تحقیق مقاله غدیر خم

تعداد صفحات: 22 فرمت فایل: word کد فایل: 2923
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله غدیر خم

    خطابه غدیربعنوان آئینه تمام نمای ولایت امیرالمومنین(ع ) بین تمام خطابه ها اسلام ویژگی هائی دارد که آن را به صورت منحصربه فرد در آورده است .این اهمیت بازمیگردد به متن خطبه و فضای خاصی که این سخنرانی در آن انجام شده است .

    مهمترین مقاصد پیامبر در خطبه غدیر را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد :

    نتیجه گیری از زحمات 23 ساله رسالت با تعیین ادامه دهندگان این راه

    حفظ دائمی اسلام با جانشینانی که از عهده این امر مهم برآیند .

    اقدام رسمی برای تعیین خلیفه که از نظر قوانین ملل سندیت دارد.

    ترسیم خط مشی آینده مسلمین تا آخر دنیا .

    اتمام حجت بر تمام مخالفان اسلام اعم از مقصرین ومعاندین .

           هیچ حکمی مثل ولایت در غدیر اعلام نشده است .

    عظمت خاص غدیر را در جهات زیر می توان ترسیم کرد :

    شرایطی که برای ابلاغ این اصل اعتقادی اسلام بر پا شد که آن اجتماع بزرگ فقط در این ماجرا بوده است .

    مسئله امامت فقط بصورت یک خبر و پیام و خطابه اجرا نشد بلکه بعنوان حکم وفرمان اجرا گردید .

    شرایط جغرافیایی غدیر که قبل از تقاطع جاده ها در جحفه و پیش از تفرق قبایل بوده است .

    مقام مخاطب خطبه ، و نیزحالت خاص مخاطبین یعنی حاجیان آن هم پس از اتمام حج و هنگام بازگشت ، و نیز اعلام نزدیکی رحلت پیامبر(ص ) .

    خطاب خداوند که : ‍" ای ، پیامبر ابلاغ کن آنچه از طرف خداوند برتو نازل شده که اگر ابلاغ نکنی رسالت خود را نرسانده ای " که در هیچ یک از فرامین الهی چنین مطلبی گفته نشده .

    بیم پیامبرازکارشکنی های منافقین و دستورقاطع الهی برلزوم ابلاغ این حکم .

    ضمانت الهی بر حفظ پیامبر از شر دشمنان در خصوص ابلاغ  این وحی الهی .

    مفاهیم بلند و حساسی که در تبیین مقام ولایت در متن خطبه فرمودند .

    مراسم خاصی که قبل و بعد از خطبه واقع شد که بیعت و عمامه "سحاب " و. تهنیت از نمونه های آن است .

    خطاب خداوند که : " امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خود را برشما تمام نمودم " که تا آن روز مشابه آن را هم نفرموده بود .

    توجه خاص ائمه به سخنان پیامبر در غدیر، وبخصوص کلام امیرالمومنین وحضرت زهرا که فرمودند : " روزغدیرخم برای کسی عذری باقی نگذاشت " .

    سند و شیوه نقل این حدیث از نظر حدیثی ، تاریخی ، کلامی و ادبی و همچنین فراگیری وراهیابی آن به قاوب مردم ، در میان روایات بی مانند است .

    از مدینه تا غدیر :

    آغاز سفر :

    درسال دهم هجری پیامبر( ص ) برای اولین بار بطور رسمی اعلان عمومی حج دادند تا همه مردم در حد امکان حاضرشوند . آن حضرت این سفر را بعنوان " حجه الوداع " مطرح کردند .

    هدف از این سفر دو حکم مهم از قوانین اسلام بود که هنوز برای مردم بطور رسمی تبیین نشده بود : یکی حج ، و دیگری مسئله خلافت و جانشینی بعد ازپیامبر( ص ) .

    پس از دستور الهی منادیانی را به مدینه و اطراف آن فرستادند وتصمیم این سفر را به اطلاع همه رساندند تا هرکس که بخواهد خود را آماده این سفر کند .

    باحرکت کاروان پیامبر در بین راه مدینه تا مکه افراد قبایل به جمعیت اضافه می شد . با رسیدن این خبر مهم به مناطق دورتر مردم اطراف مکه نیز بسوی مکه سرازیر شدند و در این اولین سفررسمی حضرت بعنوان حج شرگت داشته باشند .

    اضافه بر آنکه حضرت اشاراتی فرموده بودند که امسال سال آخر عمر من است و این می توانست باعث شرکت همگانی مردم باشد .

    از مدینه تا مکه :

    کاروان بزرگ پیامبر روز شنبه بیست وپنجم ماه ذی قعده از مدینه حرکت کردند . اهل بیت معظم پیامبر که فاطمه زهرا وامام حسن وامام حسین نیزهمراه حضرت بودند .

    با رسیدن به مسجد " شجره " احرام بستند و مسیر ده روزه تا مکه را آغاز کردند .

    صبح روز یکشنبه را در منطقه ای توقف کردند و تا شب همانجا ماندند و پس ازنمازمغرب وعشاء حرکت کردند . صبح روزبعد به " عرق الظیبه " رسیدند و سپس در " روحاء " توقف مختصری کردند . از آنجا برای نمازعصربه " منصرف " رسیدند . هنگام نماز مغرب و عشاء پیاده شدند و روز چهار شنبه به " سقیاء " رسیدند . و روز پنجشنبه به " ابواء " رسیدند که قبر مادر حضرت آنجاست .

    بعد از ده روز طی مسافت ، در روز سه شنبه پنجم ذی حجه اولین کاروان حج اسلام با جلال وعظمتی بی نظیروارد شهر مکه شدند . 

    درایامی که سفر حج اعلام شد ، امیرالمومنین با لشکری از طرف پیامبر به " نجران " و سپس به " یمن " رفته بودند . هدف از این سفر دعوت به اسلام و جمع آوری خمس و زکات و جزیه بود .

    بانزدیک شدن کاروان پیامبر از مدینه به مکه ، امیرالمومنین هم از طرف یمن به مکه رسید .

    بارسیدن روز نهم ذی حجه مراسم حج آغاز شد . حضرت به موقف به عرفات و سپس به مشعر رفتند و روز دهم درمنی قربانی و رمی وجمرات و سایر اعمال را انجام دادند .

    پس از پایان مراسم حج دستورالهی بر پیامبر چنین نازل شد :

    نبوت تو به پایان رسیده و روزگارت کامل شده است . اسم اعظم و آثار علم و میراث انبیاء را به علی بن ابی طالب بسپار که اولین مومن است.

    من زمین را بدون عالمی که اطاعت من وولایتم با او شناخته شود و حجت بعد از پیامبرم باشد رها نخواهم کرد . "

    پیش از حرکت به سوی غدیر در مکه جبرئیل لقب " امیرالمومنین " را بعنئان اختصاص آن به علی بن ابی طالب از جانب الهی آورد ، اگرچه این لقب قبلا نیز برای آن حضرت تعیین شده بود .

    با اینکه انتظار می رفت پیامبر در این اولین وآخرین سفر حج خود مدتی را در مکه بمانند ولی بلافاصله به بلال دستور دادند که به مردم اعلام کند :

    فردا روز چهاردهم ذی حجه همه باید حرکت کنند تا در وقت مقرر در " غدیر خم " حاضر باشند و کسی جز معلولان نباید باقی بماند .

    انتخاب منطقه " غدیر " به امر الهی به چند جهت بود :

    یکی اینکه در راه بازگشت از مکه ، کمی قبل محل افتراق کاروانها وتقاطع مسیرها در حجفه است .

    دوم اینکه در آینده های اسلام که کاروانهای حج در راه رفت و برگشتاز این مسیرعبورمی کنند با رسیدن به وادی غدیرونماز در مسجد پیامبرتجدید خاطره و بیعتی با این زیر بنای اعتقادی خود می نمایند ویاد آن دردلها اخیا می گردد .

    سوم اینکه " غدیر " محلی بسیار مناسب برای برنامه سه روزه پیامبر وایراد خطبه برای آن جمعیت انبوه بود .

    موقعیت جغرافیایی غدیر خم :

    منطقه غدیرخم بیابانی باز و وسیع درمسیرسیلاب وادی جحفه بود . این سیلاب از مشرق به مغرب می ریخت و پس از عبور از غدیر به جحفه می رسید و سپس تا دریای سرخ ادامه پیدا می کرد و سیلهای سالیانه را به پا می کرد .

    در مناطق مختلف غدیر های زیادی در مسیرسیلها وجود داشت که با نامگذاری از یکدیگر شناخته می شدند . این غدیر هم برای شناخته شدن از غدیرهای دیگر بنام " غدیر خم " نامگذاری شده بود .

    لذا در آن شرایط این بیابان وسیع بهترین مکان برای مراسم سه روزه غدیر انتخاب شد ، و جایگاه سخنرانی زیر همان درختان در مظر گرفته شدکه هم مشرف به بیابان و محل تجمع مخاطبین بود وهم سایبان مناسبی برای ایراد خطابه به نظر می رسید .

    سخنرانی غدیر : 

    ورود به منطقه غدیر :

    روز پنجشنبه قافله عظیم غدیر به حرکت در آمد و سیل جمعیت که بیش از صدو بیست هزار نفر بودند به همراه حضرت سفر پنج روزه تا غدیر را آغاز کردند . حتی پنج هزار نفر از اهل مکه و دوازده هزار نفراز اهل یمن برای مراسم غدیر آمدند .

    پس از خروج از مکه ابتدا به " سیرف " رسیدند و از آنجا تا "مرالظهران " آمدند . کم کم به غدیر نزدیک می شدند .

    نزدیک ظهر روز دوشنبه هجدهم ذی حجه همین که به منطقه غدیر خم رسیدند حضرت مسیر حرکت خود را به طرف راست جاده و به سمت غدیر تغییر دادند و فرمودند :

    ایها الناس ، اجیبوا داعی الله ، انا رسول الله .

    ای مردم ، دعوت کننده خدا را اجابت کنید که من پیام آور خدایم .

    این کنایه ازآن بود که هنگام ابلاغ پیام مهمی فرا رسیده است . لذا فرمان دادند که منادی ندا کند : " همه مردم توقف کنید ، و آنانکه پیش رفته اند بازگردند وآنانکه پشت سر هستند توقف کنند . " همچنین دستور دادند که کسی زیر درختان کهنسالی که درآنجا بود نرود و آن مکان را برای برپایی جایگاه سخنرانی خالی بگذارند .

    اینک صحرا برای اولین بار شاهد تجمع عظیم بشری بود . وجود مقدس پنج نور پاک ، پیامبر، امیرالمومنین ، حضرت زهرا ، امام حسن و امام حسین عظمت این اجتماع را بیشتر می کردند .

    پیامبر چهار نفر از اصحاب خاص خود را یعنی مقداد ، سلمان ، ابوذر و عماررا فرا خواند وبه آنان دستور دادند تا به محل درختان کهنسال بروند و آنجا را آماده کنند . 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله غدیر خم

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله غدیر خم , مقاله در مورد تحقیق مقاله غدیر خم , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله غدیر خم , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله غدیر خم , تحقیق درباره تحقیق مقاله غدیر خم , مقاله درباره تحقیق مقاله غدیر خم , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله غدیر خم , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله غدیر خم ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله غدیر خم
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت