تحقیق مقاله سنت پیامبر

تعداد صفحات: 7 فرمت فایل: word کد فایل: 16039
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله سنت پیامبر

     

     

    قالرسولالله (ص):
    مابنی بناء فی الاسلام احب الی الله من التزویج
    هیچ بنایی در اسلام نزد خداوند محبوبتر از ازدواج نیست.
     
    واقعاً نمی دونم چرا بعضی ها تا بهشون میگی ازدواج کردی یا اینکه میخواهی ازدواج کنی با حالتی سرشار از شرم میگن نه بابا و بعدش هم کلی از مشکلات ازدواج میگن .
    نمی دونم از کی تا حالا عمل نکردن به سنت پیامبر کار با کلاسی شده ؟!!!
    می خوام یه سری از مسائل مربوط به ازدواج رو مطرح کنم تا ان شاء ا… براتون مفید باشه .

     

    تعریف ازدواج :
    ۱. علمای اخلاق گفتهاند: ازدواج عبارت از این است که مردی با زنی با سپردن تعهد زندگی مشترک را آغاز میکنند تا در غم و شادی و لذت و رنج یکدیگر سهیم باشند و مشکلات زندگی را به یاری همدیگر حل کنند.
    ۲. علمای جامعه شناس گفتهاند: ازدواج یعنی شریک قرار دادن جنس مخالف در زندگی است این عمل به منظور تشکیل خانواده و تولید نسل انجام پذیرد.
    ۳. دستهای از فلاسفه گفتهاند که ازدواج یعنی به وجود عشقی در میان یک مرد و زن برای تشکیل خانواده و تولید نسل و تربیت آنها میباشد .
    هدف ازدواج :
    مفهوم مشارکت در زندگی، متکی بر تغییری است که از حضور در یک شرکت در ذهن خود داریم. آن گونه که مرسوم است در چنین مشارکتهایی، اعتماد به امید منفعت با سرمایهگذاری مادی، کوششی را به اتفاق هم آغاز میکنند و عواقب احتمالی آن اعم از زیان و حتی ورشکستگی را از پیش میپزیرند. سودها به همان نسبتی توزیع میشود که زیانها متوجه هر یک از انها است.
    تفاوت عمده ازدواج با هر شرکت دیگری در سرمایهای است که زن و شوهر به مشارکت میگذارند سخن از مال و منال به طور طبیعی نیست بلکه عادیترین سرمایههای انسانی یعنی قلب و روح- عواطف- احساسات و آرزوهای بشری است که به مشارکت گذاشته میشود.
    رویکرد دینی:
    به طور کلی ادیان الهی بر ازدواج و تشکیل خانواده به عنوان سنتی طبیعی نگریسته و آن را نهادی اجتماعی و فراگیر دانستهاند. در دین مقدس اسلام، آیات قرآن کریم هدف از ازدواج را در راستای اهداف خلقت بشر به روشنی تبیین نموده و علاوه بر آن حاوی مقررات و احکامی چند در خصوص تشکیل خانواده و آداب معاشرت زوجین و فرزندان درون این نهاد میباشد.
    «و من آیته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها و جعل بینکم موده و رحمه ان فی ذلک لایات لقوم یتفکرون»
    از نشانهها و قدرتهای خدا این است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید که در کنار او آرامش یافته و با هم انس بگیرید و میان شما رأفت و مهربانی برقرار فرمود. در این امر برای مردم با تدبیر ادله علم و حکمت حق آشکار است.
    از دیدگاه اسلام، ازدواج در راستای تکامل ابعاد روحانی و جسمانی انسان است و لذا امری عبادی و نیمهای از ایمان و دینداری است.
    قال رسولالله (ص): من تزویج فتد احرز نحف دینه فلیتق الله فی المنصف الاخر
    آن کس که ازدواج نماید نصف دین خود را حفظ نموده و باید در نیمه دیگر پرهیز کاری پیشه کند.
    از این رو قرآن کریم صراحتا مسلمانان را به ازدواج ترغیب نموده و آن را وظیفهای اجتماعی قلمداد مینماید.
    زنان و مردان مجرد و غلامان کنیزان شایسته و پرهیزگار خود را همسر دهید اگر فقیر باشند خداوند از فضل خود بینیازشان خواهد کرد.
    ارضا نیازهای جسمی، عاطفی و روانی، ادامه نسل و پرورش فرزندان در کانون امن و پرمحبت و ایجاد خلوتی برای کسب آرامش و تجدید قوا برای انجام دادن مسئولیتهای اجتماعی که همه در جهت تکامل شخصیت انسان ضرورت ازدواج و تشکیل خانواده را از دیدگاه ادیان الهی مبرهن میسازد.
    در اسلام ازدواج در سنین اولیه بلوغ مورد تاکید و ضرورت قرار گرفته از آن بابت که:
    ۱. عامل حفظ پاکدامنی است
    ۲. عامل تکمیل ایمان است
    ازدواج از این دیدگاه تنها طریق ارضاء نیاز جنسی است، اما هدف اصلی ازدواج فراتر از آن، ازدیاد نسل و پرورش فرزندان میباشد.
    ثمره اصلی ازدواج داشتن فرزندان صالح است. تمام لذایذ طبیعی و پاداش اخروی و انس و محبتها در میان زن و شوهر برای تحمل رنج تربیت و تولید فرزندان استوار است!
    قال رسولالله (ص) من کان یحب ان یتبع سنتی فان من سنتی التزویج و اصلبوا الولد، فانی فاخر بکم غد
  • فهرست و منابع تحقیق مقاله سنت پیامبر

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله سنت پیامبر , مقاله در مورد تحقیق مقاله سنت پیامبر , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله سنت پیامبر , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله سنت پیامبر , تحقیق درباره تحقیق مقاله سنت پیامبر , مقاله درباره تحقیق مقاله سنت پیامبر , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله سنت پیامبر , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله سنت پیامبر ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله سنت پیامبر
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت