تحقیق مقاله کاشی کاری و نقوش دیواری Tiling and wall designs

تعداد صفحات: 72 فرمت فایل: word کد فایل: 5330
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی معماری
قیمت قدیم:۲۳,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله کاشی کاری و نقوش دیواری Tiling and wall designs

    چکیده :

    صنعت کاشی سازی و کاشی کاری که بیش از همه در تزیین معماری سرزمین ایران، و به طوراخص بناهای مذهبی به کار گرفته شده، همانند سفالگری دارای ویژگی های خاصی است. این هنر و صنعت از گذشته ی بسیار دور در نتیجه مهارت، ذوق و سلیقه کاشی ساز در مقام شیئی ترکیبی متجلی گردیده، بدین ترتیب که هنرمند کاشیکار یا موزاییک ساز با کاربرد و ترکیب رنگ های گوناگون و یا در کنار هم قرار دادن قطعات ریزی از سنگ های رنگین و بر طبق نقشه ای از قبل طرح گردیده، به اشکالی متفاوت و موزون از تزیینات بنا دست یافته است. طرح های ساده هندسی، خط منحنی، نیم دایره، مثلث، و خطوط متوازی که خط عمودی دیگری بر روی آنها رسم شده از تصاویری هستند که بر یافته های دوره های قدیمی تر جای دارند، که به مرور نقش های متنوع هندسی، گل و برگ، گیاه و حیوانات که با الهام و تأثیر پذیری از طبیعت شکل گرفته اند پدیدار می گردند، و در همه حال مهارت هنرمند و صنعت کار در نقش دادن به طرح ها و هماهنگ ساختن آنها، بارزترین موضوع مورد توجه است. این نکته را باید یادآور شد که مراد کاشی گر و کاشی ساز از خلق چنین آثار هنری هرگز رفع احتیاجات عمومی و روزمره نبوده، بلکه شناخت هنرمند از زیبایی و ارضای تمایلات عالی انسانی و مذهبی، مایه اصلی کارش بوده است. مخصوصاً اگر به یاد آوریم که هنرهای کاربردی بیشتر جنبه ی کاربرد مادی دارد، حال آن که خلق آثار هنری نمایانگر روح تلطیف یافته انسان می باشد، همچنان که «پوپ» پس از دیدن کاشی کاری مسجد شیخ لطف الله در «بررسی هنر ایران» می نویسد، «خلق چنین آثار هنری جز از راه ایمان به خدا و مذهب   نمی تواند به وجود آید».

    تاریخچه :

    هنر موزاییک سازی و کاشی کاری معرق، ترکیبی از خصایص تجریدی و انفرادی اشیاء و رنگ هاست، که بیننده را به تحسین ذوق و سلیقه و اعتبار کار هنرمند در تلفیق و ترکیب پدیده های مختلف وادار می سازد. تزیینات کاشی بر روی ستون های معبدالعبید در بین النهرین باقی مانده از سال های نیمه ی دوم هزاره ی دوم ق.م. نشانگر اولین کار برد هنرکاشی کاری در معماری است. این شیوه تزیینی که با ترکیب سنگ هایی الوان و قرار دادن آنها در کنار یکدیگر و با نظم و تزیینی خاص هم چنین با استفاده از اشیاء رنگین مانند صدف، استخوان و ... ترتیب یافته، بیشتر شبیه به شیوه ی موزاییک سازی است تا کاشی کاری، که به هر حال اولین تلفیق اشیاء الوان تزیینی است که با نقوش مختلف هندسی زینت بخش نمای بنا شده، و پایه ای جهت تداوم هنر کاشی کاری به خصوص نوع معرق آن در آینده گردیده است. هم چنین اولین تزیینات آجرهای لعابدار و منقوش نیز بر دیواره های کاخ های آشور و بابل به کار گرفته شده است.

    در ایران مراوده فرهنگی، اجتماعی، نظامی، داد و ستدهای اقتصادی و رابطه صنعتی، گذشته از ممالک همجوار، با ممالک دور دست نیز سابقه تاریخی داشته است. این روابط تأثیر متقابل  فرهنگی را در بسیاری از شئون صنعتی و هنری به ویژه هنر کاشی کاری و کاشی سازی و موزاییک به همراه داشته، که اولین آثار و مظاهر این هنر در اواخر هزاره ی دوم ق.م.    جلوه گر می شود. در کاوش های باستان شناسی چغازنبیل، شوش و سایر نقاط باستانی ایران، علاوه بر لعاب روی سفال، خشت های لعابدار نیز یافته شده است. فن و صنعت موزاییک سازی یعنی ترکیب سنگ های رنگی کوچک و طبق طرح های هندسی و با نقوش مختلف زیبا در این زمان به اوج ترقی و پیشرفت خود رسیده که ساغر بدست آمده از حفریات مارلیک را می توان نمونه عالی و کامل آن دانست. این جام موزاییکی که از ترکیب سنگ های رنگین به شیوه ی دو جداره ساخته شده از نظر اصطلاح فنی به «هزار گل» معروف است و از لحاظ کیفیت کار در ردیف منبت قرار دارد.

    تزیینات به جای مانده از زمان هخامنشیان حکایت از کاربرد آجرهای لعابدار رنگین و منقوش وترکیب آنها دارد، بدنه ی ساختمان های شوش و تخت جمشید با چنین تلفیقی آرایش شده اند، دو نمونه جالب توجه از این نوع کاشی کاری در شوش به دست آمده که به «شیران وتیراندازان» معروف است. علاوه بر موزون بودن و رعایت تناسب که در ترکیب اجزاء طرح ها به کار رفته، نقش اصلی همچنان حکایت از وضعیت و هویت واقعی سربازان دارد. چنان که چهره ها از سفید تا تیره و بالاخره سیاه رنگ است، وسایل زینتی مانند گوشواره و دستبندهایی از طلا در بردارند و یا کفش هایی از چرم زرد رنگ به پا دارند. از تزیینات کاشی هم چنین برای آرایش کتیبه ها نیز استفاده شده است. رنگ متن ، اصلی کاشی های دوره ی هخامنشیان اغلب زرد، سبز و قهوه ای می باشد و لعاب روی آجرها از گچ و خاک پخته تشکیل شده است.

    نمونه های دیگری از این نوع کاشی های لعابدار مصور به نقش حیوانات خیالی مانند «سیمرغ» و یا «گریفن» دارای شاخ گاو، سر و پای شیر و چنگال پرندگان نیز طی حفریات چندی به دست آمده است. قطعاتی از قسمت های مختلف کاشی کاری متنوع زمان هخامنشیان در حال حاضر در مجموعه ی موزه لوور و سایر موزه های معروف جهان قرار دارد.

    در دوره ی اشکانیان صنعت لعاب دهی پیشرفت قابل ملاحظه ای کرد، و به خصوص استفاده از لعاب یکرنگ برای پوشش جدار داخلی و سطح خارجی ظروف سفالین معمول گردید، وهم چنین غالباً قشر ضخیمی از لعاب بر روی تابوت های دفن اجساد کشیده می شده است. در این دوره به تدریج استفاده از لعاب هایی به رنگ های سبز روشن و آبی فیروزه ای رونق پیدا کرد. بنا به اعتقاد عده ای از محققان، صنعت لعاب سازی در زمان اشکانیان در نتیجه ارتباط تجاری و سیاسی بین ایران و خاور دور به چین راه یافته، و سفالگران چین در زمان سلسله هان  206ق م –220 میلادی   از فنون لعاب دهی رایج در ایران برای پوشش ظروف سفالین استفاده می کرده اند. با وجود توسعه فن لعاب دهی به علت ناشناخته ماندن معماری دوره اشکانی در ایران، گمان می رود در این دوره هنرمندان استفاده چندانی از لعاب برای پوشش خشت و آجر نکرده و نقاشی دیواری را برای تزیین بناها ترجیح داده اند. دیوار نگاره های کاخ آشور و کوه خواجه سیستان یادآور اهمیت و رونق نقاشی دیواری در این دوره است.

    طرح های تزیینی این دوره از نقش های گل و گیاه، نخل های کوچک، برگ های شبیه گل «لوتوس» و تزیینات انسانی و حیوانی است، که در آرایش دوبنای یاد شده نیز به کار رفته است.

    امید است در کاوش های آینده در نقاط مختلف کاشی های بیشتری از دوره اشکانیان یافت شود که امکان مطالعه و بررسی دقیق در این زمینه را فراهم آورد.

    در عصر ساسانیان هنر و صنعت دوره ی هخامنشیان مانند سایر رشته های هنری ادامه پیدا کرد، و ساخت کاشی های زمان هخامنشیان با همان شیوه و با لعاب ضخیم تر رایج گردید.

    نمونه های متعددی از این نوع کاشی ها که ضخامت لعاب آن ها به قطر یک سانتیمتر   می رسد در کاوش های فیروز آباد و بیشابور به دست آمده است. در دوره ساسانیان علاوه بر هنر کاشی سازی هنر موازییک سازی نیز متداول گردید. مخصوصاً پوشش دو ایوان شرقی و غربی بیشابور ازموزاییک به رنگ های گوناگون وتزیینات گل و گیاه و نقوشی از اشکال پرندگان و انسان را در بر می گیرد. کیفیت نقوش موزاییک های مکشوفه در بیشابور گویای ادامه سبک و روش هنری است که در دوره ی اسلامی به شیوه معرق در کاشی سازی و کاشی کاری تجلی نموده است. رنگ آمیزی های متناسب، ایجاد هماهنگی و رعایت تناسب از ویژگی های کاشی کاری های این دوره می باشد.

    پس از گسترش اسلام، به مرور هنر کاشی کاری یکی از مهمترین عوامل تزیین و پوشش برای استحکام بناهای گوناگون به ویژه بناهای مذهبی گردید. یکی از زیباترین انواع کاشی کاری را در مقدس ترین بنای مذهبی یعنی قبه الصخره به تاریخ قرن اول هجری می توان مشاهده کرد.

    از اوایل دوره ی اسلامی کاشی کاران و کاشی سازان ایرانی مانند دیگر هنرمندان ایرانی پیشقدم بوده و طبق گفته ی مورخین اسلامی شیوه های گوناگون هنر کاشی کاری رابا خود تا دورترین نقاط ممالک تسخیر شده - یعنی اسپانیا-  نیز برده اند.

    هنرمندان ایرانی از ترکیب کاشی های با رنگ های مختلف به شیوه موزاییک، نوع کاشی های «معرق» را به وجود آوردند وخشت های کاشی های ساده و یکرنگ دوره ی قبل از اسلام را به رنگ های متنوع آمیخته و نوع کاشی «هفت رنگ» را ساختند. همچنین ازترکیب کاشی های ساده با تلفیق آجر و گچ، نوع کاشی های «معقلی» را پدید آوردند. و به این ترتیب از قرن پنجم هجری به بعد کمتر بنایی را می توان مشاهده کرد که با یکی از روش های سه گانه فوق و یا کاشی های گوناگون رنگین تزیین نشده باشد.

    در این مختصر سعی خواهد شد تحول هنر کاشی سازی ازاوایل دوره اسلامی تا عصر حاضر مورد بررسی قرار گیرد، و هم چنین به طور اجمال نحوه تزیین وکاربرد آن در قرون مختلف اسلامی شرح داده شود

    کشور ایران با تاریخ نمدن کهن در هنر و صنعت و برخورداری از ذخایر متنابهی از مواد اولیه از دیر باز به عنوان بستری مناسب برای صنعت کاشی و سرامیک مطرح بوده است. تولید کاشی سرامیکی در این سرزمین از مراحل بسیار اولیه و با روشهای ابتدایی از حدود 1250 سال قبل از میلاد مسیح با تولید انواع آجرهای لعابدار  کاشی های تزئینی و مینا   آغاز شده است و با گذشت سالهای متمادی و پیشرفت علم و صنعت و روی کار آمدن روش تجهیزات بسیار یشرفته به زمان حال و تولید انواع کاشی های لعابدار و بدون لعاب دیوار و کف و کاشی های پرسلانی در طرحها و رنگها و ابعاد مختلف رسیده است.

    کاشی یکی از عناصر تزئینی بناهاست که از قرنها پیش در بنا بکار میرفته است و حتی آجرهای زیبا با لعاب فیروزه‌ای درشوش را که اکنون در موزه لوور پاریس نگهداری می شود میتوان مثال اورد.

    بعد از شروع اسلام، بناها ، بدون تزئینات کاشی، گچبری یا نقاشی ساخته و مورد استفاده قرار گرفت. در عصر سلجوقیان کاشی را میتوان به صورت معدود در بنا دید. از آن پس روز بروز بر زیبائی و تنوع آن و زئینات دیگر افزوده شد. یکی از هنرهای که در مورد کاشی بکار میرود معرق کاری است که هنری ظریف، پرکار، زیبا، که دردوران تیموری به اوج خود رسید و با شروع سلسله صفویه و بکار بردن کاشی هفت رنگی اندک اندک به علت صرف وقت فراوان و دقت زیاد برای تهیه آن کمتر در بناها بکار رفت. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله کاشی کاری و نقوش دیواری Tiling and wall designs

    فهرست:

    فهرست عناوین

    عنوان                                                                                صفحه

    چکیده :....................................................................................................................................................................... 4

     

    فصل اول - مقدمه و تاریخچه ...................................................................................................................... 5

    تاریخچه :.................................................................................................................................................................... 6

     

    فصل دوم -   ادبیات تحقیق........................................................................................................................ 11

    کاشی از لحاظ مواد تشکیل دهنده آن دو نو است:.................................................................................................. 12

    الف : کاشی گلی :..................................................................................................................................................... 12

    ب : کاشی جسمی.................................................................................................................................................... 13

    کاشی معرق.............................................................................................................................................................. 16

    کاشی معرق از کاشی جسمی چهار.......................................................................................................................... 16

    کاشی زیر رنگی........................................................................................................................................................ 19

    کاشی نره.................................................................................................................................................................. 22

    کاشی قاز تغاری........................................................................................................................................................ 22

    پاورقی ها.................................................................................................................................................................. 23

    کاشی هفت رنگ....................................................................................................................................................... 30

    تعمیر و نگهداری کاشی و سرامیک  :....................................................................................................................... 32

    تعمیر ونگهداری کاشی کف ساختمان...................................................................................................................... 34

    تعمیر ونگهداری ساختمان  تعمیر کاشی و سرامیک................................................................................................ 35

    دلایل مهم ترک وشکست کاشی و سرامیک............................................................................................................. 35

    تعمیر کاشی و سرامیک هایی که ترک برداشته اند................................................................................................. 36

    تعمیر کاشی و سرامیک کاری به روش بنایی........................................................................................................... 37

    نصب کاشی و سرامیک روی ترکهای عمیق دیوار.................................................................................................... 37

    چند نکته.................................................................................................................................................................. 38

    دلایل طبله کردن کاشی و سرامیک........................................................................................................................ 38

    روش تعمیر طبله کردن کاشی و سرامیک............................................................................................................... 38

    تعمیر ونگهداری ساختمان  تعمیر موزائیک............................................................................................................. 39

    جلوگیری از لق شدن موزائیک................................................................................................................................. 39

    روش تعمیر موزائیک هایی که لق شده اند  تعمیر جزیی........................................................................................ 39

    نکته:......................................................................................................................................................................... 40

    نکته:......................................................................................................................................................................... 40

    تعمیر موزائیک و ملات  شکسته شده...................................................................................................................... 41

    دلایل چال شدن سطح موزائیک.............................................................................................................................. 41

    دلایل قوزو کپ شدن سطح موزائیک....................................................................................................................... 41

    دلایل یخزدگی موزائیک وبلند شدن موزائیک......................................................................................................... 41

    روش های تعمیر سه مواردی  یخزدگی .کپ.وچال شدن    موزائیک...................................................................... 42

    روند تولید کاشی...................................................................................................................................................... 43

    مرحله اول : سنگ شکن........................................................................................................................................... 44

    مرحله دوم : توزین.................................................................................................................................................... 44

    مرحله سوم : آسیاب مواد اولیه و تهیه دوغاب بدنه................................................................................................. 45

    مرحله چهارم : ذخیره سازی و هموژنیزاسیون دوغاب بدنه..................................................................................... 45

    مرحله پنجم : الک کردن دوغاب............................................................................................................................. 45

    مرحله ششم : ذخیره‌سازی دوغاب در حوضچه‌های اسپری درایر............................................................................. 46

    مرحله هفتم : اسپری درایر....................................................................................................................................... 46

    مرحله هشتم : ذخیره گرانول................................................................................................................................... 46

    مرحله نهم : انتقال و الک کردن گرانول................................................................................................................... 47

    مرحله دهم : فرم دهی.............................................................................................................................................. 47

    مرحله یازدهم : خشک کن افقی.............................................................................................................................. 47

    مرحله دوازدهم : پخت بیسکوییت........................................................................................................................... 48

    مرحله سیزدهم : انتقال کاشی به خطوط لعاب........................................................................................................ 48

    مرحله چهاردهم : لعاب سازی و لعاب زنی.............................................................................................................. 49

    مرحله پانزدهم : انتقال کاشی به کوره‌های لعاب..................................................................................................... 50

    مرحله شانزدهم : پخت لعاب................................................................................................................................... 50

    مرحله هفدهم : درجه‌بندی و بسته‌بندی................................................................................................................. 50

     

    فصل سوم -  بحث و نتیجه گیری............................................................................................................. 51

    منبع :........................................................................................................................................................................ 52

    منبع:

    منبع :

    1 - ماهنامه معماران  شماره 1415ص21 گردآورنده : دکتر محمد علی میرزایی – دانشگاه تهران 1385

    2 – فصلنامه هنر کاشیکاری              شماره 17 ، ص24     گردآورنده : اسماعیل حسین زاده – دانشگاه صنعتی اصفهان                    1387

    3 – تولید کاشی و موزائیک              نویسنده : رضا سلیمانی ،         نشر مهر ،        1388

    4 - مرکز اسناد و مدارک و اطلاعات علمی ایران

    Www.Irandoc.ac.irpersian/article

تحقیق در مورد تحقیق مقاله کاشی کاری و نقوش دیواری Tiling and wall designs , مقاله در مورد تحقیق مقاله کاشی کاری و نقوش دیواری Tiling and wall designs , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله کاشی کاری و نقوش دیواری Tiling and wall designs , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله کاشی کاری و نقوش دیواری Tiling and wall designs , تحقیق درباره تحقیق مقاله کاشی کاری و نقوش دیواری Tiling and wall designs , مقاله درباره تحقیق مقاله کاشی کاری و نقوش دیواری Tiling and wall designs , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله کاشی کاری و نقوش دیواری Tiling and wall designs , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله کاشی کاری و نقوش دیواری Tiling and wall designs ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله کاشی کاری و نقوش دیواری Tiling and wall designs
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت