تحقیق مقاله نظریات فرهنگی

تعداد صفحات: 19 فرمت فایل: word کد فایل: 24108
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله نظریات فرهنگی

    نظریه های فرهنگی رشد دوره نوجوانی

    در زمینه رشد دوره نوجوانی ، نظریات بسیاری مطرح شده است که در اینجا به چند مورد اشاره می شود :

    نظریه روانی – فرهنگی اریکسون

    نظریه " اریکسون " ، یکی از نظریات روانکاوی است که به جنبه های اجتماعی-  فرهنگی رشد اهمیت بسیاری می دهد و معتقد است که روابط اجتماعی در رشد ، اثرات مهمی دارند

    از دید " اریکسون "، دوره نوجوانی دوره کسب هویت در برابر پراکندگی نقش است و جنبه های رشد عاطفی، بخصوص تجربه نقشها و رفتارهای شخص در زمینه های اجتماعی حائز اهمیت بسیاری است. یکی از ویژگیهای مهم این نظریه ، وجود تضاد است که فرد در هر مرحله ، دوره بحرانی را پشت سر گذاشته و به تحول مثبت دست می یابد ، در غیر این صورت ، دچار مشکلاتی عدیده خواهد شد .

    از دید اریکسون، مهمترین مسأله در دوره نوجوانی ، هویت و کسب آن است. نوجوان به منظور کسب هویت، اطلاعات پراکنده ذهنی خود را انسجام می بخشد و هویت منسجمی را برای خود به وجود می آورد .

    در این دوره، فرد باید به انسجام هویت دست یابد، وگرنه دچار پراکندگی یا ابهام نقش خواهد شد. افرادی که از نظر رشد عاطفی، رشد بهنجاری داشته، روابط خوبی با والدین و بزرگسالان برقرار کرده و از نظر ذهنی دارای انسجام فکری باشند، می توانند در آینده به هویتی سالم دست یابند، ولی اگر نوجوان نتواند اطلاعات پراکنده ذهنی خود را انسجام بخشد و در مورد خود و هویت خود به اطلاعاتی واضح دست پیدا کند، به پراکندگی هویت دچار می شوند .

    نشانه های پراکندگی نقش در افراد عبارتند از :

    الف)داشتن افکار نامشخص

    ب)نداشتن هویت

    ج)عدم توانایی در تعیین نقش خود در جامعه

    شخص در این دوره با تجربه نقشها و رفتار افراد موفق ، به طور دائم نقشهای مختلفی را می پذیرد تا در نهایت به نقش مورد نظر خود دست یابد و هویت او شکل گیرد و چنانچه موفق به این کار نشود ، دچار پراکندگی هویت خواهد شد . نوجوانی که با هر کس راه می آید و به نقش خود آگاه نیست ، هر لحظه نقش خاصی را می پذیرد و رها می کند و تصویر مشخص از خود ندارد .

    نظریه یادگیری فرهنگی بندورا

    در نظریه یادگیری فرهنگی " بندورا " ، یادگیری از طریق مشاوره و تقلید صورت می گیرد و در این میان ، تعامل بین ویژگیهای فرد ، محیط و رفتار بسیار مهم است

    براساس نظر " بندورا " ، یادگیری فرد از طریق مشاهده صورت می گیرد . اگر چیزهایی را که یاد می گیریم از سوی دیگران تقویت شود ، آنها را به عملکرد تبدیل می کنیم . برای مثال رفتاری را که همه دوست دارند ، می آموزیم . در غیر این صورت ، چنانچه یادگیریهای ما تقویت نشوند ، به عملکرد تبدیل نمی شوند .

    یادگیری در این نظریه با سه مقوله در تعامل است :

    1-شخص و ویژگیهای فردی که به شناخت و آگاهی فرد به مسائل مربوط است .

    2-محیط خانواده ، مدرسه و بزرگسالان .

    3-رفتار ( شامل پاسخهای کلامی و غیر کلامی )

    بنابراین ، یادگیریهای فرد تحت تأثیر تعامل بین این سه عامل است .

    محیط × فرد = رفتار و الگوهایی که فرد از آنها تقلید می کند و همیشه با شناخت و آگاهی فرد مناسب است .

    از نظر بندورا ، مراحل یادگیری مشاهده ای عبارتند از :

    1-توجه به رفتار ها

    2-به یاد سپاری آنها

    3-بازنمایی رفتارها به صورت عمل . در این مرحله ، چنانچه رفتارهای کودک یا نوجوان از طرف والدین تقویت شود ، مجدداً آنها را تکرار می کند .

    4-انگیزش :

    چنانچه رفتار مطلوب باشد ، انگیزه اجرای آنرا پیدا می کند و به همین دلیل باید به الگوهای نوجوانان توجه کنیم .

    رسانه های گروهی نقش موثری بر رفتار نوجوان دارند و چنانچه جامعه این رفتارها را تقویت کند ، تکرار خواهند شد ؛ البته الگو برداری ، مناسب با تمایلات فرد صورت می گیرد. در اینجا نقش باورها ، نگرشها و ارزشهای نوجوان مهم است که باید توجه بسیاری از سوی والدین و جامعه به آنها شود

    ساختار خانوادگی نیز تأثیر مهمی بر الگوپذیری نوجوان دارد. چنانچه نوجوان در محیط خانوادگی آشفته ای قرار بگیرد و نتوانند زمینه یادگیری های اساسی را برای او فراهم کنند ، نوجوان قادر نخواهد بود به ساختارهای لازم دست یابد ، هویت خود را نمی یابد ، نمی داند که چه بکند و در این زمان است که تحت تأثیر رفتارهای ناپسند جامعه قرار می گیرد ، زیرا والدین نظارت کافی بر رفتاریهای او نداشته و تصور می کنند که رفتارهای او ، نامناسب نیست.

    البته این احتمال هم وجود دارد که نوجوان به دلیل عدم شناخت و آگاهی نسبت به مسائل ، خود به خود به رفتارهای منفی گرایش پیدا کند .

    بنابراین نقش والدین ، مدرسه و جامعه در دوران نوجوانی بسیار مهم است، زیرا عوامل اجتماعی و رفتارهای اجتماعی در رشد و شکل گیری و انسجام هویت نوجوان تأثیر بسزایی دارند. نوجوان با هویت کسب کرده خود می تواند نقشهای بزرگسالانه را در دوره جوانی ایفا نماید.

    الگوهای نوجوان باید حساب شده باشند و والدین از نظر تربیتی و اجتماعی، الگوهای اطلاعاتی مهم را به نوجوانان ارائه بدهند تا آنها در این زمینه دچار مشکل نگردند.

    نظریه رشد شناختی " پیاژه " و نظریه فرهنگی – اجتماعی " ویگوتسکی "

    در این قسمت ، نظریه رشد شناختی " پیاژه " و نظریه فرهنگی – اجتماعی " ویگوتسکی " را توضیح می دهیم . در نظریه شناختی " پیاژه " ، فرد در رشد شناختی خود نقش فعالی ایفا می کند. دوره نوجوانی که پایان دوره رشد شناختی است ، مهمترین دوره تحول روانی است، زیرا در این دوره ظرفیتهای محدود شناختی کودک تبدیل به ظرفیتهای نامحدود شده و نوجوان وارد مرحله عملیات صوری یا انتزاعی می شود. منظور از عملیات صوری این است که نوجوان در زمینه های زیر تواناییهایی به دست می آورد:

    می تواند استدلال کند و در این استدلال ، از منطق قضایا استفاده کرده و از قیاس و استقراء خود بهره جوید . برای مسائل خود ، فرضیه ساخته و آنها را آزمایش کند . به این عمل در نزد نوجوان ، عملیات فرضی – استنتاجی اطلاق می شود .

    بنابراین در دوره نوجوانی، ذهن فرد به یکسری ابزارهای ذهنی پیشرفته مجهز می شود و توانمندیهای شناختی به حداکثر رشد خود می رسند و آخرین ساختارهای شناختی شکل می گیرند . بنابراین ، نوجوان برای پاسخ به سوالات خود از تفکر انتزاعی کمک می گیرد .

    به سوالاتی که در زمینه هویت ، نقش و ایفای نقش و مسائل پیچیده زندگی مثل باورها ، ارزشها و اعتقادات مذهبی پیش می آید با استفاده از تفکر انتزاعی پاسخ می دهد .

    ذهن کودک ، ذهن عینی است و تنها قادر به درک مسائل قابل رویت است ، لذا دین و مذهب به دلیل محدود بودن ذهن وی مشکل است ، اما فرد در دوره انتزاعی، به ظرفیت لازم برای دستیابی به باورها و ارزشهای مشخص در زمینه های مختلف می رسد.

    نوجوان به ظرفیت تصور مفاهیم انتزاعی در ذهن خود دست می یابد و می تواند آنها را استدلال کند . برای مثال در مورد الگوهای خانوادگی فکر کرده ، عواقب و مزایای آنها را در نظر گرفته و مورد بررسی قرار می دهد . بنابراین ، به نوجوان باید فرصت انتخاب در زمینه های مذهبی، اجتماعی و اخلاقی داده شود ، زیرا آنها قادر به درک باورها و ارزشهای اجتماعی می باشند و می توانند اعتقادات مذهبی خود را شکل دهند .

    در این میان ، نقش آموزشگاه و خانواده در ارتباط با نوجوانان این است که آموزشهای لازم در زمینه های مختلف را به نوجوانان ارائه دهند تا آنها قادر به درک باورها و ارزشهای حاکم بر جامعه با توجه به ظرفیتهای شناختی خود بشوند و به آنها پایبند باشند .

    " ویگوتسکی "، نظریه زمینه فرهنگی – اجتماعی را مطرح کرده و به تفاوتهای زمینه فرهنگی –اجتماعی تأکیدمی کنند. خانه ، اجتماع ، فرهنگ ، محیط جغرافیایی ، وضعیت اقتصادی ، تعداد فرزندان و روابط بین افراد ، تأثیر بسزایی در رشد بجا می گذارند .

    " ویگوتسکی " در نظریه خود به مسائل فرهنگی ، بویژه به زبان که یک وسیله مهم ارتباطی در آموزش و یادگیری است ، اشاره می کند .

    البته نظریه های " پیاژه و ویگوتسکی " در زمینه یادگیری متفاوت هستند . " پیاژه " ، عامل رشد را مهم تلقی می کند و آن را مقدم بر یادگیری می داند ، ولی " ویگوتسکی " تأکید بر یادگیری دارد و آن را مقدم بر رشد می داند . وی معتقد است چنانچه محیط را برای یادگیری افراد مهیا سازیم و عناصر لازم برای یادگیری وجود داشته باشد ، فرد با یادگیری ، رشد می کند اما به نظریه " پیاژه " ، فرد باید به سطح خاصی از رشد برسد که در آن سطح با توجه به توانمندیهای ذهنی بتواند به یادگیری موارد مختلف دست یابد .

    " ویگوتسکی " به منطقه تقریبی رشد اشاره می کند که در زمینه یادگیری، می توان از نظر سنی ، مطالب را تا حدی جلوتر از سن تقویمی کودک آموزش داد، اما آموزشها نباید فراتر از ظرفیتهای ذهنی کودک باشند ، زیرا این امر سبب خواهد شد که فرد به راحتی رشد نکرده و نتواند به مراحل بالاتر دست یابد . بنابراین از نظر ویگوتسکی، یادگیری لازمه رشد است .

    اما در نظام پیاژه که یک نظام شناختی است، بیشتر به فعالیتهای ذهنی توجه می شود و فرد، در هر سنی از نظر امکانات زیستی، فیزیولوژیکی و ذهنی باید آماده رشد و یادگیری باشد و آموزش فقط باید در محدوده ای که رشد مشخص می کند ، صورت بگیرد. " ویگوتسکی " علاوه بر اعتقاد به این مسأله، معتقد است که یادگیری برای رشد بیشتر فرد، ضروری است و باید کودک را در مسیر یادگیری تقویت نمود تا به رشد لازم دست یابد.

    نظریه فرهنگی – اجتماعی ویگوتسکی به زمینه های مختلف اشاره می کند. در زمینه اجتماعی ، نقش جامعه خیلی مهم است و اجتماع باید دانش و اطلاعات لازم را در اختیار نوجوان قرار دهد .

    در زمینه فرهنگی نیز ، فرهنگ غنی و محیط مناسب باید الگوهای مناسب محیطی را در اختیار نوجوان قرار دهد. در حقیقت ، محیط باید الگوهای متنوعی برای تقلید رفتاری به نوجوان ارائه کند تا وی قدرت تفکر پیدا کند ، زیرا در برخورد با الگوهای متنوع ، نوجوان نقاط قوت و ضعف الگوها را بررسی می کند تا به مزایا و معایب آنها پی ببرد و سپس ، تفاوت الگوهای مختلف را بشناسد تا قادر به انتخاب صحیح شود .

    با توجه به اینکه نوجوان از نظر ذهنی وارد قملرویی وسیع می شود و ذهن گسترده ای دارد، هر چه الگوهای متنوع تر و غنی تر و اطلاعات و دانش لازم در همه زمینه ها در اختیار وی قرار گیرد ، چون دارای ظرفیت تجزیه و تحلیل است و می تواند ساختار ذهنی خود را تشکیل دهد، قادر خواهد بود که به خوبی رشد و پیشرفت نماید و از جوانب مختلف ، نقش خوبی را ایفا نموده و دچار مشکل نگردد .

    بنابراین ، بر اساس این نظریه هر چه محیط نوجوان از نظر اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی و جغرافیایی غنی تر باشد ، نوجوان به رشد بهتری نائل می گردد و می تواند برای آینده خود و جامعه فرد مفید و موثری باشد

    مدل بوم شناختی " براون فن برنر "

    نظریه دیگری که در زمینه دوره نوجوانی مطرح شده ، مدل بوم شناختی " براون فن برنر " است .

    این مدل ، محیط را به چهار نظام تقسیم می کند :

    1-نظام کوچک که شامل خانه و مدرسه است.

    2- نظام میانی که شامل محله و محیط زندگی است.

    3- نظام بیرونی که شامل وسایل ارتباط جمعی و نهادها می باشد.

    4- نظام بزرگ که شامل باورها و ایدئولوژی اجتماعی و فرهنگها می باشد.

    تأثیر این چهار نظام در رشد، از کوچک به بزرگ است. در شهرهای بزرگ، نقش نظام بیرونی و بزرگ مهم است ، ولی در شهرهای کوچک ، نظامهای کوچک میانی اهمیت فراوانی دارد . 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله نظریات فرهنگی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله نظریات فرهنگی, مقاله در مورد تحقیق مقاله نظریات فرهنگی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نظریات فرهنگی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نظریات فرهنگی, تحقیق درباره تحقیق مقاله نظریات فرهنگی, مقاله درباره تحقیق مقاله نظریات فرهنگی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نظریات فرهنگی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نظریات فرهنگی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله نظریات فرهنگی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت