تحقیق مقاله فهرست احزاب ایرانی

تعداد صفحات: 9 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 22695
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تاریخ
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله فهرست احزاب ایرانی

    حزب‌ های قانونی فعال در ایران

     

    حزب ایثارگران انقلاب اسلامی

    حزب همبستگی ایران اسلامی

    حزب تمدن اسلامی

    جزب اسلامی کار

    حزب فرزندان ایران

    حزب جبهه مشارکت ایران اسلامی

    حزب اسلامی رفاه کارگران

    حزب کارگزاران سازندگی ایران

    حزب سعادت ایران

    حزب دفاع از ایثارگران و قانون اساسی

    حزب جوانان ایران اسلامی

    حزب مردم سالاری

    حزب اعتدال و توسعه

    حزب میهن اسلامی

    حزب سبز

    حزب اراده ملت

    حزب اسلامی کشاورز

    حزب توسعه پایدار کشاورزی ایران

    حزب مستقل کار

    حزب آزادی

    حزب عدالت

    حزب وحدت ملی

    حزب وفاق ایران

    حزب موتلفه اسلامی

    حزب عدالتخواه

    حزب اصلاحات مدنی ایران اسلامی

    حزب مردم مسلمان ایران

    حزب رفاه ملت ایران

    حزب ترقی

    حزب پاک ایران

    حزب جامعه مدنی اسلامی استان همدان

    حزب پیشگامان توسعه

    حزب وحدت ایران اسلامی

    حزب توسعه کرمانشاه

    حزب مشارکت‌های مردمی گیلان

    حزب اتحاد ملی

    حزب حماسه سازان دوم خرداد کرمان

    حزب استقلال ایران

    حزب جوان

    حزب اسلامی اعتلای استان لرستان

    حزب آئین مردم

    حزب اعتماد ملی

    حزب نیک اندیشان ایران اسلامی

    حزب ثقلین

     

     

     

    جبهه مشارکت ایران اسلامی

    جبههٔ مشارکت ایران اسلامی یکی از اولین احزابی‌است که پس از انتخابات دوم خرداد ۱۳۷۶ تأسیس شد. نام جبهه مشارکت ایران اسلامی در واقع نماد شاخص‌های اصلی این حزب است. واژه «جبهه» نشانه روند شکل گیری آن از سوی سه مولفه گوناگون در مرداد ماه سال ۷۹ است. اما رویکرد این «جبهه» تماما در چهارچوب مفهوم حزب می‌گنجد.

    هسته اصلی جبهه مشارکت را دانشجویان پیرو خط امام تشکیل داده‌اند. آنها جوانان انقلابی از طبقه متوسط شهری با گرایش چپ اسلامی بودند که آرمانگرایی و عمل گرایی وجه مشخصه اصلی‌شان بود. یک مولفه دیگر بنیانگذاری این جبهه، نواندیشان دینی بودند که قرائت انسانگرایانه و مشارکت جویانه‌ای از اسلام سیاسی داشتند. شعارهای اصلی جبهه مشارکت که خطوط فکری این مجموعه را نیز مشخص می کند عبارت‌اند از "ایران برای همه‌‌ی ایرانیان" و "معنویت، عدالت، آزادی" که با توجه به شعارهای مطرح شده توسط روشنفکران دینی آرمان گرا در گذشته مانند دکتر علی شریعتی همان "عرفان، برابری،آزادی" است که از آرمانهای شیعه سخن می گوید. مولفه سوم سیاستمداران و تکنوکراتهای معتقد به رشد و سربلندی ایران بودند که در دولت رفسنجانی به کار دستگاههای اجرائی کشور جلب شدند، و به لیبرالیسم و اقتصاد باز معتقد بودند. این سه مولفه در همسویی نانوشته‌ای سازمانگر اصلی جنبش دوم خرداد سال ۷۶ بودند.

    موسسین و اعضای ارشد جبهه مشارکت بر این باورند که تمام کشورهای دارای فرهنگ مذهبی-سنتی نیز با اصلاح ساختار فرهنگی جامعه خود (در کنار اصلاح ساختار سیاسی) و تولید فرهنگ مدرن برآمده از سنتهای بومی(علیرغم مقاومت شدید سنتگرایان) می توانند جزو کشورهای مدرن جهان باشند و در ایران دموکراسی باید از درون و با اصلاحات در داخل کشور محقق شود.

    موسس و اعضای اصلی

    دبیر کل سابق این جبهه محمدرضا خاتمی ، نایب رئیس مجلس ششم و برادر رئیس جمهور سابق سید محمد خاتمی بود که از تابستان 1385 جای خود را به محسن میردامادی داد. از دیگر مقامات مشهور این حزب میتوان سعید حجاریان را نام برد.

     

     

    اعضای شورای مرکزی

    در جریان نهمین کنگره حزب مشارکت، اعضای کنگره از میان 53 نامزد عضویت در شورای مرکزی 30 عضو اصلی و پنج عضو علی‌البدل را برگزیدند که اسامی اعضای اصلی به ترتیب حروف الفبا عبارت است از:

    کریم ارغنده‌پور ، مصطفی تاج‌زاده ، جلال جلالی‌زاده ، حمیدرضا جلایی‌پور، سعید حجاریان ، محمود حجتی ، سیدصفدر حسینی ، سید محمد‌رضا خاتمی ، ناصر خالقی ، هادی خانیکی ، علی‌اصغر خدایاری ، فاطمه راکعی ، عبدالله رمضان‌زاده ، محمدعلی سعدایی ، داوود سلیمانی ، سعید شریعتی ، علی شکوری‌راد ، احمد شیرزاد ، سعید شیرکوند ، محسن صفایی فراهانی ، هادی قابل ، حسین کاشفی ، عباس کوشا ، الهه کولایی ، محمد کیانوش‌راد ، فخرالسادات محتشمی‌پور ، اروج‌علی محمدی ، محسن میردامادی ، محمد نعیمی‌پور ، سید شمس‌الدین وهابی.

    همچنین اعضای علی‌البدل نیز به ترتیب الفبا عبارتند از : زهره آقاجری، نصرالله جهانگرد، محمدحسین شریف‌زادگان، جعفر کامبوزیا و فریده ماشینی.

    حزب موتلفه اسلامی

     

    جمعیت موتلفه اسلامی از ائتلاف 3 گروه که پیرو امام خمینی و از موثرین در نهضت بودند و در منزل امام شکل یافت. ( موتلفه یعنی ائتلاف کننده که اشاره به ائتلاف گروه های مسجد شیخ علی، هیات اصفهانیها و هیات موید دارد)
    این تشکل که با نامهای هیاتهای موتلفه اسلامی و جمعیتهای موتلفه اسلامی و ... نیز شناخته می شد در شکل گیری و هدایت قیام 15خرداد نقش اساسی داشت . اصل مبارزاتی خود را بر مبارزه سیاسی نهاده بود. پس از تبعید امام خمینی شاخه نظامی آن آغاز به کار نمود و با ترور حسنعلی منصور ( نخست وزیر شاه که کاپیتولاسیون را به تصویب رسانده بود) مهم‌ترین اقدام نظامی خود را در کارنامه ثبت نمود.

     

    پس از پیروزی انقلاب

     

    این تشکل در سالهای اوج نهضت از صحنه گردانان اصلی بود و پس از پیروزی انقلاب برخی از اعضای آن در شورای انقلاب عضویت یافتند. با شکل گیری حزب جمهوری اسلامی فعالیت خود را درون این حزب دنبال نمودند و با کمرنگ شدن فعالیتهای آن با اجازه امام به فعالیت با نام خود ادامه دادند.
    مؤتلفه در دیماه سال 1382 در هفتمین مجمع عمومی خود به "حزب موتلفه اسلامی" تغییر نام داد.
    از چهره های موثر این تشکل می توان به شهیدان آیت الله دکتر بهشتی و آیت الله مطهری (نمایندگان امام) ، رجایی ، باهنر، عراقی، لاجوردی، اندرزگو ، بخارایی، امانی، صفارهرندی، نیک نژاد، اسلامی، درخشان و ... اشاره کرد. ازمیان چهره های سیاسی موجود نیز می توان از حبیب الله عسگراولادی،اسد الله بادامچیان، محمد نبی حبیبی، حمیدرضا ترقی، علی اکبر پرورش، کاظم انبارلویی، حسین انواری، فاطمه رهبر و ... نام برد.

     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله فهرست احزاب ایرانی

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله فهرست احزاب ایرانی, مقاله در مورد تحقیق مقاله فهرست احزاب ایرانی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله فهرست احزاب ایرانی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله فهرست احزاب ایرانی, تحقیق درباره تحقیق مقاله فهرست احزاب ایرانی, مقاله درباره تحقیق مقاله فهرست احزاب ایرانی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله فهرست احزاب ایرانی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله فهرست احزاب ایرانی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله فهرست احزاب ایرانی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت