تحقیق مقاله مصرف مواد مخدر

تعداد صفحات: 47 فرمت فایل: word کد فایل: 24652
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۱۹,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مصرف مواد مخدر

    مصرف مواد مخدر

    انگیزه های ادامه مصرف مواد مخدر هم  بر حسب  نوع  ماده و شخص مصرف کننده متفاوت است این عوامل را گاهی با اصطلاح تقویت مثبت و تقویت منفی شرح  می دهند  تقویت  مثبت یعنی  وقتی اشخاص پس از نخستین  تجربه ، تجربه خوب یا پاداش دریافت کنند درصدد بر می آیند که با ادامه آن تجربه اثر آن را تقویت کنند تقویت منفی زمانی است که به  علت  فقدان ماده مخدر شخص احساس محرومیت  و ناراحتی میکند  و باعث می شود که به مصرف ماده  مخدر ادامه دهد .

    مواد مخدر روان گردان برای چهار منظور مصرف می شود:

    1) فرهنگی- مذهبی   2) پزشکی- درمانی  3) اجتماعی- تفریحی   4) شغلی – کارکردی ارتباط بین این معقولهای متفاوت  مصرف  و ، وضعیت مصرف ممکن است  در  نوسان  باشد مصرف  محرکهای  روانی  و آرام بخش ممکن است  با نسخه  پزشک  و به  صورت قانونی به منظور محدود کردن  ناراحتی بیمار آغاز شود و سپس به صورت غیر قانونی با خرید دارو از بازار سیاه با نسخه جعلی ادامه پیدا کند  مصرف  داروهای  مخدر به صورت  کارکردی  خواه قانونی یا غیر قانونی با قصد موقتی  شروع  میشود ولی ممکن است که به شکل مصرف مستمر  و دشواری آفرین درآید.

    در سالهای پایانی  دهه  1960 و سالهای  نخستین 1970 این وضعیت در بسیاری از شهرهای جنوب شرقی آسیا در مورد مصرف آمفیتامین پیش آمد در آن زمان مصرف محرک های روانی کاری  بود  رایج  و این  دارو به آسانی در دسترس دانشجویانی بود که می خواستند شبها بیدار بمانند و ساعتهای دراز مطالعه نمایند.

     در این اواخر از این  دارو  ه وسیله رانندگان کامیونهایی که در راههای دراز رانندگی می کنند سو مصرف می شود و در بازار به صورت  غیر قانونی به مقادیر فزاینده ای دیده میشود .(1)

    1. پرویز محمد نژاد، علل گرایش به مصرف مواد مخدر ، تهران: 1378 ص 12 تا 26 .

    ماجراجویی و احساس جویندگی در نوجوانان و جوانان:

    تقریبا همه کس  با هیجان  همراه  با  ماجراجویی  آشناست  برخی اشخاص با فعالیت هایی مثل سرعت  در، رانندگی، پایین آمدن از یک  شیب  تند  و... حس ماجراجویی  خود  را  نشان  می دهند. بسیاری از اشکال ماجراجویی مانند صعود به  قله ای  صعب العبور  از  لحاظ  اجتماعی پذیرفته  شده  و تحسین بر انگیز است مطالعه ها حاکی از آن است که مصرف مواد مخدر غیر قانونی به  مخاطره  بودن  و دادگاه  کشیده  شدن  در  نتیجه  چند  نوع خطر می تواند شکلی از رفتار ماجرا جویانه باشد.  برخی از خطرهای همراه با مصرف مواد مخدر عبارتند از : قانون شکنی ، آسیب رساندن به سلامتی خود، از دست دادن مهار شخصیت خود در یک پژوهش نشان داده شده است  که خطر پذیری و تجربه کردن در نوجوانی به عنوان روشی برای رسیدن استقلال بلوغ و کسب هویت پدیده ای هنجار است . خطر پذیری به خودی خود ممکن است وسیله ای برای به دست آوردن مقبولیت یا وارد شدن در گروههای معین باشد.  مطالعه جالبی در سالهای اخیر در انگلستان نشان داده است  که  با  زیاد شدن استفاده از تلفن همراه میزان استفاده از سیگار در جوانان کاسته شده است چرا که احساس مقبولیت و بزرگ شدن در این نوجوانان با داشتن تلفن همراه ایجاد شده و دیگر نیازی به نمایش سیگار کشیدن احساس نمی کردند .ولی شناخت خطر با  درگیر  شدن  خطر  متفاوت  است  به  نظر  می آید که نوجوانان احساس جاودانگی و آسیب ناپذیری  همراه  با  آمادگی برای  پذیرفتن  خطرها  را دارند  و این احساس  منجر به بر آورد بیش از اندازه از توانایی خود برای

    پرهیز از الگوهای مصرف خود  تخریبی  میشود. از سوی دیگر برخی اشخاص زندگی را بصورت  امری پست و بی ارزش می بینند که در آن معنایی وجود ندارد و وقتی کسی چیزی ندارد که از دست  دهد احساس خطر هم نخواهد داشت. در مطالعه ای که بر 1600  دانش آموز دبیرستانی در ایالات متحده امریکا  انجام  دادند نشان داده  شد  که  محرکی  که  به  وسیله  خطر پذیری ایجاد می شود می تواند نخستین عامل برانگیزاننده مصرف مواد مخدر به صورت یک سرپیچی باشد.

    براین اساس نوجوانانی که دچار ناراحتی باشند به آسانی در جستجوی  محرک های  قوی تر  و تجربه هایی  بر می آیند که از فعالیت های عادی و روزمره مهیج تر باشند. احساسی  که  از جوش و خروش و ماجراجویی به دست می آید همراه با محرک فیزیولوژیک آن می تواند پاداش درونی داشته باشد از طریق تقویت مثبت موجب تشویق تکرار تخلف و مصرف بار هم بیشتر مواد مخدر می شوند زیرا  پاداش های درونی دارای  فرد  مهم است و باز هم در جستجوی دستیابی به آنها بر می آید. در این مورد این سئوال مطرح  می شود  که  چرا  برخی اشخاص به سوی اشکال انحرافی ماجراجویی  و رفتار خطر پذیری  کشیده می شوند در حالیکه اشخاص دیگر راههایی را که از نظر فرهنگی پذیرفته شده  برای  نشان دادن خطر پذیری خود انتخاب می کنند با توجه به این فرض که همه کس تا اندازه ای به محرک اساسی نیاز  دارند  اما برخی ممکن است بیش از دیگران به محرک اساسی نیاز داشته باشند و این ممکن است دسترسی به وسایل دستیابی به محرک احساسی در اشخاص مختلف باشد گفته شده  که  زیاد  بودن  تقاضابرای محرک احساسی  و محدود  بودن  دسترسی  به اشکال  پذیرفته  شده فرهنگی  اشخاص  یا گروهها را با احتمال بیشتری درگیر انحراف می کند.این موضوع ضرورت توجه بیشتر به راههای مهیج و در عین حال قابل قبول تخلیه هیجانات به عنوان تفریحات سالم را در کشور ما به  عنوان یکی از  راه های  جلوگیری  از  روی  و  غلبه موفقیت آمیز بر آن جبران شده و ندیده گرفته می شود.(1)

    وردن جوانان و دانشجویان به اعتیاد نشان می دهد . خطر پیامدهای منفی ممکن است با انتظار بهره گیری از دستاوردهای مثبت خطر پذیری و وووووووو     

    ________________________________________________

    1. محمد داوری ، پیشگیری و کنترل اعتیاد ، تهران : 1381 ص 37 تا 45 .

    کانون اصلاح و تربیت :

    کانون  اصلاح و تربیت  مرکز نگهداری ، تهذیب و تربیت اطفال و نوجوانانی است که به علت ارتکاب جرم در دادگاه های کیفری محکوم شده اند.

    اولین کانون اصلاح و تربیت در تهران در سال 1347تاسیس گردید و به موجب آیین نامه های اجرایی سازمان کانون اصلاح و تربیت مصوب مهر ماه  1347  کانون  از سه  قسمت  تشکیل می گردد.

    1) قسمت نگهداری موقت    2) قسمت اصلا ح و تربیت     3) زندان

    هر یک از قسمتهای مذکور از یکدیگر مجزا بوده و در هر قسمت اطفال بر حسب  سن  و سابقه ارتکاب جرم و حتی الامکان از نظر نوع  جرم و درجه تربیت پذیری  طبقه بندی  خواهند شد و به علاوه قسمتی که دختران در آن نگهداری میشوند از پسران مجزا خواهد بود قسمت نگهداری موقت اختصاص به افرادی خواهد داشت که هنوز در مورد آنها از طرف  دادگاه تصمیم قطعی اتخاذ نشده است  در هر یک از قسمتهای سه گانه اطفال و نوجوانان بر حسب استعداد سن درجه معلومات مورد تعلیم و تربیت قرار خواهند گرفت برنامه آموزش حرفه ای به نحوی  باید  اجرا شود که حتی الامکان  به  تحصیلات عادی  ضربه ای  وارد  نیاورد اطفال  و نوجوانانی  که به کانون اصلاح و تربیت اعزام میشوند موظف هستند که طبق برنامه کانون در هفته سی  و شش ساعت در کلاسهای درسی یا در کارگاه های فنی و حرفه ای به تحصیل یا  کار آموزی  اشتغال  داشته باشند و روزی یک ساعت ورزش نمایند .

    کسانی که در کانون اصلاح و تربیت به تحصیل یا کار آموزی  اشتغال  دارند  از  طرف  مدیر کانون ممکن است جهت شرکت در امتحانات  و اخذ گواهینامه رسمی  به مراجع مربوط معرفی شوند. آموزگاران و مربیان عهده دار تدریس ، تعلیم ، تربیت  و تهذیب اخلاقی اطفال  هستند  و طبق  برنامه ای که از طرف مدیر کانون با جلب نظر متخصصین مربوط تصویب و تنظیم می شوند عمل خواهند نمود. به موجب ماده 29آیین نامه اجرایی  کانون  اصلاح و تربیت در مورد اطفال و نوجوانانی که مدت توقف آنان در قسمت اصلاح  و تربیت یا  زندان  بیش  از شش ماه باشد در آخرین ماه توقف  آنان  در قسمت اصلاح  و تربیت  یا زندان بیش از شش ماه باشد در آخرین ماه توقف چنانچه مدیر کانون رفتار و وضع روحی اخلاقی طفل را مناسب تشخیص دهد می تواند پس از تایید قاضی دادگاهی که طفل را  به  کانون اعزام  داشته موافقت  کند که  طفل  روزها کارفرمای مورد اعتماد کار کرده یا آموزشگاهی که مورد موافقت کانون  باشد  تحصیل  نماید و شبها به کانون مراجعت کند.

    طبق قانون 3 اصلاحی آیین نامه فوق الذکر به  اطفالی که  تمام مدت توقف در کانون اصلاح و تربیت حسن رفتارش نشان داده و کار آنها در کارگاهها رضایت بخش باشد  به  تشخیص  مدیر کانون پاداش مناسبی پرداخت خواهد شد اطفالی  که مقررات کانون  را نقص نمایند یا بر خلاف شرایط  انضباطی  آن  رفتار  کنند  بر  حسب  مورد از طرف  مدیر کانون مشمول  تحصیلات انضباطی زیر خواهند شد :

    1) سرزنش و نصیحت  2) توبیخ   3) محرومیت از ملاقات   4) نگهداری انفرادی از یک  تا پنج روز.در مواردی که بر اثر بیماری یا اختلال در وضع مزاجی یا روانی طفل نگهداری و معالجه وی در کانون اصلاح و تربیت میسر نباشد مدیر کانون  مراتب  را به قاضی دادگاه اطلاع داده و با موافقت او طفل را به یکی از موسسات پزشکی یا طبی- تربیتی اعزام خواهد داشت.(1)

    _____________________________________________________

    1. دکتر محمد حسین فرجاد، بررسی مسائل اجتماعی ایران، تهران : نشر اختران 1381 ص 27 تا 38 .

    نقش مهم رسانه های گروهی :

    والدین معمولا با شروع  دوره  نوجوانی فرزندشان بین 9 تا 13 سالگی  تغییری را در رشد او مشاهده می کنند. این تغییر تجربه ناراحت کننده از بین رفتن کنترل خانواده و شدت گرفتن تاثیر اجتماعی است که در ظاهر از قدرت والدین بسیار بیشتر و  نیرومندتر است فرهنگ مد روز و خدمتگذار  وفادار  آن ،  رسانه های  گروهی .موسیقی ، سینما ، کامپیوتر ، رادیو ، تلویزیون ، اینترنت ، نشریات و روزنامه ها ! گاهی ایده هایی را به فرزندانتان منتقل می نماید که حتی  والدین نمی خواهند که فرزندانشان به آنها فکر کنند. این عوامل باعث می شود تا او سعی نماید سریع تر رشد کند رسانه ها ، ارزشهاو اعتقاداتی را به آنها می آموزد که چه بسا والدین با آنها مخالف باشند آنها باعث تشویق تمامی رفتارهای خطرناک می شوند. سر کشی  و طغیان ، روابط جنسی، مواد مخدر، قانون  شکنی  و حتی ارتکاب خشونت . این بسیار احمقانه  است که سر انجام مجبور میشوید با فرزندانتان برای مراقبت از او در برابر جامعه ای که در آن رشد می کند مبارزه کنید.

    به قول ژوزه  سارا ماگو نویسنده معروف پرتغالی  ( وضع کنونی جهان  حاکی  از فقدان عقاید جذاب برای به حرکت رد آوردن مردم است. )

    امروزه علی رغم کاربرد های علمی  روز افزون و غیر قابل بحث  ینترنت  تایپ  شده  است ،  سکس می باشد. بسیاری از رفتارهایی  که  تاکنون  در جهان از دید گاه های روانپزشکان علمی بیان شده انحراف جنسی محسوب می شود در اینترنت تشویق می شود و راههای آن وجود دارد پس اگر پدر و مادر اطلاعات مورد نیاز فرزندان  نوجوانان  خود را تامین نکنند در منابع دیگر که غیر قابل اعتمادند کمک می گیرند. تجربه نوجوانی بخش اعظمی  از مشکلات زیستن در این شرایط فرهنگی دوگانه را تشکیل می دهد .

    نوجوانان دیگر نمی خواهند با او مثل کودکان رفتار شود اما هنوز آمادگی رفتار بزرگسالانه را ندارند به همین دلیل در جستجوی تعریفی جدید است و وقت زیادی  را صرف می کند  تا  بداندکیست و چگونه با بسیاری  از ایدهها  ذهنی  تجربه ها  عقاید  و ارتباطات  متفاوت  کنار بیاید.

    نوجوانان به دلیل از دست دادن تدریجی هویت  در  دوره ای  خاص  بسیار تاثیر پذیر  در واقع آسیب پذیر هستند نوجوان در جستجوی تعریفی جایگزین و مستقل از خانواده و متمایز   دوران کودکی برای یافتن الگوهای مورد نیاز به سوی فرهنگ مد  روز گرایش می یابد تاثیر این  نوع فرهنگ می تواند بسیار عمیق باشد. حملات مداوم و بی دوام رسانه های گروهی اساسا از طریق سرگرمی و تبلیغ صورت گرفته ومی تواند تاثیر بسیار عمیقی بگذارد. نوجوان در دنیایی رشد می کند که سرگرمی های خیالی و تفریحات الکترونیکی بخش اعظمی از وقت آنها را پر کرده و آنها را تشویق می کند تا هر هفته ساعت های بی شماری را از مسئولیت های اصلی خود بکاهند  و از انجام کار های واگذار شده از سوی والدین یا مدرسه به آنها خود داری ورزند  تا این  تفریحات موجب گذراندن  وقت  آنها شود دنیای سر گرمی های رسانه ای محیطی است که اغلب قهرمانان مورد علاقه نوجوانان در آن زندگی می کنند . تماشاگر نوجوان با خود فکر میکند ( واسه اینکه مثل اون قهرمان بشم باید شبیه او رفتار کنم ) جوانان از طریق تقلید می کوشند تا شبیه شخصیت های آرمانی خود  شوند.

    تبلیغات تجاری در غرب  از میل  همانند سازی آنها  سو استفاده  کرده  و با استفاده از هنرپیشه های فوق ستاره و حمایت افراد مشهور تصمیمات نوجوان  را در  زمینه  مصرف  مواد  مخدر تحت تاثیر قرار میدهند آنها از مدل های گمانم نیز برای تاثیر گذاری های شدید استفاده می کنند .

    افراد زیبا جذاب دارای جاذبه های جنسی و قیافه های موفق که دارای اعتماد به نفس  خوشحال و سرزنده پر شور و نشاط و محبوب به نظر میرسند به نوجوانان تاثیر پذیر شیوه زندگی خوب  را می آموزند.)  اگر چه  قرار نیست  مخاطب  تبلیغات  مربوط  به سیگار و مشروبات  الکلی نوجوانان  باشند اما در واقع  چنین است . استفاده از جوانان به عنوان مدل وسوسه در مصرف مواد مخدر را افزایش می دهد زیرا نوجوانان به شدت تمایل به هم ذات پنداری با افراد بزرگتر از خود را دارند.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مصرف مواد مخدر

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

         ← داوری محمد، پیشگیری و کنترل اعتیاد.

        ← فرجاد محمد حسین، بررسی مسائل اجتماعی ایران .

        ← فرجاد محمد حسین ، روان شناسی و جامعه شناسی .

        ←  کریمی نیا محمد ، اعتیاد دختران و پسران .

       ← محمد نژاد پرویز ، علل گرایش به مصرف مواد مخدر.

        ← ممتازی سعید ، خانواده و اعتیاد .

       ← محبی اعظم ، پایان نامه . 

تحقیق در مورد تحقیق مقاله مصرف مواد مخدر , مقاله در مورد تحقیق مقاله مصرف مواد مخدر , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مصرف مواد مخدر , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مصرف مواد مخدر , تحقیق درباره تحقیق مقاله مصرف مواد مخدر , مقاله درباره تحقیق مقاله مصرف مواد مخدر , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مصرف مواد مخدر , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مصرف مواد مخدر ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله مصرف مواد مخدر
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت