تحقیق مقاله پدر و مادر

تعداد صفحات: 7 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 21310
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله پدر و مادر

     

     

    پدر و مادر واسطه‏ی آفرینش فرزند و تربیت ابتدایی او می‏باشند، بدین سبب در دین مقدس اسلام بالاترین توصیه و تأکید در اطاعت و احترام ایشان وارد شده تا جایی‏که خدای متعال در کلام خود پس از ذکر توحید، به احسان والدین توصیه فرموده و می‏فرماید«وقضی ربک ان لا تعبدوا الا ایاه و بالوالدین احسانا(1)

    یعنی خدای تو فرمان داده است که جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید.

    پیامبر اکرم( صلی‏الله‏علیه‏و‏آله ) فرمود: سه چیز است که احدی مجاز نیست، از آن تخلف و سرپیچی نماید:

    اول، وفای به عهد، طرف پیمان، مسلمان باشد یا کافر.

    دوم، نیکی به والدین، خواه مسلمان باشند و یا غیر مسلمان

    سوم، ادای امانت، خواه صاحب امانت مسلم باشد یا کافر(2)

    نتیجه‏ی خوبی به پدر و مادر

    رسول بزرگوار اسلام فرمود: هرکس دوست دارد عمرش افزون و روزیش فراوان باشد، به پدر و مادرش صله و احسان کند، چون این عمل او، بخشی از اطاعت خداوند است.(3) به پدر و مادر خود نیکی و خوبی کنید، تا فرزندان شما هم در حق شما نیکی و احسان نمایند.(4) هرکس دوست می‏دارد که لحظه‏ی مرگ برایش آسان باشد، صله‏ی رحم کرده و به پدر و مادرش احسان و خوبی کند که علاوه بر شیرینی لحظه‏ی مرگ، پیش از آن فقر و نداری هم، گریبان‏گیر او نخواهد شد.(5)

    شخصی به امام صادق( علیه‏السلام )گفت: پدری دارم بسیار پیر و ناتوان، اورا به دوش می‏گیرم و برای قضای حاجت بیرون می‏برم. امام فرمود: هرچه می‏توانی به پدرت خدمت کن و حتی لقمه دردهان او بگذار که این‏کار وسیله‏ی نجات تو از آتش دوزخ خواهد بود. احسان و خوبی به پدرومادر، فقر و فلاکت را برطرف و هفتاد نوع مرگ سوء را دفع می‏کند و بر عمر انسان می‏افزاید.(6)

    نگاه کردن فرزند به پدرومادر از روی مهر و محبت عبادت محسوب می‏شود و هیچ فرزند صالحی به والدینش نظر پرمهر و رأفت نیفکند مگر آن که خداوند برای او در برابر هر نگاه، هر چند که روزی صدها بار تکرار شود، ثواب و پاداش یک حج پذیرفته شده‏ا می‏دهد. هم‏چنان که اگر یک فرزند با نگاه تندو تیز به پدرومادر نگاه کند، هرچند که در حق او ظلم و ستم کرده باشند، خداوند نمازش را نخواهد پذیرفت.(7)

    و امام صادق فرمود: از آثار عاق بودن آن است که فرزند با نگاه تندوتیز به پدرومادر نظاره کند.

    نتیجه‏ی بد رفتاری به پدر و مادر

    در سخنان معصومین آمده که سزا و کیفر سه گناه به آخرت نمی‏ماند، بلکه در همین دنیا گریبان‏گیر انسان می‏شود. از آن جمله است: نافرمانی و بی‏حرمتی به پدرومادر. بدترین فرزندان کسانی هستند که در اثر اهمال کاری و قصور، سرانجام عاق والدین می‏شوند.(8)

    و فرزندی که پدرومادرش را بزند، یا باآنان بدرفتاری کند، ملعون و نفرین شده است.(9)

    امام باقر( علیه‏السلام ) فرمود: روزی پدرم پسری را دید که بر بازوی پدر تکیه داده و با او راه می‏رود. مشاهده‏ی این وضع پدرم را آن‏چنان به خشم آورد و از آن پسر آن اندازه بدش آمد که تا زنده بود، با او سخن نگفت.(10)

    جوانی از اصحاب پیامبر اسلام مریض و بستری شده بود. رسول خدا( صلی‏الله‏علیه‏و‏آله ) به عیادت او آمد. حالش بسیار وخیم و در آخرین لحظات زندگی بود. پیغمبر به او فرمود: به یگانگی خداوند اقرارکن و بگو لااله الالله. زبان جوان به لکنت افتاد و نتوانست آن کلمه‏ی مقدس را ادا کند. رسول خدا از زنی که در آن‏جا حضور داشت، پرسید:

    آیا این جوان مادر دارد؟

    گفت: آری من مادر او هستم.

    فرمود، آیا از او ناراضی هستی؟ گفت: آری، اکنون مدت شش سال است که با او سخن نگفته‏ام.

    رسول خدا از او خواست که از لغزش‏های پسرش بگذرد و او را عفو کند. گفت: یا رسول الله به خاطر شما از او گذشتم و راضی شدم. آن گاه پیامبر به جانب جوان متوجه شد و فرمود: بگو لا اله الالله. زبان او گشوده شد و به آسانی توانست اعتقادات حقه را برزبان جاری کند.(11)

    احترام به والدین در نزد امام خمینی( رحمه‏الله ) نیز از اهمیت خاصی برخوردار بود که برای نمونه به بیان چند مورد از سیره‏ی حضرت ایشان می‏پردازیم: یک‏بار یکی از مسؤولان مملکتی برای انجام کارهای جاری به خدمت امام رسید، همراه او، پدر هم دیده می‏شد. پس از این که از خدمت امام بازگشت، گفت:«وقتی می‏خواستم به حضور امام برسم، من جلو افتاده بودم و پدرم از پشت سر می‏آمد. پس از تشرف؛ پدرم را به امام معرفی کردم. امام نگاه می‏کردند و فرمودند: این آقا پدر شما هستند؟ پس چرا شما جلوتر از او راه افتادی و وارد شدی؟»(12)

    دکتر فاطمه طباطبائی در مورد احترام کودکان به والدین در سیره‏ی حضرت امام خمینی چنین نقل می‏کنند:

    «یادم است که پسر کوچکم وقتی با تندی جوابم را داد، آقا جدا از رفتار او با من ناراحت می‏شد. بعدا او را جداگانه می‏خواستند و می‏گفتند: تو رفتارت با مادرت خیلی بد بود. به من می‏گفتند: نباید رفتارش این‏گونه باشد. یعنی از کنار این قبیل مسائل به ظاهر ساده هم راحت رد نمی‏شدند»(

     

    - وقتی که 8 ساله بودی، اونا، برات بستنی خرید ند ، تو هم، با چکوندن(بستنی) به تمام لباست، ازشون تشکر کردی!

    - وقتی که 9 ساله بودی، اونا، هزینه کلاس پیانوی تو رو پرداختند ، تو هم، بدون زحمت دادن به خودت برای یاد گیری پیانو، ازشون تشکر کردی!

    - وقتی که 10 ساله بودی، اونا، تمام روز رو رانندگی کردند تا تو رو از تمرین فوتبال به کلاس ژیمناستیک و از اونجا به جشن تولد دوستانت ببرند ، تو هم، ازشون تشکر کردی،با بیرون پریدن از ماشین، بدون اینکه پشت سرت رو هم نگاه کنی !

    - وقتی که 11 ساله بودی، اونا تو و دوستت رو برای دیدن فیلم به سینما بردند، تو هم، ازشون تشکر کردی، ازشون خواستی که در یه ردیف دیگه بشینند!

    - وقتی که 12 ساله بودی، اونا تو رو از تماشای بعضی برنامه های تلوزِیِون بر حذر داشتند ، تو هم، ازشون تشکر کردی، صبر کردی تا از خونه بیرون بروند!

    - وقتی که 13 ساله بودی، اونا بهت پیشنهاد دادند که موهاتو اصلاح کنی ، تو هم، ازشون تشکر کردی، با گفتن این جمله: شما اصلاً سلیقه ای ندارید!

    - وقتی که 14 ساله بودی، اونا، هزینه اردو یک ماهه تابستانی تو رو پرداخت کردند، تو هم،ازشون تشکر کردی، با فراموش کردن، نوشتن یک نامه ساده !

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله پدر و مادر

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله پدر و مادر, مقاله در مورد تحقیق مقاله پدر و مادر, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله پدر و مادر, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله پدر و مادر, تحقیق درباره تحقیق مقاله پدر و مادر, مقاله درباره تحقیق مقاله پدر و مادر, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله پدر و مادر, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله پدر و مادر ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله پدر و مادر
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت