تحقیق مقاله اصول کار ترانس فورماتور

تعداد صفحات: 10 فرمت فایل: word کد فایل: 16010
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی الکترونیک
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله اصول کار ترانس فورماتور

    - 1 تعریف ترانس فورماتور:

    ترانس فورماتور از دو قسمت اصلی هسته و دو یا چند قسمت سیم پیچ که روی هسته پیچیده می شود تشکیل می شود , ترانس فورماتور یک دستگاه الکتریکی است که در اثرالقای مغناطیسی بین سیم پیچ ها انرژی الکتریکی را ازمدارسیم پیچ اولیه به ثانویه انتقال می دهد بطوری که در نوع انرژی و مقدار آن تغییر حاصل نمی شود ولی ولتاژ و جریان تغییر می کند بنابراین باصرف نظراز تلفات ترانس داریم :

     

    P1=P2 --- V1 I1 = V2 I2= V1/V2 = I2/I1 = N1/N2
    که اصول کار ترانس فورماتور براساس القای متقابل سیم پیچ ها است .

     

    2 اجزاء ترانس فورماتور:

    هسته , سیم پیچ ها , مخزن روغن , رادیاتور , بوشینگ های فشار قوی وضعیف , تپ چنجرو تابلوی مکانیزم آن , تابلوی فرمان , وسایل اندازه گیری و حفاظتی ,  شیرها و لوله های ارتباطی ,  وسایل خنک کننده ترانس جریان , شاسی و چرخ , ...   

     3 انواع اتصّال سیم پیچ:    

    اتصال سیم پیچ های اولیه و ثانویه در ترانس معمولاً به صورت ستاره مثلث , زیکزاک است .

    4 ترانس فورماتورولتاژ(PT,VT):

    چون ولتاژهای بالاتر از  V600 را نمی توان به صورت مستقیم بوسیله دستگاه های اندازه گیری اندازه گرفت , بنابراین لازم است که ولتاژ را کاهش دهیم تا بتوان ولتاژ را اندازه گیری نمود و یا اینکه در رله هایحفاظتی استفاده کرد ترانس فورماتور ولتاژبه این منظوراستفاده می شودکه  ترانس فورماتور ولتاژ از نوع  مغناطیسی دارای دو نوع  سیم پیچ اولیه و ثانویه می باشد که برای ولتاژهای بین V 600 تا  KV132 استفاده می شود.

    5 ترانس فورماتورجریان(CT): 

    جهت اندازه گیری و همچنین سیستم های حفاظتی لازم است که از مقدار جریان عبوری از خط اطلاع پیدا کرده و نظر به اینکه مستقیماً نمی شود از کل جریان خط دراین نوع دستگاه ها استفاده کرد و در فشار ضعیف و فشار قوی علاوه بر کمییت , موضوع مهم ایزوله کردن وسایل اندازه گیری و حفاظتی از اولیه است لزا بایستی به طریقی جریان را کاهش داده و از این جریان برای دستگاه های فوق استفاده کنیم واین کار توسط ترانس جریان انجام می شود .

    پارامترهای اساسی یک  : CT

    نقطه اشباع , کلاس ودقت CT , ظرفیتCT  , نسبت تبدیل CT .

    6  نسبت تبدیل ترانس جریان:

    جریان اولیه Ct  طبق IEC 185  مطابق اعداد زیرمی باشد که اصولاً باید در انتخاب جریان اولیه یکی از اعداد زیر انتخواب شود:

    10-15-20-25-30-40-50-60-75-100-125-150   Amp

       درصورتیکه نیاز به جریان اولیه بیشتر باشد باید ضریبی از اعداد بالا انتخواب شود .  جریان ثاویه  Ct  هم  طبق IEC 185  مطابق اعداد زیرمی باشد : 1-2-5

    برای انتخاب نسبت تبدیل  Ct باید جریان اولیه را متناسب با جریان دستگاه های حفاظت شونده و یا دستگاه هایی که لازم است بار آنها اندازه گیری شود انتخاب کرد .

    در موردCt  تستهای مختلفی انجام می شودکه رایج ترین آنهاعبارت اند:

    تست نطقه اشباع , تست نسبت تبدیل , تست عایقی اولیه و ثانویه .

    7 حفاظت های ترانس: 

     

    الف : حفا ظتهای دا خلی :

     -1   اتصال کوتاه : A دستگاه حفاظت روغن (رله بوخهلتز, رله توی ب) ,  B دستگاه حفاظت

    درمقابل جریان زیاد( فیوز, رله جریان زیادی زمانی ) , C رله دیفرانسیل

     

     
     -2  اتصال زمین :

     

     

     A مراقبت روغن با رله بوخهلتز, B رله دیفرانسیل, C سنجش جریان زمین
     -3  افزایش فلوی هسته :

     

     A اورفلاکس

    ب : حفا ظتهای خارجی :

     -1  اتصالی در شبکه :

     A فیوز, B رله جریان زیاد زمانی , C رله دیستانس

     -2  اضافه بار :

     A ترمومتر روغن و سیم پیچ , B رله جریان زیاد تاخیری , C رله توی ب , D منعکس کننده حرارتی ,

     -3  اضافه ولتاژ در اثر موج سیار :

     A توسط انواع برق گیر

    ج : خفا ظتهای غیر الکتریکی :

    -1 کمبود روغن : رله بوخهلتز ,

    -2 قطع دستگاه خنک کن

    - 3نقص در تپ چنجر : رله تخله فشار یا گاز

     انواع زمین کردن :

       1 زمین کردن حفاظتی:

    زمین کردن حفاظتی عبارت است از زمین کردن کلیه قطعات فلزی تاًسیسات الکتریکی که در ارتباط مستقیم ( فلزبه فلز ) با مدار الکتریکی قرار ندارد .

    این زمین کردن بخصوص برای حفاظت اشخاص درمقابل اختلاف سطح تماس زیاد به کار گرفته می شود .

    2 زمین کردن الکتریکی:

    زمین کردن الکتریکی  یعنی  زمین کردن  نقطه ای از دستگاه های الکتریکی و ادوات برقی که جزئی ازمدارالکتریکی می باشد. مثل زمین کردن مرکز ستارهً سیم پیچ ترانسفورماتور یا ژنراتور .

    که این زمین کردن بخاطرکارصحیح دستگاه و جلوگیری از ازدیاد فشار الکتریکی فازهای  سالم نسبت به  زمین در موقع تماس یکی از فازهای دیگر با زمین .

    3 روشهای زمین کردن:

     

    روش مستقیم :

    مثل وصل مستقیم  نقطه صفر ترانس  یا  نقطه ای از سیم  رابط  بین ژنراتور جریان دائم به زمین.

    روش غیر مستقیم :

    مثل وصل نقطه صفر ژنراتور توسط یک مقاومت بزرگ به زمین یا اتصال نقطه صفر ستاره ترانس توسط  سلف پترزن (پیچک محدود کننده جریان زمین(

    زمین کردن بار:

    باید نقطه صفریااصولاً هرنقطه از شبکه که پتانسیل نسبت به زمین دارد توسط یک فیوز فشارقوی (الکترود جرقه گیر) به زمین وصل می شود.

    ولتاژهای کمکی :

     

    1 ولتاژکمکی (DC 110):

     

    این ولتاژ درپستها یکی از پر اهمیت ترین ولتاژهای مورد نیاز تجهیزات است . کلیه فرامین قطع و وصل بریکر وتغذیه اکثر رله های موجود در هر پست ازهمین منبع تامین می شود .
    این ولتاژ توسط  یک دستگاه  شارژر سه فاز و یک  مجموعه 10 ستی باطری12 ولتی به آمپراژ 165 آمپر ساعت , یک تغذیه حفاظتی مطمئن را به وجود میآورد.

     

    ولتاژ 110 ولتی مستقیم وارد تابلوی توضیع DC  به مشخصه (+SB) شده واز آنجا جهت مصارف گوناگون از جمله کلیه فرامین قطع و وصل, تغذیه موتور شارژ فنر بریکرهای 63 KV, تغذیه سیستم اضطراری روشنایی توضیع می شود ضمناً هر خط تغذیه مجهز به فیوزهای مجزامی باشد .

    2 ولتاژکمکی (AC):

    ولتاژ کمکی متناوب 380/220 V, توسط ترانس های کمکی هریک به قدرت  KVA 100تامین می گردد که سمت اولیه 20KV  توسط فیوز های10A/20KV حفاظت می شود.

    مراحل ورود ولتاژ کمکی به تابلوی توزیع به این ترتیب است که ولتاژ وارد باکس (AL – T– QS – Q ) داخل محوطه می شود که خود باکس شامل کلید پاپیونی , فیوزهای کتابی و بریکر 400V می باشد .

    سپس توسط کابل وارد تابلوی توزیع +SA  شده و از طریق کلیدهای پاپیونی که به طور مکانیکی با هم اینترلاک شده اند وارد باسبار توزیع می شود , ولتاژ متناوب 380/220 Vجهت تغذیه سیستم های روشنایی وگرمایی وموتورهای شارژ بریکرهای 20KV,موتورتپ چنجرترانس و شارژها و ... استفاده می شود.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله اصول کار ترانس فورماتور

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله اصول کار ترانس فورماتور, مقاله در مورد تحقیق مقاله اصول کار ترانس فورماتور, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اصول کار ترانس فورماتور, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اصول کار ترانس فورماتور, تحقیق درباره تحقیق مقاله اصول کار ترانس فورماتور, مقاله درباره تحقیق مقاله اصول کار ترانس فورماتور, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اصول کار ترانس فورماتور, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اصول کار ترانس فورماتور ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله اصول کار ترانس فورماتور
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت