تحقیق مقاله کورل دراو

تعداد صفحات: 39 فرمت فایل: word کد فایل: 5156
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی فناوری اطلاعات IT
قیمت قدیم:۱۶,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: کورل - کورل دراو
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله کورل دراو

    مقدمه :

    کورل دراو از جمله نرم افزارها ی قدرتمند گرافیکی است .امکاناتی مانند ساخت طرح های برداری،تبدیل طرح های برداری به نوع بیت مپ ،جلوه های ویژه مختلف مثل نور پردازی و شفافیت و سایه اندازی ،طراحی آرم شرکت ، طراحی جلد کتاب ،طراحی صفحات وب ،جلوه های مختلف روی متن و صدور فرمت های مختلف گرافیکی مانند Gif,Jpej,Eps,….  گوشه ای از توانایی های بی شمار این نرم افزار است .

     

     

     

     

     

     

     

     

    فصل1 : گشت و گذار در محیط Corel draw 11

    Corel یک نرم افزار گرافیکی و طراحی است . به کمک آن می توانید مواردی از قبیل طرح روی جلد کتاب ،طراحی آرم شرکت ، طراحی کارت ویزیت ، کارت بستال و .... را به زیبایی انجام دهید. و به طور کلی یک نرم افزار شیء گرا یا موضوع گرا می باشد به این معنی که هر چیزی که در این برنامه خلق می کنید یا به عنوان تصویر وارد می کنید یک شی محسوب می گردد و هر شی دارای خواصی مانند رنگ ، اندازه نوع قلم ، جلوه های اطراف شیء و جلوه های پر کردن داخل شیءو ... می باشد . بنابر این شکلها ، متن، سایه، نور و جلوه های مختلف هر کدام از نگاه کورل نوعی شیء محسوب می شوند .

    1-1داستان تصاویر Bit map   و Vector

    فایلها ی گرافیکی و تصاویر دیجیتال اصولا دارای این دو نوع هستند . که قبل از هر کاری باید این دو مفهوم را به خوبی درک کنید چون این دو نوع تصویر از نظر ساختار طراحی و خصوصیات خود بایکدیگر تفاوت دارند .

    1-1-1تصاویر برداری (Vector)

    که این تصاویر بر اساس یک سری فورمول های ریاضی ساخته می شوند . ویژ گی این تصاویر این اس ت که اگر ازخیلی دور یا خیلی نزدیک به آنها نگاه کنید با کیفیت و وضوح یکسان نمایش می یابند و نکته دیگرسایز تصاویر است که که با کوچک و بزرگ شدن ابعاد فیزیکی سایز این فایل تغییر نمی کند و ثابت است و این یک مزیت خوب برای طرح های وکتور است . که بیشتر در کورل استفاده میشوند .

     

     

    2-1-1تصاویر بیتی (Bit map)

    این تصاویر از نقاط دور یا نزدیک متفاوت و با کیفیتهای مختلف به نظر می رسند . که از تعدادی نقاط نورانی کوچک موسوم به پیکسل ساخته شده اندکه با رنگ های مختلف وروشنایی متفاوت در کنار هم قرار گرفته اند و تصاویری را به وجود آورده اند که در صورت تحت بزرگنمایی قرار گرفتن پیکسل ها بزرگتر می شوند و به صورت مربع – مربع نشان داده می شوند و کیفیت مشاهده پایین می آید . به عبارتی وقتی از فاصله نزدیک تصویر را مشاهده می کنید درجه وضوح آن کاهش میابد .و بیشتر در فتو شاپ استفاده دارند .

    2-1اصطلاحات و تعاریف مقدماتی

    خب ! حالا نوبت به چند اصطلاح و تعریف گرافیکی میرسد که در این پروژ ه زیاد استفاده شده اند که قبل از کار با کورل باید با اینها آشنا شوید .

    موضوع یا شیء (Object ): هر چیزی که شما در محیط کورل خلق می کنید با تصویری که وارد می کنید ، یک موضوع یا شیء محسوب می گردد .

    مسیر (Path) : خطوط دور یک موضوع که در واقع لبه های آن موضوع محسوب می گردند به نام مسیر معروف هستند که می توانند باز یا بسته باشند .

    گره (Node) : روی مسیر یک موضوع تعدادی گره قرار می گیرد . که کاربرد گره ها برای تغییر شکل و دگر دیسی یک موضوع است . به این معنی که گره ها به صورت مربع های کوچک بر روی مسیر قرار دارند و می توان آنها را با نقاط کنترلی دو طرف جا به جا کرد . مثلا می توان با جابجایی گره های یک دایره آن را به شکل قلب تبدیل کرد .

    دستگیره ها (Handles) : 8 مربع کوچک سیاه رنگ هستند که در اطراف موضوعی قرار می گیرند و بیانگر این هستند که آن موضوع در حالت انتخاب شده قرار دارد که میتوان به این

    طریق موضوعی را تغییر سایز ،ارتفاع و عرض داد .

    خصوصیات  Properties)) :  به خصوصیات یک موضوع اطلاق می شود . مثلا در مورد یک شکل ، نوع آن رنگ و نوع خطوط آن،رنگ خطوط پر کننده داخل آن و ... هر کدام جزء خصوصیات آن شیء محسوب می شوند .

    خطوط محیطی (Out lines) : خطوط دور موضوع هستند که در واقع معرف مسیر هستند . خطوط محیطی می توانند به صورت مرئی ،نامرئی ،خط ممتد یا رنگی باشند .

    پر کردن یکنواخت (Uniform fill) : خاصیتی است که اجازه می دهد داخل موضوعی را از رنگ خاصی پر کنیم البته به طور یکدست .

    پر کردن مخزنی (Founttail Fill) : پر کردن غیر یکنواخت و تدریجی داخل یک موضوع را می گوییم .

    3-1معرفی عناصر مختلف صفحه اصلی کورل دراو

    نوار عنوان (Title Bar ( : در این نوار که در بالاترین قسمت صفحه و در بالای منوها قرار گرفته است نام برنامه و نام سند یا فایل جاری نمایش داده می شود .

    نوار منو (  MENU  Bar) : در بالای صفحه منوها file, Edit, View  و ..... قرار دارند که امکان دسترسی به فرامین و کادر های محاوره ای را فراهم می کنند .

    نوار ابزار استاندارد ( Standard toolbars) : در این نوار ابزارها و آیکن هایی مربوط به فرامین New, Open, Save , Cut , Copy, Print  و ..... قرار دارند .

    نوار مشخصه یا خصوصیت (Property Bar) : این نوار در حالت پیش فرض ( منظور حالتی که هیچ موضوع یا شکلی انتخاب نشده است در این نوار دو ابزار portrait و Land scape  وجود دارد . در حالت portrait ابعاد 9/215برای عرض صفحه ترسیم و 4/279 میلیمتر را برای ارتفاع صفحه ترسیم تنظیم می کند پس صفحه حالت عمودی خواهد داشت و دکمه ی landscape بر عکس  حالت قبل خواهد بود .

        

    پنجره ترسیم (پنجره سند ) : پنجره بزرگ و سفیدی است که داخل محیط اصلی برنامه کورل قرار دارد . در هر جای این پنجره می توانید اشیائ مختلف را رسم یا ویرایش کنید .

    صفحه ترسیم (صفحه سند ) :   این صفحه داخل  پنجره ترسیم قرار دارد که اصطلاحا صفحه سند گفته می شود و اندازه این صفحه را بعد و قبل از تنظیمات می توان تغییر داد . موضوع مهم این است که موضوعات و اشیائ خارج صفحه قابل نمایش در چاپ نیستند .

    خط کش ها (Rulers) : دو خط کش عمودی و افقی در بالا و چپ پنجره ترسیم قرار دارند که واحد پیش فرض این خط کش ها بر حسب میلیمتر است اما می توانید آن را عوض کنید .

     

    جعبه ابزار ( Tool Box) : این نوار، ابزار های مختلفی را برای ترسیم ،ویرایش موضوعات ، انتخاب ،رنگ آمیزی در اختیار شما قرار می دهد که به طور پیش فرض در حاشیه سمت چپ محیط برنامه قرار داردولی می توان آن را با درگ کردن جابجا کرد .ا

    نوار وضعیت (  Status Bar) : پیش فرض این نوار در پایین صفحه قرار دارد و زمانی که موضوعی را انتخاب می کنید اطلاعات مفیدی را در مورد آن نشان می دهد . به عنوان نمونه زمانی که بیضی را انتخاب می کنید نوع شکل ، خصوصیات آن مانند مرکز بیضی ، ارتفاع ، عرض یا پهنا رنگ خطوط محیطی دور شکل و رنگ داخل موضوع را نشان می دهد .

    پالت رنگ (Color Palette) : به طور پیش فرض در حاشیه راست صفحه قرار دارد و به کمک آن می توان رنگ پر کردنی داخل موضوع و رنگ خطوط محیطی را تنظیم کنید . با راست کلیک خطوط دور شکل و با کلیک چپ داخل شکل یا مو ضوع رنگ می شود . در پایین پالت رنگ فلش کوچکی به سمت چپ به صورت ..... وجود دارد که اگر روی آن کلیک کنید پالت رنگ بست میابد . و با علامت  ضربدر بالای پالت رنگ می توان رنگ یک موضوع را حذف نمود .

    برای شناور کردن پا لت رنگ  : اشاره گر ماوس را روی دو خط افقی بالای پالت رنگ ببرید (این دو خط در بالا ترین قسمت پا لت رنگ قرار دارند ) . ما وس را کلیک و آن را به سمت وسط صفحه درگ کنید .

    اگر روی عنوان پا لت رنگ دابل کلیک کنید دوباره به وضعیت اول یعنی به حاشیه سمت راست صفحه باز می گردد .

     

    پا لت رنگ

    4-1فرامین منوی فایل برای کار با سندها  :

     منظور فرامین مختلفی مانندNew, Open New, From Template و .... می باشد که برای کار با فایلهای گرافیکی مختلف به کار می رود .

    File / new1-4-1 : این فرمان یک سند یا فایل جدید و خالی  ایجاد می کند . و کلید معادل این فرمان Ctrl+ N می باشد .

    فرض کنید یک سند جدید ایجاد کرده اید و سند قبلی را هم نبسته اید و می خواهید هر دو قابل رویت باشند کافی است از منوی Window یکی از فرامین Tile ,Tile Vertically, Cascade, Horizontally  را اجرا کنید .

    فرمان Cascade پنجره ها را به صورت" آبشاری و روی هم "  فرمان Tile Horizontally پنجره ها یا سندها را به صورت" افقی" و فرمان Tile Vertically پنجره ها و سند ها را به صورت" عمودی" می چیند .

    فرمان New Window از منوی Window با فرمان New از منوی File تفاوت دارد . فرمان نیو ویندو  تنها یک پنجره جدید ایجاد می کند که محتوای این پنجره جدید همان سند یا فایل قبلی است . به عبارتی این فرمان باعث می شود محتوای سند فعلی در دو پنجره به صورت یکسان نمایش داده شود ولی  فرمان  New از منوی فایل یک سند یا فایل جدید و خالی ایجاد می کند و به این ترتیب شما دو پنجره دارید که محتویات این دو با هم متفاوت است .

    File / Open1-4-2 : این فرمان فایل یا سند موجود را در محیط کورل دراو باز می کند تا بتوانید آن را مشاهده ، چاپ، و ویرایش کنید. در این کادر منظور از File Name  ( نام فایل )، File of Type ( نوع یا فرمت و پسوند فایل )،

    و فرمت فایل گرا فیکی CDR (پسوند پیش فرض کورل دراو ) ، CDT (فرمت فایل های الگو کورل ) ، CLK ( پسوند فایلهای برنامه R.A.V.E Corel  ) AI و WMF و ... می باشد اما من پیشنهاد می کنم که فرمت های  CDR CDT , را با فرمان اپن باز کنید و و فرمت های دیگر را با فرمان File / Import  باز کنید .

    Sort Type "مرتب سازی لیست فایل ها بر اساس یکی از ویژ گیهای آنها مثلا بر اساس نام فایل یا تاریخ فایل" می باشد.

    اگر گزینه preview را علامت بزنید باعث می شود که یک تصویر کوچک و موقت از فایل مربوطه داخل کادر محاوره Open نمایش یابد .

    File/Save1-4-3 : این فرمان گرافیک یا تصویر موجود را در داخل فایلی ذخیره می کند . که در جلوی save in  باید نام فولدری که می خواهیم فایل در آن ذخیره شود را انتخاب کنیم در جلوی file name باید نام فایل و در جلوی file of type باید پسوند یا فرمت فایلی که می خواهیم  ذخیره گردد را معین کنید . کلید معادل این فرمان زCtrl+s می باشد.

     پسوند پیش فرض برای کورل دراو فرمتCDR  می باشد . ثانیا فرمان save  اگر قبلا نامی برای تصویر مورد نظر مشخص باشد به عبارت دیگر اگر نام فایل از قبل معلوم باشد آن را با همان نام قبلی ذخیره می کند .

    کادر محاوره فرمان save به صورت زیر است :

    Version :  اگر در لیست باز شوی این گزینه مثلا version10  را انتخاب کنید فایل شما طوری ذخیره می گردد که با نگارش ده از برنامه کورل دراو سازگار باشد . و بتوانید به را حتی آن را در نسخه ده باز کنید . پس این گزینه فایل شما را طوری ذخیره می کند که با نسخه های قبلی کورل دراو سازگار باشد . 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله کورل دراو

    فهرست:

    1

     

    2

    2

    3

    4

    7

    7

    8

    9

    11

    11

    11

     

    14

    14

    14

    15

    15

    16

     

    فهرست مطالب:

    مقدمه ...............................................................................................................................................       

    فصل 1:  گشت و گذار در محیط کورل

    1-1 تصاویر بیت مپ و وکتور ....................................................................................................   

    1-1-1 تصاویر برداری ...................................................................................................................  

    2-1-1تصاویر بیتی ....................................................................................................................

    3-1عناصر مختلف صفحه اصلی کورل....................................................................................  

    4-1 فرامین منوی فایل برای کار با سند ها ...............................................................................   

    1-4- 1FILE /NEW .................................................................................................................. 

    2-4-1 FILE/ OPEN  ..............................................................................................................  

    3-4-1FILE / SAVE  ..............................................................................................................   

    4-4-1FILE / SAVE AS  ........................................................................................................   

    5-4-1FILE/EXPORT  ............................................................................................................. 

    6-4-1 FILE / IMPORT  ........................................................................................................   

    فصل 2 : ابزار های انتخابی و ترسیمی

    1-2 چند روش برای انتخاب موضوع ................................................................................................       

    2-2ابزار ELLIPSE .................................................................................................................       

    3-2 ابزار RECTANGLE ........................................................................................................      

    4-2 ابزار POLEY GON  ........................................................................................................      

    5-2ابزار GRAPH PAPER ..................................................................................................... 

    6-2 ابزار Sprial .......................................................................................................................

    16

    17

    17

    17

     

    18

    18

    18

    19

    19

    19

    19

    19

    20

    20

     

    21

    21

    21

    21

    22

     

     

     

    7-2مجموعه ابزار ترسیم خط و منحنی ...........................................................................................

    8-2 ابزار Free hand   ..............................................................................................................

    9-2ابزار Docker  ...................................................................................................................... 

    10-2 افزودن کلیپ آرت و تصویر طرح بیتی ....................................................................................        

    فصل 3  ویرایش و دستکاری موضوعات

    1-3 رنگ متون داخل شکل و خطوط محیطی ......................................................................................    

    2-3 سه فرمان اول منوی ادیت ......................................................................................................   

    3-3 ابزار out linepen  ..........................................................................................................    

    4-3 ابزارFre e transform   .....................................................................................................   

    5-3 ابزار knife  .............................................................................................................................   

    6-3 Erasser................................................................................................................................   

    7-3 گروه بندی موضوعات ...........................................................................................................   

    8-3تراز کردن موضوعات .............................................................................................................  

    9-3 فرمان Order   ...................................................................................................................  

    10-3 کار با سمبل ها ......................................................................................................................    

    فصل 4 کمک رسم ها و صفحه آرایی

    1-4 انتخاب واحد اندازه گیری  ......................................................................................................... 

    2-4ابزار ZOOM  ...................................................................................................................... 

    3-4 تنظیم خصوصیات صفحه ترسیم ...............................................................................................    

    4-4 ترسیم به کمک page set up  ................................................................................................. 

    5-4 افزودن صفحه جدید .............................................................................................................     

     

    23

    24

     

    25

    25

    26

    27

    27

     

    29

    30

    30

    30

     

    33

    33

    33

    34

     

    فصل 5   گره ها و مسیرها جادو گران ویرایش

    2-5 انواع گره ها ............................................................................................................................... 

    3-5 مراحل ویرایش موضوع به وسیله  گره ها ................................................................................ 

    فصل 6 بازی با رنگ ها

    1-6 روش پر کردن موضوعات .........................................................................................................

    2-6 پر کردن مخزنی با استفاده از   proper tise...........................................................................

    3-6سیستم ها و مدل های رنگ ........................................................................................................

    4-6 ابزار inter active mesh fill ............................................................................................. 

    5-6 حذف رنگ یک موضوع .......................................................................................................... 

    فصل 7  کار با متن

    1-7  ابزار text  ...........................................................................................................................

    1-1-7   تایپ متن روی یک path   ................................................................................................ 

    2-1-7  قرار دادن متن هنری موجود روی path   .............................................................................  

    2-7  متن سایه دار ......................................................................................................................... 

    فصل 8 جلوه های ویژه

    1-8 جلوه بر جستگی ....................................................................................................................... 

    2-8جلوه شفافیت ................................................................................................................................

    3-8جلوه سایه  ................................................................................................................................... 

    4-8 برش موضوع به وسیله power Clip   .....................................................................................   

    منبع:

    منابع

    1-  راهنمای سریع بصری کورل‌دراو 11 برای ویندوز/ فیلیپس دیویس، استیوشوارتز؛ ترجمه لیلا روحی بنیاد. تهران: سائسی، کتاب غزال.

    2- آموزش جامع کورل دراو  نوشته مسعود شباهنگ

    3- آموزش جامع کورل دراو  نوشته محمد رضا داعی 

تحقیق در مورد تحقیق مقاله کورل دراو, مقاله در مورد تحقیق مقاله کورل دراو, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله کورل دراو, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله کورل دراو, تحقیق درباره تحقیق مقاله کورل دراو, مقاله درباره تحقیق مقاله کورل دراو, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله کورل دراو, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله کورل دراو ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله کورل دراو
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت