تحقیق مقاله خلقت جهان از کجا و چگونه آغاز شد؟

تعداد صفحات: 7 فرمت فایل: word کد فایل: 3841
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: جهان - خلقت - خلقت جهان
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله خلقت جهان از کجا و چگونه آغاز شد؟

     

    و او همان است که آسمان ها و زمین را در حالی که تخت [سلطنت] او بر آب بود در شش روز بیافرید... هود:7

    عرش به معنای سقف و کنایه از قدرت و سلطنت است؛ و منظور از شش روز شش دوره است که هر دوره ممکن است میلیون ها و یا میلیاردها سال باشد؛ و شاید این شیوه خلقتْ علم و حکمت و قدرت و عظمت پروردگار را بهتر بنمایاند. درباره خلقت عالم چند مطلب مهم از قرآن فهمیده می شود:

    1) منشأ آفرینش آب بوده است. اما باقر علیه السلام می فرماید: «همه چیز آب بود و عرش خدا بر آب بود. پس خداوند به آب فرمان داد، آتشی شعله ور شد. سپس آتش خاموش شد و از آن دودی برخاست؛ و آسمان ها را از آن دود آفرید وزمین را از خاکستر آن آتش خلق کرد.»

    2) خداوند عالم را به نیکوترین وجه و صورت آفریده است.

    3) توحید در خالقیت یعنی این که خدای تعالی به هیچ سبب در آفرینش موجودات نیازمند نبوده است. البته این مطلبی است که حتی مشرکان هم غالباً به آن معترف اند؛ چنان که قرآن می فرماید: «اگر از مشرکان بپرسی چه کسی آسمان ها و زمین را آفریده است؟ می گویند: اَلله.»

    4) خداوند خالق و حافظ همه چیز و ناظر بر همه اشیاست: «اَللهُ خالِقُ کُلِّ شَیءٍ و هُوَ عَلی کُلِّ شَیءٍ وَکیل.»

    5) خلقت خداوند دایم و مستمر است؛ و لحظه به لحظه فیض وجود از ناحیه خداوند به ممکنات می رسد و اگر یک دم رابطه ما با او قطع شود، همه نابود می شویم، مانند خورشیدی که آفتابش دایماً فیض بخش است و اگر لحظه ای قطع شود، عالم ظلمانی می شود. پس نه تنها در اصل وجود به او محتاجیم، بلکه در بقا نیز متکی به اوییم.

    جهان به کجا می رود؟

    ملکیت حقیقی و مالکیت آسمان ها و زمین از آنِ اوست؛ و همه کارها [ی هستی و سلسله معلولات] به سوی او [که علّه العلل است] بازگردانده می شود.

    جمله «وَ اِلی اللهِ تُرجَعُ الاُمورُ» شش بار در قرآن آمده است؛ و معنای آن این است که همه موجودات در مسیر تکامل اند: ابتدا از نیستی و عدم به هستی آمدند و حال به سوی بی نهایت، که ذات پاک ربوبی است، در حرکت اند؛ و این سیر تکاملی هرگز متوقف نمی شود و با مرگ و ورود به عالم برزخ، ادامه پیدا می کند تا این که در رستاخیز به حیاتی عالی و دایمی برسد.

    استفاده از تعبیر‍‍‍«امور» ،که صیغه جمع است، بیانگر این است که نه تنها انسان، بلکه سایر موجودات نیز همین حرکت کمالی را بی وقفه طی می کنند؛ و حقاً نیز باید چنین باشد؛ زیرا او خود خالق و رازق و مالک و حاکم و مدبر است و در هر حال و هر مکان با ماست و بازگشت همه ما و همه کارها و همه موجودات نیز جز به سوی او نیست.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله خلقت جهان از کجا و چگونه آغاز شد؟

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله خلقت جهان از کجا و چگونه آغاز شد؟, مقاله در مورد تحقیق مقاله خلقت جهان از کجا و چگونه آغاز شد؟, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله خلقت جهان از کجا و چگونه آغاز شد؟, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله خلقت جهان از کجا و چگونه آغاز شد؟, تحقیق درباره تحقیق مقاله خلقت جهان از کجا و چگونه آغاز شد؟, مقاله درباره تحقیق مقاله خلقت جهان از کجا و چگونه آغاز شد؟, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله خلقت جهان از کجا و چگونه آغاز شد؟, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله خلقت جهان از کجا و چگونه آغاز شد؟ ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله خلقت جهان از کجا و چگونه آغاز شد؟
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت