تحقیق مقاله رایگان سفره مبارک هفت سین و همراهان آن

تعداد صفحات: 5 فرمت فایل: word کد فایل: 16086
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت: ۰ تومان
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رایگان سفره مبارک هفت سین و همراهان آن

    ایران ،‌آشناترین و عزیزترین نامی است که از کودکی شنیده ایم. ایرانی که نژاد اصیل و نجیب ارجمند و والامقام است. قانع، باهوش و متمدن که روزگاری قافله سالار تمدن بشری بوده است. این دیار متعلق به ایرانیان است که از اقوام مختلف تشکیل شده اند و در سرزمین پاکان و نیکان گرد هم آمده اند با آداب و رسوم فرخنده و تفکری تابناک که هویتشان بستگی تام به آداب و سنن این آب و خاک مقدس دارد.

    این یک واقعیت است که ما در هر کجای جهان که باشیم با هزاران ریشه به این خاک وابسته ایم .

    این پرچم نوروز است که در لحظه تحویل سال به اهتزاز در می آید و شروع جشنی سراسری را به همه ایرانیان نوید می دهد تا با شادی و مهربانی، همدلی و وفاداری در کنار سفره هست سین نشسته و همه یک سخن در زبان ،‌یک هدف در دل و یک کار در گام دارند.

    و فریاد و شادی را سر می دهند و نسل ها را با آئینی خرد و پاک پیوند می زندد تا نیکی، پاکی، آزادی و آبادی را مژده گر باشند.

    علت هفت سین این است که در هنگام تحویل سال این میثاق را تکرار و برآن تاکید می کنیم تا سالی دیگر راهنما و روشنگر فکر و اندیشه مان باشد و فلسفه آن هفت چیز ریشه گیاهی دارند که انسان از خاک است و بدان باز می گردد ، آری به واقع زمین مادر انسان است و رشد و بالندگی همدرد دامان زمین و خاک است که به انسان (خلقتا الانسان من طین) را می آموزند.

    پس از خانه تکانی دل و روح از جنبه های منفی زندگی و خانه تکانی منزل و اموردیگر به تهیه و تدارک سفره هفت سین یا هفت چین پرداخته می شود که فلسفه این سفره و همراهان آن را به شرح ذیل به استحضار مبارک می رساند:

     

    سین اول :‌سنجد

    نماد سنجیده اقدام کردن، سنجیده حرف زدن، نوای خود گرایی و دعوت به تحمل است. در حدیث نبوی می خوانیم اولین چیزی که خداوند آفرید عقل است.  و حضرت مولا علی (ع) میفرمایند: همه چیز محتاج به عقل است و عقل محتاج به ادب. سرشار از ویتامین (آ). (ب). (کا) است.

    سین دوم : سیب

    نماد صحت و سلامت شخص و جامعه است.

    دومین سینی که در سفر توسط مادر خانواده یا بزرگ خانواده در کنار سنجد قرار می گیرد حدیث و جمله ی معروفی است که گفته شده (هرکس روزانه یک سیب بخورد وی را به طبیب نیازی نیست. چون مصرف آن موجب دفع سم،‌تقویت دستگاه گوارش،‌تامین ویتامین ها و املاح لازم جهت حفظ سلامتی و شادابی است.

    سین سوم: سبزه

    نمادی از خود گذشتگی ،‌ایثار و سر سبزی است و پس از سنجد و سیب بر سر سفره نهاده می شود و نشانه خوش اخلاقی و خرمی و شادابی است. سبزی با خود شادابی ،‌زندگی، سرشاری و نیکویی را به همراه دارد. و قرار دادن آن بر سر سفره هفت سین اعلام خرمی و خوش خلقی در سال نو است که انسان پیوسته خوش برخورد و خوش رو باشد و در معاشرت و ملاقات با دیگران سخت گیر نباشد .

    سین چهارم : سمنو

    نمادی از نیایش قدرت و مبارزه با ضعف است و علامت قدرت است چون آدمی در کشاکش زندگی خود و مبارزه با طبیعت،‌می بایست نیرومند و قوی باشد،‌غذایی بسیار مقوی و پر انرژی سرشار از ویامین E ، انواع ویتامین B و مصرف آن ضمن تامین کالری برای حفظ سلامتی توصیه می شود و تسکین دهنده اعصاب،‌تقویت نیروی بینایی و یادگیری و جلوگیری از خستگی و پیری زود رس است.

    سین پنجم : سیر

    موعظه نگه داشتن حد و حقوق دیگرا ن و عدم تجاوز به حقوق آنان است و اینکه پای از گلیم خویش بیرون ننهیم و در واقع به ما می گوید در کار و زندگی اجتماعی تنها به خود نیندیشیم،‌و بالاتر از منافع خود،‌نفع جامعه را در نظر بگیریم و در ادب پارسی به معنای رای، خشنود، کامل،‌کافی،‌تمام،‌پر و انباشته نیز بکار می رود. و منابع طبی بسیار دارد و میکروب زدا نیز می باشد. و سیر استغنا و بی نیازی از متاع دنیا را به یاد می آورد و نماد بی توجهی به مادیات جهان گذرا است تا انسان به آن دل نبندد و کرامت و حیثیت خود را در معامله با آن به مقابله ننهد پس سیر چشمی و چشم سیری از بزرگترین صفت انسان برتر است.

    سین ششم: سرکه

    نماد پذیرش ناملایمات حیات،‌نماد رضا و تسلیم است. و اینکه زندگی پیوسته توام با رنج و مشقت و زحمت است و انسان باید صبور و آرام در برابر آنها باشد. خداوند در قرآن می فرماید: ( ما انسان را برای استواری و استقامت در برابر سختی ها بیافریدیم) و درنهایت اینکه در برابر ناملایمات و سختی ها ترش رویی و بدخلقی نکنیم، از نظر طبی نیز مصرف انواع سرکه به دلیل خواص اعجاز آور آن پایین آورنده مضرات چربی و خاصیت ضد سرطانی دارد که در ترشی ها و سالادها مصرف می شود.

    سین هفتم: سماق

    کنایه از عدالت ،‌صبر وشکیبایی و امید در ساحل زندگی است نماد صبر و بردباری و تحمل دیگران و صبر مبارزه برای خواست آرزوهاست. و اشاره به بشارت و پیروزی دارد و همه می دانیم که تمام موفقیت ها که نصیب بشر شده عموماً در سایه تحمل و بردباری بوده است. و خداوند نیز ما را یاری می دهد و شایان ذکر است که مصرف آن همراه با کباب علاوه بر خواص طبی سبب کاهش مضرات اوره گوشت می شود. و جهت رفع تراخم و جوش های پلک چشم و تسکین فشار خون و حرارت چشم مفید است و قوت بینایی را زیاد و چشم را باز و بینا می کند.

    فلسفه همراهان هفت سین

    اولین همراه قران کریم است:‌که برنامه راستین زندگی و سرمایه گرانقدریست که شایستگی دارد بیشتر از پیش به آن بیندیشیم و مقصد اعلای زندگیست. زندگی ساز،‌شفا دهنده و حلال مشکلات است که باید در زندگی دنیوی و اخروی باید از آن استمداد جست.

    دومین همراه سکه است : نشانی از سخاوت و نماد ثروت و توانایی مادی است و تردید نکنیم ثروتی که همراه پاکی ،‌صداقت و شادی باشد شایسته است.

    سومین همراه ماهی است:

    نماد زندگی، تحرک است و ماهی درون تنگ پر از رازو رمزی است و یک دنیا سخن و پند و اندرز و باید و نباید را می گوید. و یاد آور خاطرات زیبای کودکی، همراه جوانی و همگام پیری است.

    چهارمین همراه آینه است:

    نشانه راستی، پاکی، صفا و یک رنگی است. و  پیام آور این است که در کار و زندگی یک دل و با صفا باشیم .  و همانند تصاویر درون آینه با صفا کنار هم بنشینیم

    پنجمین همراه شمع است:

    نماد دوستی، گرمی، لطف، مهر،‌سوختن،‌روشنایی و رنج خود و دیگران و راحت یاران را طلبیدن است تا مادام العمر عمر انسان روشنی بخش باشد.

    ششمین همراه ساعت است:

    نماد زمان و اشاره به دقت نظم و انضباط در زندگی برای آغاز و پایان و ترتیب امور.

    هفتمین همراه تخم مرغ است:

    نماد زندگی، زایش و باروری و هم اشاره به دنیای تازه و زمان نو که شما آن را می گشایید و پای در جهان تازه می نهیم .

    هشتمین همراه سنبل است:

    که در کنار سبزه می نهند تا عطر ملکوتی آن شامه را نوازش دهد و آغاز خوشی را نوید دهد و زمان نو با بوی دل انگیزش آغاز شود.

    نهمین و آخرین همراه گلاب است:

    نماد تری،‌تازگی، طراوت و خوش بویی است و پاشیدن آن بر همدیگر و همه جا نشانه روشنایی و فرخندگی و مبارک است.

    و بنا به میل و علاقه نیز می توان نان و سبزی و پنیر و آرد گندم را نیز به نشانه خیز و برکت و روزی و تلاش و معاش بر سفره نهاد و سجاده ی مهر نماز را نیز به آنها اضافه نمود که نشان و نماد عبادت و بندگی خالق یعنی خداوند رحمان است که همه ی این نعمت ها را به ما عطا فرموده تا در سلامتی ،‌سُرور،‌سروری ،‌سعادت،‌ستایش خدا،‌سیری و سبزی با شادابی و طراوت بس برده و زندگی کنیم 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رایگان سفره مبارک هفت سین و همراهان آن

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله رایگان سفره مبارک هفت سین و همراهان آن , مقاله در مورد تحقیق مقاله رایگان سفره مبارک هفت سین و همراهان آن , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان سفره مبارک هفت سین و همراهان آن , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان سفره مبارک هفت سین و همراهان آن , تحقیق درباره تحقیق مقاله رایگان سفره مبارک هفت سین و همراهان آن , مقاله درباره تحقیق مقاله رایگان سفره مبارک هفت سین و همراهان آن , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان سفره مبارک هفت سین و همراهان آن , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان سفره مبارک هفت سین و همراهان آن ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله رایگان سفره مبارک هفت سین و همراهان آن
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت