشهایی که این رویداد برای نظام آموزشی ایجاد کرده است ، انتظارات جوامع از نظامهای آموزشی دگرگون شد .

    یونسکو در سال ها آخر بیشتم در برخی آثار و نشریاتش به ضرورت توجه به راهکارهایی برای مواجهه با چالش های فراروی بشر در قرن 21 اشاره نمود . گویی احساس می شد که ضرورت دارد الگوهای رایج و سنتی در نظامهای آموزشی ، تغییر یابد و الگوهای جدیدی جایگزین آن شود . به طور کلی تغییر الگوی برنامه درسی در دو محور اساسی مورد توجه قرار گرفت .

    ü        آموزش محوری به یادگیری محوری

    ü        موضوع محوری به قابلیت محوری

    یونسکو با محور قرار دادن یادگیری ، چهار ستون اساسی یادگیری را مورد توجه قرار داد که این ستون ها عبارتند از :

    الف _ یادگیری برای دانستن

     ب   _ یادگیری برای عمل کردن .

     ج   _ یادگیری برای زیستن .

     د    _ یادگیری برای با هم زیستن .

    به طور کلی اگر تعامل و تأثر رویکرد ارزشیابی شیوه های آموزش و یاددهی را بپذیریم ، ارزشیابی از مهارتهای اساسی و قابلیتهای کلیدی با ارزشیابی سنتی که محتوای برنامه درس تأکید داشت و بیشتر به دنبال ارزشیابی از دانش و مهارت دانش آموزان بود ، متفاوت خواهد بود .در سال 2000 میلادی در اجلاس جهانی آموزش و پرورش چهارچوبی عملی برای برنامه « آموزش برای همه » تصویب شد که کشورهای جهان به اجرای آن باهم توافق کردند .

    این سند عناصر زیر را در بر می گیرد :

    ü        تمرکز بر یادگیری

    ü        وسعت بخشیدن به وسایل و دامنه آموزش ، پایه که مفهوم مهارتهای زندگی در راستای این متوله قرار دارد

    ü        تقویت محیط برای یادگیری

    ü        تقویت مشارکتها

    به طور کلی تمامی این عناصر چهارگانه به گونه ای دلالتهایی در حوزه ارزشیابی تحصیلی و تربیتی به همراه دارد . یعنی مستلزم رویگردانی و گذرا از الگوها و رویکردهای سنتی می باشد .

     

    ضعفهای ارزشیابی سنتی :

     

    1)  عوارض امتحان محوری : تکرار امتحان و کاربردهای نا به جا ی آن ، حساسیت نسبت به امتحان معمول و عادی کلاس را گسترش می دهد .

    2)  ایجاد اضطراب امتحان : مطالعات زیادی نشان می دهد که امتحان یک تجربه اضطراب آور و استرس زاست . در دوران تحصیل استرس زا از ارزشیابی و امتحان ، چیزی وجود ندارد ، برخی آمارها نشان می دهد 90% از افراد فراری از مدرسه به دلیل ترس از امتحان ، از مدرسه فرار کردند .

    3)  ایجاد رقابت نامطلوب : در ارزشیابی ملاک مدار ، فرد را با هنجارها و متوسط جامعه و کلاس مقایسه می کنند که در این صورت رقابت بین بچه ها تشدید می شود و آنها را وارد مسابقه ای اضطراب آور می نماید . در این مسابقه افراد شکسات خورده احساس حقارت می کنند .

    4)  امتحان ابزار تهدید و ارعاب دانش آموزان : با امتحان ، کودک ترسانده می شود و به مطالعه و یادگیری وادار می شود . این شیوه بر این نظر استوار است که امتحان انگیزه یادگیری را افزایش می دهد . اگر چه این نظر می تواند تا حدی درست باشد ، اما افراط در آ« هم خطرناک است .

    5)  تقلب : یکی از عوارض امتحانهای حساس و سرنوشت ساز ، پدیده غیر اخلاقی تقلب است . در نظامی که نمره و امتحان حرف اول را می زند ، تلاش برای کسب نمره حقی از مرزهای هنجاری فراتر رفته و به شکل غیر اخلاقی تقلب ظاهر می شود .

    6)  امتحان و خلاقیت : امتحان به شکل رایج نه تنها زمینه ساز خلاقیت دانش آموزان نیست ، بلکه نابود کننده آن است . یکی از رههای کاهش ذوق خلاقیت کودکان ، توجه بیش از حد به ارزشیابی است . وقتی به کودک القا می شود که هر سؤال یک پاسخ مشخصی دارد . جایی برای تفکر و خلاقیت باقی نمی ماند .

    7)  ایجاد نگرش منفی نسبت به مدرسه : تعداد کودکانی که امتناع از مدرسه دارند ، در سه سال آخر دبستان نسبت به سال های قبل ، افزایش بیشتر می یابد . چون امتحان عامل اضطراب آور است ، سبب نگرش منفی نسبت به درس و مدرسه می شود .

     

    ارزشیابی توصیفی چه ویژگی هایی دارد ؟

     

     1)  پویایی : در این شیوه ، ارزشیابی جریان یادگیری دانش آموزان را بهبود می بخشد و به پیش می برد به عنوان یاور ، در کنار جریان یاددهی و یادگیری خواهد بود . هر کجا که یادگیری هدفمند رخ دهد به نوعی ارزشیابی را در ذات خود دارد . تحلیل ویژگی پویایی در ارزشیابی توصیفی ، چند نکته مهم را آشکار می سازد :

    الف ) ارزشیابی به مثابه ابزاری برای یادگیری است .

    ب ) ارزشیابی با یادگیری ارتباط تنگاتنگ دارد ، یعنی در تعامل با همدیگرند .

    ج ) ارزشیابی بر بازخوردها و میزان های موفقیت در یادگیری ، تأکید دارد .

    د ) ارزشیابی دانش آموزان را به سوی انتظارات آموزشی حرکت می دهد .

    معیارهایی را که معلم در هر جلسه ارزشیابی برای روشن شدن انتظارات بیان می نماید ، باید سه ویژگی داشته باشد :

    الف ) روشن وشفاف باشد .

    ب ) مرتبط با انتظارات آموزشی باشد .

    د ) دانش آموزان ریال قادر به درک آن ملاکها باشند .

    2 ) بازخورد : بدون بازخورد در عمل جهت گیری اصلاحی ارزشیابی توصیفی ، از چهره ارزشیابی رخت بر می بندد . برخی پژوهشها نشان داده استن که بازخورد ، عامل مؤثر در بهبود عملکرد یادگیرنده است . منظور از بازخورد ، ارائه هر گونه اطلاعات از نتایج و روند فعالیت های یادگیری است که شخص دریافت می کند . بازخورد در یادگیری فرد دو تأثیر عمده دارد :

    اول اینکه روند یادگیری دانش آموزان را در جهت مطلوب سامان می دهد . و دوم اینکه انگیزش برای یادگیری را افزایش می دهد .

    3 ) کیفی بودن : در این رویکرد به ویژگی های عمیق یادگیری توجه می شود . لا معلم و شاگرد تحریک می شوند که درگیری عمیق تری با مباحث و موضوعات داشته باشند و به معلم امکان می دهد که درک و شناخت جامع تری از دانش آموز پیدا کند . و نیز به جای مقیاس عددی (0 تا 20 ) مقیاس رتبه ای  ( درحد انتظار ، نزدیک به حد انتظار و نیازمند تلاش بیشتر ) استفاده می شود .

    4 ) فرآیندی : به نظر برخی روانشناسان یادگیری ، یادگیری نتیجه نیست ، بلکه فرایند است . فعالیتهای مستمر یادگیری به دانش آموز کمک می کند تا فرآیندهای شناختی اش را بهتر بشناسد و بر آنها تسلط یابد . این مهارتی است که در واقع یکی از ستون های یادگیری است که یونسکو به آن تأکید دارد . یعنی همان یادگیری ، یادگیری . ( نحوه یادگیری )

    5 ) همه جانبه نگری : در این نوع ارزشیابی به همراه ابعاد مختلف دانش آموز توجه می شود و اهداف نگرشی ، مهارتی و شناختی همه به یک اندازه مورد تأکید است برعکس نظام ارزشیابی سنتی که سبب گرایش کمی اش . ناچار به آن دسته از ویژگی های یادگیری توجه می کند که قابلیت تبدیل به نمره را دارد

     

    آثار مطلوب و سازنده ارزشیابی توصیفی

    1 – بهبود یادگیری : زیرا توجه به فرآیند از یک نظر به معنی حذف موانع یادگیری است . به تبع حذف موانع ، نتایج مورد نظر آموزشی بهتر و بیشتر محقق می شود و نیز یادگیری عمیق و پایدار صورت می گیرد . با این روش ، تعداد دانش آموزانی که نیاز به تکرار پایه دارند ، عملاً کاهش می یابد .

    2 – ایجاد نگرش مطلوب به مدرسه : زیرا فضای خالی از استرس و اضطاب ریال رابطه انسانی قوی بین معلم و شاگرد ایجاد می کند . لذا دانش آموزان نسبت به یادگیری و به دنبال آن ، اجزاء و عناصر دیگر محیط آموزش نگرش مثبت پیدا می نمایند .

    3 – افزایش بهداشت روانی کلاس درس : زیرا در این الگو بازپرسیهای پیوسته ، ملال آور و استرس زا وجود ندارد .و ارزشیابی به صورت امتحان مکرر دیده نمی شود . بی تردید با تغییر الگوی ارزشیابی و کاهش ارزش و اعتبار آزمونهای پایانی ، ترس از امتحان و اضطراب کم می شود و کودکان نه برای موفقیت در امتحان و پاسخگویی به پرسش معلم ، بلکه برای یادگیری تلاش می کنند . و حتی به دنبال ضعف های خود می روند . در این فضا یادگیری محور قرار می گیرد و دانش آموزان از همدیگر می پرسند که : « چه یادگرفته ای ؟ » نه این که «چند گرفتهای ؟»

    4 – افزایش اعتماد به نفس : زیرا وقتی دانش آموزان از معیار ها و ملاکهای عملکرد صحیح در مورد انتظار آموزش خاص (مانند نگارش ، دادن گزارش و مانند اینها ) آگاهی داشته باشد می تواند اثر خودش را بررسی و ارزشیابی نماید . این کار باعث می شود ، دانش آموزا احساس استقلال و اعتماد به نفس پیدا کند و انگیزه بیشتر برای یادگیری به دست آورد .

    5 – افزایش روحیه نقد پذیری در کودکان : وقتی دانش آموز از وضعیت پیشرفت خود ، یعنی دانش ها و مهارتهایی که کسب کرده است ، آگاهی پیدا می نماید ، بازخوردهای پی در پی دوستانه و شفاف معلم باعث می شود او ضعفها و قوتهای خود را در حین یادگیری بشناسد .

    6 – افزایش مشارکت در یادگیری : علاقه دانش آموزان به یادگیری و نگرش مثبت آنان به مدرسه ، مشارکت دانش آموزان را در فرآیند ، یادگیری افزایش می دهد . از این رو فعالانه در امر یادگیری ، درگیر می شوند . و یکی از نشانه های این درگیری فعال ، در نحوه پرسشهای آنهاست .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله یادگیری برای زیستن 2

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله یادگیری برای زیستن 2, مقاله در مورد تحقیق مقاله یادگیری برای زیستن 2, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله یادگیری برای زیستن 2, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله یادگیری برای زیستن 2, تحقیق درباره تحقیق مقاله یادگیری برای زیستن 2, مقاله درباره تحقیق مقاله یادگیری برای زیستن 2, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله یادگیری برای زیستن 2, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله یادگیری برای زیستن 2 ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله یادگیری برای زیستن 2
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت