تحقیق مقاله فرم ، فضا و کانسپت در معماری Form, space and the architectural concept

تعداد صفحات: 54 فرمت فایل: word کد فایل: 5328
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی معماری
قیمت قدیم:۱۹,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله فرم ، فضا و کانسپت در معماری Form, space and the architectural concept

    تصورات ، ایده ها ، کانسپت ها ، و سناریوهای  کاسپچوال  در مجموع  زنجیره ای  را می سازند  که می تواند  یکی از  مبانی  مهم در طراحی  معماری  باشد. کانسپت ها  عناصر  مختلف  طراحی  را در یک  کل منسجم  گرد هم  می آورند  و معماران را قادر  می سازند  که با هدایت  منابع  و توانایی های خود  آنها  را در طراحی  جنبه های  مهم یک  پروژه به کار  گیرد.  سنایورهای  کاسپچوال  خود  مجموعه ای  از چند کانسپت  قابل  قبول هستند  که می توانند  برای تشریح  و ارائه  نظرات  بین  معمار  با کارفرما  و همچنین  معمار  با خودش  به کار گرفته شوند.  شایستگی  و مناسب بودن  یک کانسپت  در عوامل  اساسی  به شمار  می آید.  بدون  وجود پروسه  در طراحی  نقد آن ممکن است  به طور کلی پنج کانسپت وجود دارد : مقایسه ( یا روابط عینی) – استعاره ( یا روابط انتزاعی) – جوهره ( یا جنبه های ذاتی) – برنامه ای ( یا  پاسخ عملکردی) – ایده آل (یا ارزش های خارجی)

    مهم ترین  نکته ای  که باید  بدانیم  این است که جستجو  برای کانسپت های مناسب  و به کارگیری  آنها در طراحی  معماری  همواره  به خلق  معماری ای خوبی کمک  خواهد کرد

     

    مقدمه :

    در این پژوهش به بررسی فرم ، فضا و کانسپت در معماری پرداخته شده است ، در 13 اکتبر 1941 میلادی در اوزاکای ژاپن دیده به جهان گشود، در سال 1960 م . به یک بکسر حرفه ای تبدیل شد. در سالهای 69-1962 م . تعالیم خود آموخته و غیر آکادمیک خود را به عنوان یک معمار با سفرهای آموزشی به اروپا، آمریکا و آفریقا و مطالعه بر روی خانه های فرانک لویدرایت و کارهای مدرنیسم قدیمی (کلاسیک) تکمیل کرد. افزایش کمی آثار او در سطح معماریهای مسکونی، کلیساها، موزه ها و مجتمع های تجاری بزرگ، و … با تکیه ای مداوم و تقریباً انحصاری بر ساختارهای بتن مسلح بزرگ و نمایان است که عظمت را در معماری او فزونی می بخشد. او واسطه ای میان شرق و غرب است، و بتن را با اینکه از مواد جدایی ناپذیر جنبش مدرن اروپاست در جهت نشان دادن زیبایی شناسی شرقی به کار می برد.

    اولین تمرین معماریش را در سال 69 م . در اوزاکا آغاز کرد و در سال 70 م . کارگاه شخصی خود را در زادگاهش دایر نمود و تاکنون بیش از صد و پنجاه پروژه معماری را طراحی کرده است.

    او از با نفوذ ترین معماران پست مدرن نسل دوم ژاپن محسوب می شود. توجه عمده وی بر تفلیق فرمهای مدرن با مفاهیم و شیوه های سنتی ژاپن استوار است ؛ به بیان دقیق تر، هدف او تغییر معنای طبیعت از گذرگاه معماری است. در سالهای 1978،88 و 90 میلادی به سمت استاد دانشگاههای یال آمریکا، کلمبیا و هاروارد انتخاب شد.

    مصالح معماری آندو، بتن خام، خورشید، آسمان، سایه و آب است یا به عبارت بهتر، فضا. تأکید او بر این نکته است که استفاده کنندگان از بنا باید طبیعت را تجربه و احساس کنند و اینها همه ریشه در سنت منطقه ای زیستگاه او کانزایی دارد.

    عناصر اصلی و متناقص معماری آندو عبارتند از نظم، مردم و احساسات انسانی. او در معماری خود، به گونه ای متضاد آنها را با هم ارتباط می دهد و میان آنها تفاهمی ایجاد می کند:

    فرم در برابر فرم و فضا، داخل در برابر خارج و طبیعت در برابر هندسه. این مسئله را در شخصیت خود او نیز می توان مشاهده کرد؛ قدرت و منطق مردانه از یک سو و مهربانی و احساسات زنانه از سوی دیگر که در وجود او به تفاهم رسیده اند.

    آندو از جذابیت فرم صرفنظر کرده و بر جذابیت فضا تأکید می ورزد. او اعتقاد دارد که فرم، از تأثیر فضایی می کاهد و در نتیجه، جذابیت معماری را محدود می کند..

    به اعتقاد او، ارحجیت دادن به فرم به معنای ارجحیت دادن به حس بینایی در میان پنج حس و عدم توجه به عمق فضایی است. در نتیجه او در پی نفی فرم به مفهوم به کارگیری فرمهای ساده و انکار ساده و انکار فرمهای پیچیده است. (نفی تصویر صرفاً بصری در فضا). معماری او، معماری نفی و انکار است. او جامعه مدرن و جهانی بودن را نفی می کند. در این حال، نفی به معنای حمایت از استقلال شخصی و رهایی از یکنواختی مدرن است مرتبط با شخصی که می خواهد به شکلی فردی زندگی کند. اولین چیزی که آندو نفی کرده، مفاسد جامعه مدرن و ارزشهای آن است. (برای مثال، مقوله راحتی) آندو راحتی مدرن را نفی کرده، تلاش می کند ارتباط پویایی با جهان برقرار کند. او راحتی را از معماری خود دور می کند و به جای آن امکان حضور انسان و طبیعت را در کالبد معماری اش فراهم می سازد.

    او کارهای متعددی تاکنون انجام داده است که پس از بررسی کلیت طراحی های او،در مطالب بعدی  ، به بررسی 8 اثر برترش که اهداف و تفکرات او را به خوبی جلوه گر می سازند، می پردازیم:

     

    -نمازخانه کوه روکو (کلیسای باد)

    -کلیسای روی آب

    -کلیسای نور

    -معبد آب

    -خانه Raw

    -مجتمع تجاری تایمز 2

    -پروژه ناکانو شیما 2

    -موزه نائو شیما

    تادائو آندو در طول بیست سال گذشته، یکصد و پنجاه پروژه ی معماری انجام داده است با تجزیه و تحلیل و بررسی آنها، به مبانی و شاخص هایی دست می یابیم که با کمک آنها می توان کارهای او را در سه دسته طبقه بندی کرد.

     

    مفهوم فضا و کالبد در معماری :

    یک فضا در معماری وقتی زیباست که صفتهای ویژه فضا با عملکردهای فضا هماهنگی داشته باشد (هماهنگی فرم و فونکسیون ) و این اصلی است که در بررسی معماری سنتی و قدیمی کاملاً مشهود است. معنی هماهنگی و همخوانی فرم و فونکسیون در معماری ، منطبق بر برداشت کلی فلسفی از هماهنگی « صورت و محتوی » در عمل شناخت و در هر بیان هنری می باشد. برای درک مفاهیم سنتی معماری و شهرسازی ، باید دیدگاه خاص فرهنگی را نیک دریافت که این مفاهیم در درون آن به وجود آمده است. یک اثر معماری پیش از آن که به عنوان یک کالبد ساختمانی مطرح باشد منعکس کننده یک سلسله تفکرات و بازگوکننده راه و رسم زندگانی مردمان دوره خود است. بررسی معماری گذشته چه آثاری که به صورت مونمان ( سمبول ) مطرح می باشند و چه آثاری که به عنوان معماری بومی از آنها نام می بریم ، نشان می دهد که این آثار گذشته از این که فرهنگ معماری سرزمین ما را عرضه می کنند ، پایه لازم برای تدوین هر نظریه ای هستند که مبنای خلق معماری جدید است. البته این بدان معنی نیست که آنها را بدون قید و شرط تأیید کنیم و تکرار مجدد آنها نیز مورد نظر نمی باشد ، بلکه منظور تنظیم و تدوین و هماهنگ کردن اندیشه هایی است که پایه و اساس هر طراحی نو بشمار می آیند.

    هر فضایی در معماری بدون در نظر گرفتن شکل و اندازه اش قابلیت انتقال و انعکاس مفاهیمی را دارد. این مساله زمانی غلیظ تر می شود که فرهنگی غنی پشتوانه خلق فضاها باشد. چنین فضایی چه در روابط کاربردی فضا و چه در زمینه ایجاد روحیه و برداشت روانی ، چه در انتخاب مصالح و شالوده و تطابق آن با نیازهای روحی و روانی غنی می شود. جستجو و شناخت مظاهر و علایم فرهنگی موجود در کالبد معماری ایرانی ، می تواند به شناخت و تعیین ارزشها و مفاهیم خاص فرهنگی که بین مردم رواج داشته کمک کند. پاره ای از مفاهیم موجود در زندگی روزمره مردم از راه عناصر کالبدی ، قابل انتقال به دیگران هستند ، که خود پیوندهای اجتماعی - فرهنگی تعیین کننده ای به شمار می آیند و از راه ذهنیت افراد ، فضای فکری همگانی را شکل می دهند. به عبارتی دیگر عناصر کالبدی نمایانگر ارزشها و مفاهیم فرهنگی – اجتماعی ، به صورت یک وسیله تبادل فکر بین ساکنان شهر کار می کنند. استفاده از علایم و مظاهر مربوط به فرهنگهای گذشته ، در فضاهای جدیدساز معماری ، دانشی جدید در زمینه معماری است. در این بررسی با پیگیری چنین روشی سعی بر توجه به مجموعه عناصر کالبدی فضا و تمیز آنها از یکدیگر و تعیین رابطه متقابلشان به همراه رده بندی عملکردهای خاص آنها می باشد.

    " مفهوم فضا یکی از مفاهیم بنیادی در معماری است. درباره این مفهوم معماران و اندیشمندان جهان معماری از دیرباز برداشتهای گوناگونی ارائه کرده اند. برای نشان دادن اهمیت فضا در معماری شاید همین بس باشد که یادآور شویم یکی از تعاریف مورد پذیرش بیشتر اندیشمندان درباره معماری « ساماندهی فضا » است.
    بحث و کنکاش درباره مفهوم فضا از سوی نویسندگان و نظریه پردازان به طور کلی امری سودمند است. چرا که ابعاد گوناگون فضا و ویژگیهای آن و چگونگی تأثیر آن بر آدمی ، مطرح شده و شکافته می شود و این ما را در درک عمیقتر از فضا می تواند یاری کند. اما از سوی دیگر باید توجه داشت که بحث و گفتگو که با هدف درک عمیقتر و چیرگی ذهنی بر مفاهیم آن انجام می شود ، به آشفتگی و پریشانی بیشتر نیانجامد. این آشفتگی با ارائه انواع تعاریف ناسازگار با هم و یکسونگری و .... بیشتر می شود. بنابراین بحث در مورد فضا را با کلی ترین جنبه ها که مورد پذیرش بیشتر اندیشمندان و قابل انطباق با بیشتر برداشت ها می تواند باشد ، پیش می بریم و به تدریج به مفهوم فضا در معماری و تأثیر آن بر انسان نزدیک می شویم.

    در فرهنگ معین « فضا » چنین معنا شده است :

    - مکان وسیع ، زمین فراخ ، ساحت.

    - مکانی که کره زمین در منظومه شمسی اشغال می کند.

    در هر دو تعریف ، واژه « مکان » به کار رفته و این نشان می دهد که فضا ، دارای مکان است ، یا همان مکانی است که می توان به درون آن رفت ، پس فضا قطعاً یک جای تهی است.

    در زبان پهلوی به جای « در فضا » که واژه ای عربی است ، واژه پهلوی « اَندروای » به کار برده شده است. در
    فرهنگها ، واژه « اندروای » را « واژگون » هم معنی کرده اند. ولی دهخدا می گوید : « اندروای ، برابر واژگون نیست و گویا برابر در فضاست و نه هوا ». بهرام فره وشی در فرهنگ خود واژه « اِسپاش » را برابر « فلک » و « جهان » آورده است. هم آوایی این واژه کهن پهلوی با واژه « space » که به معنی فضاست ، جالب توجه است. از این بحث لغوی می توان چنین نتیجه گرفت که گستره فضا ، همه هستی است و فضا ، همان جای تهی است که می تواند پر شود

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله فرم ، فضا و کانسپت در معماری Form, space and the architectural concept

    فهرست:

    فهرست عناوین

    عنوان                                                                                       صفحه

    چکیده  بحث :...................................................................................................................................................................................................................................................................... 3

    مقدمه :...................................................................................................................................................................................................................................................................................... 4

    مفهوم فضا و کالبد در معماری :............................................................................................................................................................................................................................. 8

    بررسی ویژگیها و معانی............................................................................................................................................................................................................................................. 14

    بنا (محصول)، تجسم و تخیل، تفکر................................................................................................................................................................................................................... 18

    عوامل موثر بر کانسپت در طراحی:.................................................................................................................................................................................................................... 18

    روش های مختلف طراحی معماری:.................................................................................................................................................................................................................. 18

    فرم و معنا در آفرینش معماری:.......................................................................................................................................................................................................................... 19

    آفرینش فرم در معماری:.......................................................................................................................................................................................................................................... 19

    نقش فرم در آفرینش معماری:.............................................................................................................................................................................................................................. 19

    تشخیص فرم:.................................................................................................................................................................................................................................................................... 20

    فرم و فضای معماری:.................................................................................................................................................................................................................................................. 20

    ایده در معماری :............................................................................................................................................................................................................................................................ 20

    بررسی روش های تبدیل ایده به فرم................................................................................................................................................................................................................ 24

    کانسپت ها:........................................................................................................................................................................................................................................................................ 28

    کانسپت ها و طراحی معماری............................................................................................................................................................................................................................... 30

    کانسپت ها و ایده ها:.................................................................................................................................................................................................................................................. 34

    سناریوهای کانسپچوال ( مفهومی ).................................................................................................................................................................................................................. 35

    فرانک لوید رایت می گوید:....................................................................................................................................................................................................................................... 36

    کوین روش می گوید:.................................................................................................................................................................................................................................................. 36

    ادوارد لارابی بارنز می گوید :................................................................................................................................................................................................................................... 37

    سلسله مراتب کانسپت................................................................................................................................................................................................................................................ 38

    مینیات و انتقاد از خود :........................................................................................................................................................................................................................................... 39

    انواع پنجگانه کانسپت:................................................................................................................................................................................................................................................. 40

    کانسپت قیاسی (Avalogies)........................................................................................................................................................................................................................... 40

    استعارات و تشبیهات (کانسپت های استعاری) (Metaphores and Similes)........................................................................................................ 42

    جوهری (کانسپت های جوهری) Essences........................................................................................................................................................................................... 43

    پاسخ مستقیم  و حل مساله (کانسپت های برنامه ای) Prigrammatic.............................................................................................................................. 45

    ایده آل ها (کانسپت های  ایده آل گرا):........................................................................................................................................................................................................ 46

    منابع و ماخذ :................................................................................................................................................................................................................................................................. 48

    منبع:

    منابع و ماخذ :

    1 – ماهنامه معماری ایران                 شماره 15 ، ص24     گردآورنده : حسین سرلک                محقق و استاد دانشگاه تهران            1386

    2 – ماهنامه فضا و مکان                            شماره 44 ، ص11     گردآورنده : محمد حسن رضایی                  محقق و استاد دانشگاه صنعتی اصفهان            1387

    مرکز اسناد و مدارک و اطلاعات علمی ایران

    Www.Irandoc.ac.ir/persian/article

تحقیق در مورد تحقیق مقاله فرم ، فضا و کانسپت در معماری Form, space and the architectural concept, مقاله در مورد تحقیق مقاله فرم ، فضا و کانسپت در معماری Form, space and the architectural concept, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله فرم ، فضا و کانسپت در معماری Form, space and the architectural concept, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله فرم ، فضا و کانسپت در معماری Form, space and the architectural concept, تحقیق درباره تحقیق مقاله فرم ، فضا و کانسپت در معماری Form, space and the architectural concept, مقاله درباره تحقیق مقاله فرم ، فضا و کانسپت در معماری Form, space and the architectural concept, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله فرم ، فضا و کانسپت در معماری Form, space and the architectural concept, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله فرم ، فضا و کانسپت در معماری Form, space and the architectural concept ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله فرم ، فضا و کانسپت در معماری Form, space and the architectural concept
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت