تحقیق مقاله امنیت شبکه

تعداد صفحات: 13 فرمت فایل: word کد فایل: 2877
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی کامپیوتر
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله امنیت شبکه

    در شبکه ای که از ارتباط رایانه ها به هم شکل می گیرد ، تمامی افراد می توانند به اطلاعات مشترک دسترسی داشته باشند ، بنابراین ، کنترل بر صلاحیت و چگونگی کار کاربران در چنین محیطی ، امری حیاتی است . در این فصل ، به مسائل امنیتی ای که معمولاً در شبکه های سرویس دهنده در نظر می گیرند ، می پردازیم .

    نظارت بر امکانات و عملکرد کاربران (users) در شبکه ، به دو شاخه اساسی تقسیم می گردد :

    چه کسی در شبکه کار می کند ؟

     اجازه چه کارهایی به او داده شده است ؟

    در ادامه ، به جزئیات این دوشاخه خواهیم پرداخت

    کاربران شبکه

    هنگام ورود هر کاربر به هر سرویس دهنده شبکه ، باید یک نام کاربر داشت . اگر نام کاربر ، یکی از نامهای تعریف شده از سوی مدیر شبکه (Supervisor یا Administrator) باشد ، به وی اجازه کار داده خواهد شد . امکانات و اختیاراتی که یک کاربر در شبکه دارد ، مستقیماً به نامی که هنگام وورد ، تایپ کرده است ، بستگی دارد .

    از این پس هر جا که به «نام کاربر» اشاره می شود ، منظور نامی است که از سوی مدیر شبکه برای وی در نظر گرفته شده است .

    یک کاربر خاص ، مدیر شبکه (سوپروایزر) یا راهبر شبکه (Administrator) است. مدیر شبکه کسی است که در مورد امنیت شبکه اختیارات نامحدودی دارد . کنترل کلیه ویژگیهای امنیتی در اختیار این کاربر است و این کاربر در عمل مهمترین کاربر شبکه به شمار می رود .

    گروهها در شبکه

    در بسیاری از موارد در یک شبکه لازم است عملیات و یا مجوّزهای خاصی در  مورد تعدادی از کاربران اعمال شود . در این موارد ، دسته بندی کاربران مفید خواهد بود . در سیستمهای عامل شبکه ، امکان دسته بندی سیستم ها به صورت «گروه» ها وجود دارد . این دسته بندی باید به دقت صورت گیرد و کاربرانی که در یگ گروه قرار می گیرند باید در اطلاعات مورد نیاز و یا عملیاتی که انجام می دهند ، با یکدیگر وجه اشتراک داشته باشد .

    یک گروه عمومی، گروه Everyone است . این گروه ، که شامل همه کاربران شبکه می شود ، در ابتدای ایجاد شبکه (نصب سیستم عامل شبکه بر روی سرویس دهنده) به صورت خودکار ایجاد می گردد . یک خاصیت این گروه آن است که، هر کاربری که برای سیستم تعریف می شود به صورت خودکار عضوی از این گروه خواهد شد. گروه بندی کاربران ، از سوی مدیر شبکه صورت می گیرد و هر کاربر به طور عادی تنها می تواند از گروهها و نام اعضای آنها اطلاع حاصل نماید .

    امنیت در ورود به شبکه

    هر کاربر، به هنگام ورود به شبکه باید یک نام «کاربر» و کلمه عبور (Password) مربوط به این نام را بداند . ورود به شبکه را عمل LOGIN می نامند .

    هرگاه کاربر ، نام و یا کلمه عبور را غلط تایپ نماید ، از ورود وی به شبکه جلوگیری خواهد شد . کسانی که در کنار کاربر هستند ممکن است هنگام ورود ، از کلمه عبور کاربر مطلع شوند ، از این رو ، کلمه عبور به هنگام ورود ، بر روی صفحه مانیتور ظاهر نمی شود .

    امنیت کلمه عبور

    کلمه عبور یک کاربر ، در واقع نشان دهنده شخصیت وی در شبکه است و بدین وسیله سیستم عامل از صحّت و هویّت کاربر مطلع می شود . در  اکثر سیستمهای عامل شبکه ، تدابیری برای حفاظ امنیت کلمه عبور در اختیار مدیر شبکه قرار دارد . برخی از این تدابیر شامل موارد زیراند :

    مدیر شبکه می تواند به کاربران اجازه تعویض کلمه عبور را بدهد ویا ، این حق را از آنها بگیرد .

    در صورت لزوم ، مدیر شبکه می تواند کاربران را به تعویض متوالی کلمه عبور ملزم کند .

    مدیر شبکه می تواند حداقل طول مجاز برای کلمه عبور را مشخص نماید . به این ترتیب ، کاربران ملزم به داشتن کلمه عبوری با طول مساوی (تعداد کاراکتر) و یا بیشتر از این طول ، خواهند بود .

    محدودیت زمانی

    در حالت عادی ، یک کاربر می تواند در هر ساعتی از شبانه روز و در هر روز از هفته وارد شبکه شود . اما مدیر شبکه می تواند هر کاربر رابه استفاده از شبکه در ساعات خاصی در شبانه روزمحدود نمایدبه عنوان مثال می توان ساعات مجاز را به صورت زیر تعریف کرد :

    روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 30/16

     روزهای پنج شنبه از ساعت 8 تا 13

    محدودیت ایستگاه

    در حالت عادی ، یک کاربر می تواند از هر یک از ایستگاههای شبکه وارد شود . امکانات و اجازه کاربر برای انجام عملیات در شبکه ، بستگی به نام کاربر و کلمه عبور او دارد و به ایستگاهی که از آن وارد شبکه شده است مربوط نیست .

     اما عبور شبکه می تواند کاربران را به استفاده از یگ یا چند رایانه ، به خصوص برای ورود به شبکه ، محدود کند .

     

    محدودیت اتصال همزمان

    در حالت عادی ، یک کاربر می تواند با یک نام کاربر ، از چندین ایستگاه وارد شبکه شود و از طریق همه ایستگاهها به صورت همزمان به شبکه شود و از طریق همه ایستگاهها به صورت همزمان به شبکه متصل باشد . مدیر شبکه می تواند کاربران را از نظر اتصال به شبکه ، به صورت همزمان از ایستگاههای مختلف محدود کند .

    تاریخ انقضا

    برای محدود کردن دوران کار استفاده از شبکه ، مدیر شبکه می تواند تاریخ خاصی را مشخص نماید که کاربر ، پس از آن تاریخ ، حق ورود به شبکه را نداشته باشد .

    مجوّزهای دسترسی

    پس از آن که کاربر معتبر شناخته شد و مجاز به کار در شبکه گردید ، سیستم ایمنی ، دسترسی کاربر به «منابع» را فراهم می آورد . کاربران دارای کلمات عبور هستند ، ولی منابع مجوزهایی دارند . در نتیجه ، هر منبع به وسیله دیوار ایمنی محافظت شده است .

    این دیوار چندین دروازه دارد که از طریق آنها کاربران می توانند به منبع ، دسترسی پیدا کنند . مدیر شبکه تعیین می کند که هر کاربر ، به چه شکلی به این منابع دسترسی دارد .

    در حالت پیش فرض یک کاربر به هیچ منبعی دسترسی ندارد و برای استفاده از منابع باید مجوز دسترسی را به آنها اعطا کرد . به عنوان مثال ، هر کاربر ممکن است در یک یا چند کشو (directory) دارای مجوز انجام بعضی عملیات باشد . مجوزهای دسترسی یک کاربر در هر کشو ، می تواند با مجوزهای دسترسی کاربر دیگر متفاوت باشد . امکان دارد یک کاربر در یک کشو اختیارات کامل داشته باشد و کاربر دیگری در همان کشو ، دسترسی به او می توان به سرویس دهنده فایل وارد شد . کاربر پس از ورود به شبکه به منابع و کشو هایی دسترسی خواهد داشت که مدیر شبکه قبلاً تعریف نموده است .

    لینوکس

    از نظر فنی لینوکس را می توان نمونه باز متن سیستم عامل یونیکس نامید زیرا براساس استاندارد posixپیاده سازی شده و کاملاً با آن سازگار است .

    به همین دلیل لینوکس را نواده یونیکس می نامند .

    لینوکس یک سیستم عامل آزاد و باز متن است . کد منبع آن در اختیار همگان قرار دارد و همه می توانند در کدهای آن تغییر ایجاد کرده و بنا به نیازشان استفاده کنند. آزاد و در دسترس بودن کدهای منبع سبب می شود تا بتوانید از کار کرد دقیق سیستم عامل مطلع شوید و لینوکس را مانند هواپیمایی تشبیه کرده اند که هر قسمت از آنرا در جایی ساخته اند  لینوکس واقعاً محصول کشور خاصی نیست . تعداد زیادی از برنامه نویسان در سرتاسر جهان در حال کاربردی  آن و توسعه آن هستند (حدوداً 400 هزار برنامه نویس) و این در حالی است که در ماکروسافت کمتر از 10000 برنامه نویس هستند .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله امنیت شبکه

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله امنیت شبکه, مقاله در مورد تحقیق مقاله امنیت شبکه, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله امنیت شبکه, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله امنیت شبکه, تحقیق درباره تحقیق مقاله امنیت شبکه, مقاله درباره تحقیق مقاله امنیت شبکه, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله امنیت شبکه, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله امنیت شبکه ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله امنیت شبکه
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت