تحقیق مقاله مدیریت کلاس

تعداد صفحات: 6 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 19035
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مدیریت کلاس

    چکیده

    مدیریت کلاس مقدمه و پیش نیاز آموزش است . معلم می تواند با شناخت و اجرای مدیریت صحیح ، تأثیر و کارآیی تدریس را افزایش و مشکلات رفتاری دانش آموزان را کاهش دهد . آموزگاران و دبیران مایل اند که دانش آموزان ، به نحوی که آنان انتظار دارند، در کلاس رفتار کنند هر مدرسی انتظار دارد که دانش آموز به درس و معلم بی اعتنا نباشد به موضوع درس توجه کند ؛ در کلاس احساس مسئولیت کند و رفتارش با سایر دانش آموزان مطلوب باشد . منظور از مدیریت کلاس ایجاد نظم و آرامش ، جلب توجه یادگیرنده و تأمین یک فضای مناسب آموزشی است . پس ایجاد انضباط و نظم ، از      مهم ترین عوامل مدیریت کلاس درس است .

    به بیان روشن تر اگر قرار است فعالیت های کلاس منجر به یادگیری مؤثر توسط       دانش آموزان شود مدیریت کلاس امری اجتناب ناپذیر است .

    مدیریت کلاس درس دارای سبک های متفاوتی است . معلم آگاه نسبت به اهداف آموزشی و شرایط محیطی عاطفی متفاوت ، سبک های مناسب را در کلاس تجربه می کند و با بهره گیری از تجارب خود بهترین و مناسب ترین سبک را با توجه به هدف ها و انتظارات بر  می گزیند . انواع سبک مدیریت معلم در کلاس عبارتند از :

     

    الف ) سبک مدیریت مقتدرانه استبدادی

    ب ) سبک مدیریت اقتدار گرایانه مشاوره ای

    ج ) سبک مدیریت آزاد منشانه  

    د ) سبک مدیریت بی تفاوت

     

    الف ) سبک مدیریت مقتدرانه استبدادی

    معلمی که در مدیریت کلاس خود از سبک مقتدرانه استبدادی استفاده می کند ، دانش آموزانش غالباً در تمام مدت آموزش در صندلی های خود می نشیند . میزها به صورت سنّتی چیده شده و دانش آموزان باید از شروع تا پایان آموزش در صندلی های خود بنشیند . این معلم به ندرت اجازه خارج شدن از کلاس را به دانش آموزان می دهد و هیچ عذری را برای غیبت نمی پذیرد . کلاس او آرام و بدون بحث است . این معلم انضباط سخت را ترجیح می دهد . و در نهایت ، هیچگونه نشانی از این که معلم مقتدر مستبد از دانش آموزانش حمایت کند وجود ندارد . دانش آموزان چنین معلمی به ندرت باعث پیشرفت انگیزه با تنظیم اهداف مشخصی می شود دانش آموزان اعتماد به نفس لازم را ندارند و احساس ضعف می نمایند .

     

     

    ب ) سبک مدیریت اقتدار گرایانه مشاوره ای

    معلم سبک مستبد مشاوره ای محدودیت و کنترل هایی برای دانش آموزان وضع       می کند ، امّا همزمان استقلال فردی را تشویق می کند . اگر دانش آموزی مزاحم کلاس است مؤدبانه امّا سخت و محکم او را سرزنش می کند . معلم اقتدارگر مشاوره ای همچنین شرایطی برای تعامل زبانی بین دانش آموزان نظیر بحث های انتقادی را فراهم می کند . دانش آموزان در کلاس از معلم سؤال می کنند و در چنین محیطی فرصت هایی برای یادگیری مهارت های دانش آموزان در کلاس از معلم سؤال می کنند و در چنین محیطی فرصت هایی برای یادگیری مهارت های اجتماعی فراهم می آورد . کلاس او با تشویق و جایزه توأم است . چنین معلمی اعتماد به نفس و رفتار شایسته اجتماعی را تشویق می کند و انگیزه پیشرفت سطح بالا را پرورش می دهد . و دانش آموزان بدون هیچ گونه خجالتی مسائل و مشکلاتشان را با او در میان می گذارند . و این معلم را دوست دارند.

     

    ج ) سبک مدیریت آزاد منشانه  

    معلم آزاد منش کنترل و محدودیت کمی بر دانش آموزان دارد . چنین معلمی تلاش می کند به احساسات دانش آموزان آسیبی نرساند و در گفتن نه یا تحمیل قوانین به دانش آموزان مشکل دارد . با دانش آموزان سر و کله می زند و خیلی مراقب آن هاست . وقتی دانش آموزی حرفش را قطع می کند براین باور است که دانش آموز مطمئناً چیز با ارزشی برای گفتن در کلاس دارد .

    او بیشتر متوجه دانش آموزان است تا این که آن ها را کنترل کند تا بر مسائل آموزشی او یک مشکل زمانی برای تنظیم مرز میان زندگی حرفه ای و زندگی خصوصی آمرانه عمل می کند ، بسیار مشکل است . این معلم محبوب همه است و یک دانش آموز درباره ی او می گوید .

    بعضی اوقات اوضاع از کنترل خارج می شود و اصلاً چیزی یاد نمی گیریم .

     

    د ) سبک مدیریت بی تفاوت

    معلم بی تفاوت خیلی درگیر کلاس نمی شود . این معلم تقاضای کمی دارد و به کلاسش  علاقه ای نشان نمی دهد . معلم بی تفاوت نمی خواهد بر دانش آموزان نفوذ داشته باشد . به این ترتیب ، او احساس می کند که آمادگی کلاس ارزش تلاش و کوشش را ندارد. او اغلب از همان مواد آموزشی سال های قبل استفاده می کند . این معلم ممکن است فاقد مهارت ها و شایستگی های لازم باشد . یادگیری در کلاس چنین معلمی ، خیلی کم صورت می گیرد . 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مدیریت کلاس

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    جورج برون ، ترجمه علی رئوف ، تدریس خُرد یا تمرین مهارت های تدریس در مقیاس کوچک ، انتشارات مدرسه ، سال 1372 .

    سیف ، علی اکبر ، اندازه گیری و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی . انتشارات گویا ، سال 1376 .

    مقدم ، بدری ، کاربرد روانشناسی در آموزشگاه ، انتشارات سروش ، سال 1360 .

تحقیق در مورد تحقیق مقاله مدیریت کلاس, مقاله در مورد تحقیق مقاله مدیریت کلاس, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مدیریت کلاس, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مدیریت کلاس, تحقیق درباره تحقیق مقاله مدیریت کلاس, مقاله درباره تحقیق مقاله مدیریت کلاس, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مدیریت کلاس, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مدیریت کلاس ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله مدیریت کلاس
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت