تحقیق مقاله بررسی سیستم گیربکس سیتروئن C5 Citroen C-Five Gearbox System

تعداد صفحات: 105 فرمت فایل: word کد فایل: 5314
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی صنایع
قیمت قدیم:۲۹,۵۰۰ تومان
قیمت: ۲۴,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله بررسی سیستم گیربکس سیتروئن C5 Citroen C-Five Gearbox System

    سیستم گیربکس سیتروئن C5 :

    پیشگفتار :

    کمپانی خودروسازی سیتروئن در سال 1919 توسط آندره سیتروئن تأسیس شد. این کمپانی از سال 1976 بخشی از گروه صنعتی PSA پژو سیتروئن شد. سیتروئن در سال 1934 با اختراع Traction Avant اولین تولید انبوه اتومبیل های چرخ محرک جلو در سطح جهانی را پایه گذاری کرد.
     
    سیتروئن طراح اتومبیلی بود که به رانندگی هیچ علاقه ای نداشت. آندره سیتروئن مالک و سازنده فرانسوی سیتروئن از تبار یهودی - هلندی در سال 1878 در پاریس به دنیا آمد. پدر آندره هنگامی که او تنها 2 سال داشت خودکشی کرد.

    آندره در سال 1894 با نمرات عالی از دبیرستان فارغ التحصیل شد و توانست وارد مدرسه تخصصی پلی تکنیک شود. بعد از اتمام تحصیلاتش در دانشگاه به عنوان افسر مهندس وارد ارتش فرانسه شد. در آن زمان بسیاری از یهودی تباران اروپایی در صنایع مختلف نفوذ زیادی داشتند، سیتروئن با کمک گرفتن از اقوامش توانست در صنایع پارچه سازی هلند استخدام شود. طی سفرش به هلند توانست با تعمیرات چرخ های دندانه دار آشنا شود. با بازگشت به پاریس در سال 1904 با کمک 2 نفر از دوستانش کارگاه ساخت چرخ دنده های حلزونی شکل (double - helical gearweals) را ساخت. 

    ورود او به صنعت اتومبیل سازی با کمک برادران مورس بود. این دو سازنده اتومبیل های مسابقه در فرانسه بودند. برادران مورس با آگاهی از استعداد آندره در تولید انبوه از او برای تولید و بازاریابی محصولاتشان دعوت به کار کردند. با ورود سیتروئن تولید اتومبیل های برادران مورس افزایش یافت. 
     
    درسال 1912 سیتروئن شرکت چرخ دنده های سیتروئن را تأسیس کرد. همزمان با تأسیس این شرکت سیتروئن رئیس فدراسیون کارفرمایان اتومبیل شد. پیش از شروع جنگ اول جهانی آندره به ایالات متحده سفر کرد و در آنجا با هنری فورد ملاقات کرد. با شروع جنگ آندره با عنوان کاپیتان دوم توپخانه فرانسه به ارتش پیوست. کمبود امکانات در توپخانه او را وادار ساخت که یک کارخانه کوچک توپ سازی برای ارتش فرانسه بسازد. در سال های پایانی جنگ، کارخانه سیتروئن بیش از 24 میلیون توپ جنگی ساخت. بعد از اتمام جنگ کارخانه سیتروئن مجددا خودروسازی را آغاز کرد. کارخانه وی اولین خودرو سازی دنیا بود که تولید انبوه را آغاز کرد. تا این زمان آندره هیچ چیز را به نام خود نکرده بود، ماشین و خانه اش اجاره ای بود. او هیچ علاقه ای به پول نداشت.

    سیتروئن در سال 1919 کارخانه اتومبیل سازی سیتروئن را پایه گذاری کرد. کارخانه او تا اوایل دهه 30 میلادی چهارمین اتومبیل سازی بزرگ دنیا بود. در سال 1934 تامین هزینه های کارخانه با مشکلات زیادی رو به رو بود. با افزایش مشکلات مالی، بخشی از سهام سیتروئن را بخش خصوصی و بخشی را بانک خریداری کرد.

    یک سال بعد آندره سیتروئن در حالی که برای تولید، پول کافی نداشت بر اثر سرطان در گذشت. مشهورترین اتومبیل های سیتروئن، ژیان و CX می باشد. کمپانی سیتروئن یکی از نخستین مبتکران طرح های ساخت اتومبیل های آیرودینامیک بود. در سال 1963، مدیران سیتروئن تصمیم گرفتند محصولاتشان را مشترکا با پژو تولید کنند. دو سال بعد با شکست توافق پژو - سیتروئن، مذاکره با خودرو سازی پنهارد را آغاز کردند. مدیران سیتروئن امیدوار بودند تا بتوانند از دانش پنهارد در زمینه تولید اتومبیل های متوسط به منظور تکمیل روند تولید خودروهای کوچک و ارزانشان استفاده کنند.

     طی چند سال سیتروئن بخشی از سهام خود را به فیات فرانسه فروخت. در سال 1973 بحران انرژی باعث ضرر و کاهش سرمایه ناگهانی در سیتروئن شد. طی سه سال فیات مشارکت خود با سیتروئن را برهم زد. با جدایی از فیات سیتروئن در آستانه ورشکستگی قرار گرفت. دولت فرانسه برای کنترل بازار کار و جلوگیری از ضرر بیشتر سیتروئن پیشنهاد الحاق سیتروئن به پژو را داد. در سال 1974، پژو 38.2 در صد از سهام سیتروئن را خریداری کرد و خودروسازی PSA پژو - سیتروئن در سال 1976 با کمک دولت فرانسه تأسیس شد.

    مقدمه :

    بعضی ها معتقدند نمی توان به یک سگ پیر حرکات جدید یاد داد،اما انتقال قدرت پیوسته ( CVT) که لئوناردو داوینچی ٥٠٠ سال پیش اندیشه اش را در سر داشت و در حال حاضر جای انتقال قدرت اتوماتیک را در بعضی خودروها گرفته،یک سگ پیر است که قطعا چیز جدیدی یادگرفته است !

    در واقع از اولین CVT که در١٨٨٦ ثبت شده تاکنون تکنولوژی آن بهبود پیدا کرده است،امروزه چندین کارخانه خودروسازی از جمله جنرال موتورز،آیودی،هوندا و نیسان در حال طراحی CVT های خود هستند

    اگر درباره ی ساختار و طرزکار انتقال قدرت اتوماتیک در بخش دنده ی اتوماتیک چگونه کار می کند، خوانده باشید،می دانید که وظیفه ی انتقال قدرت، تغییر دادن نسبت سرعت چرخ و موتور است،به عبارت دیگر،بدون یک جعبه دنده خودرو فقط یک دنده خواهد داشت،دنده ای که به اتوموبیل اجازه دهد با سرعت مناسب حرکت کند

    یک لحظه تصور کنید در حال رانندگی با اتوموبیلی هستید که فقط دنده یک یا دنده سه دارد،در حالت اول خودرو با شتاب خوبی از حالت سکون حرکت می کند و می تواند از یک تپه با شیب تند بالا رود اما بیشترین سرعت آن به چند مایل در ساعت محدود می شود، از طرف دیگردرحالت دوم خودرو با سرعت ٨٠ مایل بر ساعت در یک بزرگراه به سمت پایین حرکت خواهد کرد اما تقریبا شتابی هنگام شروع حرکت نخواهد داشت و نمی تواند از تپه بالا رود

    جعبه دنده از تعدادی چرخ دنده استفاده می کند تا با تغییر شرایط رانندگی استفاده ی مناسبی از گشتاور موتور شود،دنده ها می توانند به طور دستی و یا اتوماتیک تغییر کند.

    در جعبه دنده های اتوماتیک قدیمی،چرخ دنده ها وظیفه انتقال و تغییر گشتاور و حرکت دایره ای را به عهده دارند،ترکیبی از چرخ دنده های سیاره ای تمام نسبت های دنده ای که لازم است را به وجود می آورند.معمولا ٤ دنده جلو و یک دنده معکوس،وقتی با این نوع جعبه دنده، دنده عوض می شود راننده ضربه ای را احساس می کند

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    فصل اول

    آشنایی با C5  و کلیات سیستم گیربکس C5

     

     

     

     

     

     

     

     

    معرفی C5  :

    سیتروئن C5 یک اتومبیل بزرگ و جادار است که در مسیرهای طولانی رانندگی راحتی را به راننده و سرنشینان خود ارزانی می دارد. سیتروئن در پاریس از مدل جدید C5 و C5 استیشن به طور همزمان پرده برداری کرد .

    سیتروئن در طراحی C5 جدید از طرح C5 Airscape کانسپت که در نمایشگاه فرانکفورت معرفی کرده بود استفاده کرده است . C5 جدید ۴.۷۸ متر طول ٬ ۱.۸۶ عرض و ۱.۴۵ ارتفاع دارد که مدل استیشن آن ۵ سانتیمتر طول بیشتری دارد .

    همانطور که در تصاویر ملاحظه می کنید پیشرفت قابل ملاحظه ای در طراحی اتومبیلهای سیتروئن صورت پذیرفته است ٬ ضمن آنکه کیفیت مواد مصرفی در داخل اتومبیل در حد بهترینهای این کلاس نظیر آئودی می باشد . در بخش ایمنی C5 با ۹ ایربگ ٬ سیستم ترمز اضطراری ٬ ABS و ESP که به صورت استاندارد عرضه می شود حرفهای زیادی برای گفتن دارد .

    غیر از چهره و سیمای جدید تغییراتی در دیگر اجزای این ماشین انجام شده است ٬سیستم همه منظوره NaviDrive ٬ صفحه نمایشگر هفت اینچی ٬ سیستم جدید تعلیق اتوماتیک ٬ برنامه کنترل چرخها ٬ سیستم اخطار حرکت بین خطوط و چراغهای جلو که با استفاده از لامپهای زنون خاصیت تطبیق با شرایط جاده را دارا می باشد بخشی از تجهیزات C5 می باشد .

    C5 با موتورهای مختلف بنزینی و دیزلی عرضه می شود که موتور های بنزینی شامل موتور 1.8i شانزده سوپاپه ۱۲۷ اسب بخاری و موتور 2.0i شانزده سوپاپه ۱۴۳ اسب بخاری (که در نسل قبلی C5 که در کشورمان عرضه شده نصب می باشد ) و موتورهای چهار سیلندر HDI دیزلی ۱۱۰ و ۱۳۸ و ۱۷۳ اسب بخاری و در نهایت موتور V6 HDI که بعنوان قویترین موتور و توان ۲۰۸ اسب بخار عرضه می شود .

    موتورهای دیزلی از سیستم فیلتر ‌ذره ای برای از بین بردن ذرات آلاینده استفاده می کند . گیربکسهای دستی و اتوماتیک برای این اتومبیل قابل سفارش هستند

    سیتروئن به ویژه در مدل های بزرگ بیش از هر چیز یک اتومبیل راحت است تا خودرویی با تواناییهای اسپرت.

    نسل نخست سیتروئن C5 در سال 2000 و در دو گونه پنج در لیفت بک و استیشن به بازار آمد. این اتومبیل جایگزین سیتروئن زانتیا در بازار اروپا شد. نسل دوم C5 که مدل Facelift شده این اتومبیل است در ماه های پایانی سال 2004 به بازار آمد. این مدل به ویژه در گونه پنج در لیفت بک در نماهای جلو و عقب مورد یک بهینه سازی گسترده که شاید بتوان آن را با یک جراحی پلاستیک پیروزمندانه نیز سنجش کرد قرار گرفت. بدین روی چهره نو این اتومبیل از چراغهایی زیبا و مارک جذب شده سیتروئن در جلو پنجره بهره مند شد.

    کابین جادار سیتروئن C5 برآورده کننده هدف طراحان این ماشین در طراحی کابین برای رانندگی در مسیرهای طولانی بوده است. صندلی های جلوی این ماشین بزرگ و پهن و به ویژه نرمتر از صندلی های دیگر همکلاسان سیتروئن C5 هستند. پهنای این ماشین فضای مناسب برای نشستن سه بزرگسال را در قسمت عقب کابین فراهم کرده و بلندای قسمت عقب کابین برای سرنشینان تا قد190 سانتیمتر مناسب است.

    بدین روی طراحان کابین این ماشین با به کار گیری نشان دهنده هایی زیباتر با قاب های کروم کاری شده و تغییر اندکی در کنسول میانی و دستگیره دنده و روکش صندلی ها به زیبایی های کابین C5 افزودند.از این گذشته سیتروئن C5 به گونه استاندارد در همه مدل ها از ایرکاندیشن فول اتوماتیک کامپیوت فرمان سیستم قفل مرکزی با کنترل از راه دور سی دی گردان با شش بلندگو در  شیشه بالابر های الکتریکی و آیینه های قابل تنظیم الکتریکی نیز با تنظیم چهار گانه سود می برد.

    گنجایش صندوق بار گونه لیفت بک این ماشین 471 لیتر و قابل گسترش تا 1315 لیتر است.

    سیتروئن C5 با کمک سیستم های الکترونیکی خود از یک سیستم فنربندی هوشمند بهره مند است.بدین روی ارتفاع کف این اتومبیل تا زمین بسته به سرعت اتومبیل به گونه ای خودکار تنظیم می شود.بر این پایه در هنگام رانندگی با C5 با سرعت 110 کیلومتر در ساعت ارتفاع این اتومبیل به گونه اتوماتیک کم می شود. این کار نه تنها پایداری اتومبیل را بالاتر می برد بلکه مقاومت بدنه ماشین نسبت به باد مخالف را پایین تر می آورد.از این گذشته راننده C5 خود نیز می تواند به تنظیم دستی فنرها در چهار وظعیت گوناگون بپردازد.

     

    موتور و گیربکس :

    پیشرانه اتومبیل از گونه 4 سیلندر 2 لیتری با توان 138 اسب بخار در 4000 دور در دقیقه و گشتاور 320-340 نیوتن متر در 2000 دور در دقیقه است. همچنین شتاب صفر تا صد 8/9 ثانیه و بیشترین سرعت آن 205 کیلومتر در ساعت است. وزن این خودروی فرانسوی 1475 کیلوگرم می باشد. سیتروئن C5 با یک گیربکس پنج سرعته دستی و دو گیربکس 4 و 6 سرعته اتوماتیک قابل سفارش است.

     

    وسایل ایمنی :

    فرانسوی ها از آنجا که میدانند خریداران اروپایی خواهان خرید اتومبیل های امن هستند اتومبیل های خود را با آخرین سیستم های امنیتی به بازار اروپا می فرستند. درهای این ماشین پس از گذشتن از سرعت  سیستم10 کیلومتر به گونه اتوماتیک قفل می شود. C5 از هفت ایربگ(کیسه هوا)   چراغ های زنون قابل گردش با گردش فرمان و سیستم روشن کردن پایداری الکترونیکی ESP  چراغهای جلو با تاریک شدن هوا به گونه اتوماتیک سود می برد. سیتروئن C5 از سنسور رانندگی بر روی خط نیز بهره می برد. این سیستم از یک حسگر فراسرخ بهره مند است در این هنگام اگر راننده ای آگاهانه یا به گونه ای ناخوداگاه از روی خط (خط کشی روی خیابان) براند این سیستم با لرزاندن صندلی راننده به وی هشدار می دهد.

    پس از نشستن بر روی صندلی راننده نخست بزرگی پهنی و نرمی صندلی و سپس جاداری کابین بیش از هر نکته ای به چشم می آید. سیستم فنربندی این خودرو بسیار نرم عمل کرده ولی در هنگام راندن از روی ناهمواری های نسبتا بزرگ چون خودروهای اسپرت کمی سفت عمل می کند. این سیتروئن از یکی از آخرین سیستم های ترمز ABS نیز بهره مند است که در هنگام ترمز گیری های سنگین نیروی ترمز را با نیروی بیشتری به پشت هر چهار چرخ می رساند

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله بررسی سیستم گیربکس سیتروئن C5 Citroen C-Five Gearbox System

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    منابع فارسی :

    1 – ماهنامه صنعت خودرو               شماره 8 ، ص11       گردآورنده : دکتر سید محمد حسین محمودزاده کیایی                    محقق و استادیار دانشکده مکانیک دانشگاه تهران                  1385

    مرکز اسناد و مدارک و اطلاعات علمی ایران

    Www.Irandoc.ac.ir/persian/article

     

    منابع لاتین :

    ^ VW Group Supply.com Lamborghini brand overview

    ^ FAMOUS PEOPLE FROM RENAZZO: Ferruccio Lamborghini

    ^ Lamborghini Cars, The Enthusiast Site - Lamborgnini Diablo

    ^ a b c d Lamborghini Reports Record Figures, 21 February 2004, http://www.carpages.co.uk/lamborghini/lamborghini_reports_record_figures_21_02_04.asp 

    ^ a b Volkswagen Group delivers record 5.73 million vehicles in 2006, 7 January 2007, http://www.volkswagenag.com/vwag/vwcorp/info_center/en/news/2007/01/volkswagen_group_delivers_record_5_73_million_vehicles_in_2006.html 

    ^ Production Record in 2007: Continuous Roll-Out at Audi Sites, 28 February 2008, http://www.designtaxi.com/news.jsp?id=16359&monthview=0&month=2&year=2008 

    ^ "Automobili Lamborghini sales slightly up in 2008". Automotive Business Review. http://www.automotive-business-review.com/article_news.asp?guid=9FA6BB30-6C1E-42FA-89B0-0429883DABD9. Retrieved on 2009-04-29

تحقیق در مورد تحقیق مقاله بررسی سیستم گیربکس سیتروئن C5 Citroen C-Five Gearbox System, مقاله در مورد تحقیق مقاله بررسی سیستم گیربکس سیتروئن C5 Citroen C-Five Gearbox System, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بررسی سیستم گیربکس سیتروئن C5 Citroen C-Five Gearbox System, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بررسی سیستم گیربکس سیتروئن C5 Citroen C-Five Gearbox System, تحقیق درباره تحقیق مقاله بررسی سیستم گیربکس سیتروئن C5 Citroen C-Five Gearbox System, مقاله درباره تحقیق مقاله بررسی سیستم گیربکس سیتروئن C5 Citroen C-Five Gearbox System, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بررسی سیستم گیربکس سیتروئن C5 Citroen C-Five Gearbox System, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بررسی سیستم گیربکس سیتروئن C5 Citroen C-Five Gearbox System ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله بررسی سیستم گیربکس سیتروئن C5 Citroen C-Five Gearbox System
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت