تحقیق مقاله واقعیت اجتماعی تشیع از صفویه تا قاجار

تعداد صفحات: 43 فرمت فایل: word کد فایل: 2576
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تاریخ
قیمت قدیم:۱۹,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: تشیع - تهاجم نظامی - صفویه - قاجار
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله واقعیت اجتماعی تشیع از صفویه تا قاجار

    اقتدار ایل  خانان و قدرت اجتماعی مذهب

    پس از آل بویه ، خلافت بغداد قدرت های سیاسی متعددی را که در نواحی مختلف جامعه ی اسلامی ظهور می کردند ، رسمیت بخشید . خلافت بغداد با داعیه ی جانشینی شرعی رسول خدا ، در واگذاری تاج و تخت به قدرت های عشیره ای وایلی مسلط ، در واقع نقش کلیسا در سده های میانه ( قرون وسطی ) را ایفا  می کرد و خلافت بدین سان تا سال 656 ه .ق که سال سقوط آن به دست هلاکو خان مغول است ، ادامه یافت .

    حمله ی مغول تهاجم نظامی گسترده ای بودکه با استفاده از درگیری های موجود در میان حاکمان جوامع اسلامی و ضعف آنها و بی آن که از توجیهی دینی برخوردار باشند تنها با استفاده از زور انجام شد ، مسلمانان اعم از شیعه و سنی همه به یک اندازه در معرض تیغ سپاهان مغول قرار گرفتند و مقاومت های مستقلی که در شهرها و روستاهای مختلف در برابر آنها انجام می شد ، با بی سابقه ترین کشتارها سرکوب می گشت .

    مذهب اولیه ی مغولها شمن بود ، ولی در هنگام تسلط برایران با همراهی جمعی از بوداییان و کشیشیان مسیحی ، سیاست تبلیغ این دو مذهب را نیز دنبال کردند و برخی از آنها به آیین مسیحیت گرویدند .

    جامعه ی اسلامی گرچه در برابر هجوم سیاسی مغول تاب نیاورد ، ولی فرهنگ و تمدن اسلامی حضور قوی و توانمند خود را بر آن تحمیل کرد ، به گونه ای که مغول نیز مانند استبداد بنی امیه و …. ناگزیر از توجیه دینی خود شدند .

    درسده ی هشتم پس از هجوم های سده ی هفتم  ، دیگر بار فرصت برای مقاومت های سیاسی و نظامی تشیع به وجود آمد . سربداران در خراسان ، مرعشیان درمازندران و نهضت پیش گامان مهدی در خوزستان ، از جمله قیام های سیاسی شیعه هستند که تا دوران هجوم تیمور و حتی پس از آن در بخش های مختلف ایران به حیات خود ادامه دادند .

    علی رغم حضور فکری و سیاسی فزاینده و فعالی که تشیع در تمام مدت داشت ، ساخت سیاسی قدرت قبل و بعد از حاکمیت ایل خانان مغول ، یعنی در دوران سلجوقیان ، خوارزمشاهیان و تیموریان تا زمان حاکمیت قاجار ، ایلاتی و عشایری است . مناسبات و روابط ایلاتی ، خوانین را از توان نظامی ای بهره مند ساخته بود که با تکیه به آن از نفوذ اجتماعی و حتی حاکمیت سیاسی برخوردار می شدند ، در این میان حضور باور و معرفت دینی در کنار عصبیتی که به انسجام ایلی منجر
    می شد ، موجب گشت تا این عصبیت نیز از پوشش دینی استفاده کند و در مواردی در قلمرو توقعات دینی جامعه گام بردارد .

    بسط وتوسعه ی اندیشه های شیعی – که پیش از این در اصول و فروع اعتقادی شیعه شرح آن گذشت – مانع از این می شد که حاکمیت های موجود با
    همه ی تلاش هایی که برای توجیه دینی خود می کردند ، از مشروعیت دینی برخوردار شوند، به همین دلیل تشیع در طول تاریخ هر گاه فرصت می یافت ، اعتراض خود را به حاکمیت های موجود در قالب رفتار سیاسی خود سازمان می داد و تشیع با همه ی تلاش های سیاسی پراکنده ای که انجام داد ، هرگز نتوانست نظام مطلوب خود را استقرار بخشد ، زیرا قدرت رقیب او ، یعنی  ، استبداد متکی بر مناسبات ایلی بود و قدرت تشیع مانند هر نیروی مذهبی دیگر مبتنی بر آموزش های دینی و تعلیم و تعلم های مستمری بود که در نظام شهری بیش تر امکان وجود پیدا می کند ، بنابراین قدرت مذهبی بیشتر قدرت شهری است و شهر با سکون و ثباتی که دارد ، در برابر ایل که از تحرک و توان نظامی بهره مند است ، همواره آسیب پذیر بوده است و حاکمیت سیاسی شهر در طول این مدت به دست کسانی بوده است که از قدرت نظامی ایلی بهره مند هستند .

    خصلت شهرس آموزش های دینی ، مستلزم نفی باور دینی از حوزه ی زندگی ایلی و عشیره ای نیست ، بلکه ایلات و عشایر نیز از باور دینی بهره مند
    می باشند ، این باور ، در نزد آنها کمتر با تفکر و تامل همراه است و در مناسبات اجتماعی نیز کمتر ظاهر می شود ، از این رو مناسبات اجتماعی ایلاتی بیش تر در چهره ی عادات قومی و بر محور عصبیت و در قالب اقتدار سیاسی خان شکل
    می گیرد . البته در صورتی که آموزش های دینی در درون عشیره گسترش پیدا کند و با حفظ چهره ی الهی ، مقتضی نیروی اجتماعی مستقلی باشد ، به تناسب
    توسعه ای که آموزش های یاد شده پیدا می کنند ، نیروی دیگری نیز در درون عشیره درکنار خان ، ظاهر می شو و آن ، نیروی مذهبی است که در پیرامون رهبران دینی تمرکز می یابد . حتی در برخی موارد ، رهبری دینی ایل می تواند با قرار گرفتن در مرکز روابط عشیره ای از موقعیت اجتماعی خان برخوردار شود و در این صورت ایل مانند وقتی که فاقد رهبری دینی است ، یک قطبی خواهد بود و رهبری دینی با استفاده از این موقعیت ، از امکانات سیاسی و نظامی بالفعلی که در مناسبات عشیره ای وجود دارد ، در جهت آرمان های دینی استفاده خواهد کرد ، این مسئله همانند بهره ای است که ابوطالب از موقعیت اجتماعی بنی هاشمی برای حمایت از پیامبر اسلام (ص) برد ، زیرا با حمایتی که به عنوان بزرگ بنی هاشم از پیامبر (ص ) کرد ، امکانات موجود دراین گروه را در آرمان های دینی پیامبر (ص) به کار گرفت، به همین جهت برخی از بنی هاشم ، صرف نظر از مسئله باور به اسلام یا کفر ، در شعب ابی طالب گرفتار محاصره ی اقتصادی شدند . با مرگ ابوطالب و جانشینی ابولهب ، پیامبر (ص ) از این حمایت اجتماعی محروم شد و بدین ترتیب سخت ترین روزهای زندگی پیامبر و مسلمانان که به مهاجرت آنها به مدینه انجامید ، آغاز گشت .

    ظرفیتی که مناسبات ایلی در تحمل رهبری مذهبی می تواند داشته باشد ، مسئله ای است که در تبیین قدرت سیاسی شیعه و خصوصاً چگونگی پیدایش حاکمیت صفویه در سده های دهم و یازدهم موثر است .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله واقعیت اجتماعی تشیع از صفویه تا قاجار

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    1-همان ، ص 153.

    2-خوانساری ، محمد باقر ، روضات الجنات ، مکتبه اسماعیلیان ، چاپ اول ، تهران ، 1390 ه .ق ، ج 4 ، ص 363-362 .

    3-مطهری ، مرتضی ، خدمات متقابل اسلام و ایران ، انتشارات صدرا ، قم ، 1357 ه.ش ، ص 664 .

    4-همان ، ص 664 .

    5- ملا عبدالله زنوزی ، در زمان فتحعلی شاه از اصفهان به تهران آمد و در مدرسه ی مروی به تدریس کتب فلسفی همت گمارد ، آقا محمد رضا قمشه ای نیز بعد از آمدن به تهران حوزه ی فلسفی و عرفانی آنجا را از رونقی کم سابقه برخوردار ساخت .

    6- میرزای قمی ، نامه به فتحعلیشاه ، کیهان فرهنگی ، تحقیق ، رضا استادی ، سال یازدهم ، شماره یکم ، 1373 ه .ش ، ص 4 .

    7- میرزای قمی ، جامع الشتات ، منشورات رضوان ، تهران ، ج 1 ، « کتاب الجهاد » ، ص 92.

    8- کاشف الغطاء ، شیخ جعفر ، کشف الغطاء ، منشورات رضوان ، تهران ، « کتاب الجهاد »، ص 394 .

    9-همان .

    عبدالهادی ،حائری ، نخستین رویارویی های اندیشه گران ایران ، موسسه ی انتشارات امیر کبیر تهران ، 1367 ه .ش ، ص 331 .

    افئدی اصفهانی ، میرزا عبدالله ، ریاض العماء ، تحقیق السید احمد حسینی ، مکتبه آیه الله المرعشی ، قم ، 1401 ه .ق ، ص 17-15 .

    کشف الغطاء ، ص 394 .

    حر عاملی ، محمد بن الحسن ، وسائل الشیعه ، دار التراث العربی ، بیروت ، ج 18 ، ص 41 .

    .

تحقیق در مورد تحقیق مقاله واقعیت اجتماعی تشیع از صفویه تا قاجار, مقاله در مورد تحقیق مقاله واقعیت اجتماعی تشیع از صفویه تا قاجار, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله واقعیت اجتماعی تشیع از صفویه تا قاجار, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله واقعیت اجتماعی تشیع از صفویه تا قاجار, تحقیق درباره تحقیق مقاله واقعیت اجتماعی تشیع از صفویه تا قاجار, مقاله درباره تحقیق مقاله واقعیت اجتماعی تشیع از صفویه تا قاجار, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله واقعیت اجتماعی تشیع از صفویه تا قاجار, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله واقعیت اجتماعی تشیع از صفویه تا قاجار ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله واقعیت اجتماعی تشیع از صفویه تا قاجار
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت