تحقیق مقاله کارایی انرژی و اندازه مزرعه

تعداد صفحات: 9 فرمت فایل: word کد فایل: 16443
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی برق
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله کارایی انرژی و اندازه مزرعه

    ترکمانی و حاجی رحیمی در سال 1378 نیز اعلام کردند که با افزایش اندازه مزرعه،کارایی افزایش می­یابد و همچنین مقدار عملکرد نیز متناسب با اندازه مزرعه  و تنها در صورت مصرف بیشینه نهاده­های دخیل معکوس می­شود.

    قهدریجانی در سال 1386 در تحقیقی بیان کرد که هزینه­ تولید در هکتار واحد­های کوچک بیشتر از     واحد­های بزرگ بوده و با افزایش اندازه مزارع، هزینه تولید کاهش یافته است.

    مرینی و همکارانش در سال 2001 اعلام کردند که مزارع نیشکر بزرگتر از 5 هکتار در مراکش، 36 درصد بیشتر(معادل 35 گیگا ژول در هکتار) انرژی مصرف کرده و کارایی انرژی کمتری دارند که بخش عمده آن مربوط به مصرف بیشتر الکتریسیته، سوخت و ماشینها بوده است.

    ازکان و همکارانش در سال 2004 نیز اعلام کردند که میزان انرژی ورودی در کشت 36 محصول عمده­ی ترکیه به ازاء هر هکتار از 4/17 به 4/47 گیگا ژول در هکتار کاهش یافته است. که میزان خروجی انرژی طی همین مدت با رشدی کمتر، 3/38 به 8/55 گیگا ژول در هکتار رسیده است. بدین ترتیب طی 25 سال کارایی انرژی در ترکیه از 23/2 به 18/1 کاهش یافته است.

    عالم و همکارانش در سال 2005، به بررسی جریان انرژی در کشاورزی بنگلادش در دوره 2000-1980پرداختند. انرژی مورد بررسی، انرژی انسانی و حیوانی، الکتریسیته، گازوئیل،کود و سموم شیمیایی می­باشد. نتایج مطالعه نشان داد که در طول دوره، نهاده و ستاده انرژی برای تولیدات کشاورزی به ترتیب از 4/6 به 32/17 گیگاژول بر هکتار و 22/72 به 05/130 گیگاژول بر هکتار افزایش یافته بود. این امر نشان دهنده آن است که کارایی انرژی یعنی نسبت ستاده به داده انرژی از 28/11 درصد به 1/8 درصد کاهش یافته است که در نتیجه نهاده انرژی سریعتر از ستاده انرژی افزایش یافته و به تبع آن کارایی مصرف انرژی کاهش یافته است.

     

    بهره­ دهی انرژی و عوامل انسانی

    ابوالحسنی در سال 1380 در رساله خود با استفاده از داده­های سری زمانی 1374-1378 و نیز نمونه­ای شامل 271 دانش آموخته کشاورزی در دانشگاه فردوسی مشهد تاثیر نقش نیروی کار متخصص کشاورزی را در بهره­وری کل عوامل تولید محصولات کشاورزی و تعداد دانش آموختگان کشاورزی در بهره­وری کل عوامل تولید تاثیر مثبت داشته­اند.

    صفا و طباطبایی­فر در سال 2002 انرژی لازم برای تولید گندم آبی و دیم را در منطقه ساوه به ترتیب 5/10 و 6/10 مگاژول بر کیلوگرم برآورد کردند که بیشترین منبع مصرف انرژی سوخت تشخیص داده شده که برای اراضی آبی 67% و برای اراضی دیم 52% محاسبه شده است. آنان همچنین رابطه بین مصرف انرژی با عواملی همچون سطح سواد، نوع شغل زارع، سن، فاصله مزرعه از شهر، تعداد قطعات و مالکیت مزرعه را مورد بررسی قرار دادند که ارتباط معنی­داری بین مصرف انرژی با عوامل مذکور بدست نیامد.

     

    کارایی انرژی و مصرف نهاده­ ها

    اسمیت و همکارانش در سال 1979 برای تعیین انرژی مصرفی در عملیات زراعی از روش تجزیه و تحلیل فرآیند­های عملیاتی استفاده کرده­اند و مقدار انرژی مصرفی در تولید هریک از نهاده­های مورد نیاز بخش کشاورزی در حال افزایش است. در سال 1982 میلادی 120 میلیون تن کود شیمیایی در سطح جهان تولید شده است. این میزان در سال 2002 به بیش از 147 میلیون تن افزایش یافته است و جالب اینکه مصرف این نهاده در کشور­ای توسعه یافته طی همین مدت از 75 میلیون تن به 50 میلیون تن کاهش و برای کشورهای در حال توسعه از 40 به 91 میلیون تن افزایش یافته است. کشورهای در حال توسعه در همین مدت با کاهش 5 درصدی در سطح زیر کشت گندم،ذرت،محصولات ریشه­ای و روغنی،سبزیجات،مرکبات و نیشکر، تولید خود را به 27 درصد افزایش داده­اند، اما با دو برابر شدن تولید محصولات در کشورهای در حال توسعه از دو برابر شدن سطح زیر کشت حاصل شده که مستلزم به زیر کشت بردن 1500 میلیون هکتار بوده است.

    سینگ و همکارانش در سال 2004 ضمن بررسی میزان تاثیر نهاده­های مصرفی(کود، سوخت دیزل و آفت کش­ها) در کشت گندم بر روی عملکرد دریافتند که با استفاده بهینه از میزان متداول مصرف انرژی می­تون عملکرد گندم را بین 2/4 تا 22/3 در سطح افزایش داد.

    سینگ و همکارانش نسبت انرژی خروجی به ورودی را در گندم در منطقه سیواس هند 2/3 بدست آوردند. نتایج حاصل از آزمایشات متعدد نشان داد که با افزایش مجدد نهاده­ها عملکرد سیر نزولی داشته است.

    کوچکی در سال 1376 با مقایسه هفت سیستم مختلف کشاورزی بیان کرد که کارایی کل مصرف انرژی با افزایش درجه وابستگی به سوخت ­های فسیلی کاهش می­یابد.

    کسترز و همکارانش در سال 1999 بازده انرژی در تولید گندم زمستانه و چغندر قند را در اروپا بررسی کردند و دریافتند که بین افزایش انرژی مصرفی کل  و کود ازته رابطه خطی وجود دارد در حالت عدم استفاده از کود ازته، انرژی مصرفی برای گندم زمستانه و چغندرقند به ترتیب 8GJ/ha  و 5/7 GJ/ha بود و زمان حداکثر استفاده از کود ازته این مقادیر به ترتیب بهGJ/ha 5/17 و GJ/ha16 افزایش می­یافت.

    مندل و همکارانش در سال 2002 در هند به این نتیجه رسیدند که همراه افزایش مصرف انرژی در کشاورزی و بهبود بهره­وری انرژی، کارایی(نسبت) مصرف انرژی بتدریج کاهش یافته است.

    آقای هانت در سال 1995 بری محاسبه سوخت مورد نیاز ماشین­های کشاورزی در حین عملیات در مزرعه از تقسیم سوخت مورد نیاز در یک ساعت را بر سطح انجان عملیات محاسبه کرده است.

     

    تاثیر خدمات دولتی و ترویجی بر بهره­وری

    آلستون و همکارانش در سال 1998 سطح بهرهوری 48 ایالت را در دوره زمانی1991-1949 بررسی کردند. آنها اثر دو متغیر تحقیقات کشاورزی دولتی و ترویج را بر بهره­وری در نظر گرفتند و به این نتیجه رسیدند که این دو متغیر تاثیر مثبتی بر بهره­وری کشاورزی در سطح ایالت دارند.

    لین و هافمن در سال 2001 آثار تحقیقات کشاورزی دولتی و ترویج و برخی عوامل زیر ساختی را بر بهره­وری کشاورزی بررسی کردند. هدف آنها از انجام این مطالعه بررسی اثر سرمایه­گذاری تحقیقات کشاورزی در سایر ایالات بر بهره­وری کشاورزی هر ایالت بود نتایج نشان داد که متغیر موجودی سرمایه تحقیقات محلی باید در رسیدن به یافته­های تحقیقات کشاورزی هماهنگ عمل کنند.

    هافمن و اونسون در سال 1993 میزان بهره­وری در 42 ایالت آمریکا برای دوره زمانی 1982-1950 محاسبه کردند. آنها به منظور بررسی عوامل موثر بر بهره­وری کل از متغیرهای موجود سرمایه تحقیقات خصوصی و دولتی و متغیر ترویج کشاورزی استفاده کردند. نتایج نشان داد که در اغلب ایالات سرمایه­گذاری تحقیقات کشاورزی دولتی اثر مثبتی بر بهره­وری کشاورزی دارد.

    تاثیر نوع خاکورزی بر انرژی مصرفی

    اریکسون و همکارانش در سال 1984 نشان دادند که افزایش تردد ادوات سنگین علاوه بر مصرف زیاد انرژی سبب افزایش فشردگی خاک هم می­شود که سبب کاهش عملکرد محصول می­شود.

    برین و همکارانش در سال 1997 گزارش دادند که متوسط انرژی ورودی در هکتار متناسب با شدت عملیات است وقتی خاک­ورزی کاهش می­یابد مصرف سوخت کمتر و بازده انرژی افزایش می­یابد.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله کارایی انرژی و اندازه مزرعه

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله کارایی انرژی و اندازه مزرعه, مقاله در مورد تحقیق مقاله کارایی انرژی و اندازه مزرعه, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله کارایی انرژی و اندازه مزرعه, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله کارایی انرژی و اندازه مزرعه, تحقیق درباره تحقیق مقاله کارایی انرژی و اندازه مزرعه, مقاله درباره تحقیق مقاله کارایی انرژی و اندازه مزرعه, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله کارایی انرژی و اندازه مزرعه, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله کارایی انرژی و اندازه مزرعه ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله کارایی انرژی و اندازه مزرعه
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت