تحقیق مقاله موتورهای جستجو در اینترنت

تعداد صفحات: 14 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 23417
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی فناوری اطلاعات IT
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله موتورهای جستجو در اینترنت

    مقدمه

    موتور های جستجو ابزار اصلی بازیابی اطلاعات در اینترنت محسوب می‌شوند. آشنایی با موتورهای مختلف جستجو به منظور بازیابی سریع و صحیح اطلاعات و جستجوی رکوردهای مرتبط مطلوب و اجتناب از بازیابی رکوردهای نامرتبط، یکی از نیازهای اساسی استفاده‌کنندگان  از اینترنت است. آنچه برای جستجوگران اینترنت اهمیت دارد، صرفه‌جویی در وقت آنان است. در این قسمت، موتور جستجوی «گوگل» که یکی از قوی‌ترین موتورهای جستجوی وب جهانی است، توضیح داده می‌شود. «گوگل» با پوشش بیش از 000/920/326/1 صفحهء وب و سرعت بازیابی قابل قبول (در کم‌تر از 5/0 ثانیه)، در وقت جستجوگر صرفه‌جویی می‌کند و مدعی است که امکان جستجو به 25 زبان مختلف دنیا را فراهم می‌کند. این موتور جستجو از طریق نشانی www.google.com  قابل دسترسی است. در زیر راهبردهای جستجو در «گوگل» شرح داده می‌شوند.

     

     

    مقدمه

    موتورهای جستجو ابزار اصلی بازیابی اطلاعات در اینترنت محسوب می‌شوند. آشنایی با موتورهای مختلف جستجو به منظور بازیابی سریع و صحیح اطلاعات و جستجوی رکوردهای مرتبط مطلوب و اجتناب از بازیابی رکوردهای نامرتبط، یکی از نیازهای اساسی استفاده‌کنندگان  از اینترنت است. آنچه برای جستجوگران اینترنت اهمیت دارد، صرفه‌جویی در وقت آنان است. در این قسمت، موتور جستجوی «گوگل» که یکی از قوی‌ترین موتورهای جستجوی وب جهانی است، توضیح داده می‌شود. «گوگل» با پوشش بیش از 000/920/326/1 صفحهء وب و سرعت بازیابی قابل قبول (در کم‌تر از 5/0 ثانیه)، در وقت جستجوگر صرفه‌جویی می‌کند و مدعی است که امکان جستجو به 25 زبان مختلف دنیا را فراهم می‌کند. این موتور جستجو از طریق نشانی www.google.com  قابل دسترسی است. در زیر راهبردهای جستجو در «گوگل» شرح داده می‌شوند.

     

     

    1. جستجو در عنوان صفحهء وب

    عنوان صفحهء وب ممکن است عنوان مقاله، کتاب، نام شخص، سازمان، کالا، خدمات، شرکت، دارو, و غیره باشد. برای انجام جستجو در عنوان، در خانهء خالی مخصوص جستجو ابتدا کلمات “allintitle” به معنی «تماماً در عنوان» (بدون فاصله بین کلمات) و بعد ازآن, نشانهء دونقطه «:» را بدون فاصله تایپ کنید. آنگاه با یک فاصله، موضوع موردنظر را در قالب کلیدواژه تایپ کنید و روی گزینهء “Goolgle Search”  کلیک یا اینتر کنید. به عنوان مثال، اگر جستجوگری دربارهء “abstracting” اطلاعات بخواهد، برای آن که این عبارت در عنوان صفحات وب باشد، باید به این صورت عمل کند:

    allintitle: abstracting 

    امکان استفاده از عملگرهای منطق بولی

    عملگر AND

    «گوگل» امکان جستجو با استفاده از عملگرهای منطقی بولی را فراهم می‌کند. از آنجا که جستجو در «گوگل» مبتنی بر باهم‌بودن واژه‌ ها یعنی استفاده از عملگر AND می‌باشد، دیگر نیازی به تایپ این عملگر نیست. مثلا‍ً برای جستجوی عبارت “resource sharing” در عنوان صفحات وب باید به این صورت عمل شود: allintitle: resource sharing

    جستجوی عبارت

    برای جستجوی عبارتی و همجواری واژه‌ها از علامت نقل قول (") قبل و بعد از عبارت استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که بین این علامت و واژه‌های ابتدا و انتهای عبارت هیچ فاصله‌ای نباشد. برای جستجوی عبارت قبل با این شیوه، کافی است که قبل و بعد از آن فقط علامت نقل‌قول (") گذاشته شود:

    allintitle: “resource sharing”

    البته می‌توان قبل از واژه‌هایی که بعد از اولین واژه می‌آیند، علامت بعلاوه (+) به معنی And را بدون فاصله تایپ کرد تا آن‌ها را با هم جستجو کند، ولی نیازی به این علامت نیست.

    allintitle: resource +sharing

     

    علامت (+) کاربردهای دیگری هم دارد که در زیر توضیح داده می‌شود:

    «گوگل» واژه‌ها و حروف عام را به عنوان واژه‌های غیرمجاز می‌شناسد و بطور خودکار واژه‌هایی مانند about، how، where، what، اعداد یک رقمی و تک (9-1)، فعل‌های کمکی مانندwas، are، is، حروف A-Z به صورت تک و تنها، حروف اضافه و تعریف و ربط مانند in، on، an، a، at و غیره را نادیده می‌گیرد، زیرا این واژه‌ها بندرت به اخص‌شدن جستجو کمک می‌کنند و بطور چشمگیری باعث کاهش سرعت در بازیابی اطلاعات می‌شوند. بنابراین، برای گنجاندن واژه‌های غیرمجاز مثل واژه‌های بالا در فرآیند جستجو، از علامت بعلاوه (+) قبل از آن‌ها استفاده کنید. توجه داشته باشید که قبل از علامت بعلاوه (+) حتما فاصله باشد و بین آن و واژهء بعد فاصله نباشد. همچنین می‌توان درجستجوهای عبارتی از علامت بعلاوه استفاده کرد. به مثال‌های زیر توجه کنید:

     

    allintitle: +what +is “intellectual property”

    allintitle: “World War +I” german

    allintitle: +where +is Iran

    allintitle: “Episode +I”

    allintitle: +about dazel

    «گوگل» هایفن (علامت خط تیرهء بین کلمات)، ممیز، نقطه، علامت مساوی و آپوستروف (‘) را به عنوان متصل‌کننده‌های (رابط‌های) عبارتی می‌شناسد. مثلاً “mother-in-law” یک عبارت محسوب می‌شود، حتی اگر سه واژهء آن در نقل قول نیامده باشد. برای بازیابی آن می‌توان از علامت (") در ابتدا و انتهای عبارت نیز استفاده کرد. به نتایج جستجو در مثال‌‌های زیر توجه فرمایید؛ خواهید دید که رکوردهای بازیابی‌شده تقریباً مشابه هستند.

     

    allintitle: mother-in-law

    allintitle: “mother +in law”

    allintitle: self-determination

    allintitle: “self determination”

     عملگر OR

    برای جستجو با استفاده از عملگر OR به منظور بازیابی هر کدام از واژه ها، باید این عملگر را با حروف بزرگ تایپ کرد. اگر جستجوگری بدنبال صفحاتی باشد که واژهء ”library” یا “libraries”در عنوان آن‌ها باشد، باید به این صورت عمل کند:

    allintitle: library OR libraries

    به خاطر داشته باشید که برای جستجوی مفرد و جمع واژه‌ها از عملگر OR استفاده شود. به تعبیر دیگر، اگر به دنبال صفحاتی هستید که مفرد یا جمع واژه‌ای در عنوان آنها باشد باید از عملگر OR استفاده نمایید. «گوگل» دقیقاً واژه‌ای را که شما تایپ می‌نمایید جستجو می‌کند. بنابراین برای بازیابی مشتقات، مفرد یا جمع واژه‌ها یا مترادف‌های آن‌ها، از این عملگر استفاده کنید:

    allintitle: iran OR iran’s OR Iranian OR Persian OR persian’s

    عملگر NOT

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله موتورهای جستجو در اینترنت

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله موتورهای جستجو در اینترنت, مقاله در مورد تحقیق مقاله موتورهای جستجو در اینترنت, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله موتورهای جستجو در اینترنت, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله موتورهای جستجو در اینترنت, تحقیق درباره تحقیق مقاله موتورهای جستجو در اینترنت, مقاله درباره تحقیق مقاله موتورهای جستجو در اینترنت, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله موتورهای جستجو در اینترنت, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله موتورهای جستجو در اینترنت ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله موتورهای جستجو در اینترنت
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت