تحقیق مقاله مفاهیم اولیه برنامه نویسی در دات نت

تعداد صفحات: 85 فرمت فایل: word کد فایل: 6360
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی کامپیوتر
قیمت قدیم:۲۳,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مفاهیم اولیه برنامه نویسی در دات نت

     ( بخش اول )

     

    دات نت محیطی جدید بمنظور طراحی، پیاده سازی  و اجرای برنامه های کامپیوتری را در اختیار طراحان و پیاده کنندگان نرم افزار قرار می دهد.  با استفاده از پلات فرم فوق ، می توان بسرعت اقدام به پیاده سازی نرم افزار نمود.

    برنامه های تولیده شده ، امکان استفاده از پتانسیل های  محیط

    ( Common Language Runtime CLR ) را خواهند داشت . آشنائی با مفاهیم اولیه برنامه نویسی در محیط فوق ، دارای اهمیت خاص خود بوده و  سرعت در استفاده مطلوب از محیط فوق ، را بدنبال خواهد داشت . در مقالاتی که در این زمینه ارائه خواهد شد به بررسی مفاهیم اولیه برنامه نویسی محیط فوق ، خواهیم پرداخت . در این راستا ، در ابتدا با نحوه نوشتن یک برنامه  آشنا و در ادامه به تشریح برخی از مفاهیم مهم در این زمینه ، خواهیم پرداخت .

     

    نوشتن یک برنامه در فریمورک دات نت

    تمامی زبانهای حمایت شده در دات نت ، از سیستم نوع یکسان ، کتابخانه کلا س فریمورک مشابه  و  CLR استفاده خواهند کرد . بدین ترتیب، تمامی برنامه های نوشته شده با یکی از زبانهای حمایت شده ، خصایص مشابهی را به اشتراک می گذارند. شاید مهمترین تفاوت قابل توجه در رابطه با زبان های برنامه نویسی حمایت شده در دات نت ،  به گرامر هر یک از آنها برگردد . ( در مثال هائی که در این مقاله ذکر می گردد ، از ویرایشگر Notepad ،در مقابل ویژوال استودیو دات نت،  استفاده شده است . مثال های ارائه شده به اندازه کافی ساده بوده تا بتوان بکمک آنان با  فرآیندهای ترجمه و اجراء ، بسرعت آشنا گردید ).

     

    نوشتن یک برنامه

    برای نوشتن یک برنامه ساده در دات نت ، مراحل زیر را دنبال می نمائیم :

     

    فاز اول : ایجاد برنامه

    برنامه Notepad را فعال و  پس از درج کدهای زیر آن را با نام  Hello.vb ، ذخیره نمائید .

    یک برنامه نمونه  نوشته شده به زبان VB.NET

    (شکل در فایل اصلی موجود است)

     

    Imports  System

    Public Class MainApp

         Public Shared Sub Main( )

              Console.WriteLine( "Welcome to .NET Programming " )

          End Sub

    End Class 

     

    فاز دوم : ترجمه و ایجاد یک فایل اجرائی

    برای اجراء برنامه ایجاد شده در مرحله قبل ، در ابتدا کمپایلر VB.NET را از طریق خط دستور و بصورت زیر فعال می نمائیم : ( دستور فوق را می توان از طریق خط دستور ویندوز و یا خط دستور موجود در ویژوال استودیو ، فعال کرد )

    vbc  Hello.vb

               در ادامه و پس از ایجاد فایل اجرائی (hello.exe ) ، امکان اجرای برنامه فراهم می گردد.

     

    استفاده از Namespace

    با استفاده از VB.NET ، می توان به کلاس ها مراجعه و از آنان استفاده کرد . در مثال زیر ، یک نمونه از کلاس System.Io.FileStream ، ایجاد شده است .

    Dim aFileStream  As  System.IO.Filestream  

    مراجعه به Namespace های مورد نیاز در یک برنامه روشی مناسبتر در این زمینه است . با  استفاده از namespace ، ضرورتی به توصیف تمامی مراجعات به کتابخاته کلاس ، وجود نخواهد داشت .

     

    Imports System.IO

    .....

    Dim aFileStream As Filestream 

    مثلا" برای دستیابی به اشیاء System ، می بایست از Namespace با نام System در برنامه استفاده گردد. ( Imports) .

     

    تعریف namespace و کلاس 

    VB.NET ، امکانات حمایتی لازم در خصوص ایجاد Namespace های خاص و کلاس های مربوط به آن را ارائه می نماید. (نکته : مدل زیر یک روش عمومی برای نامگذاری namespace است ) :

     

     

    CompanyName.TechnologyName

    .For Example:

    Microsoft.Office

     

    namespace در VB.NET 

    در VB.NET با استفاده از عبارت namespace می توان یک namespace را تعریف کرد . با استفاده از  namespace تعریف شده ،  امکان کپسوله نمودن کلاس های ایجاد شده ، فراهم خواهد شد.

     

    Namespace CompVB

       Public Class StringComponent

          ....

       End Class

    End Namespace

    برخی از ویژگی های namespace  عبارتند از :

     namespace می تواند درون سایر namespace ها ، مستقر گردند .

    یک namespace می تواند در چندین فایل تعریف گردد .

    یک فایل حاوی کد مبداء می تواند چندین namespace  را تعریف نماید.

     

    نقاط ورود ، حوزه ، تعاریف

    هر برنامه اجرائی می بایست شامل یک نقطه ورود خارجی باشد . مکان فوق ، محلی را که برنامه اجرای خود را از آنجا آغاز می نماید ، مشخص می نماید..در  VB.NET تمامی کد می بایست در متدهای یک کلاس قرار بگیرد.

     

    نقاط ورود در VB.NET 

    بمنظور ارائه کد  نقطه ورود در VB.NET ، در ابتدا می بایست یک ماژول و یا یک کلاس مشخص گردد .

     

    Public Module modMain

     

    Public Class clsMain

    در ادامه می بایست نقطه ورود برای برنامه ، مشخص گردد. نقطه ورود ، می بایست بعنوان یک  متد عمومی که main نامیده می شود ، در نظر گرفته شود.( کمپایلر به دانش فوق نیاز خواهد داشت ) . در یک کلاس ، متد فوق می بایست بصورت اشتراکی تعریف گردد .امکان تعریف متد فوق در یک ماژول بصورت اشتراکی ، وجود نخواهد داشت . نحوه تعریف ( مشخص نمودن ) نقاط ورود برای یک ماژول و یا یک کلاس ، بصورت زیر است :

     

    (شکل در فایل اصلی موجود است)

     

    Public Module modMain

          Public Sub Main( )

             ...

          End Sub

     End Module

     

    Public Class clsMain

          Public Shared Sub Main( )

            ...

          End Sub

    End Class

     

    حوزه   

    VB.NET ، از نقطه بعنوان یک عملگر resolution حوزه ، استفاده می نماید . مثلا" در صورت استفاده از متد WriteLine مربوط به کلاس Console ،   از گرامر Console.WriteLine ، استفاده می شود.

     

    تعاریف

    در VB.NET ، الزامی  به تعریف یک متغیر قبل از استفاده از آن نمی باشد . پیشنهاد می گردد که در چنین مواردی متغیرها با صراحت تعریف گردند. در این راستا می توان از  عبارت options ، استفاده کرد.  بمنظور ایجاد نمونه ای از یک شی ، از  New استفاده می گردد. مثال زیر ، نحوه تعریف یک شی از نوع Comp در namespace با نام Lib   و با نام MyComp را نشان می دهد .

    Dim myComp As New Lib.Comp( )

     

    کنسول ورودی و خروجی

    می توان  از کلاس Console ، مربوط به CLR وابسته به System Namespace  ،  برای ورودی و خروجی هر نوع رشته و مقادیر عددی توسط متدهای Read , ReadLine و Write,WriteLine استفاده کرد . برنامه زیر، نحوه نمایش یک رشته در خروجی را نشان می دهد .

    برنامه نمونه :(شکل در فایل اصلی موجود است)

     

    Imports  System

    Public Class MainApp

         Public Shared Sub Main( )

              Console.WriteLine( "Welcome to .NET Programming " )

          End Sub

    End Class 

     

    ترجمه و اجراء یک برنامه فریمورک دات نت 

    اکثر جنبه های برنامه نویسی در دات نت برای تمامی زبانهای سازگار ، یکسان است . هر کمپایلر حمایت شده باعث تولید کدهای "خود تشریح "  MSIL)Microsoft Intermediate Language) ، می گردد . تمامی کدهای مدیریت یافته ( Managed code ) با استفاده از CLR(Common Language runtime) ، اجراء خواهند شد . CLR ، امکان یکپارچگی بین برنامه ها ، مدیریت اتوماتیک حافظه ، برخورد یکدست با موارد خاص و استثناء ، امنیت پیشرفته و در نهایت  یک مدل برنامه نویسی ساده و همگن را ارائه می نماید. 

     

    گزینه های کمپایلر

    فریمورک دات نت،  دارای یک کمپایلر خط دستوری برای VB.NET است ( vbc.exe ) . برای ترجمه برنامه Hello.vb ، بکمک کمپایلر فوق ، از دستور زیر استفاده می شود :

    vbc Hello.vb

    گرامر فوق،  باعث فراخوانی کمپایلر VB.NET  می گردد. در این مثال خاص، صرفا" نام فایل مورد نظر برای کمپایلر مشخص شده و در ادامه ، کمپایلر فایل اجرائی را تولید خواهد کرد ( Hello.exe )

     

    گزینه های خط دستور

    در VB.NET ، می توان  لیست کاملی از گزینه های همراه کمپایلر را با استفاده از ?/ ، مشاهده نمود ( ?/ Vbc ) . از گزینه های مفید در این زمینه، می توان به  سوئیچ out/ ، ( نام فایل خروجی را مشخص می نماید)  و سوئیچ target/ ، ( نوع کد مقصد را مشخص می نماید") ، اشاره کرد. بصورت پیش فرض ، نام فایل خروجی مشابه نام فایل ورودی و با انشعاب exe . ، خواهد بود. مقدار پیش فرض برای تعیین نوع کد مقصد ، یک برنامه اجرائی است ( سوئیچ t/ ، دارای عملکردی معادل با سوئیچ target/ است ). دستور زیر نحوه استفاده از سوئیچ های فوق را نشان می دهد :

    vbc /out :hello.exe  /t:exe hello.vb  

     

    استفاده از  گزینه کمپایل reference/ 

    در زمان مراجعه به سایر اسمبلی ها ، می بایست از سوئیچ  reference/ ، استفاده گردد . گزینه فوق این امکان را برای کمپایلر فراهم می آورد که اطلاعاتی را ایجاد و در کتابخانه های مشخص شده استقرار تا زمینه استفاده از آنان برای کد مورد نظر ( در حال ترجمه ) ، فراهم گردد. مثال زیر نحوه ایجاد یک برنامه اجرائی از طریق خط دستور و  با استفاده از reference /  ، را نشان می دهد .

     ( عملکرد سوئیچ r / مشابه reference /  است ).

    Vbc / r:assembll.dll  , assemb2.dll / out :output.exe  input.vb   

    در بخش دوم این مقاله به بررسی فرآیند اجراء مدیریت یافته ( اداره شده ) ، خواهیم پرداخت .

    مفاهیم اولیه برنامه نویسی در دات نت ( بخش دوم )

     

    در بخش اول این مقاله به بررسی یک برنامه نمونه ساده دات نت پرداخته شد و از این رهگذر با برخی  مفاهیم اولیه و در عین حال مهم  برنامه نویسی  در دات نت آشنا شدیم . در بخش دوم این مقاله به بررسی فرآیند اجراء پرداخته و بدنبال آن با برخی دیگر از مفاهیم اساسی برنامه نویسی در دات نت آشنا خواهیم شد .

    در فریمورک دات نت ، CLR زیر ساخت لازم برای یک محیط اجراء مدیریت یافته ( اداره شده ) را فراهم می نماید . در زمان پیاده سازی  یک برنامه در فریمورک دات نت ، برنامه مورد نظر می تواند  با استفاده از هر یک از زبان های سازگار با CLR ، نوشته گردد. کمپایلر استفاده شده ، کدها را به مقصد CLR ، ترجمه می نماید . پس از فرآیند ترجمه کد نوشته شده ،  یک ماژول مدیریت یافته( اداره شده )  ایجاد خواهد شد. ماژول فوق، در  فایلی  که PE)Portable Executable) ، نامیده می شود، قرار گرفته و شامل اطلاعات زیر خواهد بود :

     MSIL)Microsoft Intermediate Language) ، کمپایلر کد نوشته شده  را به MSIL ترجمه می نماید . کد فوق ، مجموعه ای از دستورالعمل های مستقل از نوع پردازنده  بوده و  در ادامه با توجه به نوع پردازشگر به کدهای مختص ماشین تبدیل می گردند.

    Type metadata .اطلاعات فوق ،  نوع ها ، اعضاء و سایر مراجع  استفاده شده توسط  CLR  در زمان اجراء را بطور کامل تشریح خواهد کرد.

    مجموعه ای از سایر منابع . منابع فوق ،  شامل موارد متععدی نظیر فایل های Jpg .  و یا Bmp . ،  می باشند .

    اگر در زمان استفاده از کمپایلر ویژوال بیسیک از سوئیچ target /  ، استفاده و مقدار آن  Exe و یا Library  در نظر گرفته شود ، کمپایلر یک ماژول اجرائی را تولید که یک اسمبلی (Assembly ) خواهد بود.  اسمبلی ها  بخش ضروری و اساسی برنامه نویسی در فریمورک دات نت بوده و CLR از آنان بعنوان  واحدهای پایه  و بمنظور اشتراک ، بکارگیری امنیت و ورژن های متفاوت، استفاده می نماید. CLR  دات نت ، صرفا" کدهای MSIL را که  در یک اسمبلی موجود  می باشند ، اجراء خواهد کرد . در صورتیکه بهمراه سوئیچ target /  (در کمپایلر ویژوال بیسیک ) ، از Module استفاده شود ، کمپایلر یک ماژول مدیریت یافته را تولید که یک اسمبلی نخواهد بود .ماژول تولیده شده ، شامل یک مانیفست نبوده و نمی تواند توسط CLR ، اجراء گردد.    یک ماژول مدیریت یافته را می توان به یک اسمبلی  و از طریق استفاده از کمپایلر ویژوال بیسیک و یا با استفاده از Assembly Linker) Al.exe) اضافه نمود. در ادامه به تشریح MSIL ، متادیتا و اسمبلی خواهیم پرداخت .

     

    کد اجرائی 

    در زمان اجرای  یک برنامه مدیریت یافته ، لودر سیستم عامل ، CLR را در حافظه مستقر و در  ادامه زمینه اجرای  کد MSIL ماژول های مدیریت یافته ، فراهم می گردد. با توجه به اینکه پردازنده  میزبان در مقطع کنونی ، قادر به اجرای مستقیم دستورالعمل های MSIL  نخواهد بود، CLR ، می بایست در ابتدا دستورالعمل های MSIL را به کد مختص ماشین و با توجه به نوع پردازنده ،  تبدیل نماید .

     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مفاهیم اولیه برنامه نویسی در دات نت

    فهرست:

    مفاهیم اولیه برنامه نویسی در دات نت ( بخش اول )

    نوشتن یک برنامه در فریمورک دات نت

    نوشتن یک برنامه

    فاز اول : ایجاد برنامه

    فاز دوم : ترجمه و ایجاد یک فایل اجرائی

    استفاده از Namespace

    تعریف namespace و کلاس 

    namespace در VB.NET 

    نقاط ورود ، حوزه ، تعاریف

    نقاط ورود در VB.NET 

    حوزه  

    تعاریف

    کنسول ورودی و خروجی

    ترجمه و اجراء یک برنامه فریمورک دات نت 

    گزینه های کمپایلر

    گزینه های خط دستور

    استفاده از  گزینه کمپایل reference/ 

    مفاهیم اولیه برنامه نویسی در دات نت ( بخش دوم )

    کد اجرائی 

    Appliaction Domain 

    متادیتا

    MSIL 

    اسمبلی ها 

    مانیفیست اسمبلی ( Assembly Manifest ) 

    ابزارهای CLR  

    استفاده از برنامه ILdasm.exe   

    مبانی دا ت نت  بخش اول )

    یک پلات فرم مناسب برای آینده

    ایده ها اولیه

    تولد دات نت

    مروری بر فریمورک دات نت

    مبانی دا ت نت ( بخش دوم )

    پیاده سازی سریع و آسان

     برخورد اتوماتیک با مقولاتی همچون مدیریت حافظه

    حمایت از ابزارها ی متعدد

    متا دیتا

     

    زبان

    چندین

    ارتباط

    حمایت

    و

    سیتم

    نوع

    بکارگیری و اجراء

    مبانی دا ت نت ( بخش سوم )

    اینترفیس های کاربر و برنامه

    اینترفیس کاربر : فرم های ویندوز

    اینترفیس کاربر : فرم های وب

    کنترل های سرویس دهنده

    اینترفیس کاربر : برنامه های کنسول

    اینترفیس های برنامه : سرویس های وب

    اهمیت XML در دات نت

    مبانی برنامه نویسی وب  در دات نت ( بخش اول )

    انواع برنامه های وب

    نحوه کارکرد برنامه های وب

    ASP.NET و پتانسیل ها ی مربوطه

    بخش های یک برنامه وب

    اجزاء فرم وب

    مبانی برنامه نویسی وب  در دات نت ( بخش دوم )

    فریمورک دات نت

    زبان های برنامه نویسی

    مبانی برنامه نویسی وب  در دات نت ( بخش سوم )

    صفحه آغاز ( Start Page )

    پنجره های ویژوال استودیو دات نت

    آشنائی با Toolbox

    ویرایش سندهای وب

    ویرایش Code-Behind

    ویرایش فرم های وب که از یک فایل استفاده می نمایند 

    Solution Explorer

    اجرای یک پروژه

    تنظیم Breakpoint و مشاهده متغیرها

    اجرای دستورات

    خلاصه 

     XML در دات نت ( بخش اول )

    مقدمه

    سرویس های  وب XML 

    محیط ( پلات فرم )  دات نت 

    چالش های موجود در زمینه بکارگیری برنامه ها در اینترنت 

    یکپارچگی  بین برنامه های مختلف

    ترجمه بین فرمت های داده  متفاوت

    جستجو و بازیابی اطلاعات

    پردازش ( عملیات ) بر روی داده ها 

    استانداردهای کنسرسیوم وب در  دات نت

    مفاهیم اولیه CLR  فریمورک دات نت

    نوع ها ی حمایت شده در IL

    منزلگاه مقادیر

    Method Flow Control

    فراخوانی متد

    روش فراخوانی متد

    ارسال پارامتر متدها

     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله مفاهیم اولیه برنامه نویسی در دات نت, مقاله در مورد تحقیق مقاله مفاهیم اولیه برنامه نویسی در دات نت, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مفاهیم اولیه برنامه نویسی در دات نت, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مفاهیم اولیه برنامه نویسی در دات نت, تحقیق درباره تحقیق مقاله مفاهیم اولیه برنامه نویسی در دات نت, مقاله درباره تحقیق مقاله مفاهیم اولیه برنامه نویسی در دات نت, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مفاهیم اولیه برنامه نویسی در دات نت, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مفاهیم اولیه برنامه نویسی در دات نت ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله مفاهیم اولیه برنامه نویسی در دات نت
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت