تحقیق مقاله فرهنگ دانشجویی

تعداد صفحات: 18 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 23463
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله فرهنگ دانشجویی

    اساسنامه مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران

     مقدمه

    به منظور شناساندن هر چه بیش‌تر ارکان و مظاهر پرشکوه تمدن و فرهنگ میهن اسلامی به نسل جوان و به ویژه دانشجویان کشور که مآلاً به شکوفایی استعدادها و بروز خلاقیت‌های علمی – فرهنگی این نسل منجر می‌گردد، جهاددانشگاهی براساس دو دهه تجربه و دستاوردهای فرهنگی خود، اقدام به تأسیس «مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران» می‌نماید.

     فصل اول - کلیات

    ماده 1 – تعریف:

     مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران تشکیلاتی است وابسته به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی که براساس اولویت‌های فرهنگی کشور و به منظور برنامه‌ریزی و تدوین و اجرای برنامه‌های سیاحتی و زیارتی و انجام فعالیت‌های ویژه گردشگری برای دانشجویان در ابعاد فرهنگی، آموزشی و علمی تشکیل می‌گردد. «مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران » که در این اساسنامه از این پس با عنوان «مرکز» از آن نام برده می‌شود دارای تشکیلات مرکزی در تهران و شعب مختلف در مناطق دانشگاهی سراسر کشور خواهد بود.

     ماده 2 – هدف:

    هدف از تأسیس مرکز، تمرکز در سیاستگذاری و هماهنگی تشکیلاتی در فعالیت‌ های فرهنگی در امر گردشگری دانشجویان، اهتمام و اقدام به شناساندن مواریث، سنن و آثار مذهبی، تاریخی و ملی در عرصه‌های مختلف، ارائه الگوهای جدید در برنامه‌های فرهنگی و سیاحتی، تقویت روحیه جمع‌گرایی و فعالیت‌های گروهی در میان دانشجویان، آشنایی با دست‌آوردهای مثبت تاریخی، ملی و فرهنگی سایر کشورها به ویژه کشورهای اسلامی به منظور برقراری تبادل و تعامل صحیح و مثبت فرهنگی با آنها است.

     ماده 3 – وظایف:

    1-     انجام سیاستگذاری متمرکز و ایجاد هماهنگی تشکیلاتی در فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان در حوزه گردشگری.

    2-     شناخت نیازهای دانشجویان کشور و فراهم آوردن زمینه‌های مناسب و مساعد برای شکوفایی شخصیت علمی و عقیدتی آنان.

    3-     طراحی و تدوین و اجرای برنامه‌های مناسب به منظور شناخت جامع از سرزمین‌هایی که فرهنگ و مدنیت اسلام و ایران در آن جلوه یافته است..

    4-     ایجاد ارتباط با مجامع و نهادهای فعال در امر گردشگری به منظور بهره‌مندی از تجربیات آنان و انجام فعالیت‌های مشترک.

    5-     شناساندن فرهنگ عمومی مناطق مختلف کشور به دانشجویان و بازشناسی وجوه مثبت آداب آیینی و بومی بکر و فرهنگ‌ساز نواحی گوناگون ایران.

    6-   ایجاد شرایط مناسب جهت ارتباط فعال قشر دانشگاهی جوان و خلاق با فرهیختگان سایر ملل و تحکیم پیوند مودت و تقویت همبستگی با مسلمانان جهان.

    7-     برپایی نمایشگاه‌هایی با هدف معرفی ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و جاذبه‌های گردشگری علمی، فرهنگی ایران.

    8-   برگزاری همایش‌ها و سمینارهایی با حضور استادان و ایران‌شناسان برجسته داخلی و خارجی در رابطه با معرفی مراکز فرهنگی کشور، بازشناسی تاریخ و فرهنگ مناطق مختلف ایران و بررسی راهکارهای اشاعه و ترویج فرهنگ گردشگری و ایرانگردی با بهره‌گیری از جاذبه‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری.

    9-   برگزاری نشست‌هایی میان دانشجویان ایرانی و دانشجویان دیگر کشورها به منظور تبادل اطلاعات تاریخی و فرهنگی و آشنایی متقابل با جاذبه‌های گردشگری سایر کشورها.

    10-  ایجاد پایگاه رایانه‌ای درخصوص اطلاع‌رسانی لازم درباره موضوعات مربوط به گردشگری دانشجویان.

      فصل دوم – ارکان و تشکیلات

    ماده 4 – ارکان:

    1-     شورای مرکزی

    2-     رئیس مرکز

    3-     شعب مرکز

     ماده 5 – ترکیب اعضای شورای مرکزی:

    1-     رییس جهاددانشگاهی (به عنوان رییس شورا)

    2-     معاون فرهنگی (به عنوان نایب رییس شورا)

    3-     رییس مرکز (به عنوان دبیر شورا)

    4-     چهار نفر از صاحبنظران فرهنگی و امور گردشگری به پیشنهاد معاون فرهنگی و تأیید رییس جهاددانشگاهی.

    تبصره 1: احکام اعضای شورای مرکزی از سوی رییس جهاددانشگاهی برای مدت 3 سال صادر می‌شود. انتخاب مجدد آنان در دوره‌های بعدی بلامانع است.

    تبصره 2: جلسات شورا با حضور رییس یا نایب رییس و حداقل اعضا رسمیت می‌یابد.

    تبصره 3: جلسات شورای مرکزی حداقل ماهی یک بار تشکیل و تصمیمات آن با رأی اکثریت نسبی حاضران در جلسه قطعیت می‌یابد.

    ماده 6 – وظایف شورای مرکزی:

    1--     بررسی و تصویب برنامه و بودجه سالانه مرکز و ارائه آن به هیأت امنا.

    2-     بررسی و تصویب برنامه عملکرد سالانه مرکز و ارائه آن به هیأت امنای جهاددانشگاهی

    3-     تدوین و تصویب آیین‌نامه‌های موردنیاز مرکز در چارچوب مقررات جهاددانشگاهی

    4-     تصویب برنامه‌ها و فعالیت‌های کمیته علمی – تخصصی در امر گردشگری

    5-     نظارت بر عملکرد اجرایی و اداری مرکز

    6-     صدور مجوز تأسیس شعب مرکز و تعیین محدوده‌ی فعالیت هر شعبه

    7-     بررسی و تصویب آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مرکز که از سوی رییس مرکز پیشنهاد می‌شود در چارچوب مقررات جهاددانشگاهی

    8-     بررسی و تصویب عملیات و ترازنامه سالانه ملی مرکز و ارائه آن به هیأت امنا

    9-     بررسی نمودار تشکیلاتی پیشنهاد شده و تغییر یا اصلاح مواد اساسنامه مرکز و ارائه آن به هیأت امنا.

     ماده 7 – رییس مرکز:

    رییس مرکز به پیشنهاد معاون فرهنگی، تصویب هیأت امنا و حکم رییس جهاددانشگاهی به مدت 3 سال منصوب می‌شود. تمدید مسؤولیت رییس مرکز برای دوره‌های بعدی بلامانع است.

     تبصره: تصمیم‌گیری در مورد قبول تقاضای استعفای رییس مرکز و یا عزل مشارالیه با رییس جهاددانشگاهی است.

     ماده 8 – وظایف رییس مرکز:

    1-     اجرای مصوبات شورای مرکزی که در چارچوب اهداف و وظایف مرکز تدوین و تصویب شده است.

    2-     پیشنهاد نمودار تشکیلات تفصیلی و پست‌های سازمانی مرکز براساس «تشکیلات» مصوب هیأت امنا، به شورای مرکزی جهت تصویب.

    3-     استخدام، انتصاب، انفصال، ارتقا و اعطای پاداش و حقوق به اعضای مرکز در چارچوب آیین‌نامه‌های جهاددانشگاهی.

    4-     ارائه پیشنهاد به شورای مرکزی در جهت ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های مرکز.

    5-     افتتاح حساب ریالی در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مطابق مقررات جهاددانشگاهی

    6-     مدیریت کلیه امور اجرایی و اداری مرکز

    7-     امضای کلیه مکاتبات اداری و اسناد مالی تعهدآور مرکز مطابق مقررات جهاددانشگاهی

    8-     پیشنهاد برنامه و بودجه سالانه مرکز و ارائه آن به شورای مرکزی

    9-     تهیه گزارش عملکرد سالانه مرکز و ارائه به شورای مرکزی

    10-  ارائه گزارش تراز سالانه در پایان سال مالی به شورای مرکزی

    11-  دعوت از اعضای شورای مرکزی برای تشکیل جلسه

    12-  تهیه و تنظیم پیش‌نویس آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مرکز و ارایه آن به شورای مرکزی

     ماده 9 – محل فعالیت:

    محل اصلی فعالیت مرکز تهران است.

     ماده 10 – مدت فعالیت:

    فعالیت مرکز از تاریخ تأسیس نامحدود است.

     ماده 11- شعب مرکز

     مرکز می‌تواند با تصویب شورای مرکزی و مطابق آیین‌نامه‌های مربوط به تشکیل شعب در واحدهای جهاددانشگاهی اقدام کند.

    تبصره: مسؤولیت اداره شعب در واحدهای جهاددانشگاهی با معاون فرهنگی واحد ذیربط خواهد بود.

    فصل سوم – امور مالی

    ماده 12– منابع مالی:

    1-     اعتبارات تخصیص یافته از سوی جهاددانشگاهی

    2-     خودیاری و کمک‌های نقدی دانشجویان

    3-     کمک سایر سازمان‌ها و نهادها

    تبصره: فعالیت‌های مرکز مشمول آیین‌نامه مالی و معاملاتی جهاددانشگاهی خواهد بود.

     ماده 13- انحلال مرکز:

    انحلال مرکز به پیشنهاد رییس مرکز، تأیید شورای مرکزی و تصویب هیأت امنای جهاددانشگاهی و انحلال شعب به پیشنهاد رییس مرکز، تأیید شورای مرکزی و تصویب رییس جهاددانشگاهی می‌باشد.

     ماده 14- این اساسنامه در 3 فصل و 14 ماده و 4 تبصره، در هفتاد و پنجمین جلسه هیأت امنای جهاددانشگاهی در تاریخ 3/10/1381 به تصویب رسید و از زمان ابلاغ قابل اجراست.

    دانشجو،فرهنگ دانشجویی و فرهنگ سازی

    یکی از خصوصیات مثبت دانشجویان اقدامات و واکنشهای آنان در مقابل حوادث جامعه و مشکلات مبتلا به است. به عقیده بسیاری ازمتفکران، اقدامات و واکنشهای جوانان حاکی از نیاز آنان به فرهنگ جدید و یک انقلاب فرهنگی است. چرا که آنان از فرهنگ ماشینی و رفاه منحصراً مادی که انسانها را به اسارت کشیده است، نفرت دارند و دوری می‎جویند.

    در این زمینه، اساتید و تشکلهای دانشجویی می‎توانند با رفتار، سخنان، موضع‎گیریها و مقالات خود نقشهای مهمی را در ایجاد فرهنگ جدید و فرهنگ‎ پذیری دانشجویان ایفا نمایند. آنها می‎توانند آثار، باورها، ارزشها و میراث فرهنگی و علمی گذشته و حال اسلام و ایران را برای دانشجویان بررسی، تحلیل، نقد و ارزیابی نموده و زمینه اشاعه و ترویج آنها را فراهم نمایند و بدین ترتیب پیوندی راهگشا میان فرهنگ سنتی و فرهنگ جدید ایجاد نمایند.

    تشکل های دانشجویی می‎توانند دارای کارکردهای گوناگون سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و علمی باشند. تشکلهایی که دارای مرامنامه و اساسنامه هستند می‎‎توانند با تدوین اهداف و برنامه‎های خود ادامه حیات دهند و جایگاه واقعی خود را در دانشگاه و جامعه به دست آورند.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله فرهنگ دانشجویی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    حسن احدی و نیکچهر محسنی، روانشناسی نوجوانی، تهران: انتشارات رشد، 1375.

    2. ابوالحسن ریاضی، کانون‎های دانشجویی؛ پیشینه، چشم‎انداز آینده، کانون‎های دانشجویی کارکردهای آموزشی، اجتماعی، سیاسی، تهران: وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری، معاونت فرهنگی و اجتماعی، دفتر مطالعات و برنامه‎ریزی فرهنگی و اجتماعی، 1379.

    3. محمود رئوفی، دانشگاه و توسعه فرهنگی، فصلنامه پژوهش و برنامه‎ریزی در آموزش عالی، شماره 2 (شماره مسلسل 10)، سال سوم، تابستان 1374

تحقیق در مورد تحقیق مقاله فرهنگ دانشجویی, مقاله در مورد تحقیق مقاله فرهنگ دانشجویی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله فرهنگ دانشجویی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله فرهنگ دانشجویی, تحقیق درباره تحقیق مقاله فرهنگ دانشجویی, مقاله درباره تحقیق مقاله فرهنگ دانشجویی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله فرهنگ دانشجویی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله فرهنگ دانشجویی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله فرهنگ دانشجویی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت