تحقیق مقاله بررسی نقش مشارکت اولیا در پیشرفت دانش آموزان

تعداد صفحات: 12 فرمت فایل: word کد فایل: 6499
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله بررسی نقش مشارکت اولیا در پیشرفت دانش آموزان

    مقدمه

    حضور یک فرزند با هوش و درس‌خوان در خانواده که از همان سال‌های اول تحصیل قابل تشخیص است، وظیفه والدین و به خصوص مادر را صد چندان می‌کند. متأسفانه مادران وظیفه خود را در این می‌بینند که بالای سر فرزندشان بایستند، تا او مشق‌هایش را بنویسد، از او درس بپرسند، دیکته بگویند و یا حتی بعضی از کارهای درسی فرزندشان را انجام دهند.

    هدف و تمرکز همه این فعالیت‌ها- فرزند- است، اما این کارها تا چه زمانی می‌تواند موثر باشد؟ چند درصد از والدین از چنین روش‌هایی به نتایج موثر و ماندگاری می‌رسند؟

    مادرانی که علاقه‌مند به پیشرفت مستمر و واقعی فرزندشان هستند، باید جهت قسمتی از فعالیت‌ها را به طرف خود برگردانند. مادران باید پا به پای فرزندان، پیش روند، اما نه در امور درسی، بلکه در رشد فکری و فرهنگی.

    یک مادر منطقی، در وهله اول انتظار خودش را از خود بالا می‌برد و به آنچه دارد قانع نمی‌شود. او همه وقتش را به امور روزمره و خنثی اختصاص نمی‌‌دهد بلکه در تربیت فرزند، وقت‌هایش را به زمان‌هایی برای سرگرمی و زمان‌هایی برای ارتقای اندیشه تقسیم می‌کند.

    هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر بروضعیت تحصیلی دانش‌آموزان است. برای دست یابی به این هدف،متغیرهای گوناگون مرتبط با عملکرد تحصیلی اعم از متغیرهای فردی وشخصیتی دانش‌آموزان،متغیرهای مربوط به عوامل آموزشی از قبیل نگرش به رفتار معلم، مدیر، مشاور، امکانات آموزشی آموزشگاه و متغیرهای خانوادگی، از قبیل نوع روابط باسرپرست، تعداد خانوار و... را شناسایی و از طریق تدوین فرضیه، ارتباط این متغیرها را با وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان ،تعیین  شد .

     

    چکیده :

    شرایط اجتمایی امروز وضعی پیش آورده است که در مجموع  کوشش های  پدر و مادر ، آن تلاش عمده ای که به هدف مشخصی تربیتی متوجه  باشد  تقریباً جایی ندارد و دستخوش اغماض و بی توجهی است .

    اولیایی بعضی از خانواده هنوز تصور می کنند که وظیفه پدر و مادر  تهیه امکانات  مالی و مادی و تامین نیاز های اولیه فرزندان است و کار تربیتی  را با بایستی  به  مدارس واگذارکرد .و با این نقطه دید  که مساله تربیت به مدرسه محول است . از مهم ترین نیاز های  دوره رشد  فرزندان خویش بی توجه می گذارند .

    در جامعه امروز مدرسه عملکرد تربیت کودکان  را در چهارچوب  هدف ها و برنامه های مشخص تربیت  عمومی عهده دار می باشد .

    اما طبیعت هر فرد  را ویژگیهایی است  که در قالب  برنامه های عمومی نمی گنجد و به چهارچوبی و اعمال  روش های خاص نیاز دارد .

    در شرایط  دشوار حاضر در هنگام ورود به دوره تحولات فرهنگی ، سیاسی جدید ، اولیا و متولیان  دستگاه تعلیم و تربیت باید بیش از هر زمان  دیگر  کلیه عوامل  تاثیر گذار  بر رشد  و شخصیت  کودکان و نوجوانان را شناسایی  و نسبت به کنترل  عوامل  باز دارنده  اقدام کنند .

     

    نقش مادران در یادگیری

    نقش مادر، به خصوص در شرایطی که پدران حضور کمتری در خانه دارند، در سطح فکری خانواده مهم‌تر است. این موضوع شاید خلاف تصور عده‌ای باشد که در مسائل فکری خانواده نقش پدر را مهم‌ترمی‌‌دانند. شاید خود مادران هم تصور نکنند که چقدر در سطح فکری و فرهنگی خانواده می‌توانند موثر باشند. یاد‌آور می‌شود که سطح فکری، فقط به معنای سطح تحصیلات نیست و عوامل دیگری در این خصوص موثرند.

    مادر چه نقشی در افت و یا ارتقای سطح فکری خانواده دارد؟

    - مادران، اعم از شاغل و غیرشاغل، حضور بیشتری در خانه دارند. از طرف دیگر، مادرها بسیار بیشتر از پدرها، پیگیر روند تحصیلی فرزندان‌شان هستند. در دوره ابتدایی که بنیادی‌ترین سال‌های تحصیل را در برمی‌گیرد، بیشتر مادرها نقش کنترل‌کننده مستمری دارند. به طور معمول، پدرها از دوره‌های راهنمایی و متوسطه بیشتر وارد عمل می‌شوند، آن هم به عنوان اهرم‌های فشار، خلاصه آنکه، حداق در 10سال اول زندگی، ارتباط مادر با فرزند بیش از هر کسی است و تأثیر مادر در سطح فکری فرزند هم، می‌تواند بیش از هر کسی باشد.

    کدام مادرها سطح فکری فرزندان و خانواده را پایین می‌آورند؟

    - مادرانی که بیشتر وقت آنها پای تلویزیون می‌گذرد، سوژه‌هایی را در زندگی دنبال می‌کنند که پیش پا افتاده و غیرمهم است، اگر اهل مطالعه باشند، در روزنامه‌ها دنبال صفحه حوادث می‌روند و مجلاتی را می‌خرند که شامل مطالب بی‌خاصیت و خنثی است، بحث‌ها و گفت‌وگوهای‌شان با دوستان و همسر و سایرین درباره مسائل روزمره و تکراری است، حوصله فکر کردن درباره موضوعات جدی زندگی را ندارند، به غذا و پوشاک فرزندشان اهمیت زیادی می‌دهند، مسائل فکری فرزندان را فقط در درس و مدرسه خلاصه می‌کنند و... 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله بررسی نقش مشارکت اولیا در پیشرفت دانش آموزان

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    آیین‌نامه انجمن اولیا و مربیان واحدهای آموزشی، وزارت آموزش و پرورش

    پیوند: نشریه ماهانه آموزشی، تربیتی، انتشارات انجمن اولیا و مربیان، شماره 271

    نگاه: نشریه خبری آموزشی، تربیتی، وزارت آموزش و پرورش، سال پنجم، شماره 61

    جهانگرد، یدالله، آشنایی با انجمن اولیا و مربیان، انتشارات دفتر انجمن اولیا و مربیان

    منصور توانگر  ،روانشناسی رشد ، انتشارات پیام ، 1384 ، ص 19 – 21

    میترا عالی پور، بررسی مشارکت خانواده در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ،انتشارت صدق،1386.

     ذبیع الله  حسینی ، روانشناسی کودک، انتشارات امیر کبیر ، 1379 .

تحقیق در مورد تحقیق مقاله بررسی نقش مشارکت اولیا در پیشرفت دانش آموزان, مقاله در مورد تحقیق مقاله بررسی نقش مشارکت اولیا در پیشرفت دانش آموزان, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بررسی نقش مشارکت اولیا در پیشرفت دانش آموزان, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بررسی نقش مشارکت اولیا در پیشرفت دانش آموزان, تحقیق درباره تحقیق مقاله بررسی نقش مشارکت اولیا در پیشرفت دانش آموزان, مقاله درباره تحقیق مقاله بررسی نقش مشارکت اولیا در پیشرفت دانش آموزان, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بررسی نقش مشارکت اولیا در پیشرفت دانش آموزان, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بررسی نقش مشارکت اولیا در پیشرفت دانش آموزان ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله بررسی نقش مشارکت اولیا در پیشرفت دانش آموزان
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت