تحقیق مقاله دستور العمل بهره برداری و تعمیرات توربین های کارون 3

تعداد صفحات: 26 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 19084
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی برق
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله دستور العمل بهره برداری و تعمیرات توربین های کارون 3

    - عمومی                                                                                    1-General                                                                                                                            

    نیروگاه کارون 3 بر روی رودخانه ی کارون در استان خوزستان در 15 کیلومتری شهرستان ایذه قرار گرفته است . این نیروگاه در بالادست نیروگاه کارون 1 احداث گردیده ، ظرفیت این نیروگاه 2040 مگاوات می باشد ودارای8 توربین ژنراتور به ظرفیت255*8 مگاوات می باشد . هر واحد برای کار در پیک بار طراحی شده است که با توجه به شرایط آب مخزن دریاچه در صورت نیاز می توانند به طور دائم نیز در مدار باشند ، همچنین هر واحد می تواند به صورت کندانسر سنکرون جهت اصلاح ولتاژ شبکه و تأمین میزان مگاوار مصرفی مورد نیاز بر اساس در خواست دیسپاچینگ ملی وباتوجه به ولتاژ وظرفیت ژنراتور (MV A) ودرجه حرارت رتور در مدار قرار گیرد .

    شرکت پیمانکاری فراب پیمانکارایرانی و متخصص در نصب وراه اندازی نیروگاه های آبی مسئولیا انجام این پروژه بزرگ را به عهده گرفته و با شرکت های HPE,HEC  که دوشرکت چینی هستند در رابطه با خرید و مونتاژ قرارداد امضاء نموده وخرید تجهیزات توربین وشیرپروانه ای از طریق این شرکت ها صورت گرفته و در رابطه با ژنراتورها ، ترانس ها وسیستم تحریک با شرکت مهندسی الین قرارداد امضاء شده و تعداد زیادی شرکت های ایرانی با شرکت فراب در رابطه با این پروژه قرارداد امضاء نموده اند .

    این دستورالعمل خلاصه ای از شرح تجهیزات و بهره برداری از تجهیزات را ارائه می دهد به طور مثال شرح توربین ، شیرپروانه ای ، سیستم های فشار روغن ، سیستم های اتوماتیک و همچنین چگونگی عملکرد دستی تجهیزات ، دستورالعمل های ایمنی مربوطه در بخش 466.352.OEA  آورده شده است .

    2 - اطلاعات اساسی تجهیزات توربین

     1-2- اطلاعات اساسی تجهیزات توربین

        - تعداد واحد 8 عدد

        - قدرت نامی هر توربین  255MW

        - حداکثر قدرت هر توربین295MW

        - ارتفاع مؤثر161M

        - حداقل ارتفاع مؤثر M 131/5

        - حد اکثر ارتفاع دریاچه M 845.9

        - حد اکثر نرمال ارتفاع در یاچه   840.0M

        - حداقل ارتفاع آب دریاچه M  800.0

        ارتفاع آب رودخانه

        ارتفاع آب رودخانه بر اساس شرایط سیلابی (110000YRFLOOD) 688.5 متر نسبت به سطح در یاهای آزاد می باشد . حد اثر نرمال سطح آب رودخانه در شرایطی که 8 واحد در مدار و ارتفاع آب در یاچه 840 باشد برابر M 659.24مرکز ارتفاع توزیع کننده سطح آب رودخانه M 653.1 .

      مشخصات اساسی تجهیزات توربین

       نوع توربین HLA685-LJ-454

       میزان خروجی از توربین

    تحت شرایطی که ارتفاع مؤثر در یاچه  161 M وتولیدی ژ نراتور255MW باشد جریان آب خرجی 171.6 متر مکعب در ثانیه می باشد تحت شرایطی که ماکزیمم ارتفاع مؤثر 179 متر باشد جریان اب خروجی با حد اکثر بار 295MWبرابر 180.3 متر مکعب بر ثانیه است . در شرایطی که حداقل مقدار ارتفاع مؤثر ( 131.5) را داشته باشیم میزان جریان آب با تولید 191MW   برابر156.6 متر مکعب در ثانیه می باشد .

    دور نامی توربین 187.5RPM

    راندمان توریبین در صورتی که گشودگی در یچه های متحرک توربین 94.1 درصد باز باشند و شرایط زیر حاکم باشد تولید برابر 255 مگاوات خواهد بود ارتفاع مؤثر 161Mو خروجی آب 171.6M3/S

     

       اضافه سرعت 370RPM

       جهت چرخش : در جهت عقربه های ساعت

       حد اکثر فشار محوری هیدرولیکی 8000KN

       ارتفاع مکش برابر با  HS=-13Mوقتی که حداکثر سطح آب رودخانه (8واحد با حد اکثر باز بودن دریچه ها و ارتفاع 840 در مدار باشند ) برابر 666.1متر است .

      سرو موتور دریچه ها

    تعداد 2عدد

    قطر سیلندر 600mm

    مقدار حرکت پیستون 450mm

    فشار نامی 600bar

    زمان دو مرحله بسته شدن دریچه های متحرک توربین 29 ثانیه

    حد اکثر افزایش فشار

    حداکثر فشار محفظه حلزونی 2320kpa

    حد اکثر افزایش سرعت

    حد اکثر افزایش سرعت زمانی است که بار به طور ناگهانی از روی واحد برداشته شده در این 

    صورت سرعت به 65%نسبت به دور نامی افزایش می یابد .

    (جداول در فایل اصلی موجود است)

    ساختار توربین

     توربین های کارون 3 از نوع محور عمودی فرانسیس می باشند قطر نامی رانر 4540 میلی متر می باشد. محفظه حلزونی به وسیله ی آلیاژی از استیل با کشش زیاد جوش داده شده است . قسمت های مختلف در افت تیوب شامل قسمت زانویی و قسمت مخروطی به وسیله ی ورقه های استیلA 283-88جوشکاری شده است متوسط سرعت آب در مسیر زانویی در افت تیوب از 6 متر در ثانیه تجاوز نمی کند . واحد دارای 2 محور می باشد ، محور توربین و محور ژنراتور که به وسیله ی 22پین مخصوص به همدیگر کوپل شده اند . یاطاقان هادی توربین بخودی خودروغنکاری می شود و سیستم خنک کننده ی آن خارج از یاطاقان طراحی شده است . آب بندی محور اصلی توربین توسط سیستم آب بند صورت می گیرد توربین دارای 2عدد سیلندر مستقیم مربوط به سر موتور ها به قطر هر کدام 600MM  

         جهت عملکرد 20 عدد دریچه متحرک توربین طریق رینگ عمل کننده و بازوهای عمل کننده آن می باشد  که میزان خروجی آب را تنظیم می نمایند . همچنین هنگام خاموش کردن واحد جریان آب را قطع می نمایند . تعدادی روزنه جهت اضافه نمودن هوا در سرپوش توربین به منظور اطمینان از پایداری عملکرد توربین در شرایط بی باری نصب گردیده است. همچنین تعدادی لوله به منظور اضافه نمودن فشار هوا در قسمت مخروطی در افت تیوب نصب شده است و جهت پایین بردن سطح آب در افت تیوب به منظوراستفاده از واحد به عنوان کند انسر سنکرون و کاهش فشار چرخشی و کاهش فرکانس ور تکس ونوسانات فشار در اطراف در افت تیوب ، که در صورت لزوم استفاده می گردد .

    قسمت های از تجهیزات ساخته شده توربین به قسمت های مدفون شده معروفند . 

     

     

         در افت تیوپ در مسیر آن 

     

           درافت تیوپ از دو قسمت تشکیل شده است . قسمت زانویی با شماره (86J7024) و مجموعه قسمت مخروطی در افت تیوب با شماره ی(86J7025) بخش های مختلف عبور آب درافت  تیوب از نظر ساختاری بطور کامل با مدل درافت تیوب مشابه سازی شده . قسمت زانوئی درافت تیوب از 6 قسمت تشکیل شده است متوسط سرعت محوری آب در قسمت زانوئی 5-412M/Sمی باشد . یک لوله خروجی آب برای تخلیه آب محفظه حلزونی در قسمت زانوئی درافت تیوب با مشخصه (DN300) وجود داردمحل خروجی آب در ارتفاع 645.6 می باشد که که مستقیماُدرقسمت +Y بعد از مجموعه زانوئی قرار دارد ودر زیر بتون مدفون شده است.

        انتهای قسمت مخروطی درافت تیوب به قسمت زانوئی و ابتدای آن به رینگ تخلیه وصل شده است . به منظور جلوگیری از خوردگی 500 میلیمتر از ورودی قسمت مخروطی از آلیاژ استیل ساخته شده است . در قسمت مخروطی درافت تیوب یک دریچه بازرسی به طول وعرض 700*900طراحی و نصب شده است . در هنگام تعمیرات پس ار تخلیه درافت تیوب وباز نمودن دریچه بازرسی باید سکوی تعمیرات نصب گردد. در قسمت مخروطیدرافت تیوپ یک لوله مجزا به منظور اعمال فشار هوا جهت کاهش خوردگی و استفاده در زمانی که ژنراتور در حالت کند انسر سنکرون در مدار است نسب شده است .

        یک نشاندهنده فشار آب به منظور بازرسی و زیر نظر داشتن ارتفاع آب در زمان بهره برداری از واحد در حالت کندانسر سنکرون در قسمت مخروطی نصب شده است . پس از تمام نصب قسمت مخروطی درافت تیوپ به جز کالری بقیه قسمت ها در زیر بتون مسلح مدفون می گردند . قبل از نصب مجموعه درافت تیوپ همه تجهیزات جانبی از جمله لنگرها، جک ها و طناب های کششی در نظر گرفته می شود به منظور اطلاع از جزئیات درافت تیوپ به نقشه فوندانسیون 86J7023 مراجعه شود. 

      محفظه حلزونی ورینگ ثابت

            محفظه حلزونی 86J7027

     

              محفظه حلزونی بدلیل اهمیت شکل هندسی آن بر اساس مدل هیدرولیکی طراحی شده است . محفظه حلزونی از25 قسمت تشکیل شده است وطوری طراحی وتنظیم شده که در تمم قسمت های محفظه حلزونی قشار 23/2 با ر وجود داشته البته با توجه به فشار وارتفاع آب دریاچه ، محفظه حلزونی از آلیاژی از استیل با پیوستگی و کشش زیاد ساخته شده است . از خصوصیات دیگر این آلیاژ 62U) ) کارایی بسیار خوب آن می باشد برای جوشکاری آن و انجام تعمیرات ار ورق های استیلی با شماره E9016G و الکترودهایی از این جنس استفاده شده است . قطر ورودی محفظهد حلزونی 5000 میلیمتر و کلی قسمت ها در سایت نیروگاه به هم وصل و جوش داده می شوند . در محفظه حلزونی روی قسمت های 17 - 18 آن دریچه بازرسی به قطر 860 میلینتر نصب گردیده که درب آن رو به بیرون باز می شود . پس از شدن محفظه حلزونی و جوشکاریها و انجام تست های لازم در سایت ، آزمایش تست تحمل فشار با شرایط خاص انجام می شود فشار لازم برای انجام تست 34/8 بار می باشد .هنگام بتون ریزی  اطراف محفظه حلزونی ، محفظه باید پر از آب باشد و تحت فشار 14.65 بار به مدت حد اقل 48 ساعت پس از کامل شدن بتون ریزی . وزن محفظه حلزونی 1348 تن می باشد .

         رینگ ثابت

        رینگ ثابت از ورق های استیل جوشکاری شده تشکیل شده است . ورق های بالا و پایین رینگ ثابت با آلیاژی از استیل که بسیار مقاوم است به هم متصل شده اند . 22 دریچه ثابت آبرو در سه گروه مطابق با تنظیمات هیدرولیکی لازم بین قسمت بالا وپایین رینگ وجود دارد . 5 عدد از دریچه های ثابت دارای قطر 53 میلیمتر به منظور تخلیه ثقلی آب در نظر گرفته شده اند . رینگ ثابت از 4 قسمت تشکیل شده در قسمت انتقال آب ورق های استیلی از نوع 62U رینگ بالایی ورینگ پایینی ومسیر آبروها را به هم وصل مرده است . در محل نصب ، این 4 قسمت با انجام جوشکاری دقیق به هم به محفظه حلزونی متصل می گردند. وزن رینگ ثابت پس از مونتاژ کامل 86.2 تن می باشد .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله دستور العمل بهره برداری و تعمیرات توربین های کارون 3

    فهرست:

     

    1- عمومی

     

    2- اطلاعات و مشخصات اساسی  تجهیزات توربین

     

    1-2- اطلاعات اساسی تجهیزات توربین

     

    2-2- مشخصات اساسی تجهیزات توربین

     

    3-2- وزن و قطعات اصلی توربین

     

    3- ساختار توربین

     

    1-3- درافت تیوپ

     

    2-3- محفظه حلزونی و دیسگ ثابت

     

    3-3- توزیع کننده

     

    4-3- توربین(RUNNER)

     

          5-3- محور اصلی

     

    6-3- یاطاقان  هادی توربین

     

    7-3-آب بند اصلی توربین  

     

    سرو موتور

     

    9-3- لوله های ایزومتریک

     

    10-3- جرثقیل توربین پیت

     

    سکوی تعمیرات

     

    12-3- سیستم تخلیه آب

     

    13-3 – سیستم کند انسر

     

    4- بهره برداری و تعمیرات توربین

     

    1-4- قسمتهای چرخنده

     

    2-4- قسمت های توزیع کننده

     

    3-4- قسمت های مدفون شده

     

    4- 4- اضافه نمودن سیستم هوا جهت جلوگیری از ایجاد خلاء

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله دستور العمل بهره برداری و تعمیرات توربین های کارون 3 , مقاله در مورد تحقیق مقاله دستور العمل بهره برداری و تعمیرات توربین های کارون 3 , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله دستور العمل بهره برداری و تعمیرات توربین های کارون 3 , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله دستور العمل بهره برداری و تعمیرات توربین های کارون 3 , تحقیق درباره تحقیق مقاله دستور العمل بهره برداری و تعمیرات توربین های کارون 3 , مقاله درباره تحقیق مقاله دستور العمل بهره برداری و تعمیرات توربین های کارون 3 , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله دستور العمل بهره برداری و تعمیرات توربین های کارون 3 , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله دستور العمل بهره برداری و تعمیرات توربین های کارون 3 ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله دستور العمل بهره برداری و تعمیرات توربین های کارون 3
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت