تحقیق مقاله آشنایی با بعضی از روش های فعال تدریس

تعداد صفحات: 16 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 22424
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله آشنایی با بعضی از روش های فعال تدریس

    یکی از عناصر اصلی در برنامه درسی و طراحی آموزشی" موضوع روشهای یاددهی یادگیری

    است و کلیه اقدامات و تصمیمات" ضمن اجرای روش به مرحله ظهور می رسد ویادگیری اتفاق

    می افتد . در طراحی آموزشی "موضوعاتی چون اهداف "روشهای ارزشیابی" وسایل آموزشی

    و........  تدوین و از طریق روش تدریس به کارهای عملی تبدیل می شود .اگر روشهای تدریس

     مورد استفاده به خوبی انتخاب و اجراء شود " بدون شک خلاقیت دانش آموزان نیز مجال پرورش

     پیدا میکند.درنتیجه"روشهای یادگیری   به دانش آموزان آموزش داده می شود و آنان می دانند

     چگونه یاد بگیرند که یاد بگیرند ( یاد گیرییادگیری ) .حال درزیر به بعضی از روشهای فعال

    تدریس اشاره می کنیم

    1-     روش حل مسئله

     

    رسیدن به هدف در هر اقدامی"نوعی حل مسئله است.

     

    مراحل روش حل مسئله ( الگوی جان دیویی)

     

    1- مشخص کردن مسئله در تمام ابعاد برای شاگردان

     

    2-جمع ؟آوری اطلاعات برای ساخت فرضیه

     

    3-فرضیه سازی بر اساس حدس گمان اولیه

     

    4- آزمایش فرضیه ها توسط شاگردان و ثبت نتایج آزمایش ها  که درستی یا نادرستی فرضیه ها

     

    مشخص گردد

     

    5- نتیجه گیری" تعمیم و کاربرد فضیه ها ی مورد قبول جهت استفاده دیگران

     

    مراحل روش حل مسئله ( جورج پولیا)

     

    1-               درک و فهم مسئله توسط شاگردان بوسیله: توجه دادن ذهن فراگیران به مسئله- تشریح واژه های

     

    کلیدی- بیان مسئله توسط فراگیران به زبان ساده- تعیین معلومها و مجهول ها ی مسئله- تشخیص

     

    شرایط و محدودیتهای مسئله- رسم شکل یا نمودارجهت فهم بهتر مسئله برای شاگردان –

     

    نقش راهنما بودن معلم و فعال بودن شاگردان)

     

    2- نقشه کشی یا طراحی برای حل مسئله- در این مرحله مسئله حل نمی شود "بلکه نقشه هایی طرح

     

    وبهترین آنها انتخاب می شود

     

    3-  اجرای نقشه و راهبردهای انتخاب شده. که در این مرحله مهارت های لازم برای انجام پروژه  را

     

     آموزش می دهیم " نیروها و امکانات را سازماندهی می کنیم" وعملکرد روش ها را بعد از حل واجرا

     

     توسط شاگردان "به مقایسه می گذاریم

     

    4- بازنگری و کنترل " که شاگردان مراحل انجام شده را دوباره با کمک معلم " کنترل و ارزشیابی

     

    می کنند. در این مرحله شاگردان مواردی چون"کنترل و مقایسه چند مورد از نقشه ها-توصیف و

     

    تشریح جواب مسئله و نوشتن توضیحات  پایانی – حل بعضی از مسائل  مشابه – مقایسه

     

    جوابهای به دست آمده – ارتباط دادن جوابها با اهداف صورت مسئله –تعمیم دادن جواب ها "تعمیم

     

     نتایج و استفاده از آنها در مو قعیتهای جدید

     

    ***************

    2-                 روش ایفای نقش

     

    یکی از روشهایی که در تکوین شخصیت فردی و اجتماعی شاگردان سهم زیادی دارد "روش ایفای

     

     نقش است "زیرا نمونه های کوچکی از ایفای نقشهای زندگانی است و بهتر از بقیه روش ها شاگردان

     

    را در عرصه زندگی می آزماید

     

    امتیازات روش ایفای نقش

     

    1- ایجاد شور وشوق و انگیزه درونی در فراگیران

     

    2-مشارکت وفعالیت کلیه شاگردان

     

    3- کاهش کم رویی و خجالت شاگردان

     

    4- افزایش مهارتهای روانی – حرکتی شاگردان

     

    5- تقویت نگرشها و طرز تفکر جدید وقبول ارزشهای اجتماعی توسط شاگردان

     

    6-تقویت قدرت مدیریت و سازماندهی شاگردان د رکلاس و آینده شغلی آنها

     

    شرکت کنندگان در روش ایفای نقش

     

     الف-معلم در مقام مسئول اجراء و هماهنگ کننده فعالیتها

     

    ب- عده ای از شاگردان  درنقش بازیگران اصلی و یک نفر در هر کروه به عنوان کارگردان

     

    ج-مشاهده کنندگان :بقیه شاگردان تماشاچی اند ودر پایان اجرای نمایش " ارزشیاب و تحلیل گر نمایش

     

     می باشند

     

    مراحل روش ایفای نقش

     

    1-انتخاب موضوع ( درسی یا موضوعات دلخواه)

     

    2- نوشتن نمایش نامه: کلیه فعالیتها از شروع تا پایان را شاگردان با کمک و هدایت معلم نوشته  و

     

    اهداف اصلی موضوع درس را در یکایک مراحل  می گنجانند

     

    3- تعیین نقش ها  برای شاگردان بر اساس توانایی و علاقه آنان

     

    4- تهیه امکانات و تجهیزات لازم بر اساس نمایش نامه تدوین شده  و صحنه آرایی جذاب.

     

    5- آمادگی و تمرین مقدماتی ( حفظ نقش ها – مطالعه نمایش نامه و اطلاع از نقش دیگران- شناخت

     

    وسایل و امکانات- تمرین به صورت متوالی)

     

    6-اجرا کردن نمایش  در حضور شاگردان و معلم  و هدایت و کار گردانی نمایش توسط معلم  تاروش

     

     از اهداف دور نشود

     

    7- بحث و بررسی و ارزشیابی  : در پایان نمایش شاگردان تماشاچی به صورت گروهی و با هدایت

     

     

    معلم کلیه مراحل را بررسی و ارزشیابی می کنند و نکات مثبت و منفی آن را به معلم ارائه می دهند

     

    در پایان  معلم با توجه به اهداف درس برای شاگردان تکلیف معین می کند

     

    **************

     

    3-  روش بارش یا طوفان فکری

     

    این روش جهت تقویت زمینه های  بالقوه  خلاقیت  شاگردان  است و یکی از مسیرهای  ساخت این

     

    فضا"به کارگیری روشهای تدریس خلاق و خلا قیت زاست.در فرایند خلایت"سه محور اصلی وجود

     

    دارد:

    1- دانش و مهارت و اطلاعات زمینه ای مناسبی در مورد موضوع شاگردان داشته باشند

     

    2- انگیزه  درونی قوی در شاگردان وجود داشته باشد

     

    3- تفکر خلاق داشته باشند . این بوسیله بارش  فکری و مغزی میسر می گردد

     

    تعریف بارش فکری :

     

    اجرای فن و گردهم آیی ای که از طریق آن"عده ای می کوشند برای یک مسئله به خصوص " با

     

    انباشتن تمام افکار واندیشه هایی که همان جا به وسیله اعضا ارائه می گردد"راه حلی بیابند.

     

    در این تعریف چند نکته اساسی وجود دارد :

     

    1- بارش فکری دانش و فن گروهی است .

     

    2- تلاش فکری و ذهنی به طور گروهی صورت می گیرد تا راه حلی به دست آید.

     

    3- راه حلهایی برای یک مسئله یا موضوع پیشنهاد می شود.

     

    4-- بارش فکری"نوعی حمله ذهنی به موضوع است که شرکت کنندگان واضح نظر خود را ابراز می

     

    کنند.

     

    قوانین لازم الاجرای روش بارش فکری

     

    1- انتقاد از اندیشه های غلط یا صحیح افراد ممنوع است زیرا روند فعالیت کند شده و فکر افراد را به

     

     جای تفکر "به سوی انتقاد سوق می دهد.

     

    2- قضاوت و ارزشیابی در مراحل بارش فکری"درمورد اندیشه و فکر اعضاع ممنوع است زیرا

     

    وقت تلف شده واعضامتوجه عمل کرد می شوند

     

    3-باید کمیت انیشه ها بیشتر باشد تاانیشه های خلاق بشتر شود .

     

    4- اعضاء میتوانند نظرات دیگر اعضاء را تغییر دهند"مشابه سازی کنند و با ادغام آنها نظر جدیدی

     

     بدهند

     

    5-به نظرات غیر معقول و غیر منطقی و بدیع و تازه توجه شود .

     

    6- حضور افراد داوطلبانه و اختیاری واز روی میل و علاقه است

     

    7- مشابه سازی نظریات آزاد است . زیرا ممکن است اندیشه های تازه و بکری به دست آید

     

    مراحل روش بارش مغزی

     

    الف- خلاقیت وتولید اندیشه- فعالیت اعضاء باهدایت مسئول جلسه شروع می شود  ونظرات رامنشی

     

     یاد داشت می کند

     

    ب-قضاوت و ارزشیابی-نظرات مشابه ونامناسب حذف میشود ودرنهایت تعدادی نظریه به صورت

     

    پیشنهاد ودست آورد اصلی جلسه اعلام میشود

     

    تشکیلات جلسه بارش فکری ( مغزی)

     

    1- رئیس گروه- برنامه ریز و هدایت گر گروه است

     

    2- یک یا جند نفر منشی- نظریات و اندیشه های جدید را ثبت کرده و در پایان فهرست کاملی به نام

     

    افراد  ارائه دهنده تکمیل می کند.

     

    3- اعضاء شرکت کننده- بین 10 تا 400 نفر بر اساس دایره اطلاعات متغییر است متغیر است

     

    4- مشاهده کنند گان- گاه عده ای در مقام مشاهده گر برجلسه نظارت کرده و برداشتها ی خود را

     

     یاداشت میکنند ودر ارزشیابی نظر می دهند

     

    زمان و طول جلسه بارش مغزی

     

     بین 20 تا 45 دقیقه  ( بر اساس نظر دکتر سیدنی)

     

    در پایان  معلم با توجه به اهداف درس برای شاگردان تکلیف معین می کند

     

    4-روش مباحثه ای ( بحث گروهی)

     

    بعضی موضوعات درسی"بر تقویت و افزایش مهارت های اجتماعی "کلامی و ارتباطی مبتنی است و

     

     اهداف مورد نظر بر آن دسته از مهارتهایی که ارتباطات فردی و جمعی مؤثرند"تاکید دارد.ازاین

     

    طریق "ارتباطات و تبادل تجربیات"قدرت کلام وبداعت رادردانش آموزان تقویت  می کنند

     

    محاسن روش مباحثه ای یا بحث گروهی

     

    1- مفهوم مشارکت و تلاش برای شاگردان روشن می شود

     

    2- ذهن فراگیران را پویا و فیال می کند

     

    3- شاگردان در پایان "به دیدگاه های مشترک مورد توافق می رسند

     

    4- معلم نقش راهنما و کنترل کننده را دارد

     

    5- علاقه و انگیزه شاگردان افزایش یافته و تدریس کسل کننده نخواهد شد

     

    6- با مشاهده رفتارها و بحث ها می توان توانایی های شاگردان را سنجید

     

    7- کم رویی و خجالت شاگردان کاهش می یابد

     

    8-عواطف دوستی شاگردان تقویت یافته وبهتر همدیگر را می شناسند

     

    9- تفکر انتقادی د رآنان تقویت می شود

     

    10- سایر توانایی های شناختی رشد می یابد

     

    11- توانایی سخن گفتن و مهارت های کلامی پرورش می یابد

     

    12- آموزش و یادگیری بر استدلال و توجیه منطقی استوار است

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله آشنایی با بعضی از روش های فعال تدریس

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله آشنایی با بعضی از روش های فعال تدریس, مقاله در مورد تحقیق مقاله آشنایی با بعضی از روش های فعال تدریس, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آشنایی با بعضی از روش های فعال تدریس, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آشنایی با بعضی از روش های فعال تدریس, تحقیق درباره تحقیق مقاله آشنایی با بعضی از روش های فعال تدریس, مقاله درباره تحقیق مقاله آشنایی با بعضی از روش های فعال تدریس, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آشنایی با بعضی از روش های فعال تدریس, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آشنایی با بعضی از روش های فعال تدریس ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله آشنایی با بعضی از روش های فعال تدریس
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت