تحقیق مقاله آشنایی با مفاهیم پایگاه داده‌ ها

تعداد صفحات: 15 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 20618
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی فناوری اطلاعات IT
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله آشنایی با مفاهیم پایگاه داده‌ ها

    مفاهیم مبنایی :

     

    مفهوم پایگاه داده ها : پایگاه داده ها در ساده ترین وجه به مثابه مخزنی میماند که اطلاعات و داده ها به صورت منسجم و احتمالا ساخت یافته در آن نگهداری میشود . این مخزن میتواند یک فایل متنی یا باینری ساده باشد .

    همزمان با پیدایش تکنولوژی ذخیره سازی اطلاعات و فایل ها ، پایگاه داده ها نیز متولد شد و همزمان با رشد تکنولوژی ذخیره و بازیابی اطلاعات  و سیستم فایلینگ  ، پایگاه داده ها نیز به صورت موازی و با آن رشد کرد . پایگاه داده ها از زمان تولد تا کنون پنج نسل را سپری کرده است .

    همزمان با گسترش نیاز کاربران برای ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات برنامه نویسان متعددی اقدام به ایجاد برنامه هایی  با اهداف و کاربردهای متفاوت کردند . صرف نظر از برنامه هایی که از نظر کاربرد کاملا متفاوت بودند برنامه هایی نیز وجود داشتند که ماهیت و کاربرد یکسانی داشتند ولی توسط برنامه نویسان متعدد ایجاد شده بودند . بهترین مثال برای این مطلب دفترچه تلفن  میباشد . چندین و چند نسخه متفاوت دفترچه تلفن موجود بود که همه آنها امکانات کاملا مشابهی داشتند ولی الگوریتمها و روشهای برنامه نویسی آنها کاملا متفاوت بود . مهمترین وعمده ترین تفاوتهای که بین این برنامه ها وجود داشت در زیر ذکر شده اند :

    نوع و ماهیت فایلی که اطلاعات در آن ذخیره میشد ( بعضیهااز نوع باینری و بعضی TXT و... بودند )

    الگوریتم و روش ذخیره سازی داده ها در فایل

    نام توابع ( فرضا تابع مربوط به جستجو  در هر برنامه نامی  مطابق با سلیقه برنامه نویس داشت )

    تمام این برنامه ها در واقع نوعی بانک اطلاعاتی هستند که برای اهداف خاص ایجاد شده اند . لذا به منابع داده در هر برنامه به جز در همان برنامه در جای دیگری کاربرد نداشت و به هیچ درد دیگری نمیخورد حتی برنامه هایی که مشابه بودند ( مانند دفترچه تلفن ) نیز ( بنا به دلایل ذکر شده ) نمیتوانستند با هم تبادل اطلاعات داشته باشند و اگر میخواستیم از فایل حاوی داده های یک دفترچه تلفن در دفترچه تلفن دیگری استفاده کنیم هیچ راهی وجود نداشت . در ضمن در تمام این برنامه ها به جز فایل و برنامه نوشته شده توسط برنامه نویس هیچ چیز دیگری وجود نداشت که بتواند امنیت داده ها را تضمین کند . و به طور کلی داده ها را کنترل و مدیریت کند . مشکل دیگری که این برنامه ها داشتند این بود که این برنامه ها تنها قابلیت این را داشتند که یک کاربر از آنها استفاده کند و استفاده به صورت اشتراکی از منابع داده ها امکان پذیر نبود . با گسترش روز افزون اطلاعات و نیاز روز افزون کاربران برای ذخیره و بازیابی اطلاعات و دسترسی سریع به اطلاعات و لزوم تامین امنیت اطلاعات ،  لازم بود برنامه های تخصصی و ویژه ای برای این منظور ایجاد شوند .  لذا چندین شرکت تصمیم به طراحی و تولید چنین برنامه هایی را گرفتند که از شرکتهای IBM  و  Microsoft  و چند شرکت دیگر به عنوان پیشگامان این امر میتوان نام برد .

     برنامه های مذکور پایگاه داده ها نام گرفتند . شرکتهای مذکور باید  برنامه هایی را ایجاد میکردند که قابلیت استفاده برای مصارف گوناگون را داشته باشد . در ضمن این برنامه ها باید دارای قسمتی باشند که به عنوان واسط بین برنامه کاربردی و فایلها (منابع داده ) قرار بگیرد و عملیاتهای مربوط به ایجاد ، حذف و تغییر و ... را  در منابع داده را کنترل و مدیریت کند . این برنامه واسط را DBMS  نامیدند .

     

    DBMS  اختصار (DATABASE  MANANGMENT  SYSTEM )  میباشد که معنای لغوی آن سیستم مدیریت پایگاه داده یا سیستم مدیریت داده ها میباشد .

    باید خدمتتون عرض کنم که بزرگترین جهشی که پایگاه داده ها در راستای رشد و تکامل داشت مربوط به همین قسمت یعنی تولید و تکامل  DBMS  میباشد . گفتیم که وظیفه DBMS  این است که بین برنامه کاربردی و منابع داده ها قرار بگیرد و کلیه عملیاتهای مربوط به( ایجاد ، تغییر ، حذف و .... ) منابع داده ها را کنترل و مدیریت کند . کنترل و مدیریت منابع داده ها بسیار کلی و میباشد و اگر بخواهیم منظور از کنترل و مدیریت را کامل شرح دهیم باید ساعتها وقت صرف کنیم و دهها  صفحه مطلب بنویسیم که قطعا در این مجموعه نخواهد گنجید ضمن آنکه این مطالب کاربردی نیط نیستند و تنها جنبه اطلاعاتی دارند  لذا تنها چند نکته مهم را ذکر میکنم و در صورتی که علاقمند بودید بیشتر بدانید میتوانید به کتابهای موجود در این زمینه مراجعه فرمایید .

     

    منظور از کنترل و مدیریت :

    مصون کردن برنامه های کاربردی در قبال تغییرات در سخت افزار ذخیره سازی .

    مدیریت رکوردهای سرریز که پس از لود اولیه باید در فایل وارد شوند .

    ایجاد فایل با ساختارهای گوناگون

    فراهم کردن امکاناتی برای دستیابی مستقیم و ترتیبی به رکوردها و فیلدها 

    جدا کردن ساختار فیزیکی و منطقی فایلها از یکدیگر

    تامین ایمنی و حفاظت داده ها 

    جلوگیری از تکرار ذخیره سازی داده ها ( تاحدی )

    فراهم کردن امکاناتی برای پردازش بلادرنگ (real time ) بسته به نوع سیستم عامل

    تامین صحت داده های ذخیره شده ( تاحدی )

    فراهم کردن امکاناتی برای بازیابی بکمک چند کلید

    فراهم کردن امکاناتی برای استفاده چند کاربر به صورت همزمان از منبع داده و کنترل آن 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله آشنایی با مفاهیم پایگاه داده‌ ها

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله آشنایی با مفاهیم پایگاه داده‌ ها , مقاله در مورد تحقیق مقاله آشنایی با مفاهیم پایگاه داده‌ ها , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آشنایی با مفاهیم پایگاه داده‌ ها , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آشنایی با مفاهیم پایگاه داده‌ ها , تحقیق درباره تحقیق مقاله آشنایی با مفاهیم پایگاه داده‌ ها , مقاله درباره تحقیق مقاله آشنایی با مفاهیم پایگاه داده‌ ها , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آشنایی با مفاهیم پایگاه داده‌ ها , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آشنایی با مفاهیم پایگاه داده‌ ها ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله آشنایی با مفاهیم پایگاه داده‌ ها
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت