تحقیق مقاله ژاپن

تعداد صفحات: 9 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 23451
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله ژاپن

     

    مساحت : 700/369 کیلومترمربع     
    جمعیت :  126,974,628 (July 2002 est.) نفر
    رشد سالانه جمعیت : 6/0 درصد   
    پایتخت : توکیو         
    زبان   : ژاپن
    دین    : شینتو – بودایی  
    واحد پول : ین

     شامل جزایر اصلی، هوکایدو – هونشو- شیکوکو و کیوشو است که در طول 1600 کیلومتر امتداد داشته، و همواره در معر ض بارش بارانهای موسمی – زلزله – توفان و گردباد قرار دارند. ژاپن کشوری کوهستانی است که قسمت  اعظم آن را، جنگلهای وسیع پوشانده و فقط بخش کوچکی از  آن، قابل کشت و زرع است آب و هوای متغیری داشته، و بلندترین قله آن، کوه فوجی یاما به ارتفاع 3779 متر است. بزرگترین ناوگان صیادی جهان به ژاپن، تعلق دارد. به دلیل  کمبود اراضی قابل کشت بعضی از مواد غذایی مورد نیاز مردم، از خارج، تهیه می شود. قسمت عمده ای از نیروی کار ژاپن، در صنایع این کشور که در اطراف بنادر بزرگی چون یوکوهاما- اوزاکا و به خصوص، حومه ی پایتخت مستقر شده اند، اشتغال دارند. واردات ژاپن شامل: مواد غذایی – نفت- و مواد خام بوده و صادرات آن عبارتند از: وسایل الکترونیکی- ماشین آلات صنعتی و ابزار مهندسی. این کشور، از بزرگترین قدرتهای اقتصادی جهان معاصر، به شمار می رود.

     

     

    تغییرات جمعیتی در ژاپن نگران کننده است

    انتشار نتایج آخرین سرشماری جمعیت در ژاپن باعث هشدار در مورد ضرورت تغییر در ترکیب جمعیتی این کشور شده است.

    به نقل از بی بی سی، اطلاعات مقدماتی به دست آمده از سرشماری اخیر ژاپن نشان می دهد که در مقایسه با سرشماری قبلی، نسبت افراد 65 ساله و بیشتر در کل جمعیت این کشور افزایش محسوس داشته و به 21 درصد رسیده و از این نظر، نسبت سالمندان به جمعیت فعال در این کشور حتی از ایتالیا نیز بیشتر شده است.

    در همانحال، نسبت کودکان کمتر از 15 ساله در کل جمعیت ژاپن از تمامی کشورهای دیگر جهان کمتر است.

    در نتیجه، در سال های آینده، نیروی کار کوچکتری باید علاوه بر تامین زندگی خود، هزینه نگهداری از بازنشستگان را نیز تقبل کند که می تواند به معنی سطح زندگی نازلتری برای کل جمعیت باشد.

    مقامات ژاپنی ضمن تایید لزوم تغییر در روند جاری، گفته اند که برای جلوگیری از بروز وضعیتی نگران کننده باید به تفکر و برنامه ریزی پرداخت.

    در سال های اخیر، به نظر می رسد که آمار جمعیتی ژاپن همیشه شامل اطلاعات نگران کننده ای در باره این کشور بوده است

    تعداد افراد کهنسال در ژاپن به 27 میلیون نفر می رسد که بالاترین نسبت سالمندان در مقایسه با سایر کشورهای جهان است.

    بیش از چهار میلیون زن و مرد ژاپنی به تنهایی زندگی می کنند که بالاترین رقم از زمان آغاز سرشماری در این کشور در 1920 محسوب می شود.

    در تمامی قشرهای جامعه ژاپن، افراد برای یافتن شریک زندگی برای خود با دشواری مواجه هسند.

    از هر پنج زن ژاپنی در اواخر دومین دهه زندگی خود، سه نفر مجرد هستند و این نسبت در زنانی در اوایل سنین سی تا چهل سالگی به یک نفر در سه نفر می رسد.

    تقریبا نیمی از مردان ژاپنی در این سنین همسری نیافته اند و به تنهایی زندگی می کنند.

    در مورد زنان و مردانی که بین بیست و چهل سال سن دارند، تعداد افراد مجرد در دوره بین انجام سرشماری قبلی در پنج سال قبل و سرشماری کنونی حدود 5 درصد افزایش یافته است.

    بنابراین، عجیب نیست که جمعیت ژاپن به سرعت کاهش می یابد و نسبت کودکان در کل جمعیت از تمامی کشورهای جهان کمتر شده است.

    دولت برای ترغیب افزایش نرخ زاد و ولد طرحی را در دست بررسی دارد تا امکانات بیشتری را در اختیار والدین قرار دهد و پدران شاغل را تشویق می کند تا پس از تولد فرزندشان، از مرخصی استفاده کنند.

    همچنین، مقامات محلی در استان های مختلف ژاپن خدمات همسریابی را به امید تشویق ژاپنی ها به تشکیل خانواده راه اندازی کرده اند.

     

     

    پیر شدن جمعیت ژاپن

    کم بودن نرخ مصرف دخانیات و رژیم غذایی سالم سبب شده تا شمار سالمندان بالای 67 سال، 36 درصد از جمعیت ژاپن را تشکیل دهند.

    در حال حاضر ژاپن از سوی سازمان بهداشت جهانی در صدر جدول نرخ طول عمر جهان قرار دارد.

    این موضوع سبب کاهش شمار جمعیت کارگری در ژاپن که دومین اقتصاد بزرگ جهان را تشکیل می دهد، شده است. افزایش شمار سالمندان و کمبود نیروی کار در ژاپن نگهداری افراد مسن را نیز با مشکل روبرو کرده است.

    این امر سبب شده تا ژاپن به منظور نگهداری افراد سالمند از تکنولوژیهای جدید همانند استفاده از روبات بهره ببرد.

    جمعیت ژاپن رو به کاهش است

     

        گزارش نهایی در خصوص نخستین کاهش جمعیتی در ژاپن نشان داد که جمعیت این کشور آسیایی در سال گذشته میلادی 21 هزار و 266 تن کاهش یافت و این در حالی بود که شمار مرگ و میر در این کشور از شمار متولدان پیش افتاد.
        خبرگزاری آسوشیتیدپرس گزارش داد که در سال گذشته میلادی، یک میلیون و 62 هزار و 530 نوزاد در ژاپن متولد شدند و در همین مدت یک میلیون و 83 هزار و 796 تن نیز چشم از جهان بستند.

        این درحالی است که در گزارش اولیه وزارت سلامتی و رفاه ژاپن، کاهش جمعیت 10 هزار تن عنوان شده بود..

    کاهش میزان طلاق در ژاپن

        گزارش وزارت بهداشت ، رفاه و کار ژاپن، نشان می دهد در سال گذشته میلادی 261 هزار و 351 مورد طلاق در ژاپن رخ داده است که حکایت از کاهش 4129 موردی آمار طلاق، نسبت به سال پیش از آن دارد.

        به گزارش پایگاه اطلاع رسانی این وزارتخانه ، در سال 2006 میلادی همچنین 748 هزار و 17 مورد ازدواج در ژاپن انجام شده که نشان دهنده افزایش 18 هزار موردی آمار ازدواج، نسبت به سال قبل از آن است.

        گزارش هایی که پیش از این در ژاپن منتشر شده بود، نشان می دهد میانگین سن ازدواج در میان مردان ژاپنی 4/29 سال و در میان زنان 6/27 سال است.

        آمار وزارت بهداشت ژاپن همچنین نشان می دهد که در سال گذشته میلادی، یک میلیون و 122 هزار و 278 نوزاد در این کشور متولد شده که 32 هزار نوزاد بیشتر از سال 2005 میلادی بوده است.

        این آمار همچنین نشان می دهد که در سال 2006 میلادی، جمعیت ژاپن بیش از 5/26 هزار نفر رشد طبیعی داشته است. این برای نخستین بار طی دو سال گذشته است که رشد طبیعی جمعیت 127 میلیونی ژاپن مثبت می شود.

        تازه ترین آمارهای وزارت بهداشت، رفاه و کار ژاپن همچنین نشان می دهد، میانگین طول عمر ژاپنی ها، حدود 82 سال است. میانگین طول عمر زنان ژاپنی 52/85 سال و میانگین طول عمر مردان ژاپنی 56/78 سال است.

        این گزارش نشان می دهد که میانگین طول عمر زنان ژاپنی نسبت به سال 1960 میلادی، 33/15 سال بیشتر شده است. این رشد در مورد میانگین طول عمر در میان مردان ژاپنی، 23/13 سال است

    ژاپنی‌ها برای ‌طلاق وام می‌دهند

    نخستین وام طلاق در ژاپن برای کمک به کسانی که در عشق شکست خورده‌اند در تأمین مخارج این کار تأسیس شد.

     

     به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز از توکیو، این وام به نام "ر" برای کسانی است که قصد آغاز زندگی جدیدی را دارند و به افرادی که از همسرشان جدا شده‌اند کمک می‌کند تا هزینه‌های قانونی و ... را پرداخت کرده و نسبت به وام‌های دیگر هم از میزان سود کم‌تری برخوردار است. پیش از این تعداد زیاد افرادی که در ژاپن طلاق می‌گرفتند به وام‌های پرسود روی می‌آوردند.

    «یوشیمی آئوکی» از مقامات بانک «کایوریتسو» در شهر «گیفو» در مرکز ژاپن که یکی از بانک‌های ارائه دهنده این وام است، گفت: "‌این به معنی تشویق طلاق در جامعه نیست. ما می‌خواهیم که مردم هنگام مراجعه به بانک برای دریافت مشاوره در چنین مسائلی احساس راحتی کنند." 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله ژاپن

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    سایت اطلاعات بازرگانی کشورها

    تغییرات جمعیتی در ژاپن

    نشست تخصصی (حسن عابدینی )

    سایت تحلیلی خبری عصر ایران

تحقیق در مورد تحقیق مقاله ژاپن, مقاله در مورد تحقیق مقاله ژاپن, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله ژاپن, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله ژاپن, تحقیق درباره تحقیق مقاله ژاپن, مقاله درباره تحقیق مقاله ژاپن, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله ژاپن, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله ژاپن ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله ژاپن
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت