تحقیق مقاله سیستم سوخت رسانی موتور دیزل

تعداد صفحات: 14 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 22211
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی مکانیک
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله سیستم سوخت رسانی موتور دیزل

    هدف ازبه کار گیری سیستم سوخت رسانی در موتور دیزل ،انتقال سوخت از باک به موتور است تا آنجا به داخل محفظه احتراق پاشیده شود وبسوزد.بخش های اصلی سیستم سوخت رسانی عبارت اند از:لوله ها ،باک ،پمپ گازوئیل یا پمپ سه گوش،فیلتر های گازوئیل،پمپ سوخت پاش یا پمپ انژکتور و سوخت پاشها یا انژکتورها.

    سیستم سوخت رسانی موتور دیزل وظایفی به شرح زیر دارد:

    *رساندن سوخت تمیز موتور

    *تنظیموکنترل مقدار سوختی که به موتور می رسد

    *زمان بندی سوخت پاشی ،به طوری که احتراق در بهتیرن لحظه از چرخه کارموتو رانجام می شود

    *پاشیدن ،پودر کردن وتوزیع سوخت در محفظه احتراق

    *کنترل موتور

     سیستمم سوخت رسانی موتوردیزل را در بخشهای زیرشرح می دهیم:

    1.لوله های گازوئیل

    2.باک

    3.پمپ گازوئیل

    4.فیلتر گازوئیل

    5.پمپ های سوخت پاش

    6.سوخت پاشها

    7.گازوئیل

    8.محفظه احتراق

    1)لوله های گازوئیل

    در موتور دیزل لوله های گازوئیل سوخت را با فشارهای مختلف انتقال می دهند.سوختی که از باک خارج می شود،تا رسیدن به پمپ گازوئیل،بسته به محل قرار گرفتن باک،تحت فشار گرانش(ثقل)یا مکش است.اگر فاصله باک تا پمپ گازوئیل زیاد باشد،سوخت تحت فشار منفی ،یا در معرض مکش است.سوختی که درلوله بین پمپ گازوئیل وپمپ سوخت پاش جریان دارد تحت فشار متوسط (170تاkpa240یا 25تاpsi35)است.فشار سوخت در لوله هایی که به سوخت پاشها منتهی می شوند بسیار زیاداست(35تاMpa140یا5000تا psi20000).سوخت در لوله برگشت گازوئیل تحت فشار نیست.لوله های گازوئیل را باید با احتیاط باز وبسته کردتا صدمه نبینند،زیرا هر نوع آسیب دیدگی این لوله ها ممکن است سبب گرفتگی مسیر سوخت رسانی می شود .در صورتی که بخواهید لوله ای را باز کنید ،یا اتصالی ر که نشتی دارد سفت کنید فباید دقت کنید که لوله نتابد یا چین نخورد .طول همه لوله هایی که گازوئیل را از پمپ سوخت پاش به سوخت پاشها می رسانند،برابر است.

    2)باک

    طراح موتور اندازه باک را طوری تعیین می کند که بتواند سوخت کافی را برای کار موتور برای مدتی معقول را در خود جای دهد ،بدون آنکه نیازی به سوخت گیری مجدد داشته باشد .باک گازوئیل را می توان تقریبا به هر شکلی ساخت.

    3)پمپ گازوئیل

    در موتور های دیزل مدرن ،گازوئیل معمولا به وسیله سوخت رسانی که موتور آن را به خطر می اندازد وصافی گازوئیل هم دارد،در سیستم سوخت رسانی به حرکت در می آید .در بعضی از پمپ های گازوئیل ،اهرمی برای پر کردن پمپ وهوا گیری نیز در نظر گرفته شده است که با دست کار می کند.

    بعضی از سازندگان از پمپ دنده ای جابه جایی مثبت به عنوان پمپ گازوئیل استفاده می کنند.

    4)فیلتر گازوئیل

    سوخت موتور دیزل حتما باید از فیلتر بگذرد .این سوخت ها معمولا نا خالصی دارند وبعضی از قطعات پمپ های سوخت پاش چنان دقیق ساخته  شده اند که ذرات بسیار ریز هم به آنها اسیب می رسانند.

    بر آورد نشان می دهد که حتی وجود پنج گرم ذرات ساینده ریزی حتی پنج میکرون ،می تواند به پمپ سوخت پاش صدمه بزند.

    فیلتر گازوئیل معمولا سه مرحله ای است.فیلتر اول،که می تواند صافی هم باشد ،که در باک یا در پمپ گازوئیل قرار دارد وطوری طراحی شده که ذرات درشت را بگیرد.

    فیلتر بعدی ،که گاهی فیلتر اولیه نامیده می شود،بیشتر ذرات دیز را می گیرد.فیلتر ثانویه یا نهایی،ذرات بسیار ریز را می گیرد.فیلتر های اولیه وثانویه را می توان در یک محفظه ،یا در محفظه های جداگانه قرار دارد.

    هم فیلتر اولیه وهم فیلتر ثانویه ،به تدریج ،دچار گرفتگی می شود؛دراین حالت موتور با قدرت کمتری کار می کند .بعضی از  موتورها نشانگری دارند که فشار سوخت را نشان می دهد .در صورت گرفتگی فیلترها ،عقربه این نشانگر از وضعیت «عادی»KPa200(psi30)،جابه جا می شود ووضعیت «غیر عادی»یا گسترهKPa1600(psi23)را نشان می دهد .اگر موتور دیزل چنین نشانگر یا درجه داشته باشد،علت کاهش قدرت موتور را به متصدی نشان می دهد .

    بعضی از فیلترها آبگیر دارند .آب ورسوبات سنگین در این محفظه جمع می شوند تا بتوان آنها را تخلیه کرد.فیلترهای دیگر یک وسیله جدا کننده آب دارند که در از فیلتر مستقل است.

    فیلتر گازوئیل را دو بخش زیر شرح می دهیم :

    الف)آرایش فیلترها

    ب)انواع فیلتر

    الف)آرایش فیلترها

    فیلتر ها را می توان به یکی از دو صورت متوالی یا موازی نصب کرد.

    آرایش متوالی:فیلتر اول (صافی)وفیلتر های اولیه و ثانویه را معمولا به صورت متوالی به هم متصل می کنند.بعضی از فیلتر ها آبگیر ومجرای تخلیه دارند.

    آرایش موازی:در سیستم موازی ،بخشی از سوخت از یک فیلتر عبور می کند وبقیه سوخت از فیلتر دیگر .آرایش متوالی از آرایش هر فیلتر می تواند ذراتی را که از فیلتر قبلی عبور کرده اند،از گازوئیل جدا کند .اما فیلتر هایی که آرایش موازی اند دارند می توانند مقدار بیشتری گازوئیل را ،در زمانی کوتاهتر،صاف کنند.

    ب)انواع فیلتر

    فیلترها به پنج روش گازوئیل را صاف می کنند :ذره گیری ،جذب،جذب سطحی،جذب-جذب سطحی،وجدا کردن آب.

    ذره گیری:

    فرایندی مکانیکی است .یک صافی (از نوعی که در لوله گازوئیل نصب می شود)ذراتی را که به سبب بزرگی نمی توانند از آن عبور کنند ،به دام می اندازد.

    جذب:

    فرآیندی است که درآن فیلتر (پارچه ای ،نخی،نمدی یا سلولوزی)ذرات جامد ورطوبت را به خود جذب می کند.

    جذب سطحی:

    فرایندی است که در آن مولکول های مایع یا گاز به سطح ذرات جامدی که با آنها تماس برقرار می کنند،می چسبند.

    جذب-جذب سطحی:

    فرآیندی است که در آن از فیلترهایی استفاده می شودکه هر دو عمل فوق را انجام می دهند.   

    جداکننده های آب:

    سطوح وسیع متخلخل دارند ومعمولا از پارچه یا کاغذ مخصوص ساخته می شوند .کار آنها کاهش سرعت جریان سوخت است،به طوری که قطره های ریز آب فرصت به هم چسبیدن وته نشین شدن پیدا کنند.

    5)پمپ های سوخت پاش:

    پمپ سوخت پاش یا پمپ ان‍ژکتور موتور دیزل با دقت بسیار زیاد ساخته می شوند تا بتواند زمان پاشیدن ومقدار سوخت را به دقت تنظیم کند .شرایط کاری پمپ سوخت پاش به ترتیب زیر است:

    *مقدار سوختی که پاشیده می شود بین 2000را (تحت بار کامل)تا 100000را(هنگام کار با دور آرام)حجم جابه جایی سیلندر تغییر می کند.

    *اگر موتور با دور rpm1000،یعنی 1000دور در دقیقه ،کار کند،عمل سوخت پاشی باید در300را ثانیه انجام شود،و شروع سوخت پاشی نباید به مدتی بیش از زمان لازم برای یک درجه چرخش میل لنگ به تعویق بیفتد .انجام این کار مستلزم داشتن دقت زمانی حدود 1.600ثانیه است.

    *فشار گازوئیل ممکن استازMPa20(psi3000)بیشترشودتاMPa140(psi20000)هم برسد.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله سیستم سوخت رسانی موتور دیزل

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله سیستم سوخت رسانی موتور دیزل, مقاله در مورد تحقیق مقاله سیستم سوخت رسانی موتور دیزل, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله سیستم سوخت رسانی موتور دیزل, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله سیستم سوخت رسانی موتور دیزل, تحقیق درباره تحقیق مقاله سیستم سوخت رسانی موتور دیزل, مقاله درباره تحقیق مقاله سیستم سوخت رسانی موتور دیزل, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله سیستم سوخت رسانی موتور دیزل, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله سیستم سوخت رسانی موتور دیزل ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله سیستم سوخت رسانی موتور دیزل
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت