تحقیق مقاله اعتیاد

تعداد صفحات: 20 فرمت فایل: word کد فایل: 6325
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله اعتیاد

    مقدمه

    تحقیق و پژوهش برای آگاهی و شناخت مجهولات و پی بردن به مسائل ناشناخته صورت می گیرد. در انسان میل به داشتن و کشف حقایق حالات فطری داشته و همین امر یکی از عوامل موثر در پیشرفت امر تحقیق و ایجاد روشهای مختلف بوده است.

    انسان همواره برای رسیدن به مقصد و حل مشکلات راههای مختلف را تجربه می نماید و مناسب ترین راه و روش انتخاب می کند .

    اعتیاد

    تعریف اختلالات مربوط به اعتیاد یا مبتنی بر کمیت، فراوانی و یا شدت رفتارهای مواد جویانه از طرف بیمار می‏باشد و یا اینکه اصطلاح ”مصرف غیر قانونی مواد“ مبنای تعریف اختلالات مربوط به اعتیاد قرار می‏گیرد.

    امروزه در محافل دانشگاهی به جای اعتیاد از وابستگی به مواد (substance dependence) نام برده می‏شود، هر چند که در میان مردم این بیماری ”اعتیاد“ و خود بیمار به عنوان معتاد شناخته شده است.

    بیمار وابسته به مواد علیرغم تجربه مشکلات متعدد ناشی از مصرف مواد قادر بر قطع مصرف آن نیست. مصرف مواد یک الگوی رفتاری ناسازگارانه و بیمار گونه است که بروز علائم رفتاری، روانی، شناختی و جسمی به اختلالهای بالینی در فرد مصرف کننده منجر می‏شود. این اختلالها عبارتند از:

    1) ایجاد تحمل: بیمار در دفعات بعدی مصرف مواد برای رسیدن به سطح قبلی روانی و جسمانی ناشی از اثر مواد باید مقادیر بیشتری از آن را مصرف کند.

     

    2) بروز علائم ترک: عدم مصرف مواد علائم جسمانی و روانی ترک مانند بیقراری، اضطراب، بیخوابی، درد عضلات، اسهال و استفراغ ظاهر می‏شود.

    3) تمایل بعدی: هوس، در بیشتر بیماران پس از قطع مصرف مواد وجود دارد ولی بیمار قادر به کنترل هوس و ترک مصرف این کار نمی‏باشد.

    4) بیمار برای تهیه مواد، هزینه، وقت و سرمایه‏های دیگران و خانواده را مصرف می‏کند.

    5) درپی استمرار مصرف مواد با تغییرات روانی و رفتاری در بیمار، مشارکت وی در فعالیتهای خانوادگی، اجتماعی، تفریحی و شغلی کاسته می‏شود.

    6) علیرغم آگاهی بیمار از عوارض جسمانی و روانی مصرف مواد، بیمار قادر به عدم استفاده از آن نمی‏باشد. در تعریف علمی برای اینکه فردی را بیمار وابسته به مواد بدانیم لازم است حداقل 12 ماه الگوی مستمر مصرف مواد را داشته باشد.

    موضوعات مطرح‌شده در بالا نکات آموزشی برای بیماران، خانواده آنان و همه افراد جامعه به‌ویژه جوانان است. همه باید این نکات را بدانند، و بدانند که حتی یک‌بار مصرف هم ممکن است فرد را به‌سوی این همه مشکل بکشاند.

    طبقه بندی مواداعتیاد آور

    مواد مخدر را به اعتبارات متعددی می توان طبقه بندی کرد. مثلا اگر آنها را به طبیعی، نیمه مصنوعی و مصنوعی گروه بندی کنیم، یا از نظر تاریخ کشت یا آشنایی بشر با آنها، کشف و ساخت دسته بندی کنیم، یا در دو گروه، یعنی گروه مواد مخدری که مصرف پزشکی دارد. یا گروه مواد مخدری که مصرف پزشکی ندارد، دسته بندی شوند، همه درست بوده، ولی در عین حال هیچیک طبقه بندی یا تعریفی جامع و مانع نمی باشند. اگر چه متخصصین، طبقه بندی هایی از جنبه های علمی و تجربی ارائه داده اند ولی بهترین نوع گروه بندی از طرف سازمان بهداشت جهانی به عمل آمده که طبقه بندی مواد از جهت تاثیر آنها بر انسان است .

     

    این طبقه بندی به صورت زیر می باشد:

     □  توهم زاها (Hallucinations)

     □  کانابیس یا شیره گیاه شاهدانه (CANNABIS)

     □  مواد مخدر

     □  سستی زاها (مسکنها – خواب آورها)

     □  آرام بخش ها

     □  چسب و مواد فرار (مواد استنشاقی)

     □  محرک ها

     □  الکل ، توتون و قهوه = (Neglected Invisible Drugs)

    انواع مواداعتیاد آور

    □  تریاک (Opium)

     □  مورفین (Morphine)

     □  هروئین ( Heroin)

     □  متادون (Methadone)

     □  ماری جوانا

     □  حشیش

     □  کوکایین وکراک

     □  توتون و دخانیات (نیکوتین Nicotine)

     □  قهوه (کافئین)

     □  ال.اس.دی (LSD)

     □  4- برومو 5,2 دی متوکسی فنتیلامین

     □  اکستاسی (MDMA)

     □  داروهای تجویزی (Prescription Drugs)

     □  الکل (Alcohol)

    سوء مصرف مواد (substance abuse)

    در مقابل بیماران ”وابسته“ کسانی هستند که اقدام به مصرف می‏کنند ولی با مشخصاتی که در بالا برای بیماران وابسته به مواد ذکر شد مطابقت ندارند. در این گروه شدت مصرف به حدی نمی‏باشد که وابسته تلقی شوند. این گروه از بیماران بارها و به طور متناوب مواد مصرف می‏کنند. الگوی مصرف این دسته بر خلاف گروه بالا مقاومت ناپذیر نبوده و جنبه اجباری ندارد. اما بهرحال نتایج مصرف و مخرب مواد را در پی دارد. از این موارد می‏توان غیبت از مدرسه، محل کار، درگیری با همکاران و دوستان، عدم انجام تعهدات اجتماعی و خانوادگی، بی توجهی به فرزندان و خانواده و... را نام برد. الگوی مصرف به هر گونه‏ای که باشد می‏تواند با مخاطرات فیزیکی مانند مصرف مواد هنگام رانندگی و خطرهای فراوان به دنبال آن همراه گردد. به‌خاطر داشته باشیم یک‌بار مصرف ممکن است موجب سوءمصرف یا مصرف تفریحی شود و مصرف تفریحی موجب مصرف دائم و اعتیاد شده و خطر بعدی اعتیاد مصرف تزریقی و ایدز است.

     

    علل و عوامل مؤثر بر اعتیاد

    اعتیاد یک بیماری زیست شناختی، روانشناختی و اجتماعی است. عوامل متعددی در سبب شناسی سوء مصرف و اعتیاد مؤثر هستند که در تعامل با یکدیگر منجر به شروع مصرف و سپس اعتیاد می‏شوند. عوامل مؤثر بر فرد، محیط فرد و عوامل اجتماعی، عوامل در هم بافته‏ای هستند که بر یکدیگر تأثیر می‏گذارند. آشنایی با عوامل زمینه ساز مستعد کننده بروز اعتیاد و نیز عوامل محافظت کننده در مقابل آن از دو جهت ضرورت دارد:

    1) شناسایی افراد در معرض خطر اعتیاد و اقدامهای پیشگیرانه لازم برای آنان؛

    2) انتخاب نوع درمان و اقدامهای خدماتی، حمایتی و مشاوره‏ای لازم برای معتادان.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله اعتیاد

    فهرست:

    مقدمه

    اعتیاد

    طبقه بندی مواداعتیاد آور

    این طبقه بندی به صورت زیر می باشد:

    انواع مواداعتیاد آور

    سوء مصرف مواد (substance abuse)

    علل و عوامل مؤثر بر اعتیاد

    عوامل مخاطره آمیز

    درمان اعتیاد

    1) مرحله سم زدایی (detoxification)

    2) مداخله‏های غیر دارویی

    اعتیاد ایدز و هپاتیت در زندان

    اعتیاد در ایران

    ایدز

    هپاتیت

    زندان

    اقدامات صحیح

    استراتژیهای کاهش آسیب

    افزایش درصد اعتیاد در سنین پایین کشور

    نقش فعالیت های بدنی در درمان اعتیاد

    تفاوت عادت و اعتیاد

    نتیجه گیری

    منابع و مآخذ

     

    منبع:

    پایگاه اینترنتی شبکه سوم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

    پایگاه اینترنتی انجمن درمانگران ایران

    پایگاه اطلاع‌رسانی دانشجویان و دانش‌آموختگان ترکمن ایران

    پایگاه اینترنتی موسسه فرهنگی تبیان

    پایگاه اطلاع‌رسانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

    [http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=285616 خبرگزاری مهر، مقالهٔ «آزمایش اعتیاد قبل از ازدواج قابل اطمینان نیست»

    خبرگزاری ایسکا، مقالهٔ «باورهای شایع و اشتباه در مورد اعتیاد به مواد مخدر» 

تحقیق در مورد تحقیق مقاله اعتیاد, مقاله در مورد تحقیق مقاله اعتیاد, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اعتیاد, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اعتیاد, تحقیق درباره تحقیق مقاله اعتیاد, مقاله درباره تحقیق مقاله اعتیاد, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اعتیاد, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اعتیاد ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله اعتیاد
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت