تحقیق مقاله سرویس های شبکه

تعداد صفحات: 21 فرمت فایل: word - PowerPoint کد فایل: 6687
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مخابرات
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله سرویس های شبکه

    کربندی IIS با رعایت مسائل امنیتی  ( بخش اول )
    استفاده از شبکه های کامپیوتری از چندین سال قبل رایج و در سالیان اخیر روندی تصاعدی پیدا کرده است .اکثر شبکه های پیاده سازی شده در کشور  مبتنی بر سیستم عامل شبکه ای  ویندوز می باشند .  شبکه های کامپیوتری، بستر و زیر ساخت مناسب برای سازمان ها و موسسات را در رابطه با تکنولوژی اطلاعات فراهم می نماید . امروزه  اطلاعات  دارای ارزش خاص خود بوده و تمامی ارائه دهندگان اطلاعات با استفاده از شبکه های کامپیوتری زیر ساخت لازم را برای عرضه اطلاعات  بدست آورده اند . عرضه اطلاعات  توسط سازمان ها و موسسات می تواند بصورت محلی ویا  جهانی  باشد. با توجه به جایگاه والای اطلاعات از یکطرف و نقش شبکه های کامپیوتری ( اینترانت و یا اینترنت )  از طرف دیگر ، لازم است به مقوله امنیت در شبکه های کامپیوتری توجه جدی شده و هر سازمان با تدوین یک سیاست امنیتی مناسب ، اقدام به پیاده سازی  سیستم امنیتی نماید . مقوله تکنولوژی اطلاعات به همان اندازه که جذاب و موثر است ، در صورت عدم رعایت اصول اولیه  به همان میزان و یا شاید بیشتر ، نگران کننده و مسئله آفرین خواهد بود . بدون تردید امنیت در شبکه های کامپیوتری ، یکی از نگرانی های  بسیار مهم در رابطه با تکنولوژی اطلاعات بوده   که متاسفانه کمتر به آن  بصورت علمی پرداخته شده است . در صورتیکه دارای اطلاعاتی  با ارزش بوده  و قصد ارائه آنان  را بموقع  و در سریعترین زمان ممکن  داشته باشیم ،  همواره می بایست به مقوله امنیت، نگرشی عمیق  داشته و با یک فرآیند  مستمر آن را دنبال نمود .
    اغلب سازمان های دولتی و خصوصی در کشور، دارای وب سایت اختصاصی  خود در اینترنت می باشند . سازمان ها و موسسات برای ارائه وب سایت ، یا خود امکانات مربوطه را فراهم نموده و با نصب تجهیزات سخت افزاری و تهیه پهنای باند لازم،  اقدام به عرضه سایت خود در اینترنت نموده و یا از امکانات مربوط به شرکت های ارائه دهنده خدمات میزبانی استفاده می نمایند . وجه اشتراک دو سناریوی فوق و یا سایر سناریوهای دیگر، استفاده از یک سرویس دهنده وب است  . بدون تردید سرویس دهنده وب یکی از مهمترین نرم افزارهای موجود در دنیای اینترنت محسوب می گردد . کاربرانی که به سایت یک سازمان و یا موسسه متصل  و درخواست اطلاعاتی را  می نمایند ، خواسته  آنان در نهایت در اختیار سرویس دهنده وب  گذاشته می شود . سرویس دهنده وب،  اولین نقطه ورود اطلاعات  و آخرین نقطه خروج اطلاعات از یک سایت  است . بدیهی است نصب و پیکربندی مناسب چنین نرم افزار مهمی ، بسیار حائز اهمیت بوده  و تدابیرامنیتی خاصی را طلب می نماید .

    services (IIS)Internet Information ، یکی از سرویس دهندگان وب است  که از آن برای برای نشر و توزیع سریع محتویات مبتنی بر وب ، برای مرورگرهای استاندارد استفاده می شود . نسخه پنج IIS ، صرفا" برای سیستم های  مبتنی بر ویندوز 2000 قابل استفاده است . نسخه های ویندوز 2000  Server و Advanced server  بمنظور نصب IIS  ، مناسب و بهینه می باشند . نسخه پنج برای  استفاده در نسخه های قدیمی ویندوز طراحی  نشده است . امکان نصب IIS نسخه پنج ،  بهمراه ویندوز Professional نیز وجود داشته  ولی برخی از امکانات آن نظیر : میزبان نمودن چندین وب سایت ،  اتصال به یک بانک اطلاعاتی ODBC و یا محدودیت در دستیابی از طریق IP   در آن لحاظ نشده است .
    نسخه پنج IIS ، سرویس های  WWW ، FTP، SMTP و NNTP را ارائه می نماید . سه نرم افزار و سرویس دیگر نیز با IIS در گیر می شوند : Certificate Server , Index server و Transaction server .
    امنیت در  IIS  متاثر از سیستم عامل است . مجوزهای فایل ها ،  تنظیمات ریجستری ،  استفاده از رمزعبور،  حقوق کاربران و سایر موارد مربوطه ارتباط مستقیم و نزدیکی با امنیت در IIS دارند .
    قبل از پیکربندی مناسب IIS ،  لازم است که نحوه استفاده از سرویس دهنده دقیقا" مشخص گردد . پیکربندی دایرکتوری های IIS ، فایل ها ،  پورت های TCP/IP  و Account کاربران نمونه هائی در این زمینه بوده که پاسخ مناسب به سوالات زیر در این رابطه راهگشا خواهد بود :

    آیا سرویس دهنده از طریق اینترنت قابل دستیابی است ؟

    آیا سرویس دهنده از طریق اینترانت قابل دستیابی است ؟

    چه تعداد وب سایت بر روی سرویس دهنده میزبان خواهند شد ؟

    آیا وب سایت ها  نیازمند استفاده از محتویات  بصورت اشتراکی می باشند ؟

    آیا سرویس دهنده امکان دستیابی را برای افراد ناشناس ( هر فرد ) فراهم نموده و یا صرفا" افراد مجاز حق استفاده از سرویس دهنده را خواهند داشت ؟ و یا هر دو ؟

    آیا امکان استفاده و حمایت از (Secure Socket Layer)SSL وجود دارد ؟

    آیا سرویس دهنده صرفا" برای دستیابی به وب از طریق HTTP استفاده می گردد ؟

    آیا سرویس دهنده ، سرویس FTP را حمایت می نماید ؟

    آیا کاربرانی وجود دارد که نیازمند عملیات خاصی نظیر کپی، فعال  نمودن، حذف و یا نوشتن فایل هائی بر روی سرویس دهنده  باشند ؟

    موارد زیر در زمان نصب IIS پیشنهاد  می گردد :

    کامپیوتری که IIS بر روی آن نصب شده است را در یک محل امن فیزیکی قرار داده و صرفا" افراد مجاز قادر به دستیابی فیزیکی به سرویس دهنده باشند .

    در صورت امکان،  IIS را بر روی یک سرویس دهنده Standalone نصب نمائید. در صورتیکه IIS بر روی یک سرویس دهنده از نوع Domain Controller نصب گردد و سرویس دهنده وب مورد حمله قرار گیرد، تمام سرویس دهنده بهمراه اطلاعات موجود در معرض آسیب قرار خواهند گرفت . علاوه بر مورد فوق،  نصب IIS بر روی یک سرویس دهنده از نوع Domain controller ، باعث افزایش حجم عملیات سرویس دهنده و متعاقبا" کاهش کارآئی سیستم در ارائه سرویس های مربوط به وب خواهد شد .

     برنامه های کاربردی و یا ابزارهای پیاده سازی نمی بایست بر روی سرویس دهنده IIS نصب گردند .

    کامپیوتر مربوط به نصب IIS را بگونه ای مناسب پارتیشن نموده تا هر یک از سرویس ها نظیر www و یا FTP بر روی پارتیشن های مجزاء قرار گیرند .

    IIS امکان نصب برنامه ها را در مکانی دیگر بجز پارتیشن C فراهم نمی نماید ( مگراینکه یک نصب سفارشی داشته باشیم )  .موضوع فوق به  عملکرد سیستم عامل مرتبط می گردد . مجوزهای پیش فرض در رابطه با %Systemdrive%   اعمال می گردد ( مثلا" درایو C)  . موضوع فوق می تواند باعث عدم صحت کارکرد مناسب برخی از سرویس های IIS گردد. می بایست مطمئن شد که مجوزهای سیستم عامل با عملیات مربوط به سرویس های IIS ، رابطه ای  ندارند .

    تمام پروتکل های پشته ای (Stack) غیر از TCP/IP را از روی سیستم حذف نمائید. ( در مواردیکه برخی از کاربران اینترانت نیازمند برخی از این نوع پروتکل ها می باشند می بایست با دقت اقدام به نصب و پیکربندی مناسب آن نمود ) .

    روتینگ IP ، بصورت پیش فرض غیرفعال است و می بایست به همان حالت باقی بماند . در صورت فعال شدن  روتینگ ، این امکان وجود خواهد داشت که داده هائی از طریق کاربران اینترانت به اینترنت ارسال گردد .

    نصب Client for Microsoft networking ، بمنظور اجرای سرویس های HTTP,FTP,SMTP و NNTP ضروری خواهد بود . در صورتیکه ماژول فوق نصب نگردد، امکان اجرای سرویس های فوق   بصورت دستی و یا اتوماتیک وجود نخواهد داشت .

    در صورتیکه  تمایل به نصب سرویس های NNTP و SMTP ، می بایست سرویس File and Print Sharing for Microsoft نیز نصب گردند .

    عملیات قبل از نصب IIS
    در زمان نصب IIS ، یک account پیش فرض به منظور ورود کاربران گمنام ( ناشناس ) به شبکه ایجاد می گردد . نام پیش فرض برای account فوق ، IUSER_computername بوده که computername  نام کامپیوتری است که IIS بر روی آن نصب شده است . account فوق ، می بایست دارای کمترین حقوق و مجوزهای مربوطه بوده  و  گزینه ها ی user cannot change password و password Never Expires  فعال شده باشد. account فوق همچنین می بایست از نوع local account بوده و domaiPage | 2n-wide account را شامل نگردیده و دارای مجور ورود به شبکه بصورت محلی باشد (log on locally) . مجوزهای  Access this computer from the network و یا log on as a batch job در رابطه با account ، فوق می بایست غیر فعال گردند .  در صورتیکه سیاست ارتباط با وب سایت ، صرفا" کاربران مجاز باشد، پیشنهاد می گردد account فوق ، غیر فعال گردد . بدین ترتیب تمام کاربران با استفاده از نام و رمز عبور مربوطه  قادر به ورود به سایت خواهند بود . 
    گروه هائی برای فایل دایرکتوری و اهداف مدیریتی
    حداقل دو گروه جدید که در IIS قصد استفاده از انان را داریم، می بایست ایجاد گردد : گروه WebAdmin  ( نام فوق کاملا" اختیاری است ) . در گروه فوق،  کاربرانی که مسئولیت مدیریت محتویات WWW/FTP را دارند، تعریف می گردند . در صورتیکه سرویس دهنده ،  چندین سایت را میزبان شده است، برای هر سایت یک گروه مدیریتی ایجاد می گردد .  گروه WebUser ( نام فوق کاملا" اختیاری است ) . در گروه فوق لیست account افراد  مجاز برای ارتباط با  سایت ، تعریف می گردد. در حالت اولیه ، گروه فوق صرفا" شامل IUSER_computername  است . از گروه های فوق برای تنظیمات مربوط به مجوزهای NTFS استفاده می گردد . IUSER_computername نباید عضو گروهی دیگر باشد . بصورت پیش فرض IUSER_computername عضو گروه های Guests، Everyone  و Users است  . پیشنهاد  می گردد account فوق ، از گروه Guests حذف و به گروه WebUsers اضافه گردد .( امکان حذف account فوق از سایر گروهها وجود ندارد ) . دقت گردد که تمام افراد  موجود در گروه WebUsers می بایست صرفا" برای دستیابی به وب سایت تعریف شده باشند و نباید عضوی از سایر گروهها باشند .  
    مدیریت IIS با چندین گروه
    نسخه  شماره چهار IIS ، امکان تعریف گروههای محلی بمنظور پیکربندی و تعریف گروههای مدیریتی متفاوت برای سرویس های IIS را فراهم می نمود . رویکرد فوق در نسخه شماره پنج IIS ، تغییر یافته است . گروهها ی محلی می توانند و می بایست برای گروههای مدیریتی متفاوت ایجاد گردند . تفاوت موجود بین گروههای محلی برای سرویس www و FTP صرفا"  استفاده از  مجوزهای NTFS  خواهد بود . سرویس های SMTP و NNTP ، قابلیت تنظیم گروههای محلی را بعنوان اپراتورهای مدیریتی برای سرویس دهنده  IIS فراهم می نماید .
    نصب تمام Patch ها برای سیستم عامل و IIS
    مدیران IIS ،  می بایست همواره بررسی های لازم در خصوص آخرین نسخه های  fixes و  patch  را انجام داده  و پس از تهیه ، اقدام به نصب آنان نمایند . بدین منظور می توان از بخش Security سایت ماکروسافت ملاقات و برنامه های جدید را اخذ و نصب نمود .
    دایرکتوری پیش فرض نصب IIS
    پس از نصب IIS ، می بایست تغییرات لازم در خصوص مجوزهای دستیابی NTFS را در رابطه با دایرکتوری هائی که IIS نصب شده است ، انجام داد .  گروه های Everyone و Guests بهمراه account  مربوط به Guest می بایست  حذف گردند . گروه Everyone بصورت پیش فرض دارای تمامی مجوزهای لازم در رابطه با دایرکتوری Inetpub است . کاربران غیر مجاز با استفاده  از ویژگی گروه فوق قادر به دستیابی به سیستم خواهند بود، بنابراین لازم است در این راستا اقدام لازم ( حذف )  صورت پذیرد . دایرکتوری Inetpub ،  بر روی درایو پیش فرض نصب می گردد . ( مثلا" درایو C ) . دایرکتوری جدید و یا ساختار موجود می بایست به پارتیشن دیگر منتقل و عملا" تمایزی بین سایت های در دسترس از محل سیستم های عملیاتی را بوجود آورد  . پیشنهاد  می گردد Inetpub به نام دلخواه دیگری تغییر یابد .
     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله سرویس های شبکه

    فهرست:

    بخش اول :

                  پیکربندیIIS
    بخش دوم :

                  نحوه تنظیم خصلت های متفاوت برنامه Internet Services Manager
    بخش سوم :

                  روش های  کنترل دستیابی به سرویس دهنده 
    بخش چهارم :

                  نحوه تنظیم و پیکربندی سرویس وب

    بخش پنجم :

                  بررسی سرویس FTP

     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله سرویس های شبکه, مقاله در مورد تحقیق مقاله سرویس های شبکه, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله سرویس های شبکه, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله سرویس های شبکه, تحقیق درباره تحقیق مقاله سرویس های شبکه, مقاله درباره تحقیق مقاله سرویس های شبکه, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله سرویس های شبکه, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله سرویس های شبکه ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله سرویس های شبکه
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت