تحقیق مقاله مشارکت سیاسی

تعداد صفحات: 6 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 22730
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم سیاسی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مشارکت سیاسی

    مقدمه

    انقلاب اسلامى و الزام تاریخى آن، آغازگر دورانى در اندیشه سیاسى شیعه است که نویسندگان و متفکران مذهبى در این دوره منحصرابه دولت پرداختند. آثارى که در این دوره نوشته شدند، صرفا قلمرویى را مورد تاکیدقرار مى‏دادند که مى‏توان آن‏را در مباحث مفهومى و کلان حکومت‏خلاصه نمود. (1) هدف عمده آثار سیاسى - مذهبى این دوره گسترش آگاهى و ایضاح مفهوم دولت اسلامى از یک سو و استدلال فقهى و بعضا کلامى در باب مشروعیت دولت انقلابى و جدیدالتاسیس «جمهورى اسلامى‏» از طرف دیگر بود.

    اما اکنون که دولت اسلامى تثبیت‏شده بسیارى از مراحل تحول و توسعه را «تجربه‏» نموده است، بحث از مباحث مفهومى و کلان حکومت اسلامى، اهمیت پیشین خود را از دست داده است و مفهوم دولت اسلامى دیگر یک «مفهوم نظرى عمده و حساس‏» نمى‏باشد. مى‏توان مهمترین دلایل گذار از سطح دولت‏به مباحث جدیدتر، و به عبارت دیگر گسترش تاملات سیاسى - مذهبى به عرصه‏هاى نسبتا خرد زندگى سیاسى را در دونکته‏ى زیر دسته بندى و توضیح داد:

    الف)دستاوردهاى نظرى درباب حکومت ا سلامى;

    ب)تجربه تاریخى جامعه اسلامى ایران در سالهاى اخیر;

    در این نوشته جاى آن نیست که در باره‏ى نکات فوق به تفصیل بحث‏شود،، و صرفا اشاره‏اى اجمالى جهت تمهید و تسهیل ورود به فضاى فکرى - سیاسى جدید، مورد نظر است. به خصوص مساله مشارکت‏سیاسى که از مهمترین مؤلفه‏هاى فکرى مذهبى امروز است و در این مقاله مورد بررسى قرار مى‏گیرد.

    دستاوردهاى نظرى

    روشنفکرى مذهبى امروز، جز بر پایه دستاوردهاى تئوریک سالهاى انقلاب و بدون تکیه اصولى، بر نتایج تحقیقات آراى گذشته، هرگز نمى‏توانست و نمى‏تواند گام در ساحت و مسائل جدید گذاشته و بگذارد. لذا، با نظر به ادبیات موجود و تحلیل محتوا و ساختار گفتارى آنها، شاید بتوان ماهیت پرسشها و تاملات جدید را بهتر توضیح داد و درست‏به همین دلیل است که در آغاز بحث از مشارکت‏سیاسى، طرح اجمالى دیدگاهها و بررسیهاى گذشته ضرورى به نظر مى‏رسد.

    چنانکه اشاره کردیم، دستاوردهاى نظرى سالهاى قبل و بعد از انقلاب اسلامى، و ماهیت این آثار یکى از مهمترین دلایل و انگیزه‏هاى گذار اندیشمندان مسلمان جامعه ما به مباحث جدیدتر مى‏باشد. بانگاهى اجمالى به آثار مورد اشاره، این نکته به وضوح مشخص مى‏شود که آثار و نوشته‏هاى فوق، به طور عموم صبغه مفهومى و حداکثر جهت‏گیرى کلان درباره دولت اسلامى دارند. (2)

    هدف این نوشته‏ها، آن چنان که شرایط تاریخى زایش و ظهورشان اقتضا مى‏کرد با توسعه علم تصورى از «حکومت اسلامى‏» بود، (دولتى که الگوى عینى و زنده در برابر چشمان نسل جدید و انقلابى نداشت و صرفا باید توصیف و تفهیم و تصور مى‏شد. (3) ) و یا استدلالهاى فقهى و بعضا کلامى، در باب مشروعیت عام چنین دولت جدیدالتاسیسى بود. (4) طبیعى است که هر دو نوع از ویژگیهاى مباحث فوق، که ماهیتى توصیفى - تدافعى داشتند، منطقا تا حد معینى قابل بسط بودند. تحقیقات ملتزم به دو رهیافت فوق طولى نمى‏کشید که در دایره تکرار و تحشیه قرار مى‏گرفت و چنین هم شد. (5)

    به نظر مى‏رسید که بحثهاى فوق درباره دولت و حاکم اسلامى از چند جهت‏به نتایج نهایى خود رسیده بود، ابهامهاى مفهومى و نظرى مرتفع شده موضعگیریهاى تئوریک و لازم صورت گرفته بود. در سطور ذیل خلاصه این مواضع را که آگاهى از آنها در بررسى موضوع مشارکت اهمیت دارند، ذکر خواهیم کرد. اما یک مطلب دیگرنیز نباید مورد غفلت قرار گیرد; و آن این است که نوشته‏هاى فوق، همگى نماى بیرونى دولت اسلامى را مورد توجه قرارداده‏اند، بدون آن که از برشهاو نماى درونى این دولت، اطلاعات ذى‏قیمتى به خواننده ارائه دهند. (6) این نکته موجب شده است که تئوریها و دیدگاههاى فوق علیرغم قدرت دفاعى در برابر مهاجمان بیرونى، عموما در مواجهه با مسائل و معضلات داخلى نظام اسلامى در حالت تاخیر قرار گرفته یا از طرح پاسخهاى مناسب عقیم بمانند.

    از دیدگاهى که ما در این مقاله دنبال مى‏کنیم، متفکرین دوران جمهورى اسلامى را به دو گروه عمده مى‏توان تقسیم نمود: اندیشمندانى که با تمسک به اختیارات گسترده حاکم و ماهیت این ا ختیارات، ضرورت اطاعت همه جانبه مردم را توصیه مى‏کنند; (7) و اندیشه رقیبى که حدود و اختیارات دولت اسلامى را در چارچوب محدودیتها و مقررات ویژه‏اى توضیح و تحدید مى‏نمایند. (8)

    بدین ترتیب به نظر مى‏رسد که علما و اندیشمندانى که دین را ناظر بر حوزه سیاست مى‏دانند، در قلمرو امر سیاسى، دو دیدگاه کاملا" متفاوت را مطرح کرده‏اند که منظومه‏هاى گفتارى غیر قابل تحویل به یکدیگر بوده در صورت بسط منطقى، دو رهیافت متمایز [ Paradigmatic] خواهند بود:

    1) دیدگاهى که با تکیه بر براهین کلامى، ضرورت تاسیس دولت و وجوب نصب حاکم از جانب خداوند متعال بر وجوب اطاعت «امت‏» از تصمیمات و احکام ولایى فقیه حاکم تاکیدنموده با استدلالى تمامت گرایانه نسبت‏به اندراج سیاست در دین، امر سیاسى راتقدس و خصلتى تماماشرعى مى دهد. (9)

    معتقدین به چنین دیدگاهى استدلال مى‏کنند که قطع نظر از التزام به نتایج‏بحث از توانمندى یا عدم توانایى خرد انسانى در فهم مصالح سیاسى، و در هر دو صورت، بر خداوند حکیم واجب است که با نصب حاکم معین، و تاسیس نظام سیاسى ویژه، مقدمات انتظام سیاست امت را تحدید نماید. (10) آنان، مجموعه دیدگاههاى خود را در قالب برهان لطف و سپس مباحث امامت عامه و خاصه توضیح مى‏دهند عقیده دارند که به لحاظ اشتراک شرایط و نیازهاى دوران حضور و غیبت، تعیین حاکمان در دوره غیبت نیز بر خداوند لازم بوده فعلیت این امر را باید از زبان ائمه معصومین (ع) جستجو و فهم نمود.

    (11) با مقدمات کلامى فوق، طرفداران این نظریه، به ضرورت در فضاى استدلالها و براهین فقهى قرار مى‏گیرند و در اثبات مدعاى خود و غلبه بر خصم، مجموعه منسجمى از ادله فقهى عرضه مى‏نمایند. در چنین شرایطى بستر مناسبى براى گسترش مباحث فقهى - سیاسى و نقض و ابرامهاى اجتماعى فراهم گردید و آثار متعددى زاده و پراکنده شد.

    2) در مقابل اندیشه فوق که پشتوانه کلامى - فقهى ممتدى دارد، اندیشه رقیبى نیز وجود دارد که با تکیه بر نوعى تساهل در باب عمل و امر سیاسى، بر عنصرى بنام «جامعه مدنى‏» در نسبت‏بین فرد و دولت توجه و تاکیدمى‏نماید. (12) این اندیشه که به لحاظ تیپ ایده آل خود تکثر گرایانه‏تر از اندیشه سابق‏الذکر است ناگزیر در دو عرصه کلام و فقه با افکار دسته نخست در چالش است. به نظر مى‏رسد که به لحاظ شفافیت و ساختار ویژه مباحث فقهى، چالشهاى فقهى معتقدین به این دیدگاه زودتر شروع شد و حالت تقدم از نظر تاریخ اندیشه - نسبت‏به بحثهاى کلامى - پیدا کرد.

    از نظر فقهى اندیشمندان متمایل به این فکر، از میراث تاریخى گذشته استفاده کردند که از زمان صفویه و به ویژه دوره قاجار تاکنون در نقد ادله و استدلال قائلین به ولایت عام و مطلق فقیه عرضه شده به تدریج واضحتر و شفافتر شده بود. (13) در این سطح از جدال فقهى، مباحث کلام سنتى همچنان براى هر دو گروه موافق و مخالف مسلم و مفروض، و غیر قابل نقد تلقى شده بود، اختلاف نظرهایى که سرانجام به آراى اجتهادى متعدد ختم گردید و بنا به خصلت‏خود هرکدام طرفداران و مخالفانى در عرصه عامه و سیاستمداران جامعه اسلامى پیدا کرد و گروهها و جناحهایى را برانگیخت. (14)

    اما نظریه دوم، در عرصه کلامى وضعیت‏خاصى داشت; به عبارت دیگر این دیدگاه هرچند در مجادلات فقهى مى‏توانست از میراث فقهى گذشته الهام گرفته بر بنیاد روش شناختى قدما تکیه نماید، در عرصه کلامى چنین میراث فراخى را سراغ نداشت. بنابراین، ناگزیر به جستجوى ره‏توشه‏هایى خارج از میراث سنتى - فکرى خود در مواجهه با پتانسیل قوى کلام سنتى بود. طرفداران نظریه دوم سرانجام گمشده خود را در دستاوردهاى الهیات جدید مسیحى پیدا کردند و با طرح ضرورت مباحث موسوم به «کلام جدید» راه به روشهاى تفسیرى و هرمنوتیک جدید یافتند و ازآن زاویه، تایج‏سیاسى مبتنى بر کلام سنتى شیعى را به چالش فرا خواندند. (15)

    در تمایز با دو دیدگاه عمده و رقیب فوق، اندیشمندانى وجود دارند که قائل به نوعى رهیافت ترکیبى یا تلفیقى هستند. این دیدگاهها در جستجوى رهیافتهاى استعلاجى به منظور تلطیف دو نظریه رقیب، حذف یا تقلیل تعارض آنها، و سرانجام کارآمد نمودن نظریه هاى حکومتى کنونى هستند. (16) درست‏به همین دلیل است که در این تحقیق آنان را باعنوان عام «پل سازان‏» مورد اشاره قرار داده دیدگاهشان را تحت عنوان «رهیافت‏سوم‏» مورد بررسى قرر مى‏دهیم

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مشارکت سیاسی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله مشارکت سیاسی, مقاله در مورد تحقیق مقاله مشارکت سیاسی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مشارکت سیاسی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مشارکت سیاسی, تحقیق درباره تحقیق مقاله مشارکت سیاسی, مقاله درباره تحقیق مقاله مشارکت سیاسی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مشارکت سیاسی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مشارکت سیاسی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله مشارکت سیاسی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت