تحقیق مقاله دستاورد های انقلاب اسلامی ایران طی 22 سال گذشته

تعداد صفحات: 6 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 17874
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تاریخ
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله دستاورد های انقلاب اسلامی ایران طی 22 سال گذشته

    برگرفته از متن مصاحبه با حجه الاسلام علم الهدی

    اینک که در آستانه ‌ایام با شکوه بیست و دومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی قرار داریم، برآن شدیم که مقارن با این ایام، نگاهی تحلیلی به دستاوردهای انقلاب اسلامی در دو دهه اخیر داشته باشیم. به همین منظور، سعی می‎کنیم که در این نوشتار، دستاوردهای انقلاب اسلامی را طی بیست و دوسال گذشته، در زمینه «ارائه الگوی عملی حکومت دینی»، «ایجاد جریانهای فکری نوین اسلامی»، «ایجاد جریانها و جنبشهای سیاسی جدید»، «بیداری جنبشهای احیاگری در شرق»، «بازیابی هویت دینی و ملی» و احیاناً، برخی موارد دیگر بررسی کنیم. ضمن آن که به مسأله «چالشها و آفات انقلاب اسلامی» و نیز «نقش آموزش عالی، خصوصاً دانشگاههای دینی در تداوم انقلاب» اشاره‎ای خواهیم داشت.

    قبل از هر چیز، باید یاد‎آور شد که ظهور  دستاوردهای انقلاب اسلامی، در محورهای پنجگانه فوق، به شکل مطلوب و کامل نبوده است. گرچه پس از مدتهای مدیدی، در جریان انقلاب اسلامی توانستیم، برای نخستین بار، یک حکومت دینی را در میان امت اسلام اقامه و احیا کنیم، ولی، با توجه به مشکلات و چالشهای پیش آمده، ارائه الگوی کامل حکومت دینی ممکن نشده و این امر، فقط به صورت محدود عملی گشته است. در تعلیل این مطلب می‎توان گفت که در جریان انقلاب، هر چند ما رژیم سابق را ساقط نمودیم، ‌اما ساختار اجتماعی، بطور کامل دگرگون نشده، و در واقع، همان ساختار پیشین ادامه یافت. با وجود چنین ساختاری ولو حکومتی با ماهیت دینی ایجاد کردیم لکن، از حفظ و رعایت برخی مشابهتها با حکومتهای متداول و موجود در جهان نیز گریزی نبود. لذا، طبیعی است که ساختار تشکیلاتی حکومت، با جریان و شکل دینی، کاملاً منطبق نباشد. مؤید این معنا، کلام امام(ره) می‎باشد که مدتها پس از تشکیل حکومت اسلامی در کشورمان، اظهار داشتند که «هنوز (فقط) بویی از اسلام به مشام می‎رسد.»

    وانگهی، عدم موفقیت در پیاده ساختن حدود الهی را به عنوان مانع دیگری در راه ارئه الگوی عملی حکومت دینی در کشورمان، می‎توان برشمرد؛ تا آنجا که حتی، اجرای مصوبه «قصاص و دیات» نیز با کاستیهایی روبرو بوده است. با این وجود، نمی‎توان ادعا کرد که حقایق دینی و احکام متعالیه اسلامی در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، حقوقی (قضایی) و …. درجامعه پیاده شده است. ناصواب است اگر بگوییم، هر آنچه واجب شرعی است، به صورت حکم یا قانون، به منصه ظهور و اجرا رسیده است. فی‎المثل، در بخش اقتصاد، کار برنامه‎ریزیهای اقتصادی با لحاظ عدالت اجتماعی، چندان توفیق‎آمیز نبوده است. سیاستگذاریها و برنامه‎ریزیهای سیاسی نیز، با محوریت تمام اصول و ارزشهای دینی همراه نبوده است. علی‎رغم آن، در ارائه الگوی عملی یک حکومت دینی، تا اندازه‎ای موفق بوده‎ایم. دست کم، در طول این بیست و دوسال، اولویتهای حکومت دینی، تا حدی مشخص شده‎اند. بعلاوه، از جهاتی نظیر تثبیت و اجرای بسیاری از ارزشهای انسانی، ایجاد گرایش و دلبستگی مردم به نظام حاکم و رابطه عاطفی میان دولت و مردم، خوب عمل کرده‎ایم. به تعبیر رساتر، نقطه قوت و توفیق نسبی که در خصوص ارائه ‌الگوی عملی حکومت دینی داشته‎ایم، به «روند مردمی بودن حکومت دینی» باز می‎گردد، که نسبت به حکومتهای سکولار، از اصالت و عمق بیشتری برخوردار است.

    تا این جا دانستیم که یکی از موانع ارائه الگوی عملی یک حکومت دینی، ‌باقی ماندن ساختارهای اجتماعی گذشته است. حال، این پرسش مطرح می‎شود که چگونه می‎توان ساختارهای اجتماعی پیش از انقلاب را متحول ساخت؟ و چه راهکارهایی در این زمینه می‎توان ارائه کرد؟

    در پاسخ، باید گفت، ساختار اجتماعی، وقتی متحول می‎شود که نخست، تحولی عمیق در بینش توده مردم پدید آید. گرایش به حکومت دینی، در جریان انقلاب، دو علت عمده داشت: اول آن که حکومتی (دینی) داشته باشیم تا اقتصاد، سیاست و امنیت جامعه را به دست گرفته و به نحو شایسته‎ای رهبری کند، و دیگری این که مجری حلال و حرام خدا و ارزشهای دینی در جامعه باشد. پیداست، با وجود چنین بینشی، تحقق کامل حکومت دینی، امکان‎پذیر نخواهد بود. برای نیل به این مطلوب، باید محور تمام گرایشها و خواسته‎ها در اجتماع، تنها «رضای خدا» باشد. همواره‎، کاری کنیم که خدا راضی باشد، هر چند، در مقام تحصیل رضای حق، بسیاری از جریانهای اقتصادی، سیاسی و امنیتی جامعه، دچار اضطراب و چالش شوند. پس، حاکمیتی در جامعه باید ایجاد کرد که دغدغه و اولویت نخست آن، «تحصیل رضای خداوند» در عرصه زندگی اجتماعی مردم باشد. در این صورت، ساختاری مناسب خواهد بود که «تحصیل رضای حق»، اقتضای آن را داشته باشد، نه لزوماً، ساختاری مشابه سایر حکومتها.

    به گمان برخی، نبود تجربه عملی حکومت دینی، مانعی فراروی تحقق آن در عصر ما به شمار می‎آید. این که طی صدها سال از شهادت حضرت علی(ع) تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران امکان پیدایش چنین حکومتی فراهم نیامد و جنبه‎های سیاسی و اجتماعی اسلام که عمدتاً دراختیار سلاطین مستبد و حکومتهای غاصب قرار داشت عملاً، از جنبه‎های فکری، اعتقادی و معنوی آن جدا گشت. لکن، باید توجه داشت که این را، نه به عنوان یک مانع، بلکه صرفاً، یک نارسایی و کمبود می‎توان تلقی نمود. مانع، عمدتاً «جریانهای غیردینی» هستند که به صورت تشکلها، سازمانها و نهادهای اجتماعی، در برابر تحقق و اجرای حکومت دینی مقاومت کرده و از آنجا که برنامه‎های دینی را عامل دور سازی خود از مواضع قدرت می‎بینند، در اجرای آن کارشکنی می‎کنند.

    بحث بعدی، درباره «ایجاد جریانهای فکری نوین» به عنوان یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است. در این خصوص، تفکر و برداشتی که امروزه، نسبت به اسلام در جامعه ایجاد شده،‌با آنچه پیش از انقلاب وجود داشت، اصولاً قابل قیاس نیست. با پیروزی انقلاب، در حقیقت، دین را از محدوده مساجد و حسینیه‎ها و چهره صرفاً مراسمی خارج ساخته و در کنار تمام قدرتها و معادلات سیاسی جهان قرار دادیم. به این ترتیب، تمام دنیا چه دنیای اسلام و چه جهان کفر دیدگاه نوینی نسبت به دین دریافت نمود، که برمبنای آن، اسلام با مسیحیت فرق داشته و به صورت یک جریان فکری مستقل، در برابر استکبار ایستاده است.

    ناگفته نماند، تأثیر انقلاب اسلامی ما،‌در این رهگذر،‌محدود به «اصل اسلام» نبوده و در مسائل مختلف حتی جزئیات هم مطرح است. امروزه،‌می‎بینیم که اسلام، به شکل یک جریان جدی و باوری قطعی در کانون اندیشه افراد جلوه می‎کند. در حالی که قبل از انقلاب، نه تنها، به این صورت مطرح نبود، ‌بلکه بیشتر شبیه فرضیه بود. همچنین، در حال حاضر، تفسیرها و برداشتهایی از اسلام، به مثابه عقیده و اندیشه‎ای واقعی، از سوی قاطبه مردم وافکار عمومی بروز می‎کند که در گذشته، چندان مصداق نداشت. با این اوصاف،‌انقلاب اسلامی ایران، چهره اسلام را در دنیا بکلی دگرگون ساخته و در راستای ایجاد جریانهای فکری نوین اسلامی،‌قرین توفیق بوده است.

    محور سوم، عبارت است از «ایجاد جریانات و جنبش های سیاسی جدید». بطور کلی، نقش انقلاب اسلامی ما، در ایجاد و تقویت چنین حرکتها و جریاناتی در سطح جهانی بویژه،‌در میان کشورهای اسلامی انکارناپذیر است. بطوری که حرکتها و جنبشهایی که بعد از انقلاب، در بسیاری از کشورهای اسلامی پدید آمد، مرهون تجریه انقلاب ما بوده و منهای آن، جنبشهای مزبور، اساساً فرصت ظهور نمی‎یافتند. وضع کنونی اسرائیل با موقعیتی که بیست و دو سال پیش دارا بود،‌قابل مقایسه نیست. فراموش نکرده‎ایم که همه ‌دولتهای عرب، در یک جنگ شش روزه، از اسرائیل شکست خورده و به دنبال آن، بخش عهده‎ا‎ی از سرزمینهای اسلامی، به تصرف و اشغال اسرائیل غاصب درآمد. اما در نتیجه ‌الهام گرفتن از تجربه انقلاب اسلامی ما، یک عده جوان متدین لبنانی، با استقامت و پایمردی، همان اسرائیل را وادار به شکست نمودند. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله دستاورد های انقلاب اسلامی ایران طی 22 سال گذشته

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله دستاورد های انقلاب اسلامی ایران طی 22 سال گذشته, مقاله در مورد تحقیق مقاله دستاورد های انقلاب اسلامی ایران طی 22 سال گذشته, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله دستاورد های انقلاب اسلامی ایران طی 22 سال گذشته, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله دستاورد های انقلاب اسلامی ایران طی 22 سال گذشته, تحقیق درباره تحقیق مقاله دستاورد های انقلاب اسلامی ایران طی 22 سال گذشته, مقاله درباره تحقیق مقاله دستاورد های انقلاب اسلامی ایران طی 22 سال گذشته, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله دستاورد های انقلاب اسلامی ایران طی 22 سال گذشته, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله دستاورد های انقلاب اسلامی ایران طی 22 سال گذشته ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله دستاورد های انقلاب اسلامی ایران طی 22 سال گذشته
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت