تحقیق مقاله نشانه‌های ظهور در کلام امیرالمؤمنین

تعداد صفحات: 19 فرمت فایل: word کد فایل: 4054
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: زندگینامه مشاهیر و بزرگان
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله نشانه‌های ظهور در کلام امیرالمؤمنین

      سلمان فارسى مى گوید: آمدم خدمت حضرت امیرالمؤ منین علیه السّلام عرض کردم قائم از فرزندان شما کى قیام مى کند؟ آن حضرت آهى کشیده ، فرمودند:

     لایظهر القائم حتى یکون امور الصبیان و یضیع حقوق الرحمن و یتغنى بالقرآن فاذا قتلت ملوک بنى العباس اولى العمى و الالتباس اصحاب الرمى عن الاقواس بوجوه کالتراس و خربت البصره هناک یقوم القائم من ولد الحسین علیه السّلام

    قائم ظاهر نمى شود تا اینکه چند نشانه به وجود آید:

    کارها به دست نوجوانان و افراد ناآگاه قرار گیرد.

    حقوق خداوند رحمان (احکام دین خدا) ضایع گردد.

     قرآن را با تغنى (به غنا) بخوانند.

    پادشاهان بنى عباس که از دیدن حق محروم ، و از شناخت آن ناتوانند، به دست تیراندازان و کماندارانى کشته شوند، که صورتهایشان همانند سپر مى باشد (منظور مغولها هستند که در نهج البلاغه – خطبه 128 – از آنها ((المجان المطرقه )) یعنى : سپرهاى چکش خورده ، تعبیر شده است ).

     بصره خراب گردد.

     در این موقع قائم ما از فرزندان امام حسین علیه السّلام قیام مى کند.

     از امام امیرالمؤ منین و نیز از حضرت صادق و حضرت باقر علیهم السلام نقل شده است که فرموده اند:

     و یحا للطالقان فان لله فیها کنوزا لیست من ذهب ولا فضه ولکن بها رجال عرفواالله حق معرفته و هم انصار المهدى فى آخر الزمان .

    خوشا به حال مردم طالقان که در اجتماع و منطقه آنان براى خداوند متعال گنجهایى است که از طلا و نقره نیست ، اما مردانى هستند که به درستى خداوند را شناخته اند و اینان از یاوران حضرت مهدى روحى له الفداء در آخر الزمان هستند (به راستى خوشا به حال آنها).

    حضرت امام امیر المومنین و وسایل نقلیه زمان حکومت حضرت مهدى (ع )

       امام امیر المومنین (ع ) درباره وسایل نقلیه دوران جهانگیرى حضرت بقیه الله روحى له لفدا چنین مى فرماید:

     ثم یامر المهدى بالنشاء مراکب یبنى اربعمائه سفینه فى ساحل عکا و یوافى المهدى طرطوس فیفتحها و یتقدم الى انطاکیه فیفتحها و یهاجم القسطنطنیه فیفتحها و یتوجه الى بلاد الروم فیفتح رومیه مع اصحابه .

    آنگاه حضرت مهدى (ع ) امر مى فرمایند مرکبهاى سوارى بسازند و در کرانه عکا چهار صد کشتى ساخته مى شود و به طرف طرطوس به حرکت در مى آیند و آنجا را فتح مى کند و از طرطوس به سمت انطاکیه مى رود، آنجا را هم فتح مى کند و از انطاکیه به طرف قسطنطنیه  هجوم مى آورد، آن سرزمین را هم فتح مى کند و به جانب بلاد روم (کشورهاى غربى ) حرکت مى کند و همه آن کشورها را مسخر مى نماید (اللهم عجل فرجه ) .

    امیرالمؤ منین و نزول حضرت عیسى علیهماالسلام

      امام امیرالمؤ منین علیه السّلام به تشریف فرمایى حضرت عیسى بن مریم على نبینا و علیه السّلام در روزهاى اول ظهور اشاره مى فرمایند، آن هم در بیت المقدس روز جمعه:

     ثم ان المهدى یرجع الى بیت المقدس فیصلى بالناس ایاما فاذا کان یوم الجمعه وقد اقیمت الصلوه ینزل عیسى بن مریم فى تلک الساعه من السماء و علیه ثوابان احمر ان کانما یقطر من راءسه الدهن و هو رجل صبیح المنظر والوجه اشبه الخلق بابراهیم فیاءتى المهدى و یصافحه و یبشره بالنصر فعند ذلک یقول له المهدى تقدم یا روح الله وصل بالناس فیقول عیسى بل الصلوه لک یا ابن رسول الله فعند ذلک یؤ ذن عیسى و یصلى خلف المهدى.

    مهدى ما به جانب بیت المقدس برمى گردد و چند روزى در آنجا با مردم نماز مى خواند تا روز جمعه مى رسد و مردم آماده نماز هستند که ناگهان حضرت عیسى بن مریم در همین ساعت از آسمان به زیر مى آید، در حالتى که دو لباس قرمز به تن دارد و قطرات عرق از سر و صورتش مانند قطرات روغن مى ریزد. مردى زیبا و خوش اندام است که شبیه ترین مردم به حضرت خلیل الرحمن (علیه السّلام ) است پیش مى آید و با حضرت بقیه الله مصاحفه مى کند و بشارت به فتح و پیروزى مى دهد. در این موقع حضرت مهدى علیه السّلام تعارف مى فرماید به حضرت عیسى که جلو بایستید و با مردم نماز بخوانید. حضرت عیسى مى فرماید: اى فرزند رسول خدا! ((بل الصلوه لک )). کنایه از اینکه پیشوایى دیگر مخصوص به شماست . در این موقع حضرت عیسى اذان مى گوید و حضرت بقیه الله ارواحنا له الفداء جلو مى ایستد و جناب عیسى علیه السّلام به آن حضرت اقتدا مى کند (اللهم عجل فرجه ).

          امام امیرالمومنین و نشانه هاى پیش از قیام

    امام صادق (ع ) از وجود مقدس حضرت امیرالمومنین سلام علیهما روایت مى کنند که آن سرور فرمودند:

     قال امیر المؤ منین علیه السلام لیاتین على الناس زمان یظرف فیه الفاجر و یقرب فیه الماجن و یضعف فیه المنصف قال فقیل له متى ذاک یا امیر المؤ منین فقال (اذ اتخذت الامانه مغنما و الزکاه مغرما و العباده استطاله و الصله منا قال فقیل له متى ذلک یا امیر المؤ منین فقال (ع )) اذا تسلطن النساء وسلطن الاماء و امر الصبیان.

    مسلما زمانى بر مردم خواهد آمد که افراد فاجر و گناهکار را مورد احترام خاص قرار مى دهند، سخن چین و بد زبان را مقرب خود مى سازند و افراد با انصاف را ضعیف و ناتوان مى شمارند . عرض کردند: یا امیر المؤ منین ! کى خواهد شد؟ فرمودند: (هر وقت دیدید امانت را غنیمت مى شمارند (خیانت به امانت مى کنند)، دادن زکات را براى خود زیان و غرامت مى پندارند، عبادت را بار و سنگینى بر دوش خود مى دانند وصله کردن را با منت انجام مى دهند . عرض کردند: یا امیر المؤ منین ! کى خواهد شد؟ فرموند:) هرگاه دیدید زنان تسلط پیدا کردند (بر امور اجتماعى و سیاسى و غیره ) و نیز هر وقت دیدید که اماء و کنیزان استیلا یافتند و نوجوانان به زمامدارى رسیدند.
    اگر دقت کنید تمام این علامتها در اجتماع ما در ابعاد مختلف دیده مى شود.

    انتظار از منظر قرآن مجید

    آیاتی که در قرآن کریم از طرف خداوند بزرگ به وسیله رسول اکرم (ص) به ما رسیده از منبع علم خدایی سرچشمه گرفته است . یکی از بشارتهایی که در قرآن مجید آمده است مسأله قیام جهانی حضرت بقیته الله (ارواحنا الفداء) و سیطره عدل و داد در عالم ( بعد از پر شدن آن از ظلم و جور ) است ، عدالت در حکومت حضرت مهدی (ع) طبق نص صریح آیات قرآن و تفاسیر رسیده است از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) پس از پر شدن عالم از ظلم و جور ، قسط و عدل بر آن حاکمیت خواهد یافت .

    نشانه های پیدایش این حکومت :

    دومین چراغ از چلچراغ انتظار : آیه شریفه 53 از سوره آل فصّلت :

    ممکن است نشانه های آفاقی همان صیحه آسمانی باشد و منظور از آیات انفسی همان رعب و ترس باشد که در دلها جای می گیرد .

    علائم و نشانه هایی که برای بشر تمام مجهولات را از بین ببرد و پرده از روی حقایق و ملکوت عالم بردارد در صحنه گیتی دیده نشده است اما با توجه به اینکه خداوند خلف وعده نخواهد فرمود و این کار باید بشود ، غیر از قیام آخرین نماینده و سفیر اعظم او یعنی حضرت بقیه الله ( روحنا و ارواحنا له الفداء ) نشانه دیگری نخواهد بود .

    سومین چراغ از چلچراغ انتظار : آیه شریفه 156 از سوره بقره :

    محمد بن مسلم از امام صادق (ع) روایت می کند که پیش از قیام مهدی ما (ع) مردم به انواع بلا ها مبتلا می شوند . موفقیت با صابران است .

    بنابر این نشانه های قبل از ظهور در این روایت عبارت است از :

    وحشت و اظطرابی که در حال حاظر در میان بعضی از کشور های اسلامی دیده می شود .

     گرسنگی و قحطی که در بعضی از کشورهای جهان مشهود است ( به طور متوسط روزانه چند صد هزار تن از گرسنگی می میرند مانند برخی از قسمتهای آفریقا و هندوستان )

     فساد در تجارت و بازرگانی و کمبود درآمد بعضی از اقشار جامعه

     تلفان جانی ( مانند تلفات در جنگ ایران و عراق ) و نقصان زراعت و میوه جات ناشی از آفات و کمی برکت آنها

    اکنون به اصل روایت که امام صادق (ع) نقل کرده اند توجه فرمایید :

     

    چهارمین و پنجمین چراغ از چلچراغ انتظار : آیه شریفه 7  از سوره آل عمران :

    عن محمد بن مسلم عن ابی عبدالله جعفر بن محمد (ع) أنه قال إن قدام قیام القائم علامات بلوی من الله تعالی اعباده المومنین قلت و ما هی قال ذلک قول الله عزوجل « و لنبلونکم بشیءٍ من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات و بشر الصابرین » قال لنبلونکم (یعنی المؤمنین ) بشیء من الخوف من ملوک بنی فلان فی آخِرِ سلطانهم (والجوع)بغلاءِ اسعارهم( ونقص من الاموال ) فساد التجارات و قله الفضل فیها ( و الانفس‌) قال موت ذریغٌ (والثمرات) قله ریع ما یزرع و قله برکه الثمار ( و بشر الصابرین )عند ذلک بخروج القائم (ع) ثم قال لی یا محمد هذا تأویله انَّ الله عزوجل یقول « و مایعلم تأویله الاّ الله و الراسخون فی العلم »

    محمد بن مسلم نقل کرده است که امام صادق (ع) فرموده اند : پیش از قیام قائم نشانه هایی است جهت آزمایش از جانب خداوند نسبت به بندگان مؤمنش . عرض کردم : آنها چیست : فرمودند : آن ، گفتار خداوند عزوجل است که فرموده است : «ولنبلونکم » یعنی هر آینه بیازماییم شما مومنان را « بشیءٍ من الخوف » به مقداری و چیزی از ترس از ملوک بنی فلان (بنی عباس) در پایان زمام داریشان و «الجوع» و گرسنگی به خاطر بالا بودن قیمتها «و نقص من الاموال » و کاستی از مالها و فساد تجارتها « و الانفس » و جان ها ( مرگ سریع ) « والثمرات » و محصولات ( کم شدن کشاورزی ) و کمبود برکت محصولات « و بشر الصابرین » بشارت ده صابران را در چنین وقت به خروج قائم (ع) سپس به من فرمود : ای محمد ! این است تأویل حکم خداوند عزوجل که می فرماید : « و مایعلم تأویله ....» نمی داند تأویل قرآن را جز خداوند وپایدارانش در دانش .

    ششمین چراغ از چلچراغ انتظار : آیه شریفه37  از سوره انعام :

    در تفسیر این آیه به چند نشانه از نشانه های ظهور حضرت ولی عصر (ع) اشاره شده است که عبارتست از :

    خروج دابّه الارض

    دجال

    نزول عیسی بن مریم (ع)

    طلوع خورشید از مغرب

     

    ابی الجالود می گوید : امام باقر (ع) در تفسیر آیه « انَّ اللهَ قادِرٌ الخ » فرمودند : زود است که در آخر الزمان آیات و نشانه هایی از قدرت خداوند می بینی :

     

    1-دابّه الارض  ( که منظور تشریف فرمایی حضرت امیر المؤمنین (ع) در رجعت و با حضرت بقیه الله روحی له الفداء است )

    2-دجّال

    3-نزول عیسی بن مریم (ع) از آسمان

    4-طلوع خورشید از مغرب

    هفتمین چراغ از چلچراغ انتظار : آیه شریفه65  از سوره انعام :

    در این آیه به بعضی از علائم ظهور اشاره شده است :

    1- خروج دجّال

    2- صیحه آسمانی

    3- خسف و فرو رفتن در زمین «بیداء» . گویا مقصود لشکر سفیانی باشد .

    4-اختلاف مردم در دین و طعن و شتم یکدیگر و کشتار بعضی به وسیله افراد دیگر ( در حالتی که همه آنها خودشان را مسلمان می دانند )

    امام باقر (ع) فرمودند : آن دجال و صیحه است ( عذاب آسمانی و از بالا ) و مراد از « او من تحت ارجلیکم » عبارت از خسف و فرورفتگی زمین است و مراد از « او یلبسکم شیعاً » اختلاف در دین و طعن به یکدیگر زدن است و منظور از «یذیق بعضکم بأس بعض » کشتن بعضتان است بعضی دگر را ، و تمام این حوادث در میان اهل قبله و مسلمان به وقوع می پیوندد .

    هشتمین چراغ از چلچراغ انتظار : آیه شریفه51  از سوره یونس :

    از امام باقر (ع) نقل شده است که فرمودند : مراد از عذاب در این آیه بلاهایی است که در آخر الزمان بر مردم نازل می شود .

    نهمین چراغ از چلچراغ انتظار : آیه شریفه50  از سوره سباء :

    امام باقر (ع) در تفسیر این آیه شریفه نقل کرده اند که در مقدمه قیام جهانی حضرت مهدی  (ع) صیحه ای از آسمان بلند می شود که همه مردم این صدا را می شنوند و در زمین بیداء لشکریان سفیانی در زمین فرو خواهند رفت که جمعیت آنها حدود سیصد هزار نفر است .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله نشانه‌های ظهور در کلام امیرالمؤمنین

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله نشانه‌های ظهور در کلام امیرالمؤمنین, مقاله در مورد تحقیق مقاله نشانه‌های ظهور در کلام امیرالمؤمنین, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نشانه‌های ظهور در کلام امیرالمؤمنین, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نشانه‌های ظهور در کلام امیرالمؤمنین, تحقیق درباره تحقیق مقاله نشانه‌های ظهور در کلام امیرالمؤمنین, مقاله درباره تحقیق مقاله نشانه‌های ظهور در کلام امیرالمؤمنین, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نشانه‌های ظهور در کلام امیرالمؤمنین, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نشانه‌های ظهور در کلام امیرالمؤمنین ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله نشانه‌های ظهور در کلام امیرالمؤمنین
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت