تحقیق مقاله اشاره ی قرآن به جدایی اقیانوس ها

تعداد صفحات: 6 فرمت فایل: word کد فایل: 16167
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله اشاره ی قرآن به جدایی اقیانوس ها

    مرز میان دریای شور و شیرین 

    (وَهُوَ الَّذِی مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ وَهَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَجَعَلَ بَیْنَهُمَا بَرْزَخًا وَحِجْرًا مَحْجُورًا) (الفرقان: 53)

    "او کسی است که دو در یا را در کنار هم روان میسازد( وبر اثر وزن مخصوص, یعنی تفاوت درجۀ غلظت آب شور وشیرین, آمیزۀ هدیگر نمیشوند) این یکی شیرین است, وآن دیگر شور شور! خداوند در میان آن دو حاجز ومانعی ایجاد کرده است که آنها را کاملاً از هم جدا ساخته است". 

    در قرآن کریم آیات بسیاری است که انسان را به تفکر در آفرینش آسمان و زمین و کوهها و دریا ها ونباتات و حیوانات و حشرات دعوت می کند و نظامتعجب آوری را که در هر یک از انواع حکم میکند، گوشزد می فرماید

    فیروز آبادی در فرهنگ خود چنین میگوید: 

    حجر: منع, ودر اینجا به معنی مانع است, وبرزخاً, به معنی حاجز , مراد تفاوت درجۀ غلظت آب شور و شیرین , وبه اصطلاح وزن مخصوص است, یعنی حد فاصل را حجر محجور گفته شده است که هر یک از محدوده آبهای مورد نظر (یعنی آب شیرین و آب شور و آب ترکیبی آنها) شرایط زیستی خاص خود را دارد، در صورتی که موجود زندهاز آن بیرون برود و یا وارد آن بشود می میرد. البته حیوانات که در آنجا هستند بنابر فطرت خود از آنجا بیرون نمی روند. 

    مناطق ریزش آبها

    1 محل آب شیرین از طرف رود خانه 

    2 محل آب شور از طرف دریا

    3 محل مانع میان رودخانه و دریا, که این را برزخ می نامند

    در شکل بالا یک خلیج و درحوض شوری آب آن نشان داده شده است. در این تصویر می توانیم جدایی آب شیرین و شور را همانطوری که خداوند دانا در قرآن کریم بیان فرموده است ببنیم.

     

    در اعماق دریاها برخی از موجودات هستند که اگرازحدود خود بیرون شوند هلاک خواند شد (مرج )به معنی, سوی هم سر داده است . مجاور هم رها وروان کرده است( البحرین) مراد تمام آبهای شیرین جهان وتمام آبهای شور آن است که با وجود جزر ومد آب دریا ها که در شبانه روز دو مرتبه بر اثر جاذبۀ ماه صورت میگیرد, یعنی آبهای شیرین در میان آبهای شور وبالعکس .


    همانطوری که درتصویربالا دیده می شود،آب دریای الغرایزراز بالای دیوارِ میان خود و اقیانوس اطلس واقع در در ساحل کولمبیا وارد اقیانوس اطلس می شود، با گرما و شوری و غلظت کم و خصوصیات ویژه خود چند صد متر به اعماق می رود.و درآن عمق تعادل و توازان ایجاد می کند. و از بالا برمی گردد. این دو دریا در همین مرز با هم مخلوط میشوند و فراتر از مرز خود نمی روند.

    دانشمندان دریا شناسی امروز بوضوح این پدیده را آشکار نموده اند هنگامی که بالای دریاها را میبیم مظرب به نظر می آید, یعنی تفاوت درجۀ غلظت آب شور وشیرین, آمیزۀ همدیگر نمیشوند و مانعی بین آنها قرار می گیرد همانطوری که در تصویر بالا نشان داده شده است.

     
    چیزی که توجه متفکران را به خود جلب می کند اشاره خداوند متعال به وجود دو موج در دریا ها است. با تکامل تکنولوژی و فرستادن زیر دریایی های مخصوص به اعماق اقیا نو سها، دانشمندان متوجه گشتند که بعلت غلظت بیشتر آبهای واقع در اعماق دریاها "در مقایسه با آبهای سطحی" دو نوع موج در درون آنها پدید می آید



    دریا ها نیز در واقع از دریاهای متعددی تشکیل شده اند که از نظر غلظت و ترکیب و شرایط زیستی و غیره با هم فرق میکنند، ولی برزخ یعنی مانع میان آنهاست و با هم مخلوط نمیشوند. این را انسان در عکس برداری ماهواره ای از دریاها در قرن 19کشف کرد. وقتی دید رنگ آبهای دریاها با هم فرق میکنند آنها را بررسی کرد و دید که دریاهادر واقع از دریاهای متعدد تشکیل شده که بهم وصل هستند . 
    چنانکه دراین باره قرآن کریم می فرماید: (إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ لَآَیَاتٍ لِأُولِی الْأَلْبَابِ) [آل عمران: 190].مسلماً در آفرینش ( عجیب وغریب ومنظم ومرتب) آسمانها وزمین وآمد ورفت ( پیاپی, وتاریکی وروشنی, وکوتاهی ودرازی) شب وروز, نشانه ها ودلائلی( آشکار برای شناخت آفریدگار وکمال ودانش وقدرت او) برای خرد مندان است

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله اشاره ی قرآن به جدایی اقیانوس ها

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله اشاره ی قرآن به جدایی اقیانوس ها, مقاله در مورد تحقیق مقاله اشاره ی قرآن به جدایی اقیانوس ها, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اشاره ی قرآن به جدایی اقیانوس ها, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اشاره ی قرآن به جدایی اقیانوس ها, تحقیق درباره تحقیق مقاله اشاره ی قرآن به جدایی اقیانوس ها, مقاله درباره تحقیق مقاله اشاره ی قرآن به جدایی اقیانوس ها, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اشاره ی قرآن به جدایی اقیانوس ها, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اشاره ی قرآن به جدایی اقیانوس ها ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله اشاره ی قرآن به جدایی اقیانوس ها
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت