تحقیق مقاله رایگان نماز یکی از عبادت‌ های مؤمنینِ برخی از ادیان است

تعداد صفحات: 4 فرمت فایل: word کد فایل: 16135
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت: ۰ تومان
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رایگان نماز یکی از عبادت‌ های مؤمنینِ برخی از ادیان است

    نماز یکی از عبادت‌ های مؤمنینِ برخی از ادیان است.

      پیرامون واژه

    واژه نماز واژه‌ای پارسیست که ایرانیان برای واژه «صلاه » عربی به کار بردند. این واژه به معنای خم شدن و سرفرودآوری برای ستایش و احترام است.[۱] واژه نماز نام‌واژه‌ای از فعل نمیدن فارسی به معنی تعظیم‌کردن است.

    برخی حدس زده‌اند که این واژه از واژه «ناماسته» در زبان سانسکریت گرفته شده‌باشد که محتمل نیست.[۲]

       نماز در دین اسلام

    نوشتار اصلی: نماز (اسلام)

    این عبادت در شبانه‌روز در پنج نوبت (۱۷ رکعت) رو به قبله مسلمانان - کعبه در مکه - بصورت فردی (فرادی) یا گروهی (نماز جماعت) برگزار می‌شود. در این عبادت در رکعت‌های اول و دوم دو سوره از قرآن که یکی از آنها سوره حمد و دیگری معمولاً سوره کوتاهی مثل سوره توحید است و در رکعتهای بعدی تعدادی ذکر به زبان عربی خوانده‌ می‌شود. نماز یک فرهنگ جهانی است.

     نماز و انفاق

    در سوره بقره از جمله صفات پرهیزکاران را اقامه نماز و انفاق بر می شمارد... و یقیمون الصلوه و مما رزقناهم ینفقون"(1)... و نماز به پای دارند و از هر چه روزی شان کردیم ( به فقیران) انفاق کنند."

     

     

    نماز و زکات

    در آیات زیادی از قرآن، نماز همراه با زکات مطرح شده است. زیرا نماز رابطه با خالق را محکم می کند و زکات به استحکام رابطه های بین خلق کمک می کند: " واقیمواالصلوه و اتواالزکوه ..."(2) و نماز به پا دارید و زکات بدهید... ."

     

    نماز و روزه

    " واستعینوا بالصبر و الصلوه ..."(3) و از صبر و نماز یاری جویید... .

     

    در تفاسیر و روایات مختلف، مراد از صبر را در این آیه، روزه دانسته اند.(4)

     

     

    نماز و حج

    " واذ جعلناالبیت مثابه للناس و امناً واتخذوا من مقام ابراهیم مصلی ..."(5) ( و به خاطر بیاورید) هنگامی را که خانه کعبه را محل بازگشت و مرکز امن و امان برای مردم قرار دادیم ( و برای تجدید همین خاطره) از مقام ابراهیم نمازگاهی برای خود انتخاب کنید... ."

     

    نماز و عدالت

    " قل امر ربی بالقسط و اقیموا وجوهکم عند کل مسجد..." (6) بگو پروردگارم به عدالت فرمان داده است، و توجه خویش را در هر مسجد به سوی او کنید..." خداوند به پیامبر فرمان داده است که هر چیز را در مورد صحیح خود به کار برده و به جای خود بنهید و فقط به سوی او و برای او و خالصانه عبادت کنید.

     

     

    نماز و جهاد

    در آیه40 سوره حج، یکی از فلسفه های جهاد را جلوگیری از تخریب نمازخانه ها و عبادتگاهها بیان می کند. " الذین اخرجوا من دیارهم بغیر حق الا ان یقولوا ربناالله و لولا دفع الله بعضهم ببعض لهدمت صوامع و بیع و صلوات و مساجد یذکر فیها اسم الله کثیراً..." همانا که به ناحق از خانه خود بدون هیچ دلیلی اخراج شدند جز این که می گفتند پروردگار ما الله است و اگر خداوند بعضی از آنها را به وسیله بعضی دیگر دفع نکند، دیرها، صومعه ها و معابد یهود و نصارا و مساجدی را که نام خدا در آن بسیار برده می شود، ویران می گردد... ." به این ترتیب حتی به قیمت خون دادن، باید از مکان نماز و عبادات حفاظت و حراست کرد.

     

     

    نماز و امر به معروف و نهی از منکر

    لقمان ضمن بیان سفارشاتی به پسرش، به او توصیه می کند که : " یا بنی اقم الصلوه و امر بالمعروف و انه عن المنکر..."(7) ای فرزند عزیزم نماز را به پا دار و امر به معروف و نهی از منکر کن..."

     

    با برپایی نماز که انسان را از زشتی ها و منکرات باز می دارد، روح و جان خود را از همه آلودگی ها پاک و به صفات پسندیده آراسته کنید و آنگاه مردم را به خوبی ها امر و از بدی ها و منکرات نهی نمایید.

     

    نماز و تلاوت قرآن

    " ان الذین یتلون کتاب الله و اقامواالصلوه ..."(8)؛ آنها که کتاب خدا را تلاوت کرده و نماز به پا می دارند...

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رایگان نماز یکی از عبادت‌ های مؤمنینِ برخی از ادیان است

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله رایگان نماز یکی از عبادت‌ های مؤمنینِ برخی از ادیان است, مقاله در مورد تحقیق مقاله رایگان نماز یکی از عبادت‌ های مؤمنینِ برخی از ادیان است, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان نماز یکی از عبادت‌ های مؤمنینِ برخی از ادیان است, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان نماز یکی از عبادت‌ های مؤمنینِ برخی از ادیان است, تحقیق درباره تحقیق مقاله رایگان نماز یکی از عبادت‌ های مؤمنینِ برخی از ادیان است, مقاله درباره تحقیق مقاله رایگان نماز یکی از عبادت‌ های مؤمنینِ برخی از ادیان است, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان نماز یکی از عبادت‌ های مؤمنینِ برخی از ادیان است, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان نماز یکی از عبادت‌ های مؤمنینِ برخی از ادیان است ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله رایگان نماز یکی از عبادت‌ های مؤمنینِ برخی از ادیان است
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت