تحقیق مقاله انجیل لوقا

تعداد صفحات: 15 فرمت فایل: word کد فایل: 16521
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله انجیل لوقا

    مسیحیت دینى است که از قرنها تجربه دینى و تحت لواى یک دین سازمان یافته دیگر یعنى یهود سر برآورده است. مسیحیت نیز مانند سایر ادیان، از آسیا نشات گرفته و داراى متون مقدسى است که تحت نام "کتاب مقدس" جمع‏آورى شده است. این کتاب، منبع اولیه مطالعه در باره بنیانگذار و منشا کلیساى مسیح و خلاصه‏اى از اصول مسیحیت مى‏باشد. اما دنیاى مسیحیت‏بر سر این که چه چیزى دقیقا کتاب مقدس را تشکیل مى‏دهد، توافق ندارد. طبق نظر پروتستانها (1) ، این کتاب مقدس شامل سى و نه کتاب عهد عتیق (تورات) است که متون قانونى دیانت‏یهود بوده و عمدتا به زبان عبرى و در طول قرون متمادى نوشته شده است; به همراه بیست و هفت کتاب عهد جدید (انجیل) به زبان یونانى که در قرن اول کلیساى مسیحى به رشته تحریر در آمده است. از این بیست و هفت متن مقدس، چهار مورد آن را اناجیل اربعه (متى - مرقس - لوقا - یوحنا) تشکیل مى‏دهد.

    قسمت مسیحى کتاب مقدس، همان عهد جدید یا بیست و هفت متن مقدس است که "انجیل" نام دارد. از نظر مسیحیان، کتاب مقدس انجیل فعلى، بیش از هر متن مقدسى اصالت و اعتبار دارد; (2) لیکن از نظر ما مسلمانان، متن اصلى کتاب مقدس مسیحیان که توسط عیسى آورده شده، بعد از عروج ایشان مفقود گردیده است و متون مقدس فعلى، تحریف شده مى‏باشند. در مورد تاریخچه پیدایش اناجیل اربعه، امام رضا«علیه السلام‏» در مناظره‏اى که با "جاثلیق" - یکى از رهبران مسیحى داشته‏اند مى‏پرسند: " آیا مى‏توانى مرا از سرگذشت انجیل نخستین آگاه سازى؟ آیا وقتى آن انجیل را گم کردید آن را پیش کسى باز یافتید؟ انجیلهاى فعلى را چه کسى به‏وجود آورده است؟ جاثلیق پاسخ مى‏دهد: انجیل را بیش از یک روز گم نکردیم، بزودى آن را باز یافتیم در حالى که تازه و شاداب بود! یوحنا و متى این انجیل را بیرون آوردند. امام رضا«علیه السلام‏» مى‏فرمایند: معلومات تو درباره تاریخ انجیل و سرگذشت علماى آن چقدر کم و محدود است! اگر جریان به این سادگى باشد که نقل مى‏کنى چرا درباره انجیلهاى فعلى اختلاف نظر دارید؟ گوش کن تا من تاریخچه انجیل را براى تو تعریف کنم: وقتى حضرت عیسى از میان مسیحیان رفت و انجیل حضرت مفقود شد، نصارى نزد علماى خود آمدند و گفتند ما چه کنیم و چاره ما چیست؟ عیسى به قتل رسید! تنها انجیلى از او به یادگار مانده بود که آن هم مفقود گردید، شما علماى ما هستید چاره‏اى بیندیشید و تکلیف ما را روشن کنید! لوقا و مرقس در جواب گفتند: انجیل و کتاب عیسى در سینه‏هاى ماست! و ما هر چند وقت‏یکبار سفرى از آن را به شما مى‏دهیم. شما از این جهت ناراحت نباشید و کنیسه‏ها را خالى نگذارید. هر وقت آن را نوشتیم به شما اطلاع مى‏دهیم. لوقا، مرقس، یوحنا و متى نشستند و این انجیلهاى فعلى را براى شما تدوین کردند; در حالى که این چهار نفر، شاگرد شاگردان پیشینیان بودند و شاگردان بلافصل خود حضرت عیسى نبودند. (3) بنابراین اناجیل اربعه بعد از مفقود شدن متن اصلى انجیل به‏وجود آمده‏اند. از بین اناجیل اربعه، انجیل لوقا مورد بحث ماست:

    این انجیل همانطور که قبلا نیز گفتیم، توسط "لوقا" به نگارش در آمده است. لوقا از بت پرستان بود که توسط پولس (4) به دین مسیح گرایش پیدا کرد و نصرانیت را پذیرفت. لوقا نه از شاگردان دوازده‏گانه حضرت عیسى یعنى حواریون بود و نه از آن هفتاد نفر (5) ، بلکه او فقط با پولس که از شاگردان شاگردان عیسى‏«علیه السلام‏» (شاگرد با واسطه ایشان) بود در بعضى از مسافرتها همراه بوده است. (6) به عقیده کلیسا، این انجیل را لوقاى طبیب، دوست پولس تالیف کرده است (7) ; اما بنا بر آنچه که در کتاب "تحقیقى در دین مسیح" آمده است، امروزه مسلم شده که لوقاى همزمان با پولس نمى‏تواند مصنف این رساله باشد، هرچند برداشت لوقا (مصنف این انجیل) بسیار نزدیک به پولس است ولى بوضوح مى‏توان دریافت که او مى‏کوشد در نظریات پولس تعدیل به‏وجود آورد. (8) این انجیل بر پایه دو انجیل قبلى (متى و مرقس) و پس از آنها تنظیم شده است و از نظر ادبى بر دو انجیل گذشته برترى دارد. انجیل لوقا در قرن دوم میلادى تالیف شده است و بین انجیل مرقس و متى راه میانه‏اى را برگزیده، سعى در تعدیل نظریات پولس کرده است. محل تالیف این انجیل بنا به حدسى که زده‏اند، روم مى‏باشد و برخى نیز آسیاى صغیر را محل تالیف آن مى‏دانند. (9) خود لوقا در جایى مى‏گوید که او شاهد عینى وقایعى که براى‏عیسى‏«علیه السلام‏» توصیف‏کرده،نبوده است (برخلاف مؤلفان دیگر انجیل) (10) .

    از این بیست و هفت رساله انجیل، تعدادى مربوط به سرگذشت مسیح و تعدادى مربوط به شرح تعلیمات مسیح و تبیین و توجیه آراى مسیحى و افکار و تجربیات دینى حواریون و یاران او مى‏باشد. در این میان، اناجیل اربعه، خصوصا سه انجیل اول (متى - مرقس - لوقا) بطور مشخص اوصاف و خصوصیات و سرگذشت مسیح را توضیح داده است و در این مورد با هم اشتراک دارند. در مجموع، این چهار رساله، غالبا از یک رساله به زبان یونانى، الهام گرفته‏اند.

    گزیده‏اى از آیات انجیل لوقا

    نویسنده لوقا داستان تولد عیسى‏«علیه السلام‏» را بصورت معجزه‏اى، بعد از ذکر داستان تولد یحیى بن زکریا که آن هم با معجزه رخ داده است، بیان مى‏کند و حتى قبل از تولد عیسى‏«علیه السلام‏»، فرشته‏اى آمدن عیسى را و اینکه او مسیح است، به زکریا خبر مى‏دهد(آیه 17). در ابتدا انجیل لوقا صراحتا بیان مى‏کند که مادر حضرت عیسى‏«علیه السلام‏» زنى پاک و باکره بوده لذا تولد عیسى‏«علیه السلام‏» یک تولد فوق طبیعى است چون بنابر گفته خود مریم که مى‏گفت هنوز شوهر نکرده پس چطور ممکن بود که بچه‏دار شود؟! (آیه 34) لیکن جبرئیل بر او نازل مى‏شود و خبر مى‏دهد که مورد لطف الهى قرار گرفته است و خدا از روح پاک خود بر او نازل خواهد کرد و نوزادى کاملا مقدس که پسر است و نامش عیسى، به او عطا خواهد فرمود. این نوزاد، فرزند خداوند خوانده مى‏شود چرا که از روح خداست نه از طریق طبیعى. لیکن در فصل دوم (تولد عیسى مسیح)، آیه 48 بصراحت او را پسر یوسف مى‏خواند; یوسف نامزد مریم بود و با او ازدواج کرد، لیکن عیسى‏«علیه السلام‏» زمانى در رحم مریم شکل گرفت که هنوز او با یوسف ازدواج نکرده بود و شوهرى نداشت. در این فصل براى او بعدى طبیعى و انسانى قایل مى‏شود: "پدر و مادر او نمى‏دانستند چه کنند! مادرش به او گفت: پسرم، چرا با ما چنین کردى؟ من و پدرت دلواپس بودیم و همه جا را بخاطر تو زیر پا گذاشتیم"(آیه 48) لیکن عیسى‏«علیه السلام‏» این را قبول ندارد و خود را فرزند خدا مى‏خواند; آنجا که مى‏گوید: "مگر نمى‏دانستید که من باید در خانه پدرم باشم."(آیه 50).

    در انجیل لوقا، عیسى‏«علیه السلام‏» از نسل داوود معرفى مى‏گردد; آنجا که جبرئیل خبر آبستن شدن مریم را به او داده درباره عیسى بشارت مى‏دهد که "خداوند تخت‏سلطنت جدش داوود را به او واگذار مى‏کند"(آیه 33). در اینجا بصورت ضمنى فرزند بشر معرفى مى‏شود، چرا که جد او را داوود معرفى مى‏کنند - یوسف نامزد مریم از خاندان داوود است و این مطلب در تناقض با مطلبى است که در همان آیه، جبرئیل در مورد عیسى‏«علیه السلام‏» مى‏گوید که او "فرزند خدا"ست. در جایى دیگر در انجیل لوقا، عیسى را در دوران جوانى اش، در بین جوانان هم سن و سال وى، فردى استثنایى معرفى مى‏کند 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله انجیل لوقا

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله انجیل لوقا , مقاله در مورد تحقیق مقاله انجیل لوقا , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله انجیل لوقا , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله انجیل لوقا , تحقیق درباره تحقیق مقاله انجیل لوقا , مقاله درباره تحقیق مقاله انجیل لوقا , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله انجیل لوقا , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله انجیل لوقا ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله انجیل لوقا
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت