تحقیق مقاله آشنایی با زبان برنامه نویسی بیسیک

تعداد صفحات: 21 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 20442
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی کامپیوتر
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله آشنایی با زبان برنامه نویسی بیسیک

    Visual Basic یک زبان برنامه نویسی قوی و ابزاری است که ضمن سادگی وسهولت فراگیری دارای توانائیهای فوق العاده ای میباشدکه به برنامه نویسان امکان نوشتن هر سیستمی را خواهد داد.

    این زبان یکی از سریعترین و سهل ترین ابزارهای موجود جهت ایجاد برنامه های کاربردی تحت این سیستم عامل  Windows از قبیل Microsoft Exel وMicrosoft Access نیز از همین زبان استفاده می نمایند .همچنین برنامه نویسی در محیط Web نیز برای کسانی که با این زبان آشنایی داشته باشند بسیار ساده می باشد زیرا دستورات این زبان جهت نوشتن برنامه های مذکور تحت عنوان VB Script که کاملاُمشابه دستورالعملهای VB است بکار گرفته است.

    محیط و ابزارهای برنامه نویسی زبان Visual Basic

    محیط کاری  وفضایی که توسط VB برای برنامه نویسان بوجود می آید محیط تو سعه ای مجتمع شده یا Integrated Development Enviroment نام دارد که هر یک جهت کاربرد در موارد گوناگونی نظیر طراحی ،کد کردن ،ترجمه برنامه و رفع اشکا ل احتمالی استفاده می شوند.

    برای اجرای برنامه VB و بهره گیری از آن می توانید مراحل زیر را انجام دهید:

    1- دکمه Start را در برنامه Windows انتخاب نمایید.

    2- در منوی نمایش داده شده Program را انتخاب کنید.

    3- در منوی جدید برنامه Windowe Basic را انتخاب کرده و با فعال شدن آن فایل اجرایی (Executable) مربوط به Visual Basic را انتخاب نمایید و سپس بر روی آن دوبار پیاپی کلید سمت چپ موس را فشار دهید. پس از مدت کوتاهی شما  برنامه رابط تشریح شده ذیل را ملاحظه می کنید.

    شکل 1-1- صفحه ارتباط کاربران IDE و ایجاد پروژه جدید

    ایجاد یک برنامه کاربردی

    اولین قدم برای بوجود آوردن یک برنامه کاربردی توسط زبانVB ایجاد یک فرم  رابط جهت برقراری ارتباط بین کاربر و کامپیوتر می باشد که توسط آن کاربران نیازها و عملیات دلخواه خود را انثخاب و دستور اجرای آن را به کامپیوتر میدهند.

    این فرم رابط که با اجرای برنامه نمایان می شود،اساسی ترین و اولین بخش از برنامه است که مربوط به قسمت  Visual Part سیستم می باشد .

    فرمها (Format) و کنترلها (Controls) اساسی ترین بخش بوجود آورنده این ارتباط بوده و شما با استفاده از آنها قادر به ساختن برنامه کاربردی خود می باشید.

    توسط فرمها در برنامه های کاربردی چگونگی نمایش صفحات رابط و ویژگیهای آنها بر روی کامپیوتر تعریف میگردد. این ویژگی شامل پاسخ گویی مناسب eventهای ایجاد شده توسط کاربران در هنگام ورود اطلاعات و یا انتخاب عملیات توسط آنها می باشد.

    بدین ترتیب با استفاده از دستورالعملهای زبان VB می توان ویژگیهای فرمهای رابط را به صورت مناسب تنظیم نمود و کلیه نیازمندیهای مربوط به سیستم را برروی صفحات رابط در قالب فرمهای مناسب نمایش داد. یکی از مهم ترین ابزاری که در فرمها وجود دارد کنترلها (Controls) می باشند که دارای انواع مختلف بوده و هر یک دارای ویژگیهای مختص به خود می باشند. توسط کنترلها می توان پاسخ مناسب برای وقایع (events) خاصی را که بوجود می آیند فراهم نمود.

    به عنوان مثال توسط آنها می توان شرایط لازم به منظور دریافت اطلاعات از کاربران ،نمایش اطلاعات و متنهای لازم برروی فرمها و یا امکان دسترسی و اجرای برنامه های دیگر را که باید برای پردازش اطلا عات فعال شوند را مهیا نمود . بنابراین هر یک از فرمها و کنترلها شامل یکسری ویژگی (Property) ،روش(Method) وکنترل وقایع(Events) میباشند.

    با توجه به مطالب فوق می توان دریافت که مهم ترین عامل در ایجاد فرمها عبارتند از : Properties (خصایص)،Methods (روشها) و Events(وقایع).

    طراحی فرم

    به منظور ایجاد یک فرم ابتدا برنامه VB را در شاخه ای که قبلا آن را نصب کرده اید اجرا نمایید . با اجرای آن به طور اتوماتیک یک پروژه جدید برای تهیه برنامه کاربردی مورد نظر باز می شود (توجه داشته باشید که هر برنامه کاربردی تحت عنوان یک پروژه قرار دارد).

    سپس Icon مربوط به EXE.Standard را انتخاب نمایید . بدین ترتیب به طور اتوماتیک یک پروژه به نام Project  برای شما ایجاد ورابط طراحی فرم آماده دریافت اطلاعات از شما می باشد.(مراجعه شود به شکل 1-1).

    در هر پروژه اولین فرم ایجاد شده به طور اتوماتیک 1Form نامگذاری می شود و فرمهای بعدی به ترتیب 2Form و .... نامگذاری میشوند.البته شما قادر خواهید بود که اسامی فرمهای ایجاد شده را به دلخواه خود تعیین و از اسامی پیش فرض سیستم استفاده نکنید.

    هر فرم دارای Property ، Method و Eventهای خود می باشد و توسط آنها شما می توانید چگونگی ظهور و نوع رفتار آن را در قبال عملیاتی که توسط کاربر انجام می شود را کنترل و هدایت نماید.

    اولین قدم در طراحی و ایجاد یک فرم تنظیم ویژگیهای (Property) آن می باشد.

    شما می توانید با استفاده از ابزارهای طراحی مانند آنچه در قبل گفته شد هنگام طراحی (Designtime) و یا با دستورات برنامه نویسی در هنگام اجرا (Run Time) آنها را تنظیم نمایید.

    پنجره ایجاد فرم جدید

     تنظیم ویژگی Property در فرمها

    بسیاری از Property های موجود در فرم ، اثر مستقیم در نحوه نمایش در زمان اجرا دارند. یکسری از مهم ترین Property ها و نحوه عملکرد آنها به شرح ذیل می باشد:

    Caption: نام فرم توسط آن  تعیین شده و در هنگام اجرای برنامه  و نمایش فرم در خط اول بالای آن ( Titelbar) نشان داده می شود.

    Icon: تعیین کننده این است که در هنگام حد اقل نمودن اندازه فرم نشان داده می شود.

     Min Button- Max Button :تعیین کننده این است که آیا امکان کوچک و بزرگ کردن فرم وجود داشته باشد یا نه.

    Boarder Style : تعیین کننده رفتار فرم هنگام تغییر اندازه آن زمان نمایش فرم می باشد.

    Width -  Height: مشخص کننده اندازه اولیه فرم در هنگام نمایش آن است. Top- Left: مشخص کننده محل شروع نمایش فرم برروی صفحه نمایش کامپیوتر نسبت به گوشه سمت چپ و بالای آن است.

    Windows State: مشخص کننده اینکه در هنگام شروع نمایش فرم اندازه آن طبیعی،حداقل و یا حد اکثر باشد.

    Name: برای تخصیص نام به فرم به کار می رود تا با استفاده از آن بتوان هنگام نوشتن برنامه  (Coding)  به فرم مراجعه نمود.

    اگر هنگام طراحی نیاز به اطلاعات بیشتری در ارتباط با Property ها داشته باشید می توانید با انتخاب آن و زدن کلید  1F  اطلاعات مورد نیاز را مشاهده نمایید. به منظور مشاهده پنجره Property ، هنگامی که در مرحله طراحی هستید و فرم شما برروی صفحه است می توانید با زدن کلید 4 F  و یا انتخاب View از منوی بالای پنجره نمایش داده و انتخاب Windows Properties   آن را فعال نمایید.

    (تصاویر در فایل اصلی موجود است)

     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله آشنایی با زبان برنامه نویسی بیسیک

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله آشنایی با زبان برنامه نویسی بیسیک, مقاله در مورد تحقیق مقاله آشنایی با زبان برنامه نویسی بیسیک, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آشنایی با زبان برنامه نویسی بیسیک, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آشنایی با زبان برنامه نویسی بیسیک, تحقیق درباره تحقیق مقاله آشنایی با زبان برنامه نویسی بیسیک, مقاله درباره تحقیق مقاله آشنایی با زبان برنامه نویسی بیسیک, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آشنایی با زبان برنامه نویسی بیسیک, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آشنایی با زبان برنامه نویسی بیسیک ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله آشنایی با زبان برنامه نویسی بیسیک
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت