تحقیق مقاله دستور العمل نحوه انتخاب نوآموزان ژیمناستیک

تعداد صفحات: 5 فرمت فایل: word کد فایل: 6108
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تربیت بدنی
قیمت: ۰ تومان
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله دستور العمل نحوه انتخاب نوآموزان ژیمناستیک

    مواد آزمون:

    بررسی وضعیت ظاهری فرد

    آزمون قوای جسمانی

    1- بررسی وضعیت ظاهری فرد:

    با توجه به ویژگیهای ورزش ژیمناستیک ، ژیمناستیک باید ظاهری خوش فرم و در خور قهرمانی داشته باشد . به همین منظور در بدو ورود کودکان ، می توان با مشاهده وضعیت ظاهری آنها با توجه به موارد زیر تا حد زیادی با حالات ، کیفیت فعالیت و شخصیت آنها آشنایی پیدا کرد .

    مواد آزمون :

    - تناسب اندام :

    از موارد مهمی که باید در حین بررسی ظاهری به آن توجه نمود تناسب طبیعی است که می بایست بین اندامها ی کودک وجود داشته باشد. مواردی نظیر چاقی ، لاغری بیش از حد ، کوتاه بودن پاها نسبت به تنه ، حجیم بودن پاها نسبت به تنه ، حجیم بودن رانها و کوتاه بودن قد نسبت به سن تقویمی .

    - ستون فقرات :

    از آنجا که در حین اجرای حرکات ژیمناستیک بیشترین فشار تمرین بر روی ستون مهره ها خواهد بود ، لذا ستون مهره های معیوب می تواند تا حدود زیادی مانع اجرای صحیح حرکت و موفقیت ژیمناستیک در آینده گردد . بنابراین با سلامت و طبیعی بودن مهره ها نیازی به صرف وقت درجهت اصلاح آنها نخواهد بود و می توان به تمرینات اساسی ژیمناستیک مبادرت نمود .

    نحوه بررسی سلامت ستون مهره ها :

    مربی می تواند با استفاده از صفحه شطرنجی موارد نظیر کیفوز ، لوردوز ، عارضه سر به جلو ، افتادگی شانه و ... را بررسی نماید .

    - طول دستها :

    با توجه به نحوه اجرای حرکات بر روی وسایل ژیمناستیک ، بلند بودن طول دستها از اهمیت زیادی برخوردار است . بطور مثال در صورت کوتاه بودن دستها ، اجرای حرکات بر روی خرک حلقه یا حرکاتی نظیر آغوشقا در بارفیکس با مشکل مواجه خواهد شد . بدین منظور می توان در حالیکه کودک ایستاده و دستها را به طرفین باز کرده فاصله دو نوک انگشتان دست راست و چپ وی را اندازه گیری کرده و در صورتی که از طول قد وی بلند تر باشد طول دستان وی ایده آل است .

    - طول انگشتان دست :

    با توجه به وسایلی همچون دارحلقه ، پارالل ، بارفیکس و حرکات مشکلی که بر روی این سه وسیله اجرا میشود ، انگشتان بلند کمک می کند در حین اجرای حرکات دورانی دستها از وسیله جدا نگردد . بنابراین با نگاه کردن به کف دستها می توان بطور نسبی بلندی طول انگشتان را دقیق نمود .

    - زائده آرنچی دستها :

    از آنجا که در اجرای حرکات ژیمناستیک ، دستها بیشترین نقش را دارا هستند و 90 درصد فشار حرکات متوجه دستها می باشد آرنج که محل اتصال بازو و ساعد می باشد بیشترین صدمات را متحمل می گردد. بدین لحاظ درزمان انتخاب نو آموزان باید دقت بیشتری معطوف گردد تا حتی المقدور آرنجها صاف و بدون ضعف و شکل غیرطبیعی باشند .

    - طول پاها :

    پاها از جمله اندامهای مهم بدن هستند که بلندی آنها جهت اجرای حرکات ژیمناستیک از دو نظر حائز اهمیت است :

    الف ) – وقتی پاها بلند و سبک باشند ، بهمان نسبت مرکز ثقل بدن از زمین بالاتر قرار خواهد گرفت . لذا ژیمناستی که پاهای بلند و بدنی آماده داشته باشد ، با توجه به بالا بودن مرکز ثقل اکثر حرکات وی ( خصوصاً در حرکات زمینی ) با ارتفاع زیاد اجرا خواهد شد .

    ب ) – پاهای بلند دامنه حرکات را وسعت داده ، بطوریکه ژیمناستیک می تواند با کیفیتی خوب برنامه اش را به معرض نمایش گذارد .

    با توجه به دو مورد فوق طول پاهای مناسب برای یک ژیمناست باید از طول تنه او بلند تر باشد .

    - وضعیت زانوها :

    زانوها ضمن اینکه در اجرای بیشتر حرکات نقش مهمی را ایفا می نمایند به همان نسبت نیز می توانند در تناسب اندام و زیبایی حرکات اثری مثبت داشته باشند . پس با مشاهده زانوها و ساق پاها از روبرو و پهلو می توان نواقص آنها را بررسی کرد . در بررسی زانوها از پهلو ممکن است زانوها کاملاً صاف نباشند و از روبرو نیز ممکن است دارای یکی از دو نقص زیر باشند :

    الف ) – پرانتزی یا هلالی : در حالیکه قوزک پاها به یکدیگر چسبیده اند زانوها از یکدیگر فاصله داشته بطوریکه شکل ( o )  لاتین را پیدا می کند .

    ب ) – ضربدری یا X   ( ایکس ) : در حالیکه زانوها به یکدیگر چسبیده اند ساق و مچ پاها از یکدیگر فاصله دارند و شکل ضربدر یا ( X‌ ) را پیدا می کنند .توضیحاً اینکه نواقص فوق می توانند تا حدود زیادی کیفیت اجرای حرکات را کاهش داده و در قضاوت داور تأثیر منفی بگذارند .

    - کف پاها :

    با توجه به اهمیتی که کف پای سالم  و طبیعی د رانجام حرکات دویدنی ،‌ پریدنی و جهشی دارد لازم و ضروری است تا بیشترین دقت در این زمینه بعمل آید و در صورتت مشاهده این نقص از پذیرش کودک جلوگیری شود . زیرا کودک نه تنها در فراگیری مهارتهای زمینی و پرش خرک عاجز خواهد بود بلکه در آینده نیز اثرات منفی برای وی در برخواهد داشت . به همین منظور می توان از تماس پای برهنه کودک با زمین صاف بودن کف پای وی را تشخیص دارد.

    - دید چشم :

    با توجه به اهمیت سلامت چشم در حفظ تعادل ، ضعف آن می تواند تا حدی بر حفظ تعادل ، هماهنگی و تطابق (‌ تشخیص ارتفاع وسیله تا زمین ، ارتفاع پرش تا سطح زمین )‌ اثر منفی گذارد . به همین منظور می توان از چند نمونه زیر یکی را جهت آزمون چشمها انتخاب کرد :

        الف : بوسیله علائم چشم پزشکی

        ب : هدف گیری توسط نو آموز بوسیله توپ

        ج : پرتاب و دریافت توپ توسط کودک

    -نحوه تکلم :

    چون در حین انجام تمرینات بین مربی و شاگرد پرسش و پاسخ بعمل می آید ، نو آموز باید خوب و بدون لکنت زبان صحبت کند به همین منظور می توان با ودار کردن کودک به صحبت این مسئله را تحت بررسی قرار داد .

    - شنوایی :

    با توجه به اهمیت حس شنوایی در یادگیری و برقراری ارتباط کلامی نوآموز باید از سلامت کامل شنوایی برخوردارباشد .

    - علاقه مندی و انگیزه :

    کودک باید با علاقه و انگیزه به سمت ورزش ژیمناستیک آمده باشد زیرا انگیزه و علاقه انرژی لازم را  جهت رسیدن به هدف نهایی به وی می بخشد . به همین منظور می توان با طرح سؤالاتی از کودک از میزان علاقه وی به این رشته ورزشی آگاه شد .

    - آزمون قوای جسمانی :

    نظر به اهمیت آمادگی جسمانی جهت یادگیری مهارتهای مشکل ژیمناستیک ، ارزیابی از وضعیت جسمانی کودک از مهمترین مواردی است که در بدو ورود کودکان باید بدان توجه نمود . به همین منظور بکار بردن و استفاده صحیح از آزمونهای مشخص می تواند بعنوان ملاک ارزشیابی توانائیهای جسمی کودکان را بدون دخالت و سلیقه آزمایش کنند ه تعیین و مشخص نماید .

    این آزمونها می تواند شامل ایستگاههای مختلفی باشند که هدف آنها انداره گیری قدرت ، سرعت ، انعطاف پذیری و هماهنگی نسبی کودکان باشد .

    این آزمونها می تواند شامل: کشش بارفیکس ، دراز و نشست ، شنای سوئدی ، پرش جفت متوالی ، انعطاف پذیری و دو 20 متر سرعت باشد .

    - تحرک و جنب  و جوش

    چون هدف از آزمون اولیه و انتخاب نوآموز به منظور رسیدن به مرحله قهرمانی ژیمناستیک می باشد لذا تا آنجا که  امکان دارد عوامل بازدارنده در رسیدن به هدف فوق را کاهش دارد . بدین منظور باید نوآموزانی  را انتخاب نمود که چابک و پر جنب و جوش هستند .

     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله دستور العمل نحوه انتخاب نوآموزان ژیمناستیک

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله دستور العمل نحوه انتخاب نوآموزان ژیمناستیک, مقاله در مورد تحقیق مقاله دستور العمل نحوه انتخاب نوآموزان ژیمناستیک, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله دستور العمل نحوه انتخاب نوآموزان ژیمناستیک, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله دستور العمل نحوه انتخاب نوآموزان ژیمناستیک, تحقیق درباره تحقیق مقاله دستور العمل نحوه انتخاب نوآموزان ژیمناستیک, مقاله درباره تحقیق مقاله دستور العمل نحوه انتخاب نوآموزان ژیمناستیک, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله دستور العمل نحوه انتخاب نوآموزان ژیمناستیک, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله دستور العمل نحوه انتخاب نوآموزان ژیمناستیک ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله دستور العمل نحوه انتخاب نوآموزان ژیمناستیک
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت