تحقیق مقاله مدیریت و تصمیم گیری

تعداد صفحات: 6 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 21593
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مدیریت
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مدیریت و تصمیم گیری

    در پیشینه نظری مدیریت قلمرو تصمیم گیری پیچیده و بسیار چند پاره است . از این رو ، یکی از مباحث مهم ، مشکل و حساس مدیریت بهشمار می رود . همه مدیران اثربخش به موضوع تصمیم گیری به عنوان امری حیاتی که می تواند موفقیت یا شکست سازمان را رقن بزند توجه نموده اند .

     

    در این مقاله سعی می شود شان تصمیم گیری در مدیریت بر اساس رویکردهای نظری مورد بررسی قرار گیرد و بر این پایه شرح مختصری از مدلهای تصمیم گیری ارائه شود .

    مدیریت مشارکتی و مزیتهای آن

     

    در مدیریت مشارکتی روش تصمیم گیری به گونه ای است که بستر مناسبی فراهم می شود تا اندیشه های تازه و نو از طریق کارکنان به رده های بالاتر تنظیم و پیشنهاد میگردد، مشارکت در مدیریت موجب کاهش نظارت بر اعضاء ، تعارضها، ستیزه‌ها ، درگیریها و چشم و هم چشمی‌ها شده و موجب ارتقاء‌ روحیه کارکنان و افزایش بهره‌وری و کیفیت کار در سازمان میشود.
    در حقیقت در مدیریت مشارکتی « من » های سازمان «ما» می شوند و بدون نفی هویت فردی، هویت جمعی جدیدی متولد میشود.
    در شماره جدید تصمیم داریم در ارتباط با خویشتن شناسای مدیران که یکی دیگر از ویژگیهای مدیریت در سازمانهای خدماتی قرن 21 میباشد مطالبی برایتان ارائه نماییم .
    « رسول گرامی اسلام (ص): هر کس خود را شناخت ، خدا را شناخت .»
    پیشینه توجه به خود و خویشتن شناسی به دوران باستان برمیگردد. بیشتر از همه ، تاریخ یونان باستان مملو از آغاز شکوفایی زندگی انسانها و شناخت نفس و روح بوده است.
    در بالای معبد آپولو در یونان عبارت « خود را بشناس » نوشته شده است. فلاسفه یونان چون سقراط و فیثاغورث نیز این کلام را در فلسفه خود جای داده بودند.
    خودشناسی ، مبنای همه ادیان و مکاتب است. از دیدگاه مذهب ، اگر انسان خود را بشناسد به حقایق طبیعت و به اسرار خلقت آگاهی می یابد. همانطوریکه پیغمبر اکرم (ص) می فرماید: «هر کس خود را شناخت ، خدا را شناخت .»
    خود شناسی یا خداشناسی موجب معنی دار شدن زندگی و به کمال رسیدن بشر میشود.
    ادبیات ایران نیز سرشار از مفاهیم و عبارت ارزنده در باب خویشتن شناسی است. مثلا حافظ میگوید:
    عیان نشد ز کجا آمدم کجا رفتم دریغ و درد که غافل ز کار خویشتنم
    یا عارفی گوید:
    گر چه نتوانی بدانی چیستی جهد کن چندان که دانی کیستی
    شاید این سوال در ذهن شما شکل گیرد که چه رابطه ای بین خویشتن شناسی و « پیام مدیریت » است.
    نکته همین جااست که خود شناسی به عنوان یکی از مهارتهای لازم و ضروری برای موفقیت مدیران توصیه شده است.
    بسیاری از شرکتهای بزرگ موضوع خویشتن شناسی را جزء اساس ترین دوره های آموزشی خود قرار داده و دانش وقوف به خود را عاملی موثر برای تطبیق بهتر سازمانها با مسائل انسانی تلقی میکند.
    در ادبیات مدیریت، ازمهارت « خویشتن شناسی » به عنوان پیش شرط بهداشت روانی و توانایی شناخت دیگران یادشده است. یعنی درک، بینش و آگاهی مدیر موجب بهره‌وری تخصص و بهبود در روابط عمومی انسانی او میشود.
    جرج هومانز نویسنده معروف در خصوص خویشتن شناسی مدیران عبارت زیبایی دارد:
    « او معتقد است کار مدیر دشوار است و تسلط بر خویش برای او ضروری است. مدیر جهت دستیابی به تسلط، بایستی خویش را بشناسند و به نقاط ضعف و قوت خود واقف باشد.»
    به احادیث زیر توجه فرمائید:
    حضرت علی (ع) می فرمایند:
    « درد تو از توست ، ولی تو بدان بصیرت نداری و درمان تو نیز در درون توست. لیکن تو بدان آگاهی نداری.»
    حضرت امام رضا (ع) می فرمایند:
    « ارزنده‌ترین مرحله خود، خود شناسی است.»
    مهمترین عواملی که میتواند در مرحله خود شناسی مدیران نقش مهم و به سزایی داشته باشد بدین ترتیب است:
    1- تصمیم گیری 2- برنامه ریزی 3- خلاقیت و نوآوری 4- ارتباطات
    5- نقش احساس در مدیریت 6- انگیزش 7- کار گروهی.
    - حال برای روشن شدن موضوع برای هر کدام به اختصار توضیحاتی آورده شده که توجه شما را به آن جلب می نماییم.
    1- تصمیم گیری:
    تصمیم گیری جوهر مدیریت است. مدیران باید بکوشند تا در تصمیم‌گیری های سازمانی کمتر تحت تاثیر احساسات و عواطف خویش قرار گیرند. شاید عمل به این توصیه دشوار باشد، اما به خاطر داشته باشیم که مدیریت وظیفه سخت و دشوار است. اگر بر خویشتن مسلط نباشیم و از احساسات عواطف خود در اتخاذ تصمیمات پیروی کنیم، سازمان را دچار مشکلات خواهیم ساخت.
    پس هنگام تصمیم گیری:
    الف) خواستهای درونی، عواطف و احساسات خود را در آن راه ندهیم.
    ب) قبل از هر تصمیم نتایج آن را تجزیه و تحلیل کنیم .
    ج)از تغییر و تحولات محیط غافل نباشیم .
    د ) حد معقولی از مخاطره را در تصمیمات خود بپذیریم .
    ذ) با همکاران و اهل فن مشورت کنیم .
    و) در تصمیم گیری شتاب نکنیم .
    ه) خود را در مقابل سرزنشهای احتمالی ناشی از تصمیمات گرفته شده مصون سازیم.
    ی) با دانش کافی در مورد مسایل تصمیم بگیریم.
    2- برنامه ریزی :
    بنیاد هر سازمانی بر برنامه ریزی استوار است.
    یکی از وظایف مهم مدیر ، برنامه ریزی و آینده نگری است. اهمیت برنامه ریزی ، علی‌الخصوص زمانی که منابع موجود برای مدیریت، محدود و انتظارات و توقعات از او بیشمار است، محسوس تر میگردد.
    همانگونه که میدانید برنامه ریزی نوعی پیش بینی است و از آنجائی‌که پیش بینی‌ها صددرصد به واقعیت نمی پیوندند، همواره امکان درصدی خطا وجود دارد و مدیر در برنامه ریزی با مخاطره مواجه است.
    چنانچه مدیر از مخاطرات احتمالی هراس به خود راه دهد از اقدامات خطیر باز میماند و این مسئله عارضه ای منفی برای مدیریت او بشمار می آید.
    مدیر باید آینده سازمان خود را به عنوان یک واقعیت بپذیرد و بداند برنامه ریزی مسلما توام با مخاطراتی خواهد بود. مدیر باید در مرحله برنامه ریزی خوشبینی واقع گرایانه خود را همواره حفظ کند و به امکانات منابع موجود بیاندیشد و پیش رود. تفکر صرف درباره کمبودها و محدودیتها موجب یاس و ناامیدی است.
    مدیر باید در مرحله برنامه ریزی موارد زیر را مد نظر قرار دهد:
    - کنترل مسائل زمان.
    - استفاده بهینه و موثر از وقت
    - تسلط بر اعصاب و خویشتن داری
    - انگیزه و علاقه در برنامه ریزی
    - به امکانات موجود و بالقوه سازمان اندیشیدن
    - خوشبینی واقع گرایانه به آینده.

    مبانی تصمیم گیری

     

    بدون شک، تفاوت بین موفقیت و شکست، اغلب در میان توانمندیهای ما برای خوب تصمیم گرفتن قرار دارد که بیشتر اوقات چنین نیست، انسانهای عاقل و بالغ خوب تصمیم می گیرند، و مردم نابالغ این گونه نیستند.
    دختر چهارساله ای که به آرامی یاد می گیرد تا تصمیماتش را خودش بگیرد. معیارهایی که او همواره برای تصمیم گیری درنظر دارد کدامند؟ به طور طبیعی و ساده او از خودش دو سوال دارد:
    الف - آیا این انتخاب برایم منفعتی دارد؟
    ب - آیا از تصمیم درست خود می توانم انتظار منافعی را داشته باشم؟
    اگر این طرزتلقی درست به نظر می رسد، نباید شما را متعجب سازد.
    همه افراد معقول، از این طرز تلقی به خوبی استفاده می کنند. بنابراین، ما پس از این چگونه باید تصمیم بگیریم؟
    برای تصمیم گیری چند قدم قابل توجه در این نوشته وجود دارد. من نیز چند ضرب المثل قدیمی را که آموزنده به نظر می رسند و با آن مرتبط هستند اضافه کرده ام.
    1 - تصمیم بگیریم چگونه تصمیم بگیریم: پیش از مطرح شدن هر موضوعی معیارهایی را که می خواهید برای تصمیم گیری در موارد مختلف تصمیمات به کار گیرید انتخاب کنید. این وضعیت به شما کمک بیشتری می کند تا از برخورد سایر موارد با معیارهای شما جلوگیری شود.
     
    2 - حقایق را به دست آورید: ما اغلب براساس شنیده ها، یا روی چیزهایی که می دانیم حقیقت ندارند، تصمیم می گیریم. تنها اطلاعات موثر و سودمند هستند که حقیقت شناخته شده هستند. برای دستیابی به این گونه اطلاعات که برای تصمیم گیری نیاز دارید آماده پرداخت بهای آن باشید. ضرب المثل:
     
    الف - سرچشمه اعمال هر انسان خردمندی، دانش او است.
    (نظیر آن در زبان فارسی:
    هرکه در او جوهر دانایی است
    بر همه کاریش توانایی است م)
    ب - حقایق را به هر قیمتی به دست آورید.
    3 - مشورت کنید: ما به طورطبیعی در اخذ مشورت مقاومت می کنیم. زیرا این عمل یعنی دریافت مشورت را با ضعف خودمان برابر می دانیم. از اتهام نادانی در مشورت نترسید.
    ضرب المثل:
    پ - خودداری از مشورت طرحهای شما را با شکست مواجه می سازد. اما مشورت با تعداد زیادی مشاور موجب موفقیت شما است.
    (در زبان فارسی: مشورت ادراک و هوشیاری دهد
    عقل ها را عقل ها یاری دهد م)
    ت - کسی که خود را دانا می داند، احمق است.
    (در زبان فارسی: هرکه ابله تر بود به خویشتن نیکوگمان تر باشد. م)
    ث - ترس انسانها دام آنهاست.
    (در زبان فارسی ترس برادر مرگ است. م)
    4 - وقت و برنامه خود را برای ناشناخته ها درنظر بگیر: وقتی که در وضعیت احساسی خیلی شدید و یا بسیار اندک هستید، تصمیم گیری نکنید. همچنین اجازه ندهید تا دیگران، شما را در تصمیمات مهم تحت فشار قرار دهند.
    زیرا، در این صورت، شما پس از اقدام دچار احساس گناه می شوید - مخصوصاً زمانی که تصمیم شما اشتباه باشد - و شما علیه آن شخص موضع خصمانه ای خواهید داشت.
    ج - انسان خردمند به مشکلات پیش روی خود توجه دارد وخود را برای رویارویی آماده می سازد.
    (در زبان فارسی: مشکلی نیست که آسان نشود
    مرد باید که هراسان نشود. م)
    5 - هزینه ها را به حساب آورید: مشکل تصمیمات با بهای آن شروع می شود. کارها را درست انجام دهید و ارزش و احترام خود را در مقابل بهای آن کارها صرف نظر از فرصتهای از دست رفته، محبوبیت، و یا ضایع شدن حفظ کنید. شما بهای تصمیمات را اکنون و یا بعداً پرداخت خواهیدکرد، و این پرداخت حتمی است. بنابراین، قبل از اتخاذ تصمیم به هزینه آن توجه داشته باشید.
     
    چ - شتاب زدگی در انجام امور، دام انسان است و پشیمانی به بار می آورد. (در زبان فارسی: چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی. م)
    6 - مصمم باش: وقتی که همه اطلاعات موردنیاز را برای یک تصمیم گیری دراختیار دارید و اگر شما رهبری را به عهده دارید، تأخیر بی مورد در تصمیم گیری جایز نیست، چون این تأخیر موجب می شود تا شما اعتماد به نفس، توانایی و شجاعت خود را برای اقدام در زمان مناسب از دست بدهید.
     
    اینها همه آن شش مرحله ساده تصمیم گیری است، بیایید تصمیم بگیریم که این تجربه ها را امتحان کنیم.
  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مدیریت و تصمیم گیری

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    http://www.imi.ir/tadbir/tadbir-156/sandr-156/1.asp

     

    http://www.magiran.com/magtoc.asp?mgID=2511&Number=3

     

    http://public.ui.ac.ir/weeklypayam.php?titr=568

تحقیق در مورد تحقیق مقاله مدیریت و تصمیم گیری, مقاله در مورد تحقیق مقاله مدیریت و تصمیم گیری, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مدیریت و تصمیم گیری, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مدیریت و تصمیم گیری, تحقیق درباره تحقیق مقاله مدیریت و تصمیم گیری, مقاله درباره تحقیق مقاله مدیریت و تصمیم گیری, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مدیریت و تصمیم گیری, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مدیریت و تصمیم گیری ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله مدیریت و تصمیم گیری
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت