تحقیق مقاله نقش سیاسى - اجتمایى زنان در تاریخ معاصر ایران‏ و نقش زنان در پیروزى انقلاب اسلامى‏

تعداد صفحات: 6 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 18916
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تاریخ
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله نقش سیاسى - اجتمایى زنان در تاریخ معاصر ایران‏ و نقش زنان در پیروزى انقلاب اسلامى‏

          مقدمه‏

    تلاش رژیم پهلوى در بسیج اجتماعى زنان نه تنها آنان را به پشتیبانان شاه تبدیل نکرد، بلکه برعکس، آگاهى که زنان ازرهگذر برنامه نوسازى غربى کشور به‏دست آوردند، علیه نظام شاهنشاهى به کار گرفتند، و على‏رغم اینکه حجاب همواره درتبلیغات رسانه‏اى و مطبوعاتى، با تحقیر و انکار روبه‏رو بود و به معناى محرومیت از مزایاى اجتماعى تلقى مى‏شد، زنان چادرى‏چون طوفان و سیل به راه افتادند و پایه‏هاى لرزان رژیم را لرزان‏تر کردند. زنان مسلمان با اتخاذ و اجراى روشهاى زیرین، اثبات‏نمودند که حجاب مانعى براى پیشرفت و تحول اجتماعى نیست و آنان قادرند حتى نظام سیاسى را با خطر سقوط مواجه کنند.

          راهپیمایى‏ها و تظاهرات‏

     

    مشارکت در راهپیمایى بزرگ‏ترین جلوه حضور زن ایرانى مسلمان در مخالفت با رژیم پهلوى بود. زنان در همه شهرها وحتى روستاها، در راهپیمایى‏ها دیده مى‏شدند و البته، در شهرهاى مذهبى‏تر و مناطق شهرى، حضور فعال‏ترى را به نمایش‏گذاشتند.
    زنان به صورت گسترده در تظاهرات خیابانى سال‏هاى 1355 تا 1357 مشارکت داشتند. این در حالى بود که اغلب پیش از این،جز به ضرورت از خانه بیرون نمى‏آمدند و البته در تظاهرات، همان خواسته‏هایى را مطرح مى‏کردند که مردان مطرح مى‏نمودند.زنان، علاوه بر شیوه‏هاى رایج کسب خبر و اطلاع‏رسانى، از طریق مجالس مذهبى خانگى از زمان تظاهرات آگاه مى‏شدند و زمانى که‏در تظاهرات شرکت مى‏کردند، تعدادى از آنان نیز به شهادت رسیدند. فعالیت زنان در تظاهرات، شکل‏هاى متنوعى داشت. برخى‏تراکت توزیع مى‏کردند، بعضى تا آنجا پیش مى‏رفتند که در سنگرسازى در برابر پلیس، شرکت مى‏جستند و حتى برخى به ویژه درواپسین روزهاى حیات رژیم پهلوى، اسلحه به دست مى‏گرفتند و به مبارزه با رژیم مى‏پرداختند. نیکى کدى به جنبه دیگرى ازفعالیت زنان در تظاهرات مى‏پردازد و مى‏نویسد. »هنگامى که تهدید رژیم بالا مى‏گرفت، این خانم‏هاى چادرى با کمال شجاعت درصف جلوى تظاهرات حضور مى‏یافتند. » جان فوران نیز در این باره مى‏گوید: »در تظاهراتى گسترده هزاران زن چادرى پیشاپیش‏صفوف جمعیت حرکت مى‏کردند و با این‏کار ضمن اینکه خطر را به جان مى‏خریدند، از دامنه خطر مى‏کاستند. » حضور وسیع زنان‏در پیشاپیش تظاهرکنندگان، پیامى عرضه مى‏کرد: اینکه انقلاب ما، منادى صلح است و لذا دست به خشونت نمى‏زنیم و مسئولیت‏آتش زدن بانک‏ها و تخریب اموال خصوصى را بر عهده مأموران دولتى مى‏دانیم. مراقبت از مجروحان و انتقال آنان به مراکز درمانى‏یا مراکز امن را نیز باید به نقش زنان در راهپیمایى‏ها افزود.
    شرکت زنان در راهپیمایى‏ها و تظاهرات، مشکل‏تر و خطر سازتر از مردان بود؛ زیرا:
    - بیش‏تر آنان داراى حجاب بودند و این باعث مى‏شد تا در مواقعى چون تیراندازى که نیاز به فرار بود، امکان کم‏ترى براى تحرک‏و فرار نسبت به مردان داشته باشند.
    - معمولا زنان داراى توانایى جسمى کم‏ترى نسبت به مردان‏اند و این امر، امکان مقابله با نظامیان و مأموران امنیتى را براى زنان‏کاهش مى‏داد.
    - بسیارى از زنان در حالى در راهپیمایى‏ها شرکت مى‏کردند که فرزندى در آغوش یا دست کودکى را در دست داشتند و درصورت حمله مأموران، فرصت کم‏ترى براى فرار و امکان اندکى براى مقاومت پیدا مى‏کردند.
    شکوه حضور زنان به آن بود که على‏رغم همه این خطرها، هر روز، حضورى پر رنگ‏تر از گذشته را به نمایش مى‏گذاشتند. به‏همین دلیل، امام خمینى(ره) فرمود که هیچ تاریخى، چنین مردانگى و فداکارى را از زنان ثبت نکرده است.

          تشویق مردان‏

     

    داشته‏اند. این حقیقت را بارها، امام خمینى (ره) امین‏ترین راوى انقلاب اسلامى تأیید کرده‏اند. از جمله:
    1. »آمدن شما خانم‏ها به خیابانها و میدانهاى مبارزه موجب این شد که مردها هم قدرت پیدا بکنند، تقویت بشوند، روحیه آنهاهم با آمدن شما تقویت بشود. »
    2. »آنها زنان مردان را تشجیع کردند لذا مردم ما مرهون شجاعت‏هاى زنان شیر دل هستند. »
    3. »تشویق مى‏کردند، زنها، مردها را و خودشان در صف جلو بودند. »
    در حالى که مردان به علت خوى و خصلت مردانه باید مشوق و مقوم زنان براى ورود به عرصه‏هاى پر خطر باشند، امام، زنان راتشجیع کننده، قوت قلب‏دهنده و مشوّق مردان در صحنه‏هاى بحرانى انقلاب اسلامى معرفى مى‏نماید. از این رو مى‏توان گفت نقش‏زنان اگر بیش‏تر از مردان نبوده، کم‏تر نیز نبوده است. در واقع، به واسطه حضور زنان در میدانهاى انقلاب اسلامى، مردان قوت‏بیش‏تر گرفتند.
    یکى از بر پا کنندگان و گردانندگان تظاهرات و راهپیمایى جنوب شهر تهران در تأیید نقش فعال‏تر زنان در به ثمر رسیدن انقلاب‏اسلامى مى‏گوید:
    در تهران و به ویژه در جنوب آن، زنان نقش خیلى زیادى داشتند، و حتى صداى زنان بسیار رساتر از مردان به گوش مى‏رسید، و جالب است که‏در این زمان، دیگر اشکالات شرعى بعضى از خشکه مقدسین، مبنى بر اینکه مردها نباید صداى زنها را بشنوند، خیلى مطرح نبود، بالاتر از آن،زنان حتى بى توجه به این ادعاى متحجرین که زنان حق ندارند، بدون اجازه شوهران در راهپیمایى حاضر شوند، شرکت در راهپیمایى را یک‏وظیفه تلقى مى‏کردند که اجازه شوهر در آن شرط نیست. آنچه براى زنان مسلمان مهم بود آنکه در پیروى از مرجع تقلید خویش، به وظیفه دینى‏خود عمل نمایند.

          تشکیل گروه براى مبارزه‏

     

    یکى از ابعاد برجسته حضور زنان در صحنه‏هاى گوناگون انقلاب اسلامى، حضور پرشور و مقاومت‏آفرین آنان درگروه‏هاى مبارزه علیه رژیم ستم‏شاهى پهلوى بود. فعالیت پرشور زنان در برخوردهاى مسلحانه، پخش اعلامیه‏ها و رهبرى وهدایت و پشتیبانى از حرکت‏ها و جریانهاى مقاومت، نشانگر آن بود که جنسیت نقشى در حضور انقلابى مردم مسلمان ایران ندارد.به علاوه، نقش دیگرى را هم زنان درباره گروههاى مبارز بر عهده داشتند: آنان با شکل دادن گروه‏هاى مخفیانه، نه تنها در حمایت ازخانواده مبارزان، زندانیان، شهیدان و مجروحان توفیق یافتند، بلکه به توزیع اعلامیه‏ها، پخش اخبار مبارزه به منظور افشاى فعالیت‏سرکوب‏گرانه رژیم شاه نیز، برخاستند. معمولا مرکز این هسته‏هاى مقاومت یا گروههاى مبارز در مساجد، هیئتها و برخى جلسات‏بانوان بود.
    اعتصاب را نیز مى‏توان شیوه‏اى براى مبارزه دانست که اغلب از سوى گروه‏هاى تشکیل شده براى مقاومت و مبارزه سازماندهى‏و هدایت مى‏شد. این گروهها مى‏کوشیدند با مقاومت در برابر فشار مستقیم و غیرمستقیم رژیم، آن را از پاى درآورند. سهم زنان‏رژیم پهلوى بسیار چشمگیر بود. قضیه جالبى که به دلیل تأثیر از اعتصاب عمومى زنان روى داد، پیوستن کارکنان سازمان دولتى‏زنان ایران به متحصنین بود؛ سازمانى که تحت ریاست افتخارى شمس پهلوى اداره مى‏شد و انتظار مى‏رفت بالاترین میزان‏وفادارى به رژیم پهلوى را از خود نشان دهد. با ادامه اعتصابات، قدرت خرید خانواده‏ها کاهش یافت؛ ولى زنان انقلابى ایرانى،همچنان اعتصاب را تا سقوط پهلوى استمرار بخشیدند.
  • فهرست و منابع تحقیق مقاله نقش سیاسى - اجتمایى زنان در تاریخ معاصر ایران‏ و نقش زنان در پیروزى انقلاب اسلامى‏

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله نقش سیاسى - اجتمایى زنان در تاریخ معاصر ایران‏ و نقش زنان در پیروزى انقلاب اسلامى‏, مقاله در مورد تحقیق مقاله نقش سیاسى - اجتمایى زنان در تاریخ معاصر ایران‏ و نقش زنان در پیروزى انقلاب اسلامى‏, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نقش سیاسى - اجتمایى زنان در تاریخ معاصر ایران‏ و نقش زنان در پیروزى انقلاب اسلامى‏, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نقش سیاسى - اجتمایى زنان در تاریخ معاصر ایران‏ و نقش زنان در پیروزى انقلاب اسلامى‏, تحقیق درباره تحقیق مقاله نقش سیاسى - اجتمایى زنان در تاریخ معاصر ایران‏ و نقش زنان در پیروزى انقلاب اسلامى‏, مقاله درباره تحقیق مقاله نقش سیاسى - اجتمایى زنان در تاریخ معاصر ایران‏ و نقش زنان در پیروزى انقلاب اسلامى‏, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نقش سیاسى - اجتمایى زنان در تاریخ معاصر ایران‏ و نقش زنان در پیروزى انقلاب اسلامى‏, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نقش سیاسى - اجتمایى زنان در تاریخ معاصر ایران‏ و نقش زنان در پیروزى انقلاب اسلامى‏ ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله نقش سیاسى - اجتمایى زنان در تاریخ معاصر ایران‏ و نقش زنان در پیروزى انقلاب اسلامى‏
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت