تحقیق مقاله آموزش الکترونیکی

تعداد صفحات: 16 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 20608
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله آموزش الکترونیکی

     

    مقدمه
    فن آوری پیامدی از خصیصه ابزار سازی انسان است . با نگاهی عمیق به پیرامون و تعمقی در خود و نسبت به غیر ، در می یابیم که اساسی ترین تفاوت ما به غیر ، همان ویژگی ابزار سازی ماست .
    بشر موجودی ابزار ساز است و این کار را در بلندای تاریخ ادامه داده است . از تفکر و خلاقیت خویش مدد گرفته و در سیر تکاملی حیاتش از سادگی به پیچیدگی میل کرده و در این فرایند از تنوع خواصی ابزار خود ساخته بهره ستانده است . این سرنوشت محتوم انسانی است ، بیشینه طلب است و کوشنده ، برای تصرف و تسلط بیشتر ، از ظرفیت ها و استعدادهای درونی مایه می گذارد و مایه فکری را با مایه کاری در می آمیزد و در این مسیر ، برای کاملتر شدن ، نه تنها نمی ایستد ، بلکه به کاستی های جدیدش پی می برد . باز می طلبد و می کوشد و می گیرد و باز هم و بازهم و . . . ( زاهدی ، 1381 )
    تغییر و تحولات سریع در زمینه های مختلف علوم و فنون بشری، بر اثر پیشرفت های سریع و غیر قابل انتظاری که در بیشتر قلمرو های دانش ، به خصوص در زمینه صنایع الکترونیکی و مخابرات ، طی چند قرن اخیر نصیب انسان شده است، حجم اطلاعات و دانسته های بشر امروزی به طور سرسام آوری افزایش یافته و مسایل و مشکلات جدیدی را پدید آورده است. یکی از عواملی که برای مقابله با این مسایل در کشورهای مختلف مورد توجه قرار گرفته ، تکنولوژی نوین آموزشی است. تکنولوژی آموزشی را می توان یک رویکرد سیستمی دانست که فرآیند یاددهی و یادگیری را کنترل و تسهیل می کند.
    در حال حاضر شاهراه بزرگ اطلاع رسانی یک جریان بزرگ متشکل از رسانه های ارتباط جمعی برای آموزش است. افزایش استفاده از فن آوری های ارتباطی مانند پست الکترونیک و «وب» راه را برای تأمین نیازهای آموزشی مخاطبان گشوده است. این فن آوری های ارتباطی فرصت هایی را برای آموزش در زمینه واکنش مؤثر، کافی و به موقع در تأمین نیازهای یادگیری مخاطبان بوجود آورده اند.
    در بسیاری از جوامع، سازمانها و مراکز آموزش عالی به اطلاعات جدید فن آوری های ارتباطات، به عنوان وسیله ای که هم فرصت های یادگیری قابل انعطاف و هم دسترسی گسترده تر را عرضه می کند، می نگرند. همین امر اهمیت آموزش های مجازی در رشد و بهسازی منابع انسانی را ضروری نموده است.
    در این مقاله ضمن بیان ضرورت و اهمیت آموزش الکترونیکی ، انواع آموزش با این پدیده ، فرایند آن و تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی این سیستم ارائه شده است.
    اهمیت و ضرورت آموزش الکترونیکی
    برای تبیین نقش ، اهمیت و ضرورت آموزشی الکترونیکی در برنامه ریزی استراتژیک سازمانهای امروزی ابتدا جای دارد به داستانی از "فرد . آر . دیوید" اشاره کنیم که در آن دو تن از مدیران صاحب نام در مسیر گردش خود به خرسی وحشتناک و تیز رو بر خورد می کنند و آنگاه یکی از آنها کفشهای ورزشی خود را از کیف اش در آورده و آماده فرار می شود . مدیر دیگر به او می گوید : «جناب شما نمی توانید از این خرس تندتر بدوید. » او در جواب می گوید : « شاید من نتوانم از این خرس تندتر بدوم،ولی تردیدی ندارم که می توانم تندتر از شما بدوم! » ( دیوید ، 1379)
    استفاده از تکنولوژی های نوین همچون آموزش های الکترونیکی نیز هر چند که نمی تواند بعنوان یگانه ابزار جهت مقابله و فرار از دست تهدیدها محسوب شود ولی سازمانها با استفاده بهینه از این عنصر ، حداقل جلوتر از رقبای خود گام بر می دارند و همین یعنی تداوم حیات و برنده شدن در عرصه رقابت .
    نیازهای روز افزون سازمانها به امر آموزش و عدم دسترسی به موقع آنها به مراکز آموزشی، لزوم حفظ پیوند با کار ، کمبود امکانات اقتصادی ، کمبود آموزشگران مجرب و متخصص و نیز هزینه های گزافی که صرف آموزش می شود، متخصصان علوم تربیتی و تکنولوژیست های آموزشی را در صدد ابداع سیستم و روش های جدید آموزشی مقرون به صرفه و با کیفیت نموده، که علاوه بر جنبه های اقتصادی، قدرت پوششی وسیع داشته و به طور همزمان عده کثیری از فراگیران را تحت آموزش قرار دهد .
    آموزش الکترونیکی ، علاوه بر پاسخگویی به نیازهای یاد شده، به فراگیر این امکان را
    می دهد تا در زمان های مناسب به یادگیری بپردازد. در این سیستم آموزشی، فراگیر محور فعالیت یادگیری است که فعالانه فرآیند یادگیری را دنبال می کند و می تواند متناسب با توانایی ها و قابلیت های خویش، زمان، مکان، محتوی و سرعت یادگیری را تعیین کند.
    گسترش حیطه آموزش در سایر زمینه ها نیز، از مزیت های این روش است . به عبارت دیگر این فن آوری می تواند افراد بیشتری را برای یادگیری تحت پوشش قرار دهد و در ضمن کیفیت آموزش را هم بالا ببرد . این سیستم آموزشی در سازمانهایی که وسعت و پراکندگی جغرافیایی دارند، کارساز و مفید است. در حال حاضر آموزش الکترونیکی بر روی برنامه های زنده یا دوره های آموزشی روی Desk top از طریق اینترنت و اینترانت اشتراکی متمرکز شده است.
    به طور کلی چهار محور عمده برای درک ضرورت بهره گیری از آموزشی الکترونیکی عبارتند از :
    1 - برداشتن مرزهای تجاری .
    2 -رقابت بسیار شدید در سطح بین المللی.
    3 - رشد اینترنت که در تمام دنیا امکان بهره گیری از آن بسیار گسترده شده است .
    انواع آموزش الکترونیکی
    الف – آموزش مبتنی بر کامپیوتر Computer Based Training))
    در این نوع آموزش، مواد آموزشی دیسک نوری یا فلاپی دیسک روی یک رایانه نصب
    می شود و نیازی نیست که رایانه به شبکه و منابع مربوط به دوره متصل شده باشد. با استفاده از این شیوه، فراگیران می توانند در زمان و مکان معین و مشخصی به طور انفرادی، به یادگیری موضوعات مورد علاقه خود بپردازند.این روش به دلیل کلیتی که دارد سایر روشهای آموزش الکترونیکی را نیز در برمی گیرد.
    ب – آموزش بر پایه وب (Web Based Training)
    در این روش ، مواد آموزشی از جانب سرویس دهنده «وب» و از طریق اینترنت ارائه می شود. WEB ارتباط با منابع آموزشی نظیر کتاب های مرجع، پست الکترونیکی، تابلوهای اعلانات و گروههای گفت و گو را ایجاد می کند. این شیوه آموزشی، علاوه بر داشتن مزیت های آموزش الکترونیکی مزایای آموزش های سنتی را نیز حفظ کرده است. ایجاد شکاف بیشتر بین یادگیری و آموزش، وجود شبکه جهان گستر «وب» را برای برقراری تعاملات بیشتر بین این دو عامل الزامی می کند.
    ج – کنفرانس ویدیویی
    بدلیل نقش واهمیت کنفرانس های ویدئویی در آموزش های از راه دور توضیح بیشتری دراین خصوص ارائه می شود:
    بشر در طول تاریخ همواره در پی برقراری ارتباطات با سایر همنوعان خویش بوده است . ارتباطات یعنی تبادل فرهنگ ، دانش ، افکار و تجربیات انسانها . ارتباطات یعنی استفاده از قابلیت ها و توانمندیهای همنوعان و بالاخره ، ارتباطات یعنی ابزاری برای بهتر زیستن.
    جوامع امروزی در مقایسه با قبل بیشتر و بیشتر نیازمند ارتباطات می باشند . رشد روز افزون فن آوری و دانش بشری نیاز به اشتراک گذاری آنرا دو چندان می کند و حال اینکه فن آوری خود به گسترش ارتباطات کمک می کند . اگر چه از اولین روز اختراع تلفن تا کنون بیش از یک قرن نگذشته است اما در طول این دوران هر روز شاهد پیشرفت دانش مخابراتی و ارتباطی بوده ایم . تلفن ، تلگراف ، رادیو ، تلویزیون ، اینترنت و .... همگی نشان از تمایل انسانها به بر قراری ارتباطات به سایر همنوعان خود دارد .
    امروزه با توجه به گسترش جغرافیایی سازمانها ، ادارات و کمپانیهای بزرگ در چندین محل متفاوت و رشد روز افزون تجارت بین الملل و همچنین پیشرفت غیر قابل باور سیستم های مخابراتی امکانات بسیار خوبی در این راستا حاصل شده است . پس از اختراع کامپیوتر و شبکه های کامپیوتری اینک برقراری ارتباط سمعی و بصری است که در عرصه ارتباطات و کامپیوتر
    یکه تازی می کند .
    تعریف:
    در یک تعریف ساده و اولیه می توان گفت : Video Conferencing یعنی ایجادو برقراری ارتباط بین دو یا چند مکان داخل شهری ، بین شهری ، بین کشوری و یا ترکیبی از آنها به نحوی که درهر مکان شخص یا گروه شرکت کننده در کنفرانس بتوانند صدا ، تصویر ، اطلاعات دیجیتال و مدارک کاغذی ( مستندات ، نقشه ها و … ) اشخاص و گروه های دیگر شرکت کننده در کنفرانس را شنیده و رویت کنند .
    اصول
    اصول Video Conferencing مبتنی بر دریافت صوت و تصویر اشخاص شرکت کننده در کنفرانس و همچنین اطلاعات دیجیتال و مستندات آنها و تبدیل این اطلاعات به سیگنالهای خاص مخابراتی و ارسال آنها به نقاط دیگر و تبدیل مجدد آنها به همان فرمت اولیه می باشد .
  • فهرست و منابع تحقیق مقاله آموزش الکترونیکی

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:


    1 – احدیان ، محمد ، محمدی داود «مباحث تخصصی در تکنولوژی آموزشی»، تهران ، انتشارات ققنوس 1377 .
    2 – باقریان ، داریوش ، « استفاده از شبکه الکترونیکی در برنامه های آموزشی از راه دور در فیلیپین»، خبر نامه انفورماتیک.
    3 – بی تا، «پروژه های آزمایشی در زمینه خدمات جامعه اطلاعات مبتنی بر اینترنت». پیام ارتباطات ، مرداد 1380.
    4 – جاودانی ، حمید. «اتحادیه اروپا و آموزش الکترونیک»، خبرنامه آموزش عالی ، شماره 19 سال دوم 1380.
    5– عیسی ثمری ، «آموزش الکترونیکی رهیافتی نوین در فرایند آموزش» مجله آموزش های علمی کاربردی ، شماره دهم.
    6- زاهدی، شمس السادات ،"تجزیه وتحلیل و طراحی سیستم ها"،مبانی سیستم های اطلاعاتی مدیریت، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی،تهران، چاپ سوم،1380
    7- جزوات مربوط به تکنولوژی اطلاعاتی شرکت نقش آور دنا
    John.setaro . how e – learning can increase ROI for training.www.joe.org/joe.2001
    Kavita, Gupta, apractical guide to needs assessment, 2001

     

تحقیق در مورد تحقیق مقاله آموزش الکترونیکی, مقاله در مورد تحقیق مقاله آموزش الکترونیکی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آموزش الکترونیکی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آموزش الکترونیکی, تحقیق درباره تحقیق مقاله آموزش الکترونیکی, مقاله درباره تحقیق مقاله آموزش الکترونیکی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آموزش الکترونیکی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آموزش الکترونیکی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله آموزش الکترونیکی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت