تحقیق مقاله راهنمای دروس

تعداد صفحات: 84 فرمت فایل: word کد فایل: 4919
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
قیمت قدیم:۲۳,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله راهنمای دروس

    مقدمه :

    با بکار بستن این دروس شما با ایده های علمی به اثبات رسیده ای آشنا خواهید شد که مورد استفاده افراد بسیار موفقی در سرتاسر جهان بوده است این ایده ها زندگی شما را به معنای واقعی دگرگون می نماید وامتیازات بسیاری ا زاین رهگذر نصیب شما خواهد شد . بعد از بکار بستن این ایده ها متوجه می شوید در کار مرتب تر ومنظیم تر شده ویاد گرفته اید چگونه اولویت ها را مشخص وبرنامه ریزی کرده ووقت خودتان را تنظیم کنید . عوامل اصلی اتلاف وقت مثل مزاحمت دیگران کاغذ بازی وتشکیل جلسات را به نحو موثری تحت کنترل خواهید آورد ودر نتیجه بروقت و زندگی خودتان تسلط کامل یافته و روزانه دو ساعت وقت اضافی خواهید یافت .

     

    بخش اول

    وقت یک منبع است ولی متفاوت بامنابعی که با آنها سروکار دارید این منبع را نمی توان فروخت . خرید تصاحب ویا ذخیره کرد . تنها کاری که می توان انجام داد این است که آن را صرف کنیم ولی اغلب به جای تمرکز بر استفاده بهتر روی صرفه جویی دروقت تمرکز می کنند . در صورتیکه راهی برای صرفه جوئی وپس انداز در وقت نیست . وقت چیز مشخصی است که تماما متعلق به شماست وقت شما را ، تنهاشما می توانید تنظیم کرده و آن را عاقلانه بکار گیرید . نه کسی می تواند شما را وادار کند وقتتان را به طور موثر بگذرانید ونه کسی می تواند مانع شما در هدر دادن آن بشود ولی معمولا گفته می شود سایرین مقصر تلف شدن وقت ما هستند .

    برای اینکه متوجه شوید تا چه اندازه به طور صحیح از وقتتان بهره برداری می کنید به سوالات زیر پاسخ بدهید ( بله یا خیر ) .

    آیا در یکسال گذشته حداقل برای یک هفته هم که شده میزان وقتی که واقعا استفاده شده در جائی یادداشت کرده اید ؟

    آیا شما برنامه ای هفتگی برای گذراندن وقت خودتان که شامل اهداف ، فعالیتها، اولویت ها وبرآورد زمانی باشد تهیه می کنید ؟

    اگر موردی پیش بیاید وقت زیاد وبدون مزاحمت در اختیار دارید؟

    آیا لیست روزانه ای برای کارهایتان تهیه می کنید تا در آن برای هر کار اولویت ها وبر آوردهای زمانی مشخص شده باشد؟

    آیا در پایان روز کارهای قید شده در این لیست را تمام وکمال انجام می دهید ؟

    آیا شما وقفه ومزاحمتی را که سرزده رسیدن افراد در کارهایتان ایجاد می کنند تحت کنترل دارید ؟ یا اجازه می دهید آنها بر شما یا نحوه بهره برداری از وقتتان تاثیر بگذارنند ؟

    آیا کلیه کارهای خودتان را در مهلت مقرر به اتمام می رسانید ؟

    آیا می توانید مطالعات خودتان را به طور مستمر ومرتب انجام دهید ودر جریان اطلاعات روز قرار داشته باشید ؟

    آیا هنوز کار اداره را به منزل می برید ویا کارهای معوقه را در تعطیلات آخر هفته انجام می دهید ویا تا دیر وقت در دفتر کار می مانید تا کارهای ناتمام را به پایان برسانید ؟

    آیا کارها را در اسرع وقت انجام می دهید ویا آنها راتا آخرین لحظه به تعویق می اندازید ؟

    آیا دفتر کا رویژه شما مرتب ومنظم است ؟

    آیا در هفته گذشته حداقل یک عامل تلف شدن را از بین برده اید ؟

    آیا از درگیر شدن در کار سایرین وحل مشکلات آنها وانجام کارهایی که می توانند خودشان انجام دهند اجتناب می کنید ؟

    آیا توانسته اید کاغذهایتان را مرتب کنید ؟ سعی کنید وقتی را که با اینکار صرفه جویی می شود افزایش دهید .

    آیا فکر می کنید وقت کافی برای خودتان در برنامه های خانوادگی مطالعه فعالیتهای اجتماعی وتفریح دارید .

    توجه داشته باشید هرچه تعداد جوابهای مثبت بیشتر باشد بهتر است . هر جواب خیر به این معناست که در زندگی شما گوشه ای برای بهتر شدن وجود دارد . حالانمره خودتان را به این ترتیب ارزیابی کنید .

    واگر کمتر از 7 جواب مثبت دارید محتاج به کمک هستید واین برنامه می تواند به شما کمک کند برای حل مشکل تنظیم وقت به این چها راصل توجه کنید :

    اول : هدفهایتان را به طور واضح مشخص کنید .

    دوم :روی وقتتان نظارت دقیق داشته باشید .

    سوم : فعالیتهای خودتان را طوری سازمان دهی کنید تا نتایجی با کیفیت عالی ضمن تحمل فشار کمتر کسب کنید .

    چهارم : برداشتن گامی مثبت برای از بین بردن عواملی که مکررا موجب تلف شدن وقت می شوند.

    شما با اجرای این امور می توانید وقتتان را اداره کنید اداره وقت در واقع به معنای اعمال مدیریت بر خودتان است وقت تلف کردن یعنی صرف کردن وقت بر روی کارهایی که اهمیت کمتری دارند در حالیکه می شود این وقت را صرف کارهای مهمتر کرد برای کارهای مهمتر همیشه وقت کافی هست مشکل اساسی این است که باید تشخیص داد چه کارهایی مهمترند و آنوقت روی آن تمرکز نموده وبقیه کارها را ندیده گرفت . ولی ندیده گرفتن کارهای دیگر مشکل است زیرا به ظاهر فوری بوده وقت روزانه ما را پر می کنند ، پراکنده وذره ذره پیش می آیند ، مرتب فشار می آورند همیشه فوری اند ولی ندرتا مهم چون به این کارهای به ظاهر فوری عکس العمل نشان می دهیم از کارهای واقعا مهمتر غافل می شویم بنابراین هیچ وقت ، وقت کافی برای برنامه ریزی صحیح نداریم نسبت به بحرانهایی که بوجود می آید عکس العمل نشان می دهیم ولی هرگز وقت نداریم علت بروز این بحرانها را بررسی کنیم . تنها راه برای به پایان رساندن سلطه فوریت ها تمرکز بر روی اهداف است اگر اهداف شما واضح و روشن نباشد امکان ندارد  که بتوانید وقتتان را به طور موثر تنظیم کنید در واقع مدیریت وقت در صورت نداشتن هدف مفهومی ندارد هدف عبارت است از بیان سریع وخاص نتایج که شما حاضر می شوید برای رسیدن به آن تلاش کنید بسیاری از افراد عادت دارند گزارش سالیانه یاسه ماهه در موردنحوه عملکردشان برای رسیدن به اهداف خود بنویسند ولی اغلب به هدف فکر نمی کنند بلکه در مقابل فشار افراد یا محیط واکنش نشان می دهند .

    اهداف روشن چند ویژگی خاص دارند . مشخصا قابل سنجشند ، واقعیت گرایانه بوده ودر یک چارچوب زمانی خاص قابل حضور وبا یکدیگر سازگاری دارند . تاریخ رسیدن به آنها تعیین شده و چون نوشته شده اند بنابراین فراموش نمی شوند به هنگام نوشتن اهداف کار خود باید به این ویژگیها توجه خاصی داشته باشید . هر قدر اهداف شما بیشتر بااین ویژگیهامطابقت داشته باشند به استفاده شما از وقتتان جهت وهدف بهتری می دهند .

     

    بخش دوم

    همزمان بابالارفتن میزان کارهایی که انجام می دهید باید به این نکته هم توجه داشت که امکان انجام تمام کارها توسط یکنفر وجود ندارد . اگر هم تجربه کنید با شکست روبرو می شوید . انجام چند کار باهم ، از پیشرفت وکیفیت کمتری بخوردار است ضمن آنکه لذت کمتری هم از کار کردن می برید . برای کنترل کردن وقت باید اهداف را از قبل مشخص نموده سپس فعالیتها را ارزیابی نمود هدف رانمی توان انجام داد بلکه فقط می توان فعالیت نمود . اگر کارها به طور دلخواه پیش برود فعالیت به هدف منتهی می شود .

    برای غافل نشدن از هدف ، که در واقع مهمترین مسئله است احتیاج به روشی موثر وساده برای تعین اولویتها داریم . یک عملکرد ، مربوط می شود به ارزش آن در جهت رساندن به ما به هدف ، هر قدر ارزش این عملکرد یا فعالیت بیشتر باشد اولویتش بیشتر است . برای رسیدگی به کارهای فوری مجبور نیستیم تمام آنها را انجام دهیم ویا اول آنها را انجام دهیم این نکته را بخاطر بسپارید عملکرد مهم یا با ارزش عملکردی است که مربوط می شود به هدف شما فوری یعنی عملکردی که باید الان انجام شود .

    عملکردها در یکی از چهار طبقه بندی زیر قرار می گیرد :

    شماره 1 مهم وفوری

    شماره 2 مهم ولی نه فوری

    شماره 3 فوری نه مهم وشماره 4 نه مهم ونه فوری

    اصولا : ما فکر می کنیم به کارهای مهم توجه داریم در حالیکه روی کارهای فوری تمرکز می کنیم بخاطر داشته باشید همیشه برای کارهای خیلی مهم وقت هست . اغلب ما به کارهای سریع ، آسان ، لذت بخش ویا فوری قبل ازانجام کار مهمتر گرایش داریم .

    اولویت یک امر ، لحظه به لحظه در سراسر روز وهر روز است در کار یک شخص متوسط هر 6 تا 9 دقیقه وقفه ای حاصل می شود به عبارت دیگر 40 تا 60 دقیقه غیر منتظره د رروز  وهر یکی از اینها نیاز به دو تصمیم مهم دارد اینکه درگیر ماجرا بشوید یاخیر ، اما متاسفانه اغلب این تصمیم ها ناآگاهانه گرفته می شود زیرا عادات آنها را کنترل می کنند بخاطر منحرف نشدن از کارهای واقعا مهم در خلال هفته بیشتر فکر کنید و تصمیم بگیرید در مورد کارهای روزانه تان که اولویت دارند هدفی مشخص کنید وتا دست نیافتن به این هدف تسلیم نشوید . اگر خواهان نتایج بهتری هستید باید روش خودتان را تغییر بدهید تغییر به معنای چگونه صرف کردن وقت است واین خود به معنای اولویت است چون هیچوقت برای تمام کارها وقت ندارید ، اولویت ها در واقع کارهایی هستید که شما رابه اهدافتان می رسانند . قبل از تعیین اولویتها باید اهدافتان را مشخص کنید . به یاد داشته باشید که فوریت الزاما معرف اهمیت نیست ولی بیشتر ما به کار فوری سریعتر واکنش نشان می دهیم عاقلانه تر است که اهدافتان را به هدفهای روزانه وهفتگی تقسیم کنید . تا برای انجام کارهای مهم فوریت بیشتری احساس کنید . هر وقت وسوسه شدید که برنامه روزانه اتان را تغییر بدهید یا اولویت‌های آن روز را کنار بگذارید ا زخودتان بپرسید آیا این کاری که می خواهید انجام دهید شما را در رسیدن به هدفتان کمک می کند واگر نه ، واقعا روی کارهایی تمرکز کنید که ارزش بیشتری دارند . اگر نمی توانید لااقل هر چه سریعتر ومجددا به مسیر درست برگردید . خودتان را با توجیهات بی پایه گول نزنید .

    عادت کنید کار مهمتر را اول انجام داده وبعد به سراغ امور کم اهمیت بروید.

    فکر کنید وقتی یک ثانیه دقیقه یا ساعت میگذرد . واقعا برای همیشه از دست رفته است وقت از دست رفته فرصتی است هدر شده ، حال اگر بیش از هر زمان دیگر در مورد واحد های کوچک زمان فکر کنید ، متوجه خواهید شد که تاچه حد می تواند ارزشمند باشد ایده خوب نیز وقتی به عمل در بیاید نیروی قابل ملاحظه ای پیدا می کند بنابراین اول هدفهای خودتان را خوب مشخص کنید دوم : ببینید چه فعالیتهایی شما را در رسیدن به آن یاری می کند اینها اولویت های اصلی اند . به خاطر داشته باشید که اولویت مربوط می شود به اهمیت کار یا فعالیت نه فوریت  آن ،سوم قبلا کارهای روزانه تان را یاد داشت کنید . چهارم عادت کنید هر کار به ظاهر فوری که به سراغتان می آید خوب بررسی کنید که آیا واقعا فوری است ، مهم بوده و آیا من را در رسیدن به هدفم کمک می کند ؟ پنجم ، هر وقت قصد داشتید برنامه روزانه تان را تغییر بدهید ا زخودتان بپرسید آیا کاری را که می خواهید در عوض آن انجام دهید به همان اندازه شما را در رسیدن به هدفتان کمک می کند .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله راهنمای دروس

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله راهنمای دروس, مقاله در مورد تحقیق مقاله راهنمای دروس, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله راهنمای دروس, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله راهنمای دروس, تحقیق درباره تحقیق مقاله راهنمای دروس, مقاله درباره تحقیق مقاله راهنمای دروس, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله راهنمای دروس, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله راهنمای دروس ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله راهنمای دروس
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت