تحقیق مقاله دستور کار آزمایشگاه پایگاه داده ها

تعداد صفحات: 209 فرمت فایل: word کد فایل: 5051
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی فناوری اطلاعات IT
قیمت قدیم:۲۹,۵۰۰ تومان
قیمت: ۲۴,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله دستور کار آزمایشگاه پایگاه داده ها

     

    بسمه تعالی

     

     

     

    دستور کار آزمایشگاه پایگاه داده ها

     

     

    آزمایش 1

    آشنایی با محیطQUERY ANALYZER ، نحوه ایجاد پایگاه داده  وجداول

    پیش آگاهی

    مقدمه :آشنایی با RDBMSها

     از زمانی که در سال 1970مقاله آقای کادتحت عنوان "مدل رابطه ای داده ها برای بانک های اطلاعاتی اشتراکی بزرگ" منتشر شد ، زمان زیادی نمی گذرد. بعد از مطرح شدن این ایده پروژه تحقیقاتی تحت عنوان  SYSTEM/Rدر IBM شکل گرفت که حاصل آن ایجاد اولین DBMS وزبان SQL بود. از آن زمان شرکت های مختلفی به تولیدDBMS هاپرداختندتا این که در سال1988،SQL-SERVER معرفی شد. علاوه بر این در سال 1986، SQL توسطANSI  استاندارد شد. نسخه ای از این زبان را ، تحت عنوان TRANSACT-SQL استفاده می نماید. همان گونه که می دانید زبان  SQL غیررویه ای است یعنی در آن تنها درخواست کاربرارائه می گرددوالگوریتم لازم برای اجرای آن توسط بخش هایی ازDBMS(بهینه ساز) تولید می گردد .

    هرسیستم مدیریت پایگاه داده ای بر مبنای مدل رابطه ای ،یک RDBMS نامیده می شود .این سیستم هاازدو بخش عمده به شرح زیرساخته شده اند:

     1- هسته :که کارهای مدیریتی را انجام می دهد.

    2-  فرهنگ داده ها(DataDictionary ) : که شامل اطلاعاتی در مورد عناصرواشیاء مختلف پایگاه داده ای تعریف شده           می باشد ازقبیلsysobjectsکه مشخصات اشیاءمختلف تعریف شده درآن نگهداری می گردد یاsysindexes و   syscolumns    که مشخصات شاخص هاومشخصات ستون های تعریف شده در آن ها ذکر می گردد.

     

    آشنایی با SQL-SERVERبه عنوان یک RDBMS

                     برای راهبری پایگاه داده ها،  SQL-SERVERدو واسط گرا فیکی به نام های Enterprise Manager وQuery Analyzer را در اختیار قرار می دهد. دراین مرحله فرض می کنیم یک سرور ثبت شده وتعدادی شی Login وتعدادی پایگاه داده تعریف شده برروی آن داریم بنابراین ازمباحث مربوط به آنها فعلا چشم می پوشیم . علاوه بر این فرض می کنیم که سرور فوق در حال سرویس دهی است.Query Analyzer اولین واسطی است که به کمک آن می توانید پرس وجو های T-SQLوتوابع و روال های ذخیره شده را اجرا کنید . پس ازورودبهQuery Analyzer اطلاعات Login از شما خواسته می شود که می توانید از تایید اعتبار خود ویندوز استفاده کنیدو به این محیط وارد شوید. این محیط از دوپنجره اصلی تشکیل شده است. درپنجره سمت چپ با نام  Object Browserمی توانید اشیایی از قبیل نام سروری که به آن متصل شده اید، پایگاه داده های موجود وبقیه اشیاء اصلی مورد استفاده درSQL-SERVER را مشاهده وویرایش کنید. در این قسمت اشیاء به صورت ساختار درختی نمایش داده می شوند. در هرسرور موجود حداقل چهارپایگاه داده زیر موجود است :

    1-Master : شامل تمامی اطلاعات لازم برای مدیریت پایگاه، مانند پایگاه داده های تعریف شده ومشخصات کاربران  و    رویه های ذخیره شده سیستمی وپیام های خطاست. جداولی که در این پایگاه داده موجود است معمولاکاتالوگ سیستم      نامیده می شود .

    2- Model : یک الگو برای ساخت پایگاه داده های جدید است وهر شی موجود در آن ،در پایگاه داده های جدید ایجاد  می شود. برای مثال اگر یک شناسه کاربر جدید در آن قرار دهید ،در تمامی پایگاه هایی که بعد ازاین ایجاد می شوند این شناسه هم وجود دارد .

    3-Msdb : در نگهداری  برنا مه های زمان بندی  سیستم وJob ها وتاریخچه نسخه های پشتیبان کاربرد دارد .

    4-  Tempdb: محل موقتی برای اشیائی است که نیاز به فضای موقتی دارند .

    در زیر پنجرهobject browser ،با کلیک بر روی تب Templates می توانید بهTemplate های موجود در مورد هر شی دسترسی داشته باشید . پنجره دیگر موجود در محیط Query Analyer پنجره پرس وجو است که از آن برای اجرای پرس وجو های تعاملی استفاده می شود .

    برای اجرای اسکریپت ها (مجموعه هایی از دستورات ) باید یکی از پایگاه های داده ای موجود به عنوان پایگاه داده  جاری انتخاب شود. برای این کار از دستورUSE، استفاده می شود. این پنجره از دو قسمت تشکیل شده است، که یکی برای ویرایش دستورات و دیگری برای نمایش نتایج به کار می رود. (قسمت اخیر بعداز اجرای یک اسکریپت قابل مشاهده است.)کاربر می تواند با استفاده از گزینهQuery، نحوه نمایش این خروجی ها را به حالت Gridیا Textتنظیم کند یا یک فایل را به عنوان محل ذخیره خروجی های Query  تعریف نماید .

     

    به ثبت رساندن وحذف وتغییر یک  پایگاه داده جدید درSQL-SERVER

       اصولا اطلاعات موجود در هر پایگاه داده در فایل ها ی آن پایگاه داده نگهداری می شوند. این امکان وجود دارد که فایل های مختلف ،گروه های مختلفی را تشکیل دهند که هر فایل به یکی از آن ها اختصاص داشته باشد در این صورت می توان اشیاء پایگاه داده را در یک فایل خاص یا فایل های یک گروه ذخیره کرد. علاوه بر این مثلا دراعمالی مانند پشتیبانی (backup) می توان به جای کل پایگاه داده ای، گروه های فایل اصلی را پشتیبانی کردیا بااعمال برنامه زمانی مورد نظر، هر یک از گروه هارامستقلاپشتیبانی کرد. برای پایگاه داده های تعریف شده در SQL-SERVER سه نوع فایل قابل تصور است :

    1-  فایل های Primary( باپسوند .mdf) :که حاوی اطلاعات راه اندازی پایگاه هستند وبه بقیه فایل های پایگاه داده ها         اشاره دارند .

    2-  فایل های Secondary( باپسوند .ndf) : بقیه فایل های داده ای به جز فایل های داده ای اصلی در این گروه  قرار               می گیرند .

    3- فایل های Log( باپسوند .ldf) : برای ثبت تراکنش های موجود در پایگاه به کار می روندو عضو هیچ گروه فایلی           نیستند. برای بسیاری از پایگاه های داده ای معرفی گروه 1و3کافی است وممکن است پایگاه داده ای چندین فایل از          نوع دوم داشته باشد یا هیچ فایلی از این نوع نداشته باشد. یک فایل نمی تواند عضو بیش ازیک گروه فایلی باشد وفایل       های سیستم در گروه فایل Primary قرار می گیرند. (برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه استفاده از این امکان در عمل       می توانید به مراجع SQL-SERVERمراجعه کنید .)

     

     

     

    ایجاد جداول پایگاه داده

            این جداول به منظور تعریف فیلدهای مورد استفاده در ایجاد یک پایگاه داده ای مورد استفاده قرار می گیرند که در قسمت پیوست ساختار کلی یک جدول آورده شده است .

    درهرجدول پایگاه داده ای برای اطمینان از درستی مقادیر فیلدها انواع جامعیت داده ای، مورداستفاده قرار می گیرد که ازانواع آن می توان به موارد زیر اشاره کرد :

    کلیداصلی(primarykey) :که شامل یک یاچندستون است که مقادیرموجود دردوسطر از ستون ها  نمیتوانند یکسان  باشند.  همچنین کلید اصلی نمی تواند مقدارتهی بپذیرد .

    کلید کاندیدا(unique) : مانند کلیداصلی است با این تفاوت که درستون های تعریف شده به عنوان کلید کاندیدا                می تواند مقدار تهی هم وارد شود .

    کلید خارجی(foreignkey) : برای ایجاد ارتباط بین داده های جداول پایگاه داده ای ، ازیک یا ترکیبی از چند ستون  با عنوان کلید خارجی استفاده می شود به طوری که داده های یک جدول با مقادیرکلید اصلی جدول مرتبط با آن پرمی شود.

    Check : مقادیر قابل پدیرش یک ستون توسط این محدودیت کنترل می شود .

    Constraints :  برای اعمال محدودیت های داده ای ، مانند کلیداصلی ،کلید خارجی و کلید کاندیدا وcheckمورد  استفاده قرار می گیرد .

    ستون های محاسباتی در تعریف جداول

        این ستون ها عبارت به کار رفته برای محاسبه داده را به جای خودداده ذخیره می کنند و قواعد زیر را دارند :

    ستون های ارجاع شده در عبارت ستون محاسباتی باید در همان جدول باشند .

    ستون محاسباتی شامل subquery  نیست .

    این ستون ها به عنوان جزئی از کلید یا اندیس به کار نمی روند .

    نمی توانند محدودیتی از نوع  default داشته باشند .(چرا؟)

    در دستورات  insert وupdate ارجاعی به آن ها نداریم .

    مثال1 :

    Create table author

    (au_id1  int primary key clustered,

    unique nonclustered,  au_id2  int

     au_degree smallint,

     au_name char(16) not null,

     au_family char(16) not null,

     au_address char(30) null)

     CONSTRAINT au_degree_chk check((au_degree>=0) and(au_degree<=100)

    در جدول تعریف شده بالا ،برای هر نویسنده دو شماره ازنوع int تعریف شده که روی اولی شاخص خوشه ای و روی دومی شاخص غیرخوشه ای قرارگرفته است. علاوه بر این روی شماره دوم محدودیت یکتا بودن اعمال می شود. سومین ستون نیز به درجه نویسنده اشاره می کند که با  checkروی آن محدودیت بازه ای اعمال می شود .

     

     

     

    جدول های موقتی

        این جداول  زمانی که اتصال به سرورقطع شود از بین می روند. مهم ترین انواع جدول های موقتی مانند متغیرهاانواع عمومی و محلی هستند. تفاوت این دو نوع در این است که ازجداول سراسری همه کاربران سیستم می توانند استفاده کنندو با ## شروع می شوند. جداول محلی  فقط برای کاربر سازنده خود قابل استفاده هستند و با # شروع می شوند. برای ایجاد این جداول از دستور  CREATEاستفاده می شود :

     

        CREAET TABLE #myTmpTable

        (Name VARCHAR(30) NOT NULL                                                          ADDRESS VARCHAR(50))

    از دستور SELECT ---INTO می توان برای تعریف و پرکردن یک جدول موقتی به صورت همزمان استفاده کرد .

    Select Name,Cname        INTO #myTmpTable

    From STD AS S

                                                                                                                            INNER JOIN

                CRS AS C

               ON C.S#=S.S#

     

    شاخص ها در SQL-Server

      شاخص ها در  SQL-Serverاشیاء خاصی هستند که این امکان را فراهم می آورند که بتوان بر اسا س مقادیر یک یا چند ستون به سرعت به سطر های یک جدول دسترسی پیدا کرد.  SQL-Server، دو نوع شاخصClustered و   Nonclustered  رادر اختیار کاربر برای تعریف قرار می دهد .SQL-Server برای پیاده سازی شاخص ها از ساختار          B-TREEاستفاده می کند که در آن برگ ها حاوی داده های واقعی هستند .

     1- شاخص  Clustered: دراین نوع شاخص ، داده ها واقعا از نظر فیزیکی مرتب می شوند. در این نوع اندیس برگ ها          داده های واقعی هستند . همیشه با معرفی یک ستون به عنوان کلید اصلی به صورت خودکار روی آن یک شاخص         Clustered       ساخته می شود .

    2- شاخص  Nonclustered: در این نوع شاخص برگ ها بر مبنای ستون هایی که به عنوان شاخص تعریف شده اند            مرتب می شوند ولی تفاوت آن با نوع قبلی این است که در صورتی که قبلا روی جدول شاخص   Clusteredایجاد        نشده باشد برگ های اندیس Nonclustered حاوی آدرس ذخیره تاپل(ونه خود تاپل ) متناسب با کلید شاخص شده      است ودرغیراین صورت حاوی مقدار کلید شاخص دارمتناسب با آن تاپل هستند .

    با توجه به توضیحات بالا رعایت نکات زیر توصیه می شود :

    برای ستون دارای شاخص  Clusteredاز مقادیرحجم داراستفاده نکنید. زیرا علاوه بر اینکه زمان جستجو در ستون با شاخص Clusteredافزایش می یابد ، حجم ذخیره سازی شاخص های  Nonclustered هم افزایش  می یابد. (چرا ؟ )

    نکته:   سعی کنید ابتدا شاخصClustered را ایجا دکنید و بعد شاخص های   Nonclustered راتعریف کنید . (چرا ؟)

     تعریف شاخص:

    CREATE [ UNIQUE ] [ CLUSTERED | NONCLUSTERED ] INDEX index_name
        ON { table | view } ( column [ ASC | DESC ] [ ,...n ] )
    [ ON filegroup ]

    توضیح بعضی پارامترهای تعریف بالا:

    کلمه کلیدی Unique مشخص می کندکه مقادیر تکراری در شاخص غیرمجازند .

     ASCبیان کننده این است که می خواهیم شاخص به صورت صعودی ساخته شود .DESC نیز درخواست

            نزولی بودن شاخص را بیان میکند .

    با استفاده از گزینه ON filegroup می توان یکی از گروه های فایلی را به عنوان محل ذخیره شاخص معرفی کرد .

    مثال 2: فرض کنید می خواهیم شاخصی با نام Snumindex  را روی ستون شمار ه دانشجویی به صورت نزولی در جدول STD ایجاد کنیم :

    Create  clustered index Snumindex on STD(S# DESC )

    On Primary

    سوال : فرض کنید درخواست های زیادی  مطرح می شود که در آن ها معمو لا در گزینه Where  سوال روی شماره دانشجویی های پایین  مطرح می شود آیاحذف کردن این اندیس می تواند زمان پاسخگویی ر ابه طور نسبی افزایش دهد؟

    تغییر یک جدول

     

    ALTER TABLE author

    ADD column_b  INT  IDENTITY     اضافه کردن یک ستون با محدودیت کلید اصلی

     CONSTRAINT column_b_pk PRIMARY KEY,

     

    /* Add a column with a constraint to enforce that   */

    /* nonnull data is in a valid phone number format.  */

    column_d VARCHAR(16) NULL

    CONSTRAINT column_d_chk

    CHECK

    (column_d IS NULL OR

     column_d LIKE "[0-9][0-9][0-9]-[0-9][0-9][0-9][0-9]" OR

     column_d LIKE

     "([0-9][0-9][0-9]) [0-9][0-9][0-9]-[0-9][0-9][0-9][0-9]"),

     

    /* Add a nonnull column with a default.  */

    column_e DECIMAL(3,3)

    CONSTRAINT column_e_default

    DEFAULT .081

     توجه : برای انجام آزما یش ها سینتکس دستورات  create database، Alter database، create table،Alter table و انواع داده ای موجود در ضمیمه را مطالعه کنید.

     

     

     

     

    دستور کار:

    بخش اول-آشنایی با Query Analyzer ونحوه اجرای دستورات T-SQL

    1-  بعد از loginکردن با نام عبوری که به شما داده می شود و روی سروری که به شما معرفی می شود وارد محیط Query Analyzer      شوید .

    2-  روی سروری که به آن Loginکرده اید کلیک کنید وپایگاه داده های موجود روی این سرور را مشاهده کنید .چه          پایگاه داده هایی روی این سرور به ثبت رسیده است؟

    3-  به کمک دستور exec رویه های ذخیره شده  sp_help   (برای پایگاه داده  pubs ) و sp_help dbرا  اجرا کنید .       در پنجره results  خروجی هایی هر کدام را مشاهده می کنید . در مورد  عملکرد آن ها توضیح دهید؟

          ( این دوازرویه های ذخیره شده (stored procedure) سیستمی هستند که بعدا با نحوه ایجاد ومدیریت این رویه ها              آشنا می شوید .)

    4- الف- اسکریپت زیر  را به یکباره اجرا کنید ویک فایل را به عنوان محل ذخیره خروجی ها تعریف کنید . ( دسته              مجموعه ای  از دستورات T-SQL است که  همگی به یکباره به موتور پایگاه ارسال می شوند و کامپایل وبهینه سازی و       اجرا می شوند. اسکریپت نیزمجموعه ای از یک یا چند دسته است که به صورت گروهی ذخیره می شوند. از اسکریپت       ها برای مثلا بخشی از کار بارگذاری داده ها (Data overloading )یا نگهداری پایگاه داده استفا ده می شود. مثلا         اگر نیاز به انجام چندکارمستقل باشد، اسکریپتی از چنددسته می نویسیم و برای مشخص کردن دسته ها از هم از Goدر       بین آنها استفاده می کنیم. بدین ترتیب خطاهای روی هر دسته اعم از کامپایل یاخطاهای زمان اجرا ، اجرای دسته های        قبلی وبعدی را مختل نمی کند . )

                   Use pubs

    Select *  from authors

    Go

    Use Northwind

    Select EmployeeID from Employees

    where City='London'

     

    ب-  در دسته دومEmployeeID  را بهEmployee تغییردهیدواین اسکریپت رااجرا کنید . آیاتغییر یک دسته دراجرای        کل اسکریپت  تاًثیر گذار است ؟ توضیح دهید.

    بخش دوم -  ایجاد یک پایگاه داده جدید

    1- اسکریپتی برای ایجاد پایگاه داده ای بانا م Testبا مشخصات زیر اجرا کنید :

    یک فایل اصلی با مشخصات اندازهMB 20 باحداکثررشد مساوی 100MBو با رشد 2MBدرهربارودر گروه فایل اصلی

    یک فایل ثانویه با مشخصات اندازه  5MBحداکثر اندازه 10MBوبا رشد 1MBو در گروه فایلی با نام test واین گروه فایلی را گروه فایلی پیش فرض قرار دهید .

    یک فایل ثبت تراکنش(log file ) با مشخصات اندازه 10MB حداکثر اندازه 30MBوبا رشد 20%

    2- رویه های ذخیره شدهsp_helpfilegroup وsp_helpfile را روی پایگاه داده ای که ایجاد کرده اید اجرا کنید .   چه خروجی هایی مشاهده می کنید ؟

    3- اسکریپتی را اجرا کنید که گروه فایلی test وفایل های آن را حذف کند . (اصولا برای حذف هر گروه فایلی ابتدا گروه     فایلی دیگری رابه عنوان گروه فایل پیش فرض تعریف میکنیم در صورتی که گروه فایلی حذف شوند پیش فرض            باشد سپس تمام فایل های آن گروه فایلی وبعد خودآن را حذف می کنیم .)

    4- پایگاه داده فوق را به registration تغییر نام دهید .(از رویه sp_renamedb استفاده کنید .)

    5- کلیه جداول پایگاه داده  registrationراکه درزیرمشخص شده، باتوجه به محدودیت های موردنظرتعریف کنید .(کلیه     اسکریپت های نوشته شده را ذخیره کنید .)

    جداول موردنیازدرآزمایشگاه :

     

      )STD  (     فایل اطلاعات دانشجو

    قیود

    کلید خارجی

    و ارجاع

    کلید اصلی

    امکان null

    نوع داده ای

    نام فارسی

    نام لاتین   

    ازنوع clusteredتعریف شود،

    رقم اول هرشماره از1تا9 ،بقیه ارقام از0تا9

     

    ×

     

    Int

    شماره دانشجویی

    S#

     

     

     

     

    Varchar(16)

    نام

    Name

     

     

     

     

    Varchar (20

    فامیل

    Family

    رقم اول بین1تا9 ،رقم دوم بین0تا9

     

     

     

    Tinyint

    رشته تحصیلی

    Field

      F:زن     ,   M:مرد

    Check (sex=’M’ or sex=’f’)

     

     

     

    Char(1)

     

    جنسیت

    )F-M)

    Sex

     

     

     

    ×

    Dec(5,2)

    معدل کل

    Gpa

     

     

     

    ×

    Varchar(40)

    آدرس

    Address

     

     

     

     

    Int

    کدشهر

    Citycode

    رقم اول هرشماره از1تا9 ،بقیه ارقام از0تا9

     

     

    ×

    Int

    شماره تلفن

    TelNo

     

    1-ازنوع uniqueتعریف شود،

    -2رقم اول هرشماره از1تا9 ،بقیه ارقام از0تا9

     

     

     

     

    Bigint

    شماره شناسایی ملی

    Ssno

     

     

     

     

    Datetime

    تاریخ تولد

    Birthdate

     

    فایل درس            (   CRS   )

    قیود    

    کلید خارجی

    و ارجاع

    کلید اصلی

    امکان null

    نوع داده ای

    نام فارسی

    نام لاتین   

    رقم اول هرشماره از1تا9 ،بقیه ارقام از0تا9

     

    ×

     

    Char(7)

    شماره درس

    C#

     

     

     

     

    Varchar (30)

    نام درس

    Cname

     

     

     

     

    Dec(2,1)

    تعداد واحد درس

    Unit

    Check

    (0=

     

     

     

     

    Dec(5,2)

    حداقل نمره قبولی

    دردرس

    Passgrade

            ‘p’= وعملی‘t’=تئوری

    Check(Crstype=’t’ or

          crstype =’p’)

     

     

     

     

    Char (1)

    نوع درس

    (تئوری – عملی)

    Crstype

     

      )                                                                                                                   STDTRM       فایل ترم دانشجو        (

    قیود                                

    کلیدخارجی

    و ارجاع

    کلید اصلی

    امکان null

    نوع داده ای

    نام فارسی    

    نام لاتین   

    رقم اول بین3تا9 ،رقم دوم وسوم  بین0تا9 ورقم چهارم بین1تا3

     

     

    ×

     

     

     

    Char(4)

    شماره ترم

    TrmNo

     

    STD(S#)

    ×

     

    Int

    شماره دانشجویی

    S#

     

     

     

    ×

    Dec(5,2)

    معدل ترم    

    TrmGpa

     

           )                                                                                                                       REG      (               فایل ثبت نام

    قیود    

    کلید خارجی

    و ارجاع

    کلید اصلی

    امکان null                  

    نوع داده ای

    نام فارسی    

    نام لاتین

    رقم اول بین3تا9 ،رقم دوم وسوم  بین0تا9 ورقم چهارم بین1تا3

     

    STDTRM(S#,TRMNO)

     

    ×

     

     

     

    Char(4)

    شماره ترم

     

    TrmNo

     

     

    STD(s#)

    STDTRM(S#,TRMNO)

    ×

     

    Int

    شماره دانشجویی

    S#

     

    CRS(c#)

    ×

     

      Char(7)

    شماره درس

    C#

    Check(0=

     

     

    ×

    Dec(5,2)

    نمره دردرس

    Grade

     

        )                                                                                                                   PREREQ (      فایل پیش نیاز          

    قیود                        

    کلید خارجی

    و ارجاع

    کلید اصلی

    امکان null                  

    نوع داده ای

    نام فارسی    

    نام لاتین

     

    CRS(c#)

    ×

     

    Char(7)

    شماره درس

    C#

     

    CRS(c#)

    ×

     

     

    Char(7)

    شماره درس

     پیش نیاز

    Cp#

     

    Check(1=

     

    ×

     

     

    Tiny int

    شماره چندمین

     پیش نیازیا هم نیاز

    SeqNo

     

       )                                                                                                                     COREQ  (       فایل هم نیاز         

    قیود                           

    کلید خارجی

    و ارجاع

    کلید اصلی

    امکان null                  

    نوع داده ای

    نام فارسی    

    نام لاتین

     

    CRS(c#)

    ×

     

    Char(7)

    شماره درس

    C#

     

    CRS(c#)

    ×

     

     

    Char(7)

    شماره درس

    هم نیاز

    Cc#

    Check(1=

     

    ×

     

     

    Tiny int

    شماره چندمین

     پیش نیازیا هم نیاز

    SeqNo

     

       )                                                                                                                      CODEFILE     (          کد فایل

    قیود                     

    کلید خارجی

    و ارجاع

    کلید اصلی

    امکان null                  

    نوع داده ای

    نام فارسی    

    نام لاتین

     

     

    ×

     

    varchar(8)

    رشته تحصیلی 

    Field

     

     

    ×

     

    Varchar(4)

              نوع

       Type

     

     

    ×

     

     

    Varchar(30)

    شرح

    Desc

     

    سوال :

    1- آیا روی هر جدول محدودیتی روی تعداد ایندکس های قابل تعریف وجود دارد؟

     2-آیا ساخت فهرست به طور نامحدود مشکلی برای سیستم (ازنظر زمان عملیات ) روی هریک ازعملیات select,insert,delete,update     ایجاد می کند؟

     

    بخش سوم – آشنایی با نحوه حذف یک پایگاه داده وجداول

        برای حذف اشیاءیک پایگاه داده از دستور  dropاستفاده می کنیم.

    ۱-  پایگاه داده جدیدی با نام test تعریف کرده وجدول مثال زده شده در قسمت پیش مطالعه را برای آن تعریف کنید .

    ۲-  با استفاده از دستور Alter table  ستون نگهدارنده SSNO را(از جدول STD) حذف کنید .با چه خطایی برخورد            می کنید .چرا؟

    ۳- بعد از حذف محدودیت ایندکس گذاشته شده بر روی SSNO ,خود SSNOراحذف کنید .

    ۴- اطلاعات دانشجویی مجازی را در جدول STDوارد کنید .

    ۵- اطلاعات دروس مجازی با شماره های 1024345و1025123و861026را در جداول CRS وPREREQوCOREQوارد کنید . (فرض کنید  درس 1024345پیش نیازدرس 1025123وهم نیاز درس861026 است .)

    ۶- سعی کنید درس  1027456را برای تنها دانشجوی موجود در جدول STDدر ترم 3832ثبت نام کنید .آیا این کار امکان پذیر است چرا؟ با این کار کدام یک از قواعد جامعیت داده ها  نقض می شود؟ آیا در این مرحله امکان ثبت نام درس1025123 برای این دانشجو امکان دارد ؟

    ۷- ستون حذف شده SSNOر ابه جدول STDبا محدویت کلید ثانویه یا ایندکس غیر خوشه ای بودن و غیر قابل تهی          بودن برای این جدول تعریف کنید ؟با چه خطایی برخورد می کنید؟

    ۸- با استفاده از عبارت WITH NOCHECKمرحله قبل را تکرار کنید .

    ۹- حال با استفاده از دستور update یک شماره شناسایی ملی برای دانشجوی مورد نظر وارد کنید .

    ۱۰- درس شماره 1024345را برای دانشجوی فوق ثبت نام کنید؟

    ۱۱- در این مرحله سعی کنید جدول STDراdropکنید ؟آیا این کار امکان پذیر است؟چرا؟

    ۱۲- تمامی رکوردهای موجوددرجداول STDو REGراحذف کنید؟ این کار به چه ترتیبی باید انجام شود؟

    13-  با استفاده از فرمان Alter tableدو ستون با عنوان های TotpassunitوTotregunitکه به ترتیب نگهدارنده تعداد       کل واحد گذرانده وتعداد کل واحد اخذ شده هستند را به جدول STDاضافه کنید .

     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله دستور کار آزمایشگاه پایگاه داده ها

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله دستور کار آزمایشگاه پایگاه داده ها, مقاله در مورد تحقیق مقاله دستور کار آزمایشگاه پایگاه داده ها, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله دستور کار آزمایشگاه پایگاه داده ها, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله دستور کار آزمایشگاه پایگاه داده ها, تحقیق درباره تحقیق مقاله دستور کار آزمایشگاه پایگاه داده ها, مقاله درباره تحقیق مقاله دستور کار آزمایشگاه پایگاه داده ها, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله دستور کار آزمایشگاه پایگاه داده ها, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله دستور کار آزمایشگاه پایگاه داده ها ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله دستور کار آزمایشگاه پایگاه داده ها
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت