تحقیق مقاله نکاتى پیرامون حجاب

تعداد صفحات: 19 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 21179
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله نکاتى پیرامون حجاب

    نکاتى پیرامون حجاب

    حجاب در قرآن

    بسم‏الله الرحمن الرّحیم، و صلّى‏الله على محمّد و آله الطیّبین الطّاهرین، و لعنه الله على أعدائهم أجمعین.

    در قرآن کریم، آیه‏هاى متعدّدى پیرامون حجاب آمده، از جمله، آیه:

    (و اذا سألتموهنّ متاعاً فاسئلوهنّ من وراء حجاب)، اگر چیزى از زنان خواستید، از پشت پرده با آنان صحبت کنید، بدون حجاب روبروى هم قرار نگیرید .

    و آیه: (ولیضربن بخمرهنّ على جیوبهنّ)، بایستى که زنان مسلمان، خمارهاى خود را روى سینه‏هایشان بیندازند خمار همان پوششى است که روى سر قرار گرفته، وگوش و سینه و گردن را مى‏پوشاند .

    و همچنین آیه: (وقرن فى بیوتکنّ ولا تبرّجن تبرّج الجاهلیّه الأولى)، اى زنان مسلمان: در خانه‏هاى خود قرار بگیرید، و هنگام بیرون آمدن، بى‏حجاب و بى‏عفّت، مانند زنان دوره جاهلیّت نباشید.

     

    علت وجوب حجاب

     

    سؤال: چرا حجاب بر زنان واجب شده؟

    پرسشى است که عدّه زیادى از برادران و خواهران مى‏کنند، (چرا حجاب بر زنان واجب شده)؟، آیا این آزادى زن را محدود نمى‏کند؟ و اساسا عواملى که واداشت تا اسلام قانون حجاب را تشریع کند، چیست؟

    پاسخ این سؤال درچند مطلب خلاصه مى‏شود:

    اوّل: براى بقاى دوستى زوجین:

    علم (روانشناسى) ثابت کرده که زن با حجاب محبّت شوهر و اهتمامش را بیش از دیگران جلب مى‏کند، امّا چگونه؟

    چون انسان بر دانستن آنچه منعش کرده‏اند کنجکاو مى‏شود، و همیشه سعى دارد که زنجیر ممنوعیّت را پاره کرده، و از همه چیز آگاهى یابد و زن باحجاب به محبّت قلبى شوهر نزدیکتر است تا زن بىحجاب، و مردى که زنش بىحجاب است از موى سر انگشتان پا روزانه دهها بار مى‏بیند، بدین وسیله زن آن صورت زیبا و دلربایش را براى مرد بطور کلّى از دست مى‏دهد، بخلاف زن با حجاب که همیشه با پوشاندن بدنش، محبّت و اشتیاق شوهرش را نسبت به خود جلب مى‏کند.

    و به همین علّت مى‏بینم که معمولا زن دهاتى به محبّت قلبى شوهر، از زن معمولى شهرى نزدیکتر است.

    زن دهاتى و شوهرش را کمک مى‏کند، براى زراعت صبحگاهان به مزرعه مى‏رود و با یک دنیا تفاهم و عشق، با دستان لطیفش گندم را آرد کرده و نان مى‏پزد، سپس کنار قنات به شستشوى لباس و غیره مى‏پردازد، و بالأخره تمام اعمال و مسئولیّتهائى را که به عهده دارد، با کمال عفّت و با حفظ حجاب انجام مى‏دهد و هنگامى که تاریکى از راه مى‏رسد سر حال و شاداب به گوشه کوخ یا خانه کاهگلیش باز مى‏گردد آنگاه شوهر او که سفر خسته‏کننده روز را پشت سر نهاده، او را مانند یک ملکه زیبا و حوریّه با آغوش باز مى‏پذیرد و به وى اظهار عشق و محبّت مى‏کند، و با هم رازیهاى دوست داشتنى و آرزوهاى امیدبخش و نغمه‏هاى لطیف زندگى پیروز بر مشکلات و ناملایمات، هردو در آغوش سعادت و یکدلى به خواب ناز مى‏روند.

    و لذا یکى از مکروهات دین مبین اسلام، این است که زوجین با حالت عریان به اطاق خواب بروند زیرا در این حالت، در بدن هیچ موضع هوس‏انگیز و دلپذیرى پنهان نخواهد بود، تا غریزه و عشق طرف دیگر را برانگیخته، و به خود جلب کند.

    و به همین علّت مى‏بینیم که پدران و نیاکان ما، در ایّام جوانى ازدواج مى‏کردند بدون اینکه کلمه (طلاق) بر زبانشان جارى شود، سالهاى طولانى و شیرینى را پشت سر مى‏گذاشتند، زیرا در همسران خود که با حجاب کامل بودند جاذبیّت و زیبائى دل‏انگیزى یافته، و همیشه علاقمند به آنان بودند.

     

    عامل ثبات در زندگى زناشوئى

    دوّم: براى نگهدارى زندگى زناشوئى:

    هنگامى که زن با عفّت و حجاب باشد زندگى زناشوئى دوام پیدا مى‏کند، چون در این صورت شوهر جز همسر خود را نمى‏بیند، و لذا با مشاهده او قانع است، و زن هم غیر از شوهر خود را نمى‏بیند و به او قانع است.

    امّا هنگامى که زنان بى‏حجاب باشند و میان زن و مرد اختلاط باشد، طبیعى است که مرد زنهائى زیباتر از همسر خود و زن مردهائى زیباتر از همسر خود را مشاهده نموده و این مشاهده به گسستن روابط خانوادگى و سرانجامش طلاق و یا راههاى انحرافى مى‏باشد.

    و همین امر نسبت طلاق را در کشورهاى غربى بالا برده و باصطلاح زن آزادى خود را در آنجا کسب کرده، و بى‏حجاب و نیمه عریان به خیابان رفته است، بعنوان مثال چنانچه پاره‏اى از مطبوعات نوشته‏اند:

    در آمریکا تنها هفت میلیون درخواست طلاق تسلیم دادگاهها شده، و یک گزارشى در نشریّه (پراودا) اتّحاد جماهیر شوروى حاکیست بطور نسبى در هر نه ازدواج در روسیه یکى به طلاق مى‏انجامد!

    و حال چرا نسبت طلاق به این حدّ سرسام‏آور رسیده؟

    به آسانى باید گفت: چون مثلاً مردى زنى زیباتر از همسر خود را در سینما، دانشگاه، خیابان، و یا هرجاى دیگر مى‏بیند به منزل باز مى‏گردد، و به دنبال بهانه‏هائى با همسر خود اختلاف کرده و سرانجام او را طلاق مى‏دهد تا به معشوق خیالى خویش دسترسى پیدا کند!

     

    پیشگیرى از انحرافات جنسى

    سوّم: حجاب از انحرافات جنسى جلوگیرى مى‏کند:

    در حال حاضر چه اندازه انحرافات و پیوندهاى نامشروع جنسى در جامعه رخ مى‏دهد؟ آیا بى‏حجابى و بى عفّتى در آن نقش اساسى ندارد؟ آیا زن بى‏حجاب و بى‏عفّت بند حیا را در مردها پاره نمى‏کند؟ و آیا مردهاى شهوت‏پرست را براى اشباع نامشروع غرائزشان به دنبال خود جلب نمى‏کند؟

    این صحیح نیست که جواهر فروشى، طلا و جواهراتش را کنار جادّه رها سازد تا دستخوش رندان و قلدران شود، و زن بى‏حجاب اینچنین است چه بسا ممکن است دستخوش (دزدان ناموس) قرار بگیرد!

    بد نیست در این زمینه بر واقعیّتهائى چند از جوامع غربى نظر بیفکنیم:

    یک قاضى آمریکائى به نام (لندسى) اظهار مى‏دارد که: 45% از دوشیزگان دبیرستانهاى مختلف پیش از فارغ‏التحصیل شدن بى‏عفّت مى‏شوند، و این نسبت در مرحله‏هاى آموزش عالى بالاتر هم مى‏رود.

    چنانکه آمارهائى که از کیفهاى دختران مدارس در انگلستان گرفته شده نشان مى‏دهد که 80% آنان قرص منع حاملگى به همراه خود دارند، و این گویاى این واقعیّت است که آنها به خودى خود براى انجام اعمال منافى عفّت و فسادهاى اخلاقى در همان لحظات نخستین آمادگى داشته، و حاضرند به اوّلین درخواست نامشروع پاسخ مثبت بدهند، و براى فرار از مشکلات سنگینى که بى‏عفّتى برایشان بوجود مى‏آورد، این قرصها را با خود حمل مى‏کنند.

    و بالأخره کشف حجاب در حوادث تجاوز بعنف، کشتن و جنایاتى از این قبیل نقش مهمّى را ایفا کرده و مى‏کند.

    روزنامه انگلیسى (گاردین) اظهار مى‏دارد: (گزارشهاى پلیس آمریکا به بالا رفتن جنایات و تجاوز بعنف اشاره مى‏کند، مثلا در واشنگتن به تنهائى بطور نسبى هر پانزده دقیقه یک تجاوز به عنف به وقوع مى‏پیوندد، و در حقیقت مظاهر بى‏عفّتى که در آمریکا پخش مى‏شود، اثر زیادى در ازدیاد تجاوزات نامشروع جنسى داشته و خیلى اوقات به علّت عدم آمادگى دختر و ممانعت از تسلیم خود، جنایت قتل رخ مى‏دهد)!

    حجاب صرفا نوعى لباس، مثل مثلا کت و دامن، نیست. اگر بود بى حجابى کسى در رژیم اسلامى جرم نبود و با شلاق و اسید پاسخ نمیگرفت. حجاب یک اجبار مذهبى است، حتى اگر زن خود آنرا انتخاب کرده باشد. حجاب نوعى از لباس نیست که مثلا در رنگ و نوع پارچه و برش و دوختش با بقیه لباسها متقاوت باشد. حجاب بسته بندى زن بعنوان یک کالاى جنسى است. باید ملک شوهر و برادر و پدر از "چشم نامحرم" مصون بماند. تعلق زن به مرد و فرودستى و بردگى زن در خود حجاب مستتر است. در نقد حجاب آنرا سمبل فرودستى زن مینامند، این کافى نیست. سمبل یک امر، هر چند هم آن امر ارتجاعى باشد، میتواند خودش فى النفسه بى آزار باشد. مثل پرچم که سمبل ناسیونالیسم است و یا ستاره داوود که سمبل صهیونیسم است. اما حجاب تنها سمبل نیست، خودش قى النفسه عامل فرودستى و بردگى زن است. مثل کفش چوبى زنان چینى که از تحرک زن جلوگیرى میکرد، حجاب نیز خود عامل تحکیم و بقاى فرودستى زن است. اگر کسى میتواند غل و زنجیر بردگان را بحساب زیور آلات آنان بگذارد، حجاب را هم میتوان بحساب نوع لباس زنان گذاشت. و اما در یک سطح پایه اى ترى وقتى به زمینه اجتماعى وفلسفه آزادى پوشش رجوع میکنید میبینید باز همان نبرد بین جامعه مدنى و جوامع قرون وسطائى در اینجا هم جریان دارد. آزادى پوشش در اساس براى رایج کردن لباس سیویل در جامعه، لباس استاندارد براى همه شهروندان در مقابل لباسهاى اجبارى مذهبى و فرقه اى و کاستى و طبقاتى در جوامع فئودال مطرح شد. آزادى پوشش یعنى لباس نباید یک اجبار مذهبى و فرقه اى باشد، نباید ظاهر کسى نشان بدهد که جزء اشراف است و یا جنگجویان و یا روحانیون و یا رعایا و صنعتگران و یا مذهب و فرقه و یا عقایدش .چیست. در اینجا هم بورژوازى انقلابى سیصد سال قبل میخواست بجز تفاوت اقتصادى و فقر و ثروت عامل دیگرى باعث تفاوت در لباس و ظاهر افراد نباشد. آزادى پوشش روى دیگر رواج لباس سیویل، لباس استاندارد براى همه شهروندان است. به بهانه آزادى پوشش دوباره حجاب را وارد جامعه کردن شوخى تلخى است که تنها در زمانه به قهقرا رفته ما و بر پایه تز هاى ارتجاعى نسبیت فرهنگى و پست مدرنیسم و نفى هویت جهانشمول انسانها ممکن شده است. و بالاخره در رابطه با آزادى پوشش باید اشاره کنم که این حق مانند تمام حقوق دیگر به این معنا نیست که همه شهروندان در هر لحظه و همه جا میتوانند از آن استفاده کنند. بسیارى از موسسات و ادارات و محیطهاى کار، کد لباس دارند. همانطور که آزادى بیان به این معنا نیست که شما میتوانید در ساعت کار و در اداره و یا کارخانه تان بالاى چهار پایه بروید و سخنرانى کنید، آزادى پوشش هم به معناى پوشیدن هر نوع لباسى در هر موقعیتى نیست. حجاب هم حتى اگر قبول کنیم که نوعى لباس است، تنها در موقعیتهائى آزاد است که زنان در ارتباط اجتماعى با دیگران قرار نگیرند. یعنى در خانه هایشان و یا در کوچه و خیابان. در محیط کار و آموزش و مجامع فرهنگى و ورزشى و غیره حجاب باید ممنوع اعلام شود و این نه تنها مغایرتى با اصل آزادى پوشش ندارد

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله نکاتى پیرامون حجاب

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله نکاتى پیرامون حجاب, مقاله در مورد تحقیق مقاله نکاتى پیرامون حجاب, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نکاتى پیرامون حجاب, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نکاتى پیرامون حجاب, تحقیق درباره تحقیق مقاله نکاتى پیرامون حجاب, مقاله درباره تحقیق مقاله نکاتى پیرامون حجاب, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نکاتى پیرامون حجاب, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نکاتى پیرامون حجاب ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله نکاتى پیرامون حجاب
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت