تحقیق مقاله اهمیت نظام آموزش و پرورش

تعداد صفحات: 45 فرمت فایل: word کد فایل: 3361
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۱۹,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله اهمیت نظام آموزش و پرورش

    نظام آموزش و پرورش بنا به ضرورت تغییرات اجتماعی یکی از سازمانهای پیچیده و بزرگ اجتماعی در هر کشوری محسوب می شود و با رشد و توسعه اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی پیوندی ناگسستنی دارد و به تدریج از یک حالت ساده ابتدایی به یک حالت پیچیده در آمده است . ثمر بخشی این نظام از یک سو ، تبدیل انسانهای مستعد سالم ، بالنده ، متعادل و رشد یافته است و از سوی دیگر تامین کننده نیازهای نیروی انسانی جامعه در بخشهای متفاوت فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی است . به دلیل چنین اهمیتی است که در عصر حاضر همه دولتهای جهانی از کوچک و بزرگ ، قدرتمند و ناتوان و صنعتی تا در حال توسعه ، پرداختن به آموزش و پرورش مردم خود را در شمار وظایف اساسی می دانند و برای همگان ، سراسری و حتی اجباری کردن آن ، تعهدات سنگینی در قانونهای اساسی و بنیاد خود می گنجانند و درصد زیادی از تولید ناخالص ملی و بودجه جاری کشور را به این امر اختصاص می دهند . امروز به دلیل گسترش علوم و تجارب بشری و توسعه فن آوری و پیشرفتهای صنعتی ، گرایش به سازمانهای آموزش و پرورش امری فراگیر و جهانی شده است . به حدی که یکی از شاخصهای مهم رشد هر جامعه را وسعت دامنه وظایفی می دانند که نظام آموزش و پرورش آن به عهده گرفته است . استقبال روز افزون جوامع گوناگون از آموزش و پرورش سبب شده است که دولتهای مرکزی یا ایالتی یا محلی ، سعی کنند با اتخاذ سیاستهای بخردانه ، به آرمان مردم جامعه گوناگون از آموزش و پرورش عمومی و تخصصی میزان برخورداری از آموزش و پرورش عمومی و تخصصی متفاوتند . مثلاً در برخی از کشورها آموزش و پرورش عمومی و اجباری تا پایان دوره متوسطه ، در بعضی تا پایان دوره راهنمائی و در برخی تا پایان دوره ابتدایی انجام می گیرد .

    اهداف کلی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران :

    یکی از مسائل مهم تربیتی ، مشخص کردن هدف های تربیتی است . فواید و نقش هدفهای رفتاری متعدند از جمله :

    1- جهت تجربیات ، فعالیتها ، مطالعات و بحثهای معلم و شاگرد را تعیین    می کنند .

    2- نقطه ای را که کلیه فعالیتهای آموزش و پرورش به آن توجه دارند مشخص می سازند .

    3- موجب پیشرفت دائمی هستند و در جنبه های مختلف رشد توافق و سازگاری ایجاد می کنند .

    4- کوششهای افراد و گروههای مختلف شاگردان و معلمان ارزیابی پیشرفت شاگردان هستند .

    5- راهنمای خوبی برای انتخاب وسازماندهی تجربیات مرکزآموزشی هستند . 6- پایه و اساس ارزیابی پیشرفت شاگردان هستند .

    6-معلمان و شاگردان رابه شرکت در فعالیتهای متنوع تربیتی ترغیب می کند .

     

    تعریف آموزش و پرورش دوره ابتدایی :

    درساختار آموزش و پرورش ایران در سال 1344 ، دوره ابتدایی به عنوان اولین مرحله آموزش و پرورش عمومی اعلام شده است . در تعلیمات اجباری مصوب 1322 و مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش مرتبط با دوره ابتدایی ، این دوره با اسامی گوناگون "تعلیمات ابتدایی "  "تعلیمات اجباری " " آموزش همگانی " و "آموزش عمومی " مطرح شده است . از این مفاهیم استنباط می شود که هر آنچه در این دوره آموخته می شود جنبه عام دارد و همه دانش آموزان به  این سطح از آموزش و پرورش نیاز دارند .

    آموزش و پرورش ابتدایی در ایران و مراکزی به نام دبستان انجام می گیرد و دبستان عبارت از یک واحد تربیتی که به وسیله یا با اجازه وزارت آموزش و پرورش برای تربیت کودکانی که در سنین شش تاده سال هستند تاسیس می شود .

     

    اهمیت آموزش و پرورش دوره ابتدایی :

    مهم ترین دوره تحصیل در تمام نظامهای آموزش و پرورش جهان دوره ابتدایی است ، زیرا شکل گیری شخصیت و رشد همه جانبه فرد دراین دوره بیشتر انجام می گیرد . دوره ابتدایی ، در رشد مفاهیم و معانی اموری که کودک در زندگی روزمره با آنها مواجه است به نقش مهمی برعهده دارد . این دوره تداوم بخش تکوینی شناختی ، تربیتی و اجتماعی کودک که در خانواده پی ریزی شده است . همچنین دوره ای است که در آن فرصت و موقعیت مناسبی برای تحصیل ، تربیت و یادگیری شیوه ارتباط صحیح با دیگران برای کودک فراهم می گدد و استعدادهای هر کودک به تدریج شکوفا می شود با توسعه فرهنگ و تمدن بشر ونیاز انسان به خواندن ، نوشتن و حساب کردن و غیره بتدریج برتعیم آموزش همگانی و بهره گیری از تعلیمات اجباری تاکید شده است در ایران تصمیم ایجاد آموزش همگانی و توجه به آموزش ابتدائی ضرورت دارد .

    زیرا در قانون اساسی معارف ، فانون تعلیمات اجباری و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر عمومی بودن ، اجباری بودن و رایگان شدن این دوره تاکید شده است وفراهم کردن شرایط تحصیل در این دوره از وظایف دولت برشمرده شده است .

    از آنجا که گسترش دروه پیش دبستانی به دلایلی هم اکنون مقدور نیست و اکثر کودکان قبل از دبستان تحت تعلیم و تربیت والدین قرار دارند باید کودکان سنین شش تا ده سال نه تنها از آموزش و پرورش ابتدایی برخوردار شوند بلکه ضعفها و نارساییهای تربیتی ناشی از شرایط  نامساعد خانواده نیز باید در این دوره جبران شود .

    از آنجا که شرط ورود به دوره های تحصیلی بعدی گذراندن دوره ابتدایی است سرمایه گذاری برای این دوره و توجه به بهبود کمی و کیفی آن زمینه رابرای توفیق دانش آموزان در دوره های تحصیلی بعد فراهم کرده و افت تحصیلی و تربینی آنان را در این دوره ها کاهش می دهد .

    گسترش دوره ابتدایی در شهر و روستا موجب می شودکه همه کودکان واجب التعلیمی بتوانند دراین دوره تحصیل کنند تابدین وسیله بتدریج بیسوادی در ایران ریشه کن شود .

    دوره ابتدایی امکان می دهد تا اغلب ناتوانایی های یادگیری به شکل مشکلاتی درخواندن ، نوشتن و حساب کردن ظاهر شود . این نوع مشکلات معمولاً قبل از ورود به مدرسه شناخته نمی شود .

     

     

    ویژگیهای دانش آموزان دوره ابتدایی :

    دوره سوم کودکی تا حدود شش سالگی تا یازده سالگی است .در این دوره شخصیت کودک سازمان یافته تر و پیچیده تر می شود و از نظر جسمی و تواناییهای ذهنی و اجتماعی تغییرات مهمی دراو به وجود می آید .

    ازاین رو شناخت کودکان دبستانی برای برنامه ریزان و مدیران و معلمان دوره ابتدایی ضرورت دارد . درزیر به ذکر ویژگیهای بدنی و ذهنی کودک هفت تا ده ساله به منظور مشخص کردن اهداف دوره ابتدایی می پردازیم .

    الف  – ویژگیهای بدنی : هماهنیگ چشم دست کامل می شود .ماهیچه های کوچک کاملاً رشد می کنند ، سرع رشد دختران در این دوره از پسران بیشتر می شود ، رشد جسمی کودک به خصوص از نظر تکامل مراکز عصبی به جایی رسیده که می تواند به تحریکات رسیه از خارج پاسخهای کاملاً اختصاصی بدهد و غیره .

    ب ) ویژگیهای ذهنی و تحول روانی : تقلید دراین دوره آگاهانه انجام می گیرد ، خودمیان بینی یا خود مداری کودک تعدیل می شود . احساس مالکیت در او قوی می شود ، از تخیل به واقعیت نزدیک می شود ، کم کم آرامش و ثبات عاطفی پیدا می کند ، به حرف زدن علاقه فراوان دارد به رفاقت با کودکان دیگر و همسالان علاقه مند است وغیره .

     

    اهداف دوره ابتدایی : آموزش و پرور ش دوره ابتدایی فعالیتی نظام دار و هدفمند است ، از این رو صاحبنظران اهداف متعددی برای این دوره ذکر کرده اند . در قانون اساسی معارف ایران مصوب 1290 به تعریف و هدف تاسیس مکتب و مدرسه اشاره شده و آمده است . مکتب و مدرسه عبارت است از تاسیساتی که برای تربیت اخلاقی و علمی و بدنی ابناء نوع بشر دایر می گردد … براساس طرح نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در سال 1367 و در جهت اهداف کلی نظام ، اهداف دوره ابتدایی در سه حیطه شناختی ، عاطفی و روان – حرکتی از طرف کمیسیون پیش دبستانی و دبستان اعلام شده که در زیرچمئ هدف در پایه اول دوره ابتدایی و چند هدف در پایه های دوم تا پنجم ابتدای رابیان می کنیم .

     

    اهداف پایه اول دوره ابتدایی :

    الف ) اهداف شناختی : آموزش اطلاعات مقدماتی ، بهداشتی و ایمنی ، آموزش خواندن ، نوشتن ، حساب کردن و استدلال کردن ، یاددادن بعضی آیات ساده و سوره های کوچک قرآن کریم .

    ب ) اهداف عاطفی : تقویت انگیزه آمدن به مدرسه ، علاقمند کردن کودک به درس خواندن و یادگیری ، یاد دادن کنترل و عواطف و ابراز آنهابهنحو مطلوب

    ج) اهداف روانی – حرکتی : پرورش دقت ، کنجکاوی و خلاقیت ، ایجاد عادات بهداشتی و ایمنی ، پرورش تن و روان و حفظ سلامت جسمی و روانی وشادابی کودک ، آشنایی بانماز .

     

    اهداف پایه های دوم تا پنجم دوره ابتدایی :

    اهداف شناختی : یاد دادن قرآن مجید در سطح درست خوانی ، دادن اطلاعات لازم در زمینه واجبات دینی ، آموزش اطلاعات بهداشتی و ایمنی ، آشنا کردن دانش آموزان با قوانین و هنجارهای اجتماعی .

    اهداف عاطفی : احترام گذاردن به بزرگسالان ، علاقمند کردن دانش آموزان به مطالعه ، علاقه مند کردن دانش آموز به فعالیتهای اجتماعی و تعاون

    اهداف روانی و حرکتی : ایجاد عادات بهداشتی و ایمنی ، آموزش عملی نماز ، ایجاد عادت به تعاون و رعایت حقوق دیگران .

    دقت نظر در اهداف یاد شده و مبین این واقعیت است که هدفهای دوره ابتدایی بسیار مهم و اساسی است و مدیران ، معلمان و مربیان مدارس ابتدایی باید برای تحقق این هدفها تلاش گسترده ای داشته باشند و دانش آموزان این دوره را برای ورود به دوره تحصیلی بعدی آماده کنند .

     

    کودکان دبستانی :

    از لحاظ وجودخارجی ، دروه دبستانی یکی از مراحلی است که رشد تدریجی داشته است . در این دوره اطفال به کنترل بیشتر عضلات ظریفتر شن نائل می آیند ، و مهارت دست وبدنشان ، مخصوصاً در نیمه اول زندگی دبستانی درتمام جهات بسرعت رو به گسترش است . بیماری بسیار کمتر از کودکستان آنها را به مدرسه دورنگه می دارد . و اگر استراحت غذا و گرمای کافی داشته و بتوانند از یک هوش معقولی در خانه و مدرسه برخوردار باشند ، زندگی بانشاطی خواهند داشت ، و قادر خواهند بود توانائی و نشاط خود را برای مدت طولانی و به نحو روز افزونی حفظ کرده و پیوسته راغب باشند به معلومات مورد نیاز قواو استعدادهای خود برسند . آرزوی یک طفل دبستانی این است که مانند بزرگتران خود رفتار کند و حتی اگر از روی تقلید هم باشد . از تکرارکارها و تجارب آنها لذت می برد . این امر به نوبه خود محرکی است که علاقه ها و فعالیتهای او را هدایت خواهد نمود . طفل مایل است که بزرگترها ، مخصوصاً آنهائی را که دوست دارد او را بپذیرد و قبول کنند . هر چند دختران و پسران می خواهند که مانند بزرگسالان باشند با این وجود توفیقشان دراین تقلید محدود است . زیرا هنوز قادر نیستند که مقتضیات دورا پیش بینی نمایند و آنچه برایشان اهمیت واقعی دارد همان حال یا آینده نزدیکی است که پیش بینی آن برایشان آسان باشد . کودکان برعکس بزرگسالان بندرت قادرندبرای مدتی به تفکر عمیق بپردازند بلکه صرفاً باتصور موفقیت مستقیماً و پی برند به جالب مقصود و هدف روی آورند اطفال علی رغم میل طبیعی وموافقت و علاقه خودبه حال و جهان معاصر دراین سنین شدیداًخیال پرداز هستند و می توانند با ابتکار و اصالت به ساختن بسیاری از چیزها مبادرت ورزند .

     

    کتابهای درسی دوره ابتدایی :

    کتاب درسی درایران همواره مهمترین نقش را در آموزش و پرورش داشته و دارد . همه ساله وزارت آموزش و پرورش برای دانش آموزان دوره های مختلف تحصیلی و دانشجویان مراکزتربیت معلم کتاب درسی تالیف و منتشر می کند . معمولاً برای هر یک از موارد درسی دوره های مختلف تحصیلی کتاب درسی نوشته می شود . تالیف چاپ و انتشار کتابهای درسی از وظایف وزارت آموزش و پرورش است و این امر در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش انجام می گیرد و برابر مقررات باید با تایید شوار یعالی آموزش و پرورش منتشر شود . برای معلمان مدارس بویژه در دوره ابتدایی کتاب راهنمای معلم نیز نوشته شده و انتشار می یابد .

     

    روشهای آموزش و پرورش دوره های ابتدایی :

    در فرایند آموزش و پرورش روشهاو فنون تدریس و تربیت جایگاه مهمی دارد روش عبارت است از (راه انجام دادن هر کاری ) و روش تدریس عبارت از (راه منظم و با قاعده و منطقی برای ارائه درس ) و روش آموزش (مجموعه تدابیرمنظمی است که معلم برای رسیدن به هدفهای تربیتی با توجه به شرایط و امکانات اتخاذ می کند ) بنابراین تدریس تعامل یا رفتار متقابل معلم و شاگرد است که براساس طراحی منظم و هدفمند معلم برای ایجاد تغییر در رفتار شاگرد انجام می گیرد معلم موفق کسی است که در استفاده از روشها و فنون تدریس به تناسب شرایط مهارت دارد ، زیرا شیوه تدریس محور تعلیم و تربیت است و معلم بدین وسیله می تواند هم سطح معلومات شاگردان رابالاببردو هم رسالت تربیتی خود را ایفا کند . برای این هدف صاحبنظران تعلیم و تربیت وروشهای مختلفی راطرح کرده اند مانند روشهای سخنرانی سقراطی توضیحی پرسش و پاسخ ،مباحثه ، حل مسئله ، نمایش ، حفظ و تکرار، ایفای نقش ، گردش علمی ، آزمایش ، واحد تجربی ، واحد پروژه و تمرین .

     

    شیوه های تربیت اسلامی :

    گر چه شیوه آموزش تاثیر تربیتی دارد و معلمان با استفاده از روشهای مختلف آموزش مانند شیوه حل مسئله می توانند علاوه برکمک به کسب معلومات فرد در ایجاد و رشد شخصیت او موثر باشند ولی منابع مربوط به تربیت اسلامی به بررسی شیوه های ذیل در تربیت دانش آموزان پرداخته اند و تاکید کرده اند که معلمان با استفاده از این شیوه ها می توانند در تربیت آنان موفق شوند : روش الگویی ، روش محبت ، روش تکریم شخصیت ، روشموعظه و نصیحت ، روش تشویق و تنبیه ، روش تزکیه ، روش توجه و روش محاسبه نقش . لازم است توضیح داده شود که در آموزش و پرورش کودکان دبستانی نوجوانان دوره راهنمایی و متوسطه  می توانند از روشهای مختلفی استفاده کرد .

    اما معلمان در انتخاب روش و فرایند آموزش و پرورش دانش آموزان لازم است به نکات ذیل توجه کنند :

    روش ها با توجه به هدفها و اصول آموزش و پرورش و محتوای برنامه در هر دوره انتخاب شوند .

    درانتخاب روشهای تدریس به تفاوتهای فردی و مراحل رشد دانش آموزان توجه شود .

    روش به گونه ای باشد که راه خود آموز را به دانش آموز یاد بدهد .

    نقش معلم در فرایند آموزش راهنمایی کردن دانش آموز باشد و فعالیت بیشتر از جانب شاگرد انجام شود .

    معلمان از نظر گفتار و رفتار برای دانش آموزان الگوی مناسبی باشند .

    زمینه هایی فراهم شود تا مشارکت دانش آموزان در فرایند آموزش و پرورش میسر باشد .

     

    ویژگیهای معلمان دوره ابتدایی :

    درگزارش کمیسیون آموزش و پرورش پیش دبستانی سال 1373 ویژگیهای معلمان این دوره به شرح ذیل اعلام شده است . :

    1- از سلامتی تن و روان برخوردار باشند .

    2- علاقه مند به حرفه معلمی باشند .

    3- به رموزحرفه معلمی آشناباشند و برای تدریس اطلاعات کافی داشته باشند .

    4- کودکان ونیاز آنها را بشناسند .

    5-دارای قدرت رهبری و اداره امور آموزشی باشند .

    6 - خلاق و مبتکر باشند .

    7- متکی برخود و مسلط برنقش خویش باشند .

    8- درهمکاری و برقراری ارتباط با دانش آموزان ، خانواده و همکاران مهارت داشته باشند .

     

    ضرورت آموزش در دوران دبستان :

     درهمه کشورهای جهان آموزش ابتدایی به علت نیاز جوامع مختلف از اهمیتی پایه ای و زیربنایی برخوردار است و ضرورتهای زیرباعث شده است که این نوع آموزش در برنامه ریزیهای آموزشی کشورها از نیازهای حتمی و غیر قابل انکار محسوب می شود . تقریباً کلیه کشورهای جهان آموزش ابتدایی را به عنوان یک اصل مهم و همگانی و حتی اجباری پذیرفته اند . آموزش ابتدایی به علت عمومی و همگانی بودن آن سبب می شود که جامعه آینده از ضایعه تعداد بی سوادی لطمه نبیند .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله اهمیت نظام آموزش و پرورش

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله اهمیت نظام آموزش و پرورش , مقاله در مورد تحقیق مقاله اهمیت نظام آموزش و پرورش , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اهمیت نظام آموزش و پرورش , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اهمیت نظام آموزش و پرورش , تحقیق درباره تحقیق مقاله اهمیت نظام آموزش و پرورش , مقاله درباره تحقیق مقاله اهمیت نظام آموزش و پرورش , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اهمیت نظام آموزش و پرورش , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اهمیت نظام آموزش و پرورش ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله اهمیت نظام آموزش و پرورش
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت