تحقیق مقاله امروزى شدن و گم‏ گشتگى

تعداد صفحات: 25 فرمت فایل: word کد فایل: 16503
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله امروزى شدن و گم‏ گشتگى

    بحران هویّت

     

    جوانى، بهارِ زندگانى است و جوان در فصل شکفتن زندگىِ خود و در پى کسب شخصیت و هویت خویشتن است. جوان، با سپرى کردن ایام نوجوانى و دست و پنجه نرم کردن با تعارض‏ها و تمایلات گوناگون، دست به انتخاب مى‏زند تا بنیان مستحکم زندگى آینده خود را سامان بخشد و در پى شکل‏دهى شخصیت ثابت و هویت سالم خود برمى‏آید ؛ هویتى که به او احساسِ زیباى ارزشمند بودن و قابل قبول بودن مى‏بخشد و احساس تنهایى و تهى بودن را فرسنگ‏ها از وجودش دور مى‏سازد.
    جوانِ هویت‏یافته، مى‏داند که کیست، چه هدفى دارد، چه باید بکند، در پى چه باشد و چگونه با دیگران همزیستى و ارتباط داشته باشد ؛ در مقابل، جوانِ سرگردان در بیابان ترسناکِ بى‏هویتى، که سردرگمى، آرام و قرار را از او ربوده است و روزها و شب‏هاى او را همانند ساخته، بى‏هدف، رنجور، وقت‏گذران و مردّد، از دست رفتن گوهر جوانى را هر روز با نگاه به ثانیه‏هاى ساعت به تماشا مى‏نشیند و شیرین‏ترین روزگار عمر خود را با تلخىِ ندانم‏کارى، تباه مى‏سازد. تمام همت و تلاش او به مسائل بى‏اهمیت مى‏گذرد و دل به روزمرّگى و رسیدن به جدیدترین شکل از زندگى خویش دارد ؛ تلاشى بیهوده که نتیجه‏اى جز افزایش فشارهاى روانى، اضطراب و افسردگى نخواهد داشت و آینده‏اى غیر از سُست‏عنصرى، ناکارآمدى و بى‏تدبیرى برایش قابل تصوّر نخواهد بود.

    امروزى شدن، سکّه‏اى دو رو

     

    یکى از عواملى که مى‏تواند در پدیدآیى بحران هویت و گم‏گشتگى شخصیتْ مؤثر باشد، مسئله پیشرفت‏هاى سریع در سطح جهانى و خصوصاً کشورهاى صنعتى دنیاست ؛ پیشرفت‏هایى که على‏رغم ظاهرهاى زیبا و فریبایشان مى‏توانند باطنى بَد و مخرّب داشته باشند.
    امروزى شدن، که تلاشى است براى پیوستن به کاروان پیشرفت، با معانى متعددى که برایش قابل بیان است، مى‏تواند همانند سکّه دورویى باشد که یک روى آن «مفید و مثبت» و روى دیگر آن «منفى و مُضر» باشد ؛ چنان که تلاش براى همسویى با این تحولات نیز از این دو حال خارج نیست. در طرف خوب این سکّه به ظاهر زیبا، به دست آوردن جدیدترین اطلاعات و فنّاورى‏ها و آگاه شدن از جدیدترین داده‏هاى علمى دنیاست که مى‏تواند در افراد با همه نگاه‏هاى گوناگونى که دارند ، مؤثّر افتد و در برنامه‏ریزى آنان براى دستیابى به اطلاعات گسترده‏تر و حتى بنیاد نهادن پدیده علمى جدیدى در سطح جهانى، یارى‏رسان باشد.
    اما طرف دیگر این سکّه - که طرفداران بسیارى هم پیدا کرده - ، اکتفا به سطح بیرونى و پوسته این نوگرایى است ؛ یعنى جوان پیروِ جدیدترین سبک زندگى، با گرو نهادن دل در پیشرفت‏هاى رسیع و روزافزون جامعه بشرى، مى‏کوشد تا به جاى بهره‏مندى از اطلاعات نو، به قالب‏هاى نو و شمایل جدیدترى دست یابد و هر روز، خود را به شکلى تازه درآورَد و سبک زندگى خویش را به روشى جدید، متحوّل کند ؛ کوششى که در نهایت به ناتوانى و فرسودگى منتهى خواهد شد ؛ زیرا پیشرفت و تحوّل در مُد را پایانى نیست ، ولى امکانات افراد و میزان فراغت آنان براى دستیابى به آخرین مُدها، محدود است.

    بررسى روان‏شناختى

     

    جوانى که مى‏کوشد طبق مُد روز یا به تعبیر رایج: «با کلاس» زندگى کند، هیچ‏گاه هویت خویش را نخواهد یافت ؛ زیرا یکى از نشانه‏هاى هویت و شخصیت سالم، «ثبات» است.
    آلِن راس، روانشناس سرشناس شخصیت، در کتاب «روانشناسى شخصیت» مى‏نویسد: «غیر منطقى است اگر بخواهیم از شخصیت کسى صحبت کنیم که رفتارها، آگاهى‏ها، هیجان‏ها و انگیزه‏هایش براى مدّت طولانى و از مکانى به مکان دیگر، تغییر مى‏کند و ثابت باقى نمى‏مانَد». (1) این گونه افراد، به نادرست گمان مى‏کنند که یکى از لوازم زندگى ماشینى و بهره‏ورى از فنّاورى روز و نیز شرطِ پویایى و حرکت به جلو، همگام شدن با مُد روز است ؛ (2) غافل از آن‏که پیشرفت علمى، تابع شرایط ظاهرى نیست. چنان که در تاریخ معاصر مشاهده مى‏کنیم که کشورى مثل ژاپن با حفظ همان لباس سنّتى و خطِ باستانى خود، یکى از هفت کشور صنعتى برتر دنیا مى‏شود ؛ اما کشورى مانند ترکیه که رهبران آن، تلاش بسیارى در تغییر لباس، خط و سبک زندگى مردم خود داشته‏اند، حتّى براى عضویت در اتحادیه اروپا با مشکل مواجه مى‏شود.
    خلاصه این‏که در نگاهى روانشناسانه به پدیده امروزى شدن (به معناى پیروى کورکورانه از ظاهر پیشرفت‏ها) باید گفت که این نوع پیروى، ثمره‏اى جز بازماندن از اهداف اصلى در زندگى، و آینده‏اى غیر از ناکامى نخواهد داشت ؛ زیرا با شکل‏گیرى هویت است که شخص به نقش خود و میزان استعدادهاى خود پى برده، در صدد برنامه‏ریزى براى بهره‏برى از استعدادها و نیز شکوفایى آنها برمى‏آید.

    پیشرفت حقیقى یا بَدلى؟

     

    سؤالى که ما از پیروان بى‏چون و چراى پیشرفت‏هاى غرب داریم، این است که: آیا به راستى هر پیشرفتى دلیل بر ترقّى و تکامل است؟ آیا به صِرف پیشرفت در یک جنبه از ابعاد زندگى، مى‏توان گفت که در تمام شئون زندگى چنین پیشرفتى حاصل شده است؟
    با نگاهى گذرا به آمارهاى جُرم و جنایت (سرقت، قتل، اختلاس، طلاق، خودکشى و...) و میزان مبتلایان به ایدز، بى‏عفّتى و نیز گسترش روزافزون بیمارى‏هاى روانى در جوامع به ظاهر پیشرفته، پاسخ این سؤال را به خوبى مى‏یابیم. ستون حوادث روزنامه‏ها و مجلات در این جوامع، پُر است از اخبار جنایات هولناکى که حتى نمى‏توان به راحتى آنها را باور کرد.
    بحران معنویت و اخلاق که امروزه دامنه دامن‏سوز آن، جوامع پیشرفته را به واماندگى و عجز رسانده و اندیشه‏مندان آنها را در صدد چاره‏جویى اساسى به فکر واداشته است و بودجه‏هاى فراوانى که براى پیشگیرى و یا پیگیرى جرایم، امروزه در همان جوامع مُدرن و به ظاهر متمدّنْ هزینه مى‏شود، همه و همه گویاى این واقعیت است که باید در پیروى از این پیشرفت، قدرى هم به اصل یا بَدَل بودن آن بیندیشیم و اگر جنبه‏هاى مثبتى در آن پیشرفت‏ها وجود داشته باشد (مثل جنبه‏هاى علمى و فناورى، مشارکت سیاسى هرچه بیشتر شهروندان، رفاه نسبى، تولیدگرى و توسعه کار، پاسدارى از طبیعت، طرح هر روزه حقوق مسلّم انسانى و وجدان انسانى و...) آنها را به درستى بیاموزیم. چنان که جوانان لایق ایرانى، امروزه با پیروى از این اصل و با افتخارآفرینى در المپیادهاى جهانى، ضمن ثابت کردن شایستگى‏هاى خود، توانسته‏اند به یارى خداوند، چشم‏اندازهاى تازه‏اى از دانش روز را بر روى خود و جامعه خود بگشایند.
    باید به هوش بود که امروزه غرب، فرهنگ خاص خویش را - که مورد انتقاد جدّى ماست - در قالب‏هاى جذّابى چون فیلم‏هاى پرتکنیک هالیوودى و صفحات متنوّع اینترنتى، به جوامع دیگر، تزریق مى‏نماید. این شاید اقتضاى سلطه و غلبه فعلى این فرهنگ باشد ؛ امّا باید دانست که «چیرگى»، هیچ‏گاه به معناى «درستى» نیست. در برابر فرهنگ غرب، باید فعّال بود و از موضع ارزیابى، انتخاب و یا نفى آزادانه عناصر مختلف آن (به تفکیک) برخورد کرد.

    از نگاه ما

     

    با نگاهى به آموزه‏هاى آسمانى دین اسلام، مى‏یابیم که فرهنگ دینى، هرگز مخالفتى با تجدّد و نوگرایى و پیشرفت (به معناى واقعى آن) ندارد. توصیه قرآن به آدمیان، این است که هماره در پهنه طبیعت سیر کنند و دم به دم در پىِ کاوش و جستجوى حقایق تازه و دستاوردهاى نو باشند. تعابیرى مثل «در زمین، سیر کنید» (3) صِرفاً براى مطالعه تاریخى و جغرافیایى نیست ؛ بلکه سفارشى است براى کسب علوم و فنون جدید و پى‏بردن به اسرار تازه و پیچیده عالم وجود؛ (4) سفارشى که در احادیث ما با تشویق عالمانِ دین به «آگاه به زمان بودن» و «فراگیرى دانش، هرکجا که باشد، هرچند در چین» و «توجه به تفاوت نسل‏ها با یکدیگر در سلیقه‏ها و مشکلات و میزان اطلاعات»، از آن یاد شده است. (5)
    استاد مرتضى مطهرى در این باره مى‏فرماید: «اسلام به شکل ظاهر و صورت زندگى - که وابستگى به میزان دانش بشر دارد - نپرداخته است ؛ بلکه با قرار دادن هدف ما در قلمرو خود و واگذاشتن شکل‏ها و ابزارها در قلمرو علم و فن، از هرگونه برخوردى با توسعه فرهنگ و تمدن، پرهیز کرده و حتى با تشویق عوامل توسعه و تمدن (یعنى: علم، اراده، همت و استقامت)، خود، نقش عامل اصلى پیشرفت تمدن را بر عهده گرفته است». (6)
  • فهرست و منابع تحقیق مقاله امروزى شدن و گم‏ گشتگى

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله امروزى شدن و گم‏ گشتگى, مقاله در مورد تحقیق مقاله امروزى شدن و گم‏ گشتگى, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله امروزى شدن و گم‏ گشتگى, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله امروزى شدن و گم‏ گشتگى, تحقیق درباره تحقیق مقاله امروزى شدن و گم‏ گشتگى, مقاله درباره تحقیق مقاله امروزى شدن و گم‏ گشتگى, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله امروزى شدن و گم‏ گشتگى, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله امروزى شدن و گم‏ گشتگى ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله امروزى شدن و گم‏ گشتگى
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت