تحقیق مقاله دهه فجر

تعداد صفحات: 10 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 21814
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تاریخ
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله دهه فجر

    دهه فجر به فاصله ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ گفته می‌شود. ۱۲ بهمن روز ورود آیت الله خمینی بعد از تبعید چندین ساله بود و در آن روزها که هرج و مرج بر جامعه ایران حاکم بود و جامعه می‌‌رفت که خود را برای رویارویی ارتش و مردم آماده کند. ورود امام خمینی به ایران به تظاهرات مردم سرعت بیشتری بخشید. شاپور بختیار که در زمان نخست وزیر ایران بود کاملاً کنترل کشور را از دست داده بود اما با این وجود سعی در ایجاد ائتلافی با امام خمینی داشت. آیت الله خمینی هم در جواب هر گونه همکاری با نیروهایی که وی آن هار ا طاغوتی خطاب می‌‌کرد مخالفت شدید ورزید و در پی آن از مردم خواست که در خیابان‌ها بمانند. او همچنین از نظامیان در خواست کرد که به نیروهای انقلاب بپیوندند. در پی این فرمان‌ها بود که نهادهای حکومت پهلوی از هم پاشید و در عین ناباوری همه از جمله نیروهای انقلابی در ۲۲ بهمن سال ۵۷ کنترل اوضاع عملا به دست امام خمینی و طرفدارانش که سالهادوره اختناق شاهنشاهی پهلوی راتحمل کرده بودند افتاد.

     

    دهه فجر از نگاه مقام معظم رهبری

     

    دهه فجر ،‌ سرآغاز طلوع اسلام،‌ خاستگاه ارزشهای اسلامی، مقطع رهایی ملت ایران و بخشی از تاریخ ماست که گذشته را از آینده جدا ساخته است. در دهه فجر اسلام تولدی دوباره یافت و این دهه در تاریخ ایران نقطه ای تعیین کننده و بی مانند بشمارمیرود. تا قبل از انقلاب اسلامی،‌ در ایران نظام اسلامی وجودنداشت و رابطه پادشاهان با مردم رابطه ی «غالب و مغلوب» و« سلطان و رعیت » بود وپادشاهان احساس می‌کردند که فاتحینی هستند که بر مردم غلبه یافته اند و حضرت امام رضوان الله تعالی علیه این سلسله معیوب را قطع کردند و نقطه ی عطفی در تاریخ ایران بوجودآوردند و شمشیر اسلام مردم را علیه دشمنان اسلام،‌ مردم و استعمارگران به کار گرفتند. دهه انقلاب از رشحات اسلام است و آئینه ای است که خورشید اسلام در او درخشید و این دهه باید با عظمت هرچه تمامتر برگزارشود. این مراسم را با هیجانهای عاطفی صحیح باید با طراوت و تازه کرد. در مذهب ما،‌ احساسات،‌ گریه و شادی، حب و بغض و عشق و نفرت جایگاه والایی دارد. از این رو جشنهای دهه فجر می بایستی همچون مراسم و اعیاد مذهبی گرامی داشته شود و مردمی باشد. باید کلیه مساجد فعال شوند و مردم با حضور در مساجد خاطره ی فراموش نشدنی حضرت امام و پیروزی انقلاب اسلامی را جشن بگیرند. صداوسیما باید فیلمها و سریالهای تلویزیونی و برنامه هایی بمناسبت دهه فجر تهیه کند که یادآور خاطره های خوش انقلاب باشد و حضور همه جانبه ی مردم و حل شدن آنان را در دوران انقلاب نشان دهد.

     

    انقلاب اسلامی ایران در بیست و دوم بهمن ماه هزار و سیصد و پنجاه و هفت به پیروزی رسید و مردم انقلابی، اداره حکومت کشور را به دست گرفتند. پس از پیروزی انقلاب، ایران از نظر اوضاع و احوال داخلی عرصه حوادث تاریخی و مهم بی شمار و از نظر مسائل بین المللی کانون توجه سیاستمداران و عموم مردم جهان شداین انقلاب نهضت مستقلی بود و با تأثیری که بر مستضعفان و مخصوصاً مسلمانان جهان بجا نهاده بود کاخهای مستکبران را به لرزه افکنده بود

    به همین جهت از آغاز، آماج دشمنی و توطئه ابرقدرتها شد. در سالهای پس از پیروزی انقلاب کمیت و کیفیت حوادث کشور به اندازه ای فراوان و مهم بوده است که سالهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و حتی سال 1357 در مقایسه با آن بسیار آرام و کم حادثه است

     

    متن کامل بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار اقشار مختلف مردم‏

    بسم‏اللَّه‏الرّحمن‏الرّحیم‏

    به همه برادران و خواهران عزیز، بخصوص به خانواده‏هاى معظّم شهدا و جانبازان و آزادگان که در مجلس حضور دارند، همچنین به عزیزانى که از راههاى دور و شهرهاى دیگر زحمت کشیدند و تشریف آوردند، خوشامد عرض مى‏کنم. خداوند شما جوانان مؤمن و انقلابى و بیدار را که ذخیره‏هاى این مملکت هستید براى کشور و براى اسلام و مسلمین محفوظ بدارد و لطف خودش را روزبه‏روز بر شما بیشتر کند.

    دهه مبارکه فجر فرا رسید. این ایّام براى ملت ایران، روزهاى فراموش نشدنى است. از هنگام ورود امام تا وقتى که به‏کلّى کمر طاغوت به دست این مردم شکست، این ملت روزهاى پُرشکوه و پرحماسه‏اى را گذراند. دهه فجر، مظهر آن شکوه و عظمت و فداکارى ملت ایران است. عزّت ایران و ایرانى، بلکه عزّت اسلام و مسلمین، در این دهه، به‏دست ملت مقاوم و شجاع و قهرمان ایران پایه‏گذارى شد. با شروع دهه فجر، خاطرات این ملت از این بیست سال گذشته تکرار مى‏شود و چقدر خوب است که این خاطرات و این حوادث، به‏وسیله آگاهان، موبه‏مو به نسل جدید منعکس‏شود.

    عزیزان من! این بیست سالى که با دهه فجر سال 1357 شروع شد، تا امروز، بیست سال افتخارات و درخشندگیهاى ملت ایران از یک طرف است و رنجهایى که بر ملت ایران تحمیل کردند، از طرف دیگر است. این رنجهایى که بر ملت ما تحمیل شد - که یکى از آنها، جنگ هشت ساله و محاصره اقتصادى و محاصره سیاسى و تبلیغى و فشارهاى گوناگون در طول این بیست سال تا امروز بود - براى چه بود؟ استکبار و محافل قدرت طلبِ جهانى و سرمایه‏داران بزرگى که بر خیلى از کشورهاى غربى حاکم هستند، از جان ملت ایران چه مى‏خواهند؟ این سؤال مهمّى است. من به شما عرض مى‏کنم که عامل اصلى این دشمنیها، عبارت از این بود که ملت ایران در عمل و زبان به همه نشان داد و گفت که مى‏خواهد زیربار سلطه بیگانگان نباشد؛ چون این ملت، رنج تسلّط بیگانگان را سالهاى متمادى تحمّل کرده است. خیلى از این بدبختیهاى امروزِ ملت هم ناشى از همان دوران تسلّط بیگانگان است. وقتى یک دولت و یک قدرت بیگانه بر ملتى مسلّط شود، به هیچ چیز او رحم نمى‏کند؛ نه به دنیایش، نه به دینش، نه به شرفش، نه به ناموسش، نه به سرمایه‏ها و ذخایر ملى‏اش، نه به نفتش، نه به نیروى انسانى‏اش. اینها را، هم غارت و هم تخریب مى‏کنند. همان تخریبهاست که امروز ملت ایران رنجِ دنباله‏هاى آن را مى‏کشد.

    ملت ایران در انقلابِ خود یک حرف بزرگ زد و آن حرف این بود که ایران و ایرانى نمى‏خواهد دیگر زیربار سلطه بیگانگان برود - این بیگانگان، مى‏خواهد امریکا باشد؛ مى‏خواهد انگلیس باشد؛ مى‏خواهد شوروىِ آن روز باشد - مى‏خواهد مستقل بماند. آنها با این استقلال‏طلبى ملت ایران کینه مى‏ورزند و دشمنند و مى‏دانند که این استقلال ملت ایران ناشى از روح دینى و از اسلام است؛ پس با اسلام هم دشمنى مى‏کنند. هرکس که به اسلام نزدیکتر و روح استقلال در او قویتر باشد، دشمنى آنها با او بیشتر است. این دشمنیها، این بدخواهیها، این کینه‏ورزیهاى بیست ساله، به‏خاطر اینهاست. ولى ملت ایران محکم و استوار ایستاد و به ملتهاى دیگر هم درس داد.

    اى ملت بزرگ ایران! اى جوانان عزیز! درسى را که شما دادید، ملتهاى دیگر گرفتند؛ نه فقط آحاد ملتها، بلکه روشنفکرانشان هم گرفتند. امروز حماسه ملت ایران، در شعر و نثر و هنر بسیارى از کشورها منعکس است. چرا؟ چون ملت ایران با ایستادگى و شجاعتِ خود نشان داد که ابرقدرتها، این‏قدر هم که وانمود مى‏کنند، قدرت ندارند؛ قدرت آنها، قدرت توپ و تانک است و قدرت توپ و تانک، با دل ملتها، با احساسات ملتها، با ایمان ملتها نمى‏تواند مبارزه کند. وقتى یک ملتْ محکم ایستاد، همه مراکز قدرت جهانى در مقابل او عاجز مى‏شوند. ملتها تا امروز این را ثابت کرده‏اند. ملت ایران بارها با ایستادگى و با پیشرفت خود، عملاً دشمن را عقب راند و او را ناکام کرد. امروز هم آن چیزى که هدف اصلى دشمنان و سلطه‏گران است، همین است. ما امروز به‏عنوان ملت ایران، در راه پُرافتخارى قدم بر مى‏داریم؛ حوادث بزرگ را پى‏درپى رد مى‏کنیم و مقاطع مهمّ تاریخىِ خودمان را به‏دست خود شکل مى‏دهیم.

    در آینده نزدیکى ملت ایران انتخابات مجلس را دارد. من لازم مى‏دانم در باب انتخابات مجلس، به همه - بخصوص به شما جوانان - نکاتى را بگویم. اگر چه بحمداللَّه ملت ما از خیلى از مسائل آگاه است، لیکن تذکّر این نکات عیبى ندارد. این انتخابات مهمّ است؛ هم براى ملت ایران مهمّ است، هم براى دشمن. براى ملت ایران چه چیزى اهمیت دارد؟ براى ملت ایران اهمیت دارد که بعد از گذشت بیست سال، در صحنه سیاسى کشور، یک حضور قوى، پُرنشاط و پُرشور داشته باشد و با رأى و اراده خود، قوه مقنّنه‏اش را شکل دهد. براى دشمن چرا مهمّ است؟ دشمن اوّلاً مایل است که در این انتخابات، مردم حضور چشمگیرى پیدا نکنند، تا بتواند بگوید که مردم با انقلاب و نظامشان قهرند! ثانیاً مى‏خواهد که مردم تحت تأثیر غوغاها و تهمت‏زنیها و هوچیگریها، دچار دهشت شوند و نتوانند نمایندگان حقیقى خودشان را به مجلس بفرستند؛ تحت تأثیر تبلیغات فریبنده و رنگین قرار گیرند و نتوانند عناصرى را که به آنها دل مى‏بندند و اطمینان مى‏کنند، پیدا کنند و به مجلس بفرستند. لذا اخیراً شنیدید که یکى از این حضرات امریکایى، باز اظهار وجود کرده و گفته ما در انتظاریم ببینیم انتخابات مجلس ایران چگونه خواهد شد! خیلى خوب؛ در انتظار باشید تا ببینید ملت ایران چگونه یک بار دیگر توى دهن شما خواهد زد! البته من قبلاً هم خبرهایى داشتم که همینها - عمدتاً امریکاییها و بعضى از دست‏نشاندگانشان در بعضى جاهاى دیگر - در مجالس خصوصى نشستند و گفتند که ما منتظر انتخابات ایران هستیم؛ اما حالا این جناب، باز سادگى کرد و یک بار دیگر مطالب مجالس خصوصى را در مجالس عمومى گفت و در مقابل ملت ایران مشت خود و همکارانش را باز کرد! مى‏خواهند دخالت کنند؛ چشم دوخته‏اند و طمع دارند؛ اما بدانند که ملت ایران هوشیار است.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله دهه فجر

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله دهه فجر, مقاله در مورد تحقیق مقاله دهه فجر, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله دهه فجر, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله دهه فجر, تحقیق درباره تحقیق مقاله دهه فجر, مقاله درباره تحقیق مقاله دهه فجر, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله دهه فجر, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله دهه فجر ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله دهه فجر
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت